Menu
Bedrijfsvoering

De online gevolgen van een naamsverandering

Stel je hebt al enkele jaren een website die goed scoort in Google en veel bezoekers trekt, maar je bedrijf gaat van naam veranderen. Dit betekent waarschijnlijk dat je een nieuwe domeinnaam zult krijgen waarop de huidige site komt te draaien. Zoals bijvoorbeeld de recente verandering van Camperpolis.nl naar Camperverzekering.nl. Hoe pak je een dergelijke naamsverandering nu aan zonder dat dit gevolgen heeft voor je posities in Google? Hier beneden vind je een handig stappenplan waarmee je een naamsverandering succesvol kunt doorvoeren.

Voorbereiding
In de voorbereidingsfase zorg voor een goede inventarisatie zodat de naamsverandering zonder problemen kan verlopen.

  • Inventariseer het aantal afbeeldingen, logo’s en teksten waarin de oude naam voorkomt.
  • Inventariseer e-mailadressen die op de oude domeinnaam gebaseerd zijn.
  • Doe onderzoek naar de nieuwe domeinnaam (Heeft deze een voorgeschiedenis van bijvoorbeeld het versturen van spam etc. )
  • Bekijk het huidig aantal geïndexeerde pagina’s (via webmaster tools of het site:uwdomein.nl in google)
  • Inventariseer het aantal inkomende links naar je website toe. Noteer op welke pagina deze binnen komen en van welke site/pagina deze vandaan komen.
  • Maak een sitemap.xml van de oude website.

Uitvoering
Na een goede inventarisatie en voorbereiding is het tijd voor de uitvoering. Kijk bij de uitvoering naar de volgende technische zaken:

  • Maak nieuwe e-mailadressen aan op het nieuwe domein en verwijs de oude e-mailadressen hier naartoe door.
  • Kopieer de huidige website naar het nieuwe domein. (Let op, laat de website op het oude domein in de huidige vorm draaien!)
  • Blokkeer de toegang van zoekmachines naar de nieuwe domein, middels een placeholder, robots.txt of .htaccess.
  • Pas alle teksten, afbeeldingen, e-mailadressen, interne links en logo’s op het nieuwe domein aan.
  • •Zorg voor een 301 redirect vanaf iedere URL op het oude domein naar de corresponderende URL op het nieuwe domein. Controleer vervolgens of deze voor iedere URL werkt.
  • Maak een sitemap.xml van de nieuwe website.
  • Deblokkeer de toegang van zoekmachines naar de nieuwe domeinnaam.
  • Voeg de oude site toe aan Webmaster tools (als dit nog niet gebeurt is) en laat deze de oude sitemap.xml indexeren (Zodat de zoekmachine iedere 301 redirect ziet)
  • Voeg de nieuwe site toe aan Webmaster tools
  • Geef een adreswijziging door middels het daarvoor bestemde formulier in webmaster tools.
  • Laat Google Webmastertools de nieuwe sitemap.xml indexeren.

Nazorg
Nu de technische kant van de verhuizing afgerond is, wordt het tijd voor de nazorgfase. In deze fase zorgen we ervoor dat iedereen op de hoogte is van de verhuizing en meten wij de resultaten in Google.

  • Breng al je relaties op de hoogte van de naamswijziging en het veranderen van e-mailadressen.
  • Plaats een korte informatie banner/bericht op de website waarin je aangeeft dat de naam verandert is, met eventueel een link erachter waarop je de keuze onderbouwt.
  • Monitor in Google of het aantal geïndexeerde pagina’s van de nieuwe domein toeneemt tot uiteindelijk de volledige site is geïndexeerd.
  • Benader alle website-eigenaren die nog naar je oude domein linken en vraag deze de huidige link aan te passen naar de nieuwe site.

Met het volgen van dit stappenplan verloopt een naamsverandering in ieder geval met zo min mogelijk gevolgen op de zoekresultaten in Google. In sommige gevallen sluit een nieuwe domeinnaam beter aan bij het zoekgedrag van de klant en levert het zelfs betere resultaten op.
Veel succes met het veranderen van je domeinnaam en bedrijfsnaam!