Menu
Financiële dienstverlening / Nieuws

Crowdsourcing brengt bedrijven dichter bij consument

Consumenten hebben vooral via social media een steeds grotere invloed op productinnovaties en het bedrijfsbeleid. Bij sommige bedrijven mogen consumenten zelfs proactief meebeslissen. Zo zet online verzekeraar De Nederlanden van Nu crowdsourcing in om de dekkingen en dienstverlening te optimaliseren. Uiteindelijk brengt ze dat dichter bij de consument.

Ondoorgrondelijke polisvoorwaarden met kleine lettertjes. Een grote ergernis van veel consumenten. Verzekeren zou een stuk eenvoudiger kunnen én moeten zijn. De Nederlanden van Nu vraagt consumenten daarom regelmatig om hun mening. En dat werkt, zegt Ids Pultrum, product manager bij De Nederlanden van Nu:   “Bij ons beslissen klanten mee over de inhoud van verzekeringen. Nederlanders van Nu verwachten begrijpelijke voorwaarden, op basis waarvan ze zelfstandig keuzes kunnen maken. Ook schrappen we dekkingen die volgens klanten onzin zijn. Waarom zou je bijvoorbeeld standaard betalen voor een glasverzekering, terwijl je daar niet op zit te wachten?”

Wensen veranderen
De kloof tussen de regels van traditionele verzekeraars en de behoefte en wensen vanuit de mark, is nu vaak te groot. Door mensen te betrekken bij besluitvorming en productontwikkeling, hoopt De Nederlanden van Nu beter aan te sluiten op de wensen van de moderne consument. Een goed voorbeeld is de populariteit van smartphones. Met de inboedelverzekering zijn die op straat nu niet te verzekeren. En dat terwijl een smartphone voor velen een onmisbaar onderdeel van de inboedel is.

Pultrum:
“We werken aan een aanvullende buitenshuisdekking voor onze inboedelverzekering. Zodat smartphones en laptops ook onderweg verzekerd zijn. Veel consumenten hebben daar behoefte aan. Zonder de crowdsource tool hadden we dit inzicht nooit gehad. ”

Onderling.nl
Fbto bied sinds 2012 via onderling,nl de crowd de mogelijkheid tot inspraak, op dit platform heeft de consument de mogelijkheid mee te praten en zo crowdsourced FBTO mee.

Meebeslissen
De online verzekeraar vraagt zo’n vier keer per jaar om te stemmen op stellingen over verzekeringen.  Meebeslissen is mogelijk via de crowdsource website of een Facebook-app. Klanten krijgen via een nieuwsbrief een uitnodiging binnen.