Gezonde en gelukkige werknemers zorgen voor een betere arbeidsproductiviteit, betere werksfeer en uiteindelijk meer resultaat. Dat weten we allemaal inmiddels wel. In de praktijk is het vaak lastig om deze doelstellingen te realiseren. Door werkdruk, financiële doelstellingen of topdown en sterk hiërarchisch management wordt hier vaak te weinig tijd aan besteed. Het nieuwe werken is een enorme modeterm, maar er zijn maar weinig bedrijven die daadwerkelijk deze filosofie praktisch beoefenen. In de basis hoeft het echter niet zo moeilijk te zijn om gezonde werknemers op je werkvloer te hebben. Deze 5 tips zijn de eerste stappen in de juiste richting. Ze lijken misschien voor de hand liggend, maar zijn wel de absolute kern.

1.     Gezond eten

Veel mensen onderschatten de invloed van voeding op je welzijn. Het nettoresultaat van goede voeding, ofwel gezond eten, is een goed werkend immuunsysteem. Het immuunsysteem beschermd ons als tegen allerhande ziektes. Wanneer je werknemers gezond eten, verklein je de kans op uitval door ziekte. Niet alleen is ziekte kostenpost nummer 1 in veel bedrijven, je mist hierdoor vaak belangrijke mensen waar taken moeilijk van overgenomen kunnen worden. Natuurlijk is het niet realistisch dat je als manager of werkgever kan dicteren wat je medewerkers eten, maar met onze handige tips op dit vlak is dit absoluut te beïnvloeden.

Nog even voor de duidelijkheid: belangrijke onderdelen van gezonde voeding zijn:

  • Voldoende variatie in het eten:
    Door voldoende variatie aan te brengen in het eten krijg je bijna alle vitaminen, mineralen en bouwstoffen binnen die je nodig hebt om gezond te leven. Belangrijk is om voldoende verse groene en fruit te nemen, deze zorgen er namelijk ook voor dat je lichaam gezuiverd wordt.
  • Eet minder verzadigd vet:
    In voeding zitten twee soorten vet: onverzadigd vet (zacht en vloeibaar) en verzadigd vet (hard). Een groot verschil tussen deze twee soorten vetten is dat de één gunstig en de ander juist ongunstig is voor je lichaam. Onverzadigd vet verkleint het risico op hart- en vaatziekten en verzadigd vet vergroot datzelfde risico. Eet daarom minder verzadigd vet en kies juist voor onverzadigd vet. Met andere woorden, kroket eruit, ongezouten pinda’s erin. 
  • Zuiver je lichaam:
    Het is belangrijk om voldoende water te drinken, water zuivert je lichaam en zorgt ervoor dat afvalstoffen in je lichaam worden afgevoerd. Naast het drinken van veel water is het belangrijk om gezonde vezels te eten die voor een gezonde stoelgang zorgen.

 Tips voor op de werkvloer: 

  1. Schaf de frituur af in de kantine
  2. Zorg voor een eierkoker, zodat mensen tussen de middag een eitje kunnen eten
  3. Vervang de Cup-a-Soup carrousel door bakjes verse ongezouten noten, zoals pinda’s, cashewnoten en amandelen
  4. Voer één keer per week een visdag, waar verse zalm, makreel of een harinkje in de koelkast te vinden is.

2.     Voldoende beweging

Voldoende beweging is een van de onderdelen die het risico op chronische ziekten verkleint. Het is belangrijk om elke dag minimaal een half uur te bewegen. Wil je op gewicht blijven of juist afvallen dan is het belangrijk om minimaal een uur te bewegen. Sport is slechts één vorm van beweging, naast sport zijn er tal van andere activiteiten die meegerekend kunnen worden als beweging. Op de werkvloer kun je bijvoorbeeld denken aan traplopen, staand overleggen, post wegbrengen, een middagrondje buiten lopen of op de fiets komen.

Tips voor op de werkvloer 

  1. Neem een sport- of fitnessabonnement (deels) op in je secundaire arbeidsvoorwaarden
  2. Motiveer of beloon medewerkers voor het pakken van de fiets voor dagelijks woon-werkverkeer
  3.  Zorg ervoor dat medewerkers ’s middags een kwartier gaan wandelen
  4. Niet voor iedereen weggelegd: maak een sportruimte en bied een douche zodat mensen ’s ochtends kunnen sporten en omkleden.

3. Rust

Het is natuurlijk fijn wanneer medewerkers hard werken en zich volledig inzetten. Het menselijk lichaam heeft echter wel voldoende rust nodig om zich weer op te laden. Fitte medewerkers presteren beter én maken minder fouten. In veel bedrijven is de cultuur zo, dat men niet snel aangeeft dat hij of zij teveel op z’n bordje heeft liggen en misschien slecht slaapt van de stress of iedere avond doorwerkt. Enerzijds om te presteren of om collega’s niet te willen belasten. Of om simpelweg niet te willen zeuren.

Tips voor op de werkvloer 

  1. Probeer waakzaam te zijn voor overbelaste werknemers. Houd bijvoorbeeld in de gaten of collega’s veel in de avonduren mailen en ga open en bemoedigend het gesprek met ze aan. Kijk waar je de werklast kan verminderen, of je kan helpen met effectiever werken.
  2. Wees flexibel met het bieden van werktijden. Voor sommige mensen is om 8:00 beginnen een enorme opgave, terwijl men geen enkele moeite heeft langer door te werken.
  3. Zorg voor momenten waarop je medewerkers even kunnen ontladen. Denk aan een vrijdagmiddag borrel, of regelmatig een personeelsuitje. 

4. Werkstress beperken

Leefstijl heeft veel invloed op werkstress. Het is daarom erg belangrijk om goed rekening te houden met de drie bovenstaande punten en te zorgen dat deze onderling in goed balans zijn. Wanneer  bovenstaande punten goed in balans zijn wordt werkstress beperkt. Naast het in balans hebben van gezond eten, voldoende beweging en rust is het belangrijk om rekening te houden met een aantal andere aspecten:

  • Voldoende beweging
    Beweging heeft een onlosmakelijke relatie met werkstress. En dan met name de mate waarin een medewerker werkstress niet meer los kan laten. Wanneer mensen sporten, maakt het brein bepaalde stoffen aan die stresshormonen afbreken.  Deze stof, endorfine, noemt men ook wel eens het ‘gelukshormoon’.
  • Organisatiecultuur
    Daarnaast is de organisatiecultuur enorm belangrijk voor de mate waarin men werkstress voelt. Wanneer medewerkers een sterk teamgevoel hebben en er geen angstcultuur heerst binnen het bedrijf, is de kans op werkstress ook vele malen kleiner. Als managementteam is de cultuur absoluut te creëren. Heb alleen wel geduld: medewerkers zullen in eerste instantie argwanend ten opzichte van positieve veranderingen staan, wanneer op de werkvloer voorheen wél een angstcultuur heerste.   

5.     Preventief medisch onderzoek

Preventief medisch onderzoek bestaat al lang en is in sommige sectoren verplicht door de Arbowet. Het PAGO-onderzoek (Perdiodiek ArbeidsGezondheidskundig Onderzoek), met een aanvullend PMO (Preventief Medisch Onderzoek) is in de praktijk echter vaak niet meer dan een vragenlijst die een werknemer moet invullen. Deze vragenlijst geeft de werkgever  meestal oppervlakkig inzicht in de gezondheid en risicofactoren van een medewerker. Tegenwoordig is echter veel meer mogelijkheid om op verantwoorde wijze preventief medisch onderzoek te faciliteren. Immers, medewerkers zijn het belangrijkste bedrijfskapitaal. Langdurig uitval kost handenvol geld en is in geen enkel geval gunstig voor het bedrijfsresultaat.

Verzuimbeleid – reactief verzuimreductie

Een trend van de laatste 5 jaar is het uitbesteden van verzuimreductie- en controle. Deze bureaus schoten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Vaak met batterijen telemedewerkers, die voor bedrijven proberen het ziektetraject van medewerkers zo kort mogelijk te houden. In de praktijk betekent dit vaak dat medewerkers zich moeten verantwoorden voor ziekmelden en men zich vaak niet begrepen voelt. Wat weer leidt tot meer werkstress en een vijandige, niet-productieve werkhouding.

Preventief Medisch Onderzoek – proactief verzuimreductie

Daarentegen is het bijvoorbeeld bij Prescan mogelijk als bedrijf een veel uitgebreidere vorm van preventief screenen voor medewerkers aan te bieden. Door middel van een gerichte MRI scan, onderdeel van de Total Body Scan, het alternatief van een regulier PAGO met PMO onderzoek van Prescan, is het mogelijk in een vroeg stadium mogelijke ziektes en problemen op te sporen. Maar denk ook aan gerichte onderzoeken zoals bloed-, darm- en cardiologisch onderzoek. Hierdoor kan uitval in veel gevallen volledig voorkomen worden. Dat bereik je uiteraard niet met een standaard PAGO onderzoek. “Uitgebreid preventief medisch onderzoek is ontzettend waardevol voor de continuïteit van je bedrijf. We merken bij Prescan dat steeds meer organisaties de waarde hiervan gaan inzien. Immers, je menselijk kapitaal is vaak onvervangbaar. Op deze manier kun je in veel gevallen langdurig uitval voorkomen.“, zegt Eddy van Heel, oprichter van Prescan.

Tips voor op de werkvloer

  • Ga bij jezelf na in welke lagen binnen je organisatie mensen absoluut onmisbaar zijn voor continuïteit. De factor leeftijd speelt hier ook een belangrijke rol: hoe ouder, hoe groter de kans op ontkiemende gezondheidsproblemen.
  • Informeer eens bij Prescan naar de mogelijkheden en de precieze inhoud van dergelijke screenings.
  • In veel gevallen is deze vorm van preventief medisch onderzoek zakelijk aftrekbaar. Maak daarnaast een berekening van kosten versus opbrengsten, waarbij je uitgaat van herhalingsonderzoek om de 2 tot 3 jaar.
Redacteur

Comments are closed.