Menu
Marketing

Zo schrijf je de perfecte landingspagina

Een motiverende tekst, inspirerende lay-out en ontspannen sfeer die je lezer in één richting leiden: de druk op die pronkende call-to-actionknop. Een landingspagina kan een sleutel tot succes zijn bij je marketingacties, mits je landingspagina goed in elkaar zit. Vijf handige tips:

  • 1. Schrijf een motiverende tekst
    Eigenlijk zou je niet eens moeten zeggen wat je bezoekers moeten doen. Ze zouden door je tekst zichzelf moeten overhalen over te gaan tot een aankoop, een aanvraag voor een brochure of deelname aan je actie. Dát zijn goede teksten. Laat je lezer zien wat hij mist als hij niks doet, of wat hij krijgt als hij wel doet wat jij wilt.
  • 2. Zorg dat je landingspagina bij het geheel past
    Dat betekent niet alleen bij de tekst, maar ook bij bijvoorbeeld de Facebookpost van waaruit je doorlinkt naar de landingspagina. Moet je lezer zoeken naar die winactie waarmee je hem naar deze pagina hebt gelokt? Of komt de lay-out totaal niet overeen en denkt hij daarom dat hij misschien op de verkeerde pagina is beland? Dan zal hij snel vertrekken. En dat is natuurlijk wat je net níet wilt.
  • 3. Leid je lezers niet af
    Zorg voor één call-to-actionknop. Op die manier is het niet alleen duidelijker voor de lezer wat er van hem verwacht wordt, maar ook voor jou als tekstschrijver. Je kunt makkelijker naar één doel toeschrijven dan naar twee, buiten het feit dat je tekst ook niet bepaald sterker wordt als je meerdere doelen hebt. Zorg er daarnaast ook voor dat je lezer niet de kans krijgt om af te haken. Plaats je landingspagina niet vol met foto’s, tekstblokken of linkjes naar andere pagina’s als dat niet nodig is. Daarmee leid je je bezoeker alleen maar af en trek je hem juist weg van het hoofddoel: het klikken op die call-to-actionknop.
  • 4. Houd je tekst overzichtelijk
    Dit past een beetje in het straatje van het vorige punt. Behalve dat je ervoor moet zorgen dat je pagina niet te druk wordt, geldt dit natuurlijk ook voor je tekst. Zorg voor een duidelijke tekst met tussenkopjes, bullet points en een duidelijke titel. Extra tip: zorg er uiteraard ook voor dat je tekst is SEO-geoptimaliseerd.
  • 5. Spieken en testen
    Niets is leerzamer dan kijken hoe je concurrenten en andere partijen het doen. Kijk naar hun landingspagina’s en of deze goed zijn of niet. Hoe ervaar jij het als je op een landingspagina bent? Mis je iets? Krijg je de neiging het product te kopen of je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Deze informatie kun je gebruiken bij het inrichten van je eigen landingspagina. Bovendien is het goed je landingspagina te testen. Dat kun je doen door bijvoorbeeld twee landingspagina’s op te zetten, waarna je kijkt welke het beste converteert (A/B-testen). Door gaandeweg de resultaten in de gaten te houden en aanpassingen te doen, kom je uiteindelijk tot het beste resultaat.

Een goede landingspagina schrijf je dus niet zomaar. Daar heb je kennis voor nodig en natuurlijk goede schrijfskills. Wanneer je het schrijven van een landingspagina liever over wilt laten aan professionals, kun je ook de hulp van een online marketing bureau inschakelen.