Zakelijk bloggen is slim. Je geeft je bedrijf een gezicht, werkt aan je autoriteitspositie en bindt potentiële klanten aan je merk. Maar als je geen schrijfwonder bent, hoe pak je het schrijven van een blog dan aan? Met deze 4 tips voor beginners kom je al een heel eind.

We gaan er in deze blog vanuit dat je al een blogfunctionaliteit op je website hebt staan. Is dat nog niet het geval? Kijk dan even welke functionaliteit geschikt is voor je website. Er zijn voldoende plug-ins te vinden waarmee je dit kunt realiseren.

  1. Kies een interessant onderwerp

Dit ligt nogal voor de hand, maar hoe doe je dat? Kruip daarvoor in de rol van je klant. Vraag jezelf af wat je zou willen weten over je merk. Behoeft je product meer uitleg? Welke vragen komen er in jezelf op als je jouw dienst met een kritisch oog bekijkt? Bekijk welk product het goed doet in je webshop en wijd een blog aan de vijf voordelen van dat product om je bezoekerscijfers wat op te krikken. Of schrijf een blog over de meest gestelde vraag over je dienst. Vraag je bij elk onderwerp zelf af: zou ik het blog interessant vinden als mogelijke klant?

  1. Kies voor het juiste taalgebruik

En dan bedoelen we: het taalgebruik dat ook op de rest van je website te vinden is. De tone of voice, je manier van schrijven, is kenmerkend voor je bedrijf. Spreek je jouw doelgroep aan met ‘je’? Praat je formeel of informeel tegen je klanten? Zorg dat dit in al je marketingboodschappen op dezelfde manier naar voren komt. Online én offline, dus of je nu een mailtje stuurt naar je klant of een pakketje versturen wilt. Als mensen je blog lezen en ze zien een totaal andere schrijfstijl, kunnen ze denken dat je het blog niet zelf geschreven hebt.

  1. Kies voor een uitdagende titel

Kies voor een titel die je doelgroep aanspreekt. Een titel die verrassend is, vragen of nieuwsgierigheid oproept. Sommige onderwerpen zijn echter op zichzelf al interessant genoeg, zoals een veelgestelde vraag die je behandelt. Mensen zijn dan ook op zoek naar een antwoord en dus nieuwsgierig. Maar als je een ander onderwerp behandelt, moet deze uitlokkend zijn. Bijvoorbeeld: ‘Het goedkoopste vliegticket boeken doe je zo’. Ook hier stel je jezelf weer de vraag: zou ik dit blog lezen bij het lezen van deze titel? Zou ik de moeite doen om op die link in Google te klikken om het hele verhaal te lezen?

  1. Ga voor het overzicht

Niets zo vervelend als een ellenlange tekst zonder tussenkopjes, waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet. Vooral op voor het lezen op een scherm geldt dat mensen overzichtelijke teksten belangrijk vinden. Deel je tekst op in duidelijke alinea’s met duidelijke tussenkopjes. Zorg voor een goede verdeling tussen afbeeldingen en tekst. Maak je alinea’s niet te lang (zo’n 100 woorden) en maak ook je inleiding kort maar krachtig.

Als je de bovenstaande trucjes allemaal hebt doorgevoerd, heb je alvast een goede basis. Nu kun je jouw schrijfstijl gaan verbeteren, luisteren naar je publiek en je doelgroep op een aantrekkelijke manier overhalen jouw producten te verkopen.

Redacteur

Comments are closed.