Menu
Marketing

Webwinkel keurmerk

De naam is vrij voor de hand liggend, het is een keurmerk voor webwinkels. Maar wat betekent de keurmerk? Nou, het geeft uw klanten het gevoel dat ze veilig bij u online zaken kunnen doen. Maar we gaan in deze blog de volgende punten behandelen: hoe kunt u aan een keurmerk komen, welke keurmerken zijn er, wat zijn de kosten hiervan en waar moet u aan voldoen?

Hoe kunt u aan een keurmerk komen?
Om in aanmerking te komen voor een keurmerk moet u een aantal criteria voldoen. Die eisen zijn, dat u verplicht bent om uw identiteit te vermelden, uw algemene- en leveringsvoorwaarden duidelijk te vermelden, de privacy van uw klanten beschermen, transparant zijn over de prijzen en de klant altijd het recht geven op een bedenktijd van veertien dagen.

Welk keurmerken zijn er?
Er is inmiddels al een enorme keuze aan keurmerken omdat, iedereen in Nederland de vrijheid heeft een keurmerk te beginnen. Op de website Consuwijzer.nl van het ministerie van Economische Zaken kunt u informatie over de regels en toetsing vinden. Hieronder kunt u de vier bekendste keurmerken op een rij vinden:

  • Thuiswinkel Waarborg
  • Stichting Webshop Keurmerk
  • Qshops
  • Trusted Shops

Wat zijn de kosten van een keurmerk?
Een keurmerk kost geld, maar de prijs verschilt per keurmerk. De gemiddelde kosten verschillen van zo’n 200 euro tot 600 euro per jaar.

Is een keurmerk nodig?
Keurmerken zijn niet verplicht, het grootste gedeelte van de webwinkels heeft ook geen keurmerk. In Nederland zijn dit op dit moment zo’n 60.000 webwinkels, een kwart hiervan heeft een keurmerk. Een keurmerk geeft uw klanten gewoon de zekerheid dat u betrouwbaar bent, maar het geeft alleen niet de garantie dat u hierdoor meer klanten binnenhaalt.