Menu
Bedrijfsvoering / ICT

Wat is VoIP en wat heb je eraan?

We kennen allemaal inmiddels wel het concept van bellen via het internet. We doen het met apps als Skype en WhatsApp om belkosten uit te sparen, ook al levert het regelmatig een moeizaam gesprek op door de wisselende kwaliteit van de verbinding. De kwaliteit van het internetsignaal bij de deelnemers aan het gesprek is immers bepalend hiervoor. Dat klinkt niet als een geschikte oplossing voor zakelijk bellen. Toch kan zakelijk bellen via het internet wel degelijk op een professionele manier: met behulp van VoIP. We leggen uit wat dat is en wat je eraan hebt.

Wat is VoIP?

VoIP is een afkorting die staat voor Voice over Internet Protocol, met andere woorden: bellen via internet. Je belt met VoIP dus niet via een analoge of digitale (ISDN) lijn, maar via je internetverbinding. Dat betekent dat het ook niet hetzelfde is als digitaal bellen, waarbij je aangesloten bent op het openbare telefoonnetwerk en belt naar telefoonnummer, zoals ook het geval is bij een analoge lijn. Bij internetbellen werkt het anders, want daarbij bel je naar IP adressen. Dat heeft mede tot gevolg dat je bij VoIP telefonie een betere geluidskwaliteit hebt tijdens je oproep dan bij analoog of digitaal bellen.

Toch bereikbaar bij een internetstoring

Maar hoe zit het als je te maken krijgt met een internetstoring? Ook met een zakelijk internetabonnement is het niet uitgesloten dat je op enig moment zonder internet komt te zitten. Bellen via internet is dan ook niet meer mogelijk, en dat levert een serieus probleem op voor je bereikbaarheid en bedrijfsprocessen. Met Hosted VoIP kun je dit probleem omzeilen. Je kunt dan instellen dat binnenkomende oproepen wanneer er geen internet is automatisch worden doorgezet naar een mobiele telefoon. Zo blijf je als bedrijf toch bereikbaar. Dit is een oplossing die ook werkt in het geval van een stroomstoring, als je internetverbinding en vaste telefoontoestellen niet meer werken.

Integratie met andere systemen

Vooral wanneer je te maken hebt met een groot klantenbestand waar geregeld telefonisch verkeer meer is, is het praktisch als je telefonie geïntegreerd kan worden met je CRM- of ERP-applicatie. Omdat VoIP volledig via het internet werkt, is integratie met andere bedrijfssystemen goed mogelijk. Dit betekent dat oproepen gekoppeld kunnen worden aan een klantdossier, waardoor alle benodigde informatie van een klant altijd direct bij de hand is en informatie uit het telefoongesprek eenvoudig op de juiste plek geregistreerd kan worden. Ook kun je door systemen te integreren bijvoorbeeld je telefonische marketingactiviteiten doormeten.

Wat heb je aan voip

Meerdere gesprekken tegelijkertijd op één nummer

Maak je nog geen gebruik van een telefooncentrale, dan biedt zakelijke VoIP telefonie het voordeel dat je op hetzelfde nummer evenveel gesprekken tegelijkertijd kunt voeren als er aangesloten toestellen zijn. Je hebt dus niet te maken met een bezette lijn wanneer er één medewerker aan het telefoneren is. Het uitbreiden van je capaciteit is niet ingewikkeld. Hiervoor sluit je nieuwe VoIP toestellen aan op het internet en stel je simpelweg in je online telefooncentrale in wat er moet gebeuren wanneer jouw telefoonnummer gebeld wordt. Een nieuwe medewerker kan dus gemakkelijk en snel een eigen telefoon krijgen, ook met een eigen telefoonnummer.

Kosten van VoIP

vAfhankelijk van de infrastructuur die je gebruikt en de hoeveelheid telefoons of medewerkers die van de dienst gebruik maken, kan VoIP een flinke besparing opleveren. In het gunstigste geval bespaar je tot 70 procent op kosten van bellen op de ouderwetse manier door via internet te bellen. De gesprekken zelf zijn doorgaans goedkoper en onderling bellen zelfs vaak gratis. Omdat er doorgaans altijd een server van een telecomprovidertussen zit, is bellen via internet nooit helemaal gratis. Dit is onder andere omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) strenge eisen heeft opgelegd aan de telecommarkt en dienstverleners aan eisen moeten voldoen. De kosten die zij hiervoor maken worden aan jou als gebruiker doorberekend. Daar tegenover staan wel weer interne kosten die je zelf uitspaart, zoals de afhandeling van telefoondeclaraties van medewerkers en een eenvoudigere administratie. Bovendien kun je uit IP telefonie rapportages halen die je meer inzicht geven in kostenstructuur en belgedrag. Met dit in de hand kun je medewerkers bewuster maken van de belkosten die ze maken. Wel moet je bij een overstap naar IP-telefonie speciale IP toestellen aanschaffen. Hiervoor kun je op zoek gaan naar een gunstige aanbieding.