Menu
ICT

Waarom je als onderneming een ICT strategie nodig hebt

Zonder de juiste ICT services en een gerichte aanpak is het tegenwoordig erg lastig om als bedrijf succesvol te opereren. Net als een marketingstrategie of een HR strategie, heb je een ICT strategie nodig, waarin is vastgelegd hoe de technologie en digitalisering binnen het bedrijf benaderd worden. Met een gedegen ICT strategie schep je duidelijkheid, bespaar je kosten en stippel je de digitale koers voor de onderneming uit.

In dit artikel leggen we uit wat een ICT strategie precies inhoud, waarom deze zo belangrijk is voor elke ondernemer en hoe je het opstellen van een ICT strategie aanpakt.

Wat is een ICT strategie?

Een ICT strategie is, net als elke andere bedrijfsstrategie, een plan van aanpak. Waarbij je vaststelt welke doelen je wilt bereiken, en op welke manier je deze gaat verwerkelijken. Een goede strategie geeft een beeld van de huidige situatie, schetst een visie voor de toekomst en spelt vervolgens zo gedetailleerd mogelijk uit hoe de weg daartussen eruit ziet.

Wanneer het op een ICT strategie aankomt, bepaal je hoe je technologie en digitale toepassingen inzet in de onderneming, nu en in de toekomst. Het geeft aan welk budget er voor ICT wordt uitgetrokken en hoe dit budget wordt ingezet in de verschillende ICT aspecten, zoals infrastructuur, integratie, services en innovatie.

Hiermee wil je echter geen ijzeren wet neerleggen, maar ruimte laten voor nieuwe ontwikkelingen en kansen die zich kunnen voordoen. De wereld van ICT verandert continue en een flexibele houding is nodig om in te kunnen springen wanneer een bepaalde innovatie duidelijke voordelen voor het bedrijf kan bieden. De ICT strategie zal dan ook, net als bijvoorbeeld de marketingstrategie, steeds weer moeten worden herzien, om mee te gaan met de tijd en als bedrijf altijd zoveel mogelijk voorop te lopen.

Waarom is een ICT strategie belangrijk?

In feite heeft elke organisatie een impliciete ICT strategie, of deze aanpak nu bewust is vastgelegd of niet. Het fysiek uitwerken van een ICT strategische document brengt echter overtuigende voordelen met zich mee.

Het is een kans om ten eerste eens bewust naar de status quo te kijken, een inventarisering van kansen en uitdagingen te maken en veel meer vooruit gaan denken, in plaats van ad hoc proberen bij te blijven. In een markt van constante ontwikkeling en digitalisering, is het belangrijk om bewust met de ICT behoeften, capaciteiten en mogelijkheden van de onderneming bezig te zijn. Zo zul je minder snel voor verrassingen te komen staan en ook minder het risico lopen opeens door ICT limitaties in de groei te worden tegengehouden.

Een doordachte ICT strategie zal ook voor flinke besparingen kunnen zorgen, door de balans op te maken tussen verschillende mogelijkheden. Het kan bijvoorbeeld een stuk voordeliger zijn wanneer bepaalde hardware wordt uitbesteed via een DaaS (Devices as a Service) opstelling, met het huren in plaats van zelf aanschaffen van servers, desktops of modems.

Door de applicaties die in het bedrijf worden ingezet onder de loep te nemen, kan worden bepaald of hier meer integratie mogelijk is. Wellicht bestaat er een applicatie die meerdere behoeftes voor de organisatie vervuld en hiermee sommige (vaak dure) software abonnement overbodig maakt. Met goed werkende applicaties zul je ook bedrijfsprocessen beter kunnen stroomlijnen, wat de efficiëntie en productiviteit van de werknemers alleen maar ten goede komt.

Tot slot schep je met een ICT strategie duidelijkheid. Hierdoor zullen ICT overwegingen ook beter integreren met de rest van de bedrijfsplannen, zal voor iedereen in de organisatie inzichtelijk zijn wat de ICT aanpak is en ook een goede inschatting en vervolgens vrijmaking van het ICT budget mogelijk maken. Met een heldere ICT strategie krijg je iedereen aan boord en met de neuzen dezelfde richting op.

Een ICT strategie opstellen

Tenzij je zelf goed technologisch aangelegd bent, kan het voor het opstellen van een gedegen ICT strategie raadzaam zijn hier experts voor in de arm te nemen. Een ICT bedrijf kan helpen bij het aanwijzen van de pijnpunten en vooral ook de potentie en mogelijkheden die er bestaan qua ICT toepassingen binnen het bedrijf.

Je wilt met de ICT strategie overkoepelend alle aspecten binnen de organisatie bestrijken. ICT bevindt zich namelijk overal en raakt vrijwel alle dimensies van een gemiddeld bedrijf, van leadgeneratie en sales, tot klantencontact en ervaring, tot de uiteindelijke levering en alles er tussen in. Creëer een formeel, maar levend document, waarin alles vastgelegd gaat worden, op een plek waar het door iedereen in te zien is.

Begin met het opstellen van de missie en visie van het bedrijf, aanhakend bij de algemene bedrijfsstrategie. Zet vervolgens de structuur van het document op, met een duidelijke introductie over het hoe en wat, een verklaring van de bedrijfsdoelstellingen en hoe ICT hierbij een rol speelt en een schets van het huidige ICT plaatje binnen de organisatie.

Vervolgens vul je de details in. Welke processen en systemen worden er benut, waar liggen de gaten en behoeftes, waar liggen de kansen en mogelijkheden, de verantwoordelijkheden, de financiële elementen? Werk hierbij nauw samen met het ICT bedrijf en betrek zoveel mogelijk afdelingshoofden bij het proces, voor optimaal draagvlak binnen de organisatie.