Menu
Telefonie en internet

Smartwatch, verlengstuk van uw gebruiksgemak

Al een tijdje zat het er aan te komen, de smartwatch. De kans dat u het al op het oog heeft is hoogstwaarschijnlijk erg groot. Niet alleen is het nu mogelijk om de tijd op je horloge af te lezen of bijvoorbeeld eens een slinger aan de stopwatch te geven. Maar sinds een jaar is het ook mogelijk je mobiele telefoon te laten communiceren met je horloge. Inkomende oproepen, zakelijke afspraken en allerlei andere herinneringen worden weergegeven op het schermpje om je pols. Het is met de komst van de smartwatch bijna niet meer nodig om je telefoon uit je zak te halen.

De smartwatch gaat natuurlijk binnen nu en een aantal jaren veel meer betekenis en inhoud geven aan online en offline marketing toepassingen. Er word al jaren geëxperimenteerd met NFC reclame en Wi-Fi herkenningspunten voor mobiele telefoons. Een goed voorbeeld hiervan is Taco Bell. Taco Bell is hiermee in Verenigde Staten erg succesvol. Men plaatst een bestelling in de Taco Bell app, loopt een Taco Bell vestiging binnen en de telefoon verstuurt automatisch het gekozen product. Gemak dient hierbij de mens.

Toch slaat de smartwatch in de Verenigde Staten en bijvoorbeeld in Japan vele malen beter aan dan in het redelijk conservatieve
Europa. Veelal is dit te technisch of vinden mensen het onpersoonlijk. Door de komst van de smartwatch behoren deze twee nadelen tot het verleden. Dit omdat het  gebruik  maken van deze soort apps of bijbehorende marketing dan niet meer fysiek contact met de telefoon betekend. Het gebruiksgemak gaat in de toekomst de blik op appmarketing verbreden, verbeteren en misschien weleens enorm veranderen. Doordat telefoon en smartwatch actief gaan samenwerken ontstaat er een unieke beleving bij de consument en ervaart deze een enorm stuk gebruiksgemak om zijn of haar pols.