Menu
Marketing

Rotterdam Partners en KNBSB zetten kracht van honkbal in

Rotterdam gaat honkbal gebruiken om de stad en de regio internationaal te promoten en (handels)relaties aan te knopen. Om dit te bereiken gaan Rotterdam Partners en de Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond (KNBSB) samenwerken onder de noemer ‘Baseball means Business’. Daartoe hebben twee organisaties een samenwerkingsovereenkomst getekend, die start tijdens de Rotterdamse economische handelsmissie in Japan in november en die de komende jaren verder zal worden ingevuld.

Honkbal is een populaire sport in landen als Japan, Taiwan, Zuid-Korea en de Verenigde Staten. Team Kingdom of the Netherlands, de naam waaronder het nationale honkbalteam internationaal opereert, behoort al jaren tot de absolute wereldtop en geniet in deze landen een groot aanzien. De samenwerking tussen Rotterdam Partners en de KNBSB zorgt ervoor dat de economische relaties tussen bovenstaande landen en Rotterdam worden versterkt. Door gebruik te maken van de uitstraling van Team Kingdom of the Netherlands en de kracht van het Nederlandse honkbal kunnen deuren worden geopend die anders gesloten blijven.

baseball

Bart Volkerijk, algemeen directeur van de KNBSB en Chantal Roest, manager van Rotterdam Partners International Trade & Investment ondertekenen de samenwerkingsovereenkomst. Foto: Rob Glastra fotografie

Honkbal is naast voetbal (Feyenoord) en de paardensport (CHIO) de derde sport waarbij Rotterdam Partners actief de verbinding zoekt met international business en waarvoor Rotterdam zelf ook een onderscheidende sportinfrastructuur heeft. “Dit zijn sporten die internationaal verbroederen. Zij overstijgen protocollen en helpen om relaties te verdiepen met landen waar die betreffende sporten populair zijn,” aldus Chantal Roest, manager van Rotterdam Partners International Trade & Investment.

“De geweldige prestaties van het Koninkrijkteam, waartoe de Rotterdammer Robert Eenhoorn een belangrijke aanzet heeft gegeven, hebben ons honkbal mondiaal op de kaart gezet”, zegt Bart Volkerijk, algemeen directeur van de KNBSB. “In een land als Japan zijn Wladimir Balentien en Andruw Jones bekender dan Johan Cruijff, bij wijze van spreken. Die sterke mondiale positie geeft onze mooie en aantrekkelijke sport de kans om met Baseball means Business internationaal bruggen te slaan, vooral op het gebied van handelsrelaties. We zijn als bond blij dat we deze rol voor Rotterdam Partners kunnen vervullen.”

Rotterdam Partners en KNBSB werkten voor het eerst succesvol samen bij het World Port Tournament in 2015. Tijdens dat tweejaarlijkse honkbalevenement in Rotterdam werden bedrijven uit Japan, Taiwan en de regio Rotterdam uitgenodigd, samen met de hoogste diplomatieke vertegenwoordigers van beide landen.

Tijdens de aanstaande Rotterdamse economische missie naar Japan (8 t/m 14 november) bezoekt de delegatie twee wedstrijden van Team Kingdom of the Netherlands. Het Koninkrijkteam speelt op 12 en 13 november de Samurai Japan Warm-Up Games tegen Japan, waar honkbal sport nummer één is, als voorbereiding op de World Baseball Classic in 2017. Rondom dit landentoernooi met de beste honkballers ter wereld, inclusief de profs uit Major League Baseball, waarvoor begin maart 2017 wedstrijden in Seoul in Zuid-Korea worden gespeeld, wordt eveneens een Rotterdamse economische missie gehouden.