Menu
Marketing

Opbouw van een goede Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een makkelijke manier om snel veel klanten te bereiken. Echter waar moet nou een goede nieuwsbrief aan voldoen? 10 Tips die u zeker verder gaan helpen.

Inhoud is doelgroepgericht
Als allereerste is het belangrijk om de inhoud van de nieuwsbrief doelgroepgericht te houden. We begrijpen natuurlijk dat u misschien iets nieuws in uw bedrijf heeft en daar trots op bent. Maar vergeet dan niet uzelf de vraag te stellen “Wat heeft mijn klant hieraan?”. U kunt de nieuwsbrief namelijk onbewust vullen met content die u leuk vindt, maar die niet inhoudelijk interessant is voor de doelgroep. Zorg er dus voor dat u altijd vanuit de doelgroep blijft denken. U kunt dit altijd even testen door een buitenstaander eerst de nieuwsbrief door te laten lezen en zijn mening te laten geven.

Overzichtelijk
Een nieuwsbrief die niet overzichtelijk is wordt bijna nooit helemaal uitgelezen. Dit komt voornamelijk omdat het meer energie en concentratie vermogen van de lezer vraagt. Uw bedoeling is natuurlijk om de lezer vast te houden en zo meer informatie over diverse elementen te geven. Elementen die u benoemd in de nieuwsbrief en de lezer tot actie aan zullen zetten.

Gebruiksvriendelijk
Houd rekening met dat niet iedereen een snelle computer heeft. Dit kan inhouden dat de lezer niet de mooie HTML versie van uw nieuwsbrief kan openen. Is dit erg? Nee in principe niet, zorg voor een goede alternatieve tekst variant van uw nieuwsbrief. Uiteindelijk draait het om de informatie die u geeft in de nieuwsbrief, niet om het jasje erom heen.

Taalfouten
Net als op uw website staat een taalfout in uw nieuwsbrief erg slordig. Maar een taalfout is snel gemaakt en de invloed ervan is helaas erg groot. Een klant zal daardoor toch met andere ogen naar uw bedrijf kijken. Het product kan dan nog zo goed zijn, maar u begint wel met een achterstand. Probeer dit te voorkomen en lees voor versturen de nieuwsbrief nog even goed door!

Goede titel
Een gemiddelde ontvanger van een nieuwsbrief is geabonneerd op meerdere nieuwsbrieven van bedrijven en instanties. Nu wilt u natuurlijk niet dat u ondersneeuwt in de mailbox van de abonnee. Zorg daarom voor een goede titel van uw nieuwsbrief. Zo valt u op binnen de inbox van de abonnee en zal hij eerder uw nieuwsbrief lezen dan andere.

Aanmelden en afmelden
De OPTA heeft bepaald dat in een nieuwsbrief u verplicht bent een mogelijkheid te bieden om je hiervoor af te melden. Doet u dit niet bent u strafbaar en wordt de mail gecategoriseerd als spam in de ogen van de OPTA. Natuurlijk vindt de abonnee het ook fijn om te zien dat hij zich makkelijk af kan melden voor de nieuwsbrief. Echter hoeft dit niet te betekenen dat hij dit ook werkelijk doet. Aanmelden is inmiddels ook bij wet geregeld. Het is namelijk niet toegestaan om zomaar uw mailadressen bestand toe te voegen aan uw nieuwsbrief. U dient eerst uitdrukkelijke toestemming hebben van de ontvanger voordat u hem in de mailinglist mag toevoegen. Doet u dit niet bent u wederom strafbaar.

Uitnodigen tot actie
Uiteindelijk is het doel van een nieuwsbrief vrij simpel. De klant moet over het algemeen in actie komen of u wilt informeren wat u meer kunt betekenen voor deze klant. Echter moet u wel de balans vinden in tot actie aanroepen en informatief zijn. Als u in de nieuwsbrief alleen maar schreeuwerig overkomt dat een klant iets moet ondernemen zal de klant dit als vervelend ervaren en zich sneller uitschrijven. Wees dus voorzichtig, maar ook weer niet te bescheiden.

Contactinfo
Helaas gebeurt het wel eens; dan krijg je een mooie nieuwsbrief met natuurlijk wel de vermelding van de bedrijfsnaam als afzender. De inhoud is goed dus je wilt contact opnemen met dit bedrijf. Echter zijn ze vergeten de contactinformatie toe te voegen. De klant moet dan zelf opzoek op de website naar de gegevens. De drempel wordt hierdoor weer hoger en sommige klanten verlies je dan ook direct in dit proces. Wees dus niet bescheiden maar plaats ergens waar het opvalt de contact gegevens van jouw bedrijf!

Herkenbaarheid
Als laatste misschien nog wel de belangrijkste van allemaal zorg voor herkenbaarheid. Stuur je nieuwsbrief in de huisstijl van het bedrijf zodat hij gelijk herkend wordt en gelinkt wordt aan uw bedrijf. Dit wekt vertrouwen en houdt de aandacht bij de inhoud aangezien de klant niet hoeft na te denken van wie de nieuwsbrief afkomstig is.

Kortom, 10 handige tips die makkelijk uitvoerbaar zijn om uw nieuwsbrief tot een succes te maken.