Menu
Bedrijfsvoering

Metallic lak en reservewiel belangrijkste opties voor leaserijder

Uiterlijk en veiligheid zijn de belangrijkste zaken m.b.t. opties en accessoires voor de leaserijder. Dat is goed terug te zien in de keuzes die gemaakt worden bij het uitzoeken van een leaseauto. Leasemaatschappij ALD Automotive deed onderzoek naar de top 10 van meest gekozen opties en accessoires door Nederlandse leaserijders. Metallic lak voert al jaren de lijst aan met maar liefst 71% van de leaserijders die vraagt om deze optie. Naast uiterlijkheden en veiligheidsopties blijven technologische mogelijkheden ook zeer populair.

De top 10 van meest gekozen opties en accessoires (pakketten en standaardopties uitgesloten) bestaat uit:

1. Metallic lak, 71%
2. Reservewiel met normale afmeting, 11%
3. Park distance control, 10%
4. Navigatie systeem, 9%
5. Dakdragers, 9%
6. Getint glas, 9%
7. Accessoires m.b.t. muziek, 8%
8. Lederen bekleding, 6%
9. Trekhaak, 6%
10. Elektrisch schuifdak, 6%

De gemiddelde bestedingen aan opties in deze top 10 bedragen circa 500 euro per leaseauto. Vergeleken met voorgaande jaren is de optie navigatie behoorlijk gedaald in de lijst. Enerzijds door de komst van de smartphone, anderzijds doordat navigatie steeds vaker een standaard feature in auto’s is.

Dat leaserijders graag veilig op weg gaan blijkt uit de 2de plaats van het reservewiel (11%), gevolgd door Park Distance Control (10%). Het lijkt er verder op dat de leaserijder ook graag met de auto op vakantie gaat. Dakdragers doen het goed met een 5de plaats in de lijst.

Klimaat en comfort
‘Privacy Glass’ staat met 9% op nummer zes in de lijst. Anders dan de naam aangeeft wordt hier met name voor gekozen vanwege de zonwerende capaciteiten. Accessoires waarmee we naar muziek kunnen luisteren staan op zeven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld multimedia systemen, autoradio, speakers en versterkers.
Rijplezier en luxe zijn net als voorgaande jaren belangrijke items. Op plek acht vinden we lederen stoelen, het liefst verwarmd (stoelverwarming viel net buiten de top 10). Lijstduwer dit jaar is het elektrisch schuifdak.

Trends
ALD Automotive ziet een toename van telecommunicatiemogelijkheden in auto’s. De smartphone neemt een dominantere plek in; denk hierbij aan navigatie via de telefoon, maar ook voor het openen, opwarmen en controleren van de auto. Ook ziet de leasemaatschappij steeds meer standaard USB aansluitingen terug in voertuigen, bijvoorbeeld om de telefoon op te laden. Hoewel deze nieuwe optie alweer bijna achterhaald is door de komst van auto’s die middels inductie (snoerloos) de smartphone opladen. Ten slotte zullen voertuigen steeds meer gaan communiceren met de garage, fabrikant en met elkaar.