Menu
Marketing

‘Marketing webwinkels gaat drastisch veranderen’

De marketingpraktijk bij veel webwinkels gaat drastisch veranderen als de shops geïntegreerd gaan sturen op pricing c.q. inkoop, marketing en promotie. Afdelingen wisselen te weinig informatie uit, meent Sander Roose van Omnia. Dat kost ondernemers geld.

Helemaal nieuw is Roose niet met deze praktijk. Hij is sinds 2012 partner bij ADPS, een specialist op het gebied van dynamic pricing in e-commerce. “Ik schat dat tachtig procent van de Twinkle 200 klant is bij ons”, diensten afneemt als pricewatch en dynamic pricing. Dat laatste wordt gebruikt voor omzet- of winstoptimalisatie.

Daarnaast vallen inkoop, marketing en IT binnen organisaties vaak onder aparte afdelingen. Zij gebruiken elkaars informatie weinig.

Roose maakt vandaag de lancering van Omnia bekend.

Naast pricing en marketing kijkt Omnia ook naar hoe promoties worden ingezet. “Dat is de derde module in ons nieuwe systeem. We kennen alle kosten en marges van een bedrijf en helpen de promotieprijzen vaststellen om extra omzet én winst te boeken op afgeprijsde producten. Daarnaast meten we ook welk effect promoties hebben op andere producten.”

Omnia is kort gezegd een big data-architectuur waarop meerdere databronnen interne en externe tegelijkertijd kunnen worden ingelezen, zelfs de weersverwachting. De retailer krijgt een soort dashboard te zien waarop hij zelf de processen marketing, price en promotie kan aansturen op hoofdlijnen. Het systeem doet vervolgens de vertaling naar de praktijk, campagnes uitzetten, stoppen en bijsturen. “Dat vergt wel wat vertrouwen van de marketeer dat uit handen te geven, maar afgelopen jaren hebben dat ook gekregen van onze klanten.”

Lees de rest van dit artikel op emerce.nl