Category

Marketing / Sales

Category

Het woord relatiegeschenk kan niet duidelijker. Een geschenk om uw relatie mee te verrassen. Dit betekent niet dat het makkelijk is een goed geschenk uit te zoeken. Er zijn tal van producten die u kunt uitzoeken als relatiegeschenk. Echter wil dit niet zeggen dat iedere keuze ook een juiste keuze is.

Helaas horen we vaak berichten dat relatiegeschenken niet meer van deze tijd zijn. Maar is dit wel zo? Wie vindt het nu niet leuk om een cadeau te krijgen? Iedereen voelt zich toch een beetje speciaal wanneer hij of zij verrast wordt met een relatiegeschenk. En dit is dan ook gelijk het doel waarom wij dit aan onze relaties geven!

Dan volgt nu stap 2. Hoe kiest u het juiste geschenk voor de juiste persoon?

Ten eerste is het belangrijk dat u kijkt welke boodschap u uit wilt dragen met het geschenk. Kies eerst de juiste boodschap en zoek hier vervolgens een passend geschenk bij. Naast het feit dat het geschenk bij de boodschap moet passen is de ontvanger net zo belangrijk. Kies voor een geschenk dat de ontvanger ook gaat gebruiken. Het zou zonde zijn dat het geschenk onderin de kast komt te liggen en er niet meer naar omgekeken wordt.  

Een aantal succes verzekerde relatiegeschenken zijn onder andere een heerlijke koffiemok met daarop het bedrijfslogo, maar bijvoorbeeld ook een boodschap voor de ontvanger. De ontvanger heeft dan echt het gevoel dat het geschenk op hem of haar is uitgezocht. Ook wordt de koffiemok vaak dagelijks gebruikt. Een andere suggestie is om rugtassen te laten bedrukken. Ook dit is natuurlijk weer een gebruiksvoorwerp, maar wordt ook meegenomen op uitjes. Hierdoor komt de rugtas in contact met een grote doelgroep. Dit zorgt voor naamsbekendheid en top of mind op een veel goedkopere manier dan bijvoorbeeld het plaatsen van een advertentie!

Het juiste moment voor het relatiegeschenk

Het is altijd tijd voor een geschenk. Er is dus eigenlijk geen fout moment om dit te geven. Mocht u er toch een speciaal moment van willen maken dan is het natuurlijk altijd goed om te koppelen aan een event of jubileum. Bestaat het bedrijf zoveel jaar, is iemand een jubilaris of staat er een belangrijke overname op de planning? Dan is het goed om het geschenk daar aan te koppelen.

Zorg voor originaliteit, herkenbaarheid en bruikbaarheid en uw cadeau is een schot in de roos!

Je hebt besloten om een webwinkel te starten. Geen gekke gedachte, want de omzet uit webwinkels blijft maar stijgen. De afgelopen tijd heb je veel onderzoek gedaan naar de producten die je wilt gaan verkopen. De vooruitzichten zien er goed uit. De eerste producten zijn ingekocht. Het eerste voorwerk is gedaan. Nu is het tijd om de webshop daadwerkelijk op te richten. Zoals je waarschijnlijk weet zijn er verschillende e-commerce platformen voor een webwinkel bouwen beschikbaar. Het grote aanbod kan daarom aardig wat keuzestress met zich meebrengen. In dit artikel geven we je enkele opties om je beslissing makkelijker te maken.

JouwWeb

JouwWeb.nl is een Nederlandse optie voor een website maken. Bij deze browser based tool kunnen gebruikers een website, blog of winkel opzetten. Je hoeft hier niet voor te leren programmeren of andere moeilijke handelingen uit te voeren. JouwWeb biedt in samenwerking met Mollie alle betalingsmogelijkheden als bijvoorbeeld iDEAL en Creditcard aan. Waardoor het een aantrekkelijk platform voor beginners is.

Jouwweb Webwereld

Magento

Magento is vooral ontwikkeld voor e-commerce bedrijven die op hoog niveau omzetten. Een open-source e-commerce platform als Magento vereist web developers, waardoor er een hogere toegangsdrempel ontstaat dan bij plug-and-play-platforms zoals JouwWeb. Dat gezegd hebbende, Magento biedt een grote hoeveelheid functies aan, waaronder de mogelijkheid om kortingen aan te bieden, terugkerende betalingen te ondersteunen, onbeperkte productvermeldingen en nog veel meer. De basisversie van Magento is gratis, maar de enterprise versie kan jaarlijks tienduizenden euro’s kosten. Voor grote online winkels kan Magento een goede keuze zijn, maar het is af te raden voor kleine of middelgrote bedrijven met slechts een beperkt aantal producten.

Oscommerce

Oscommerce software is een open source e-commerce oplossing voor online winkels die gratis beschikbaar is. Je hebt alleen wel eerst hosting en en een domeinnaam nodig. Het wordt geleverd met een uitgebreide set functies voor winkelwagentjes waarmee winkeleigenaren online winkels kunnen instellen, uitvoeren en onderhouden. OScommerce biedt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met het verkopen van producten en diensten via internet. Maar, let op de laatste update was alweer een tijdje geleden.

Big cartel

Big Cartel is een e-commerce platform dat gericht is op artiesten en kunstenaars die hun kunstwerken internationaal willen verkopen. Verkopers kunnen gratis de thema’s van Big Cartel gebruiken of hun eigen unieke ontwerpen coderen. Andere functies zijn de mogelijkheid om een aangepast domein te gebruiken, voorraadbeheer, real-time verkoopstatistieken en de optie om kortingen toe te voegen aan bepaalde producten.

Als u dit artikel leest, heeft u al een eerste verstandige stap genomen. Indien u online meer zakelijk succes wilt behalen, is het een must om te investeren in een goede website én de vindbaarheid daarvan. Zowel bestaande als potentiële klanten moeten uw website probleemloos kunnen vinden. Dus als u en uw medewerkers heerlijk ontspannen thuis zitten dan gaat uw website door met het generen van omzet genereren en het vergroten van uw naamsbekendheid. Dus als eerste stap moet u ervoor zorgen dat uw website er aantrekkelijk uitziet en de bezoeker er makkelijk kan zoeken en bestellen. Als de website eenmaal gebouwd is, gaat u over naar stap twee: de juiste SEO, zodat u ook daadwerkelijk gevonden wordt.

SEO is meer dan keywords

Waarschijnlijk heeft u al diverse verhalen gehoord en gelezen over het belang van een goede SEO voor een bedrijf. SEO, ofwel Search Engine Optimalization, is een samenspel aan technieken die ervoor zorgen dat uw website en dus uw dienst of producten, beter worden gevonden in de verschillende zoekmachines zoals Google en Bing. Daarbij moet u onder andere gebruikmaken van slimme keywords (zoekwoorden) in een bepaald percentage per tekst. Deze zoekwoorden kunt u bepalen aan de hand van zoekvolumes. Hoe nauwkeuriger hoe beter. Dus met een breed zoekwoord als ‘restaurant’ zult u minder bereiken en meer waste hebben dan met specifieke zoekwoorden zoals ‘biologisch restaurant Den Bosch’. Maar SEO is meer dan alleen maar de juiste zoekwoorden gebruiken. Het is een onderdeel van de onlinemarketingstrategie en behelst nog veel meer.

Kenmerken van goede SEO-strategie

Als u zich wilt onderscheiden ten opzichte van uw concurrentie en ook beter door uw doelgroepen gevonden wilt worden die u nog niet kennen dan is het van belang dat u belandt in de top van de zoekresultaten van Google. Wat moet u daarvoor doen? Belangrijk is dat u relevante teksten laat schrijven die de lezer en uw potentiële klanten ook daadwerkelijk zullen boeien. Besteed aandacht aan uw content. Gebruik in de tekst de juiste keywords waar ook op gezocht wordt en dus voorkomen in zoekopdrachten maar vertel ook interessante nieuwtjes en wetenswaardigheden. Zorg daarbij dat alle teksten uniek geschreven zijn en vul uw website regelmatig aan zodat de content up-to-date is. Verder is het van belang dat uw bedrijf genoemd wordt op relevante websites. Zorg dat interessante content terechtkomt op websites die autoriteit hebben en naar u verwijzen. En er zijn nog meer mogelijkheden op te zorgen voor een toppositie. Met het juiste advies kan SEO veel voor uw omzet betekenen.

SEO uitbesteden

Natuurlijk kunt u een heel eind komen als u begint met SEO, maar als u echt door wilt stoten naar de eerste of tweede pagina in uw vakgebied is het verstandig het SEO-traject uit te besteden aan een professional.
Laat u eerst een goed adviseren en vraag een gratis SEO-analyse van uw bedrijf aan. 

Van het ontwikkelen van een goede social media strategie tot het plaatsen van de juiste filmpjes op YouTube: er zijn online maar genoeg manieren om je doelgroep te bereiken. Dit bereik lijkt af en toe zo makkelijk te behalen te zijn, dat de offline marketing in veel gevallen vergeten wordt. Maar ondanks de groei van de online aandacht blijft het ongelooflijk om ook de offline marketing op de juiste manier in te blijven zetten. Dit is namelijk dé manier om specifieke doelgroepen te bereiken die je online mis zou kunnen lopen. Zet de traditionele media naast het internet in om het ultieme bereik te behalen.

Maar wat voor voordelen brengt de offline marketing eigenlijk met zich mee?

1. Het vertrouwen in je merk neemt toe

Je komt online tegenwoordig zoveel advertenties en berichten tegen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast kunnen ook onbetrouwbare afzenders zonder problemen een Facebook advertentie campagne opzetten. Hoe kan de ontvanger weten dat jouw campagne en/of website betrouwbaar is? Het is pas op het moment dat ze de naam van jouw merk ook op de radio, op tv of in de bushokjes voorbij zien komen dat het herkenbaarheid en hierdoor vertrouwen opwekt.

2. Je naamsbekendheid stijgt enorm

Wanneer jij jouw online uitingen ondersteund met offline marketingmateriaal van hoge kwaliteit stijgt de naamsbekendheid van je merk. Hoe vaker ontvangers jouw merknaam of uiting voorbij zien komen, hoe hoger jouw merk in de ‘top of mind’ awareness komt. Herhaling is goud waard en zorgt bij iedere uiting weer voor een stijgende naamsbekendheid.

3. Je weet je doelgroep te vinden

Waar je op het internet redelijk selectief kan zijn op het vinden van een bepaalde doelgroep, is dit met de offline marketing nog makkelijker. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld thuisblijvende moeders? Dan adverteer jij natuurlijk in de lokale supermarkten: niet alleen via Google Adwords. Is jouw doelgroep reizigers met het OV? Dan adverteer jij natuurlijk in de bussen, metro’s, de bushokjes en op de stations. Zo bereik jij de doelgroep niet alleen wanneer ze online zijn, maar ook wanneer ze hun ‘offline’ leven leiden.

Voordelen offline marketing

4. Je zorgt voor een beleving

Misschien wel een van de grootste voordelen van offline marketing is het feit dat je een beleving aan jouw marketing toe kunt voegen: een manier om de doelgroep echt kennis te laten maken met jouw bedrijf. Een kok kan jouw keukenproducten tentoonstellen in de supermarkt, of de ontwikkelaar kan je app direct aan de doelgroep uitleggen. Dit zijn contactmomenten die je online minder makkelijk te pakken krijgt.

Een goede presentatie kan je potentiële doelgroep omtoveren tot trouwe klanten. Of je nu op een beurs staat of een presentatie binnen de muren van je kantoor geeft: het is belangrijk om je zaken goed op orde te hebben. Met deze tips heb jij de juiste presentatie en de nodige middelen om aan nieuwe klanten te komen.

1. Zorg voor de juiste basis

Nu je dit nieuwe project op gaat pakken is het belangrijk om het vanaf het begin goed aan te pakken. Zorg voor de juiste basis en zorg ervoor dat alles tot in de puntjes verzorgd is. Kijk goed naar de details: gebruik je presentatiematerialen zoals folders en ringbanden? Je ringbanden bedrukken geeft een nóg betere en ontzettend professionele indruk. Zeker wanneer de ringbanden of presentatiematerialen mee naar huis genomen mogen worden. Je kunt deze bijvoorbeeld vullen met de presentaties en documenten zodat de potentiële klanten alles in een duidelijk pakketje hebben. Door alles tot in de details te op orde te hebben (van de soort koffie tot bedrukte presentatiemiddelen) zorg je ervoor dat je van begin tot eind een goede indruk achterlaat.

2. Kies de juiste locatie

Wat is de perfecte locatie om de presentatie te houden? Houdt de presentatie bijvoorbeeld op een plek waar de doelgroep komt (netwerkborrels, beurzen) of, wanneer je al concrete afspraken heb staan, zorg voor een goede ruimte binnen kantoor of huur een mooie, gepaste zaal. De eerste optie is om jezelf dus onder je doelgroep te begeven, terwijl je ze met de tweede optie al direct binnen de muren van je kantoor hebt.

Presentatie geven

3. Waar ga je het over hebben?

Kies het juiste onderwerp. Een goede presentatie gaat namelijk in op alle vragen en dilemma’s die de potentiële klanten zouden kunnen hebben. Laat zien dat jij de expert ben, en maak het jezelf makkelijker door zelf een onderwerp of richting te kiezen waar jij veel van weet. Doe natuurlijk ook voldoende onderzoek: jouw potentiële klanten hebben een probleem, en jij bent degene met de oplossing. Laat zien dat jij als expert precies begrijpt waar het probleem zit, en waarom jij de juiste oplossing biedt.

4. Laat het verkooppraatje achterwege

Richt jezelf op wat jij te bieden hebt, niet op wat jij in de verkoop hebt. Praat niet alleen over jezelf, je bedrijf en hoe goed jullie oplossing is. Voorzie de mensen liever van waardevolle informatie en laat ze zien dat jij het probleem waar zij een oplossing voor zoeken echt begrijpt.

5. Voeg bewijsmateriaal toe

Laat ook voldoende bewijsmateriaal in je presentatie terugkomen. Deel je ervaringen met andere klanten, hun problemen en de oplossing die jij ze hebt kunnen bieden.

25.000 m2 grond aangekocht naast het huidige pand

Simian, het moederbedrijf van de drie drukwerksites Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone, breidt fors uit. De drukkerij in Groningen wordt aan de zijkant vergroot met een nieuwe hal. Daarvoor is zo’n 25.000 vierkante meter grond gekocht, laat eigenaar Wouter Haan weten. Begin 2020 is de nieuwe bedrijfshal operationeel. Simian gaat de extra ruimte inzetten voor het opzetten van nieuwe afdelingen en gaat zich meer focussen op grootformaat print- en drukwerk. Met deze uitbreiding wordt Simian één van de grootste drukkerijen van Nederland.

Simian groeide de afgelopen jaren flink door. Als gevolg van die enorme groei vergroot Simian ruim twee jaar na de opening het pand in Westerbroek. De drukkerij heeft 25.000 m2 grond aangekocht dat naast het huidige pand ligt. Hiermee beslaat Simian straks een drie keer zo groot pand op een grondoppervlakte van maar liefst 35.000 m2. Haan: “Met deze extra ruimte kunnen we ons blijven innoveren, ons assortiment uitbreiden en zorgen dat we de beste én snelste drukkerij van Nederland blijven.”   

Met alle investeringen van afgelopen jaren in pre- en postpress machines, de verhuizing naar een groter pand en in 2 jaar tijd van 60 naar 125 medewerkers gaan, heeft Simian een belangrijke voorsprong in de grafische industrie opgebouwd. “We zijn de enige online drukkerij met een volledig eigen productie, ‘s avonds en op zondag bereikbaar voor klanten en uniek in onze prijzen en levertijden”, zegt Haan. 

Het nieuwe gedeelte wordt gebruikt voor de afwerking van digitaal en offset drukwerk en de afdeling grootformaat. Haan: “Omdat we het pand van de grond af opbouwen, kunnen we alles zo slim mogelijk inrichten. Natuurlijk betrekken we ook de medewerkers bij dit proces, zodat we straks een prettige en efficiënte werkomgeving creëren met de beste en nieuwste machines.”

Voor de toekomst ziet Haan voldoende uitdagingen om de drie drukwerksites verder te ontwikkelen. “We zijn in Nederland en België de enige online drukkerij die écht innoveert en een eigen productiefaciliteit heeft. Onze service, ons uitgebreid productassortiment en onze bereikbaarheid maken ons sterk. Als we zo doorgroeien hebben we in 2020 zo’n 200 collega’s en verwerken we 2500 á 3000 orders per dag.”

Dat online marketing voor elke professional onontbeerlijk is, hoeven we jou vast niet meer te vertellen. Een goede website, geoptimaliseerd voor zoekmachines, is dan ook een handig instrument om extra klanten te verwerven. Toch lijken sommigen te menen dat een enkele maal de zoekmachine optimalisatie uitbesteden volstaat. Ze denken dat ze nadien op hun lauweren mogen rusten en gewoon hoeven te wachten tot de klanten binnenstromen. Niet eens zo onlogisch dat ze dan onderuit gaan. Om zo’n situatie te voorkomen moet je blijven investeren in SEO.

Aan SEO zijn dan misschien wel een aantal belangrijke voordelen verbonden, toch tonen diezelfde voordelen eenvoudig aan dat voortdurende investeringen zich al snel opdringen.

Hoger scoren in Google en extra omzet genereren

SEO zorgt ervoor dat je hoger scoort in Google. En wie een hogere positie claimt, krijgt veel meer bezoekers. Die bezoekers zorgen dan weer voor meer sales en een hogere omzet. Toch is het belangrijk om blijvend in SEO te investeren. Het algoritme van Google wijzigt immers voortdurend. Wat het vandaag goed doet, is volgend jaar misschien voorbijgestreefd. Door jouw website tijdig aan een analyse te onderwerpen en jouw SEO bij te schaven, zorg je ervoor dat je hoog blijft scoren in Google. Wil je je laten bijstaan in het gehele opvolgingsproces? Doe dan beroep op een SEO Consultant. Onder andere bij SmartRanking uit Groningen kan je terecht voor SEO Consultancy.

Jouw doelgroep smult ervan

SEO is een handige manier om jouw doelgroep te bereiken. Via mooie blogs en landingspagina’s speel je in op hun vragen. SEO staat dan ook gelijk aan meerwaarde creëren. En dat laat zich vertalen in een hogere merkbekendheid en betrouwbaarheid. Andermaal twee begrippen waar marketeers en verkopers van smullen. Toch is een eenmalige investering in SEO nog niet dé garantie op succes. Net zoals het algoritme van Google wijzigt, geldt dat ook voor jouw doelpubliek. Zij laten zich immers beïnvloeden door de veranderende wereld om hen heen. Wat vandaag hip is, is morgen nu eenmaal voorbijgestreefd. Jouw doelgroep smult misschien wel van jouw content, maar lekker is maar een vinger lang. En net daarom dien je jouw succesrecept voortdurend te wijzigen. Zo krijgen ze er nooit genoeg van.

Wees de concurrentie voor

Als professional moet je voortdurend de concurrentie monitoren. En omdat zij investeren in SEO, moet jij het ook doen. Enkel zo voorkom je dat ze een steeds groter marktaandeel inpikken. Toch is SEO ook meer dan dat: indien je het goed aanpakt, is het voor jou een groei-instrument. Een manier om de concurrentie voor te blijven!

Weet echter dat de concurrentie leeft. Ook zij voeren concurrentieanalyses uit en gaan na waar er groeipotentieel ligt. Zoekwoorden waarop ze eenvoudig terrein kunnen winnen, zullen ze al snel bespelen. Daarom moet je dan ook voortdurend evolueren en jouw SEO-strategie uitbreiden. Wie geen actie onderneemt, zal een online marketeer eenvoudig aan de degen rijgen.

Optimaliseer de ROI

Tenzij je bulkt van het geld, geef je maximaal om jouw return on investment (ROI). Investeren in een website en in zoekmachine optimalisatie is enkel een slim idee indien je jouw content voortdurend aanpast en inspeelt op de nieuwste trends en ontwikkelingen. Enkel zo kan je jouw ROI optimaliseren, wat uiteindelijk toch de bedoeling is van zoekmachineoptimalisatie. Niet?

Het versturen van originele zakelijke uitnodigingen is niet altijd even eenvoudig. Zo zal je ervoor moeten zorgen dat de uitnodigingen origineel zijn en dat de uitnodigingen aan bepaalde eisen voldoen. Mocht jij momenteel bezig zijn met het maken van zakelijke uitnodigingen? Dan is het goed dat je bij dit artikel bent uitgekomen. Je vindt hier namelijk drie handige tips om ervoor te zorgen dat jouw klanten op je uitnodiging in zullen gaan. Het maakt hierbij niet uit wat voor evenement het is.

1.   De uitnodiging moet uitdagend zijn

Mocht jij bezig zijn met het maken van een zakelijke uitnodiging, dan heb je waarschijnlijk als doel om ervoor te zorgen dat er zoveel mensen naar je evenement komen. Je zult er dan echter wel voor moeten zorgen dat de brief uitdagend is. Zorg er daarom voor dat je kleuren in de brief gebruikt. Denk hierbij aan de kleuren van je huisstijl. Het moet natuurlijk wel goed bij je bedrijf passen. Buiten dat zal je er ook voor moeten zorgen dat het niet te druk wordt. De juiste combinatie zal ervoor zorgen dat mensen uitgedaagd worden.

2.   Schrijf de uitnodiging op de juiste manier

Bij het schrijven van de uitnodiging zal je goed moeten bepalen op wat voor manier je de uitnodiging schrijft. Zo zal het niet te zakelijk moeten zijn, echter moet je er ook voor waken dat de brief niet te informeel wordt. Zoek hierin de juiste balans, mensen moeten echt het idee hebben dat jij ze graag uitnodigt. Echter moet het wel duidelijk zijn dat het gaat om een zakelijke activiteit. Mocht jij nog op zoek zijn naar voorbeelden, dan is de kans groot dat je deze op het internet vindt.

3.   Zakelijke enveloppen aanschaffen

Tegenwoordig gaan bijna alle uitnodigingen via de mail. Hoe origineel is het als je dit per post doet? Mocht jij dit willen doen, dan is het absoluut een aanrader om voor zakelijke enveloppen te kiezen. Deze enveloppen zien er leuk uit en mensen zullen dit zeker waarderen. Mocht jij nog op zoek zijn naar een goede aanbieder van zakelijke enveloppen? Neem dan eens een kijkje op de website van Drukwerkdeal.nl. Deze aanbieder biedt topkwaliteit en dit doen zij al voor mooie prijzen. Mocht jij vragen hebben over de producten, dan hebben zij een geweldige klantenservice die echt voor jou klaarstaat. Zo weet je zeker dat je de juiste enveloppen aanschaft.

We kunnen niet om het feit heen dat online marketing voor bedrijven belangrijker is dan ooit. Met de groei van het aantal MKB’s in Nederland komt daar direct het volgende punt om de spreekwoordelijke hoek kijken. Ook MKB’ers moeten immers op de juiste manier gebruik maken van online marketing, willen ze gezien en uiteindelijk benaderd worden door eventuele klanten. Maar hoe kies je als een MKB-bedrijf uit de wirwar van online kanalen? SEO, SEA, social media, e-mailmarketing, content marketing… er zijn verschillende manieren om een publiek te bereiken. In dit artikel lees je meer over waarom je moet kiezen voor online marketing voor een MKB en wat er van belang is op het gebied van digitale marketing.

Waarom online marketing voor MKB?

Het is geen geheim dat er vandaag de dag nog veel mis gaat wanneer we kijken naar de online strategieën van diverse MKB-bedrijven. Dat is zonde, omdat je hiermee veel potentiële klanten misloopt. Omdat meer dan 75% van de Nederlandse bevolking daadwerkelijk gebruik maakt van internet is er bijna geen betere manier om zo’n grote groep mensen te kunnen bereiken. Een van de grootste redenen waarom je als MKB’er gebruik zou moeten maken van internetmarketing is het feit dat je op een – in verhouding – goedkope manier veel mensen kunt bereiken. Daarnaast is deze manier van marketing vrijwel altijd meetbaar, zodat je precies weet op welke punten het beter kan en waar je op scoort. Ook kan een online marketingcampagne veel gerichter dan een offline variant, omdat je vaak handmatig je doelgroep kunt bepalen. Kortom: juist voor de kleinere MKB-bedrijven is een goede online marketingstrategie dé manier om op te vallen, mits je natuurlijk voor de juiste aanpak gaat.

Hoe begin je met online marketing?

Het is altijd handig om als hoofd van een MKB-bedrijf (in zowel B2B als B2C omgeving) te weten hoe en waar je moet beginnen. Ook wanneer je nog niet eens exact weet voor welke strategie je gaat. Een juiste basis wat betreft online marketing in de MKB-wereld kan goud waard zijn. Hiervoor kun je de volgende eenvoudige stappen tot je nemen en toepassen:

  • De grootste reden om online marketing toe te passen is dus omdat je klanten wilt trekken. Hierbij wil je bijna ín het brein van je klant zitten: wat wil hij/zij? En wat kan hij/zij nou juist bij jou krijgen wat hij/zij niet bij een ander kan krijgen? Je moet ervoor zorgen dat je zijn/haar interesse wekt en blijft wekken.
  • Naast boeien is binden een belangrijke factor. Zoek een strategie die het beste bij jou en je MKB past om je klanten aan je te binden. Er zijn verschillende manieren hoe je dit kunt doen. Extra handig hierbij is om marketing advies voor MKB-bedrijven op dit gebied te krijgen, zodat je precies weet welke strategie bij jouw bedrijf past.
  • Tot slot wil je met behulp van de strategie conversie creëren. Om een gezond bedrijf op te kunnen bouwen, is het binnenhalen van inkomsten cruciaal. Maak hierbij de juiste keuzes en vraag hulp waar nodig.

Voor welke online strategie ga jij?

Alleen een goede bedrijfsnaam verzinnen is tegenwoordig dus absoluut niet genoeg om op te kunnen vallen in het bedrijfsleven. Er komt veel en dan ook echt veel meer bij kijken, want hoe kies je de juiste strategie? Wanneer je zelf een goede marketeer in huis hebt die voor jou de online strategie op kan pakken, heb je al een goed begin. Hij of zij heeft waarschijnlijk de nodige voorkennis om aan de slag te gaan met de digitale marketing. Is dit niet het geval? Dan is het zeker aan te raden om online marketing uit te besteden aan een professional. Een expert weet immers, nadat ze het bedrijf een beetje hebben leren kennen, het beste welke online strategie het beste past. Misschien is een blog met SEO teksten een toegevoegde waarde voor je bedrijf om op die manier hoger te ranken in Google of wellicht kan de marketeer jouw doelen bereiken met een boost op de socials van je bedrijf. Of misschien past emailmarketing perfect bij je bedrijfsvoering. Een ervaren online marketeer wéét dat er meerdere manieren met elkaar moeten worden gecombineerd om op die manier de ultieme strategie voor je bedrijf te maken. Je kunt je misschien wel voorstellen dat zo’n strategie voor ieder bedrijf anders is. Schakel daarom een pro in en zorg ervoor dat je MKB binnen no time opvalt in het Nederlandse, of misschien wel buitenlandse, bedrijfsleven.