Category

Marketing / Sales

Category

Als u dit artikel leest, heeft u al een eerste verstandige stap genomen. Indien u online meer zakelijk succes wilt behalen, is het een must om te investeren in een goede website én de vindbaarheid daarvan. Zowel bestaande als potentiële klanten moeten uw website probleemloos kunnen vinden. Dus als u en uw medewerkers heerlijk ontspannen thuis zitten dan gaat uw website door met het generen van omzet genereren en het vergroten van uw naamsbekendheid. Dus als eerste stap moet u ervoor zorgen dat uw website er aantrekkelijk uitziet en de bezoeker er makkelijk kan zoeken en bestellen. Als de website eenmaal gebouwd is, gaat u over naar stap twee: de juiste SEO, zodat u ook daadwerkelijk gevonden wordt.

SEO is meer dan keywords

Waarschijnlijk heeft u al diverse verhalen gehoord en gelezen over het belang van een goede SEO voor een bedrijf. SEO, ofwel Search Engine Optimalization, is een samenspel aan technieken die ervoor zorgen dat uw website en dus uw dienst of producten, beter worden gevonden in de verschillende zoekmachines zoals Google en Bing. Daarbij moet u onder andere gebruikmaken van slimme keywords (zoekwoorden) in een bepaald percentage per tekst. Deze zoekwoorden kunt u bepalen aan de hand van zoekvolumes. Hoe nauwkeuriger hoe beter. Dus met een breed zoekwoord als ‘restaurant’ zult u minder bereiken en meer waste hebben dan met specifieke zoekwoorden zoals ‘biologisch restaurant Den Bosch’. Maar SEO is meer dan alleen maar de juiste zoekwoorden gebruiken. Het is een onderdeel van de onlinemarketingstrategie en behelst nog veel meer.

Kenmerken van goede SEO-strategie

Als u zich wilt onderscheiden ten opzichte van uw concurrentie en ook beter door uw doelgroepen gevonden wilt worden die u nog niet kennen dan is het van belang dat u belandt in de top van de zoekresultaten van Google. Wat moet u daarvoor doen? Belangrijk is dat u relevante teksten laat schrijven die de lezer en uw potentiële klanten ook daadwerkelijk zullen boeien. Besteed aandacht aan uw content. Gebruik in de tekst de juiste keywords waar ook op gezocht wordt en dus voorkomen in zoekopdrachten maar vertel ook interessante nieuwtjes en wetenswaardigheden. Zorg daarbij dat alle teksten uniek geschreven zijn en vul uw website regelmatig aan zodat de content up-to-date is. Verder is het van belang dat uw bedrijf genoemd wordt op relevante websites. Zorg dat interessante content terechtkomt op websites die autoriteit hebben en naar u verwijzen. En er zijn nog meer mogelijkheden op te zorgen voor een toppositie. Met het juiste advies kan SEO veel voor uw omzet betekenen.

SEO uitbesteden

Natuurlijk kunt u een heel eind komen als u begint met SEO, maar als u echt door wilt stoten naar de eerste of tweede pagina in uw vakgebied is het verstandig het SEO-traject uit te besteden aan een professional.
Laat u eerst een goed adviseren en vraag een gratis SEO-analyse van uw bedrijf aan. 

Van het ontwikkelen van een goede social media strategie tot het plaatsen van de juiste filmpjes op YouTube: er zijn online maar genoeg manieren om je doelgroep te bereiken. Dit bereik lijkt af en toe zo makkelijk te behalen te zijn, dat de offline marketing in veel gevallen vergeten wordt. Maar ondanks de groei van de online aandacht blijft het ongelooflijk om ook de offline marketing op de juiste manier in te blijven zetten. Dit is namelijk dé manier om specifieke doelgroepen te bereiken die je online mis zou kunnen lopen. Zet de traditionele media naast het internet in om het ultieme bereik te behalen.

Maar wat voor voordelen brengt de offline marketing eigenlijk met zich mee?

1. Het vertrouwen in je merk neemt toe

Je komt online tegenwoordig zoveel advertenties en berichten tegen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast kunnen ook onbetrouwbare afzenders zonder problemen een Facebook advertentie campagne opzetten. Hoe kan de ontvanger weten dat jouw campagne en/of website betrouwbaar is? Het is pas op het moment dat ze de naam van jouw merk ook op de radio, op tv of in de bushokjes voorbij zien komen dat het herkenbaarheid en hierdoor vertrouwen opwekt.

2. Je naamsbekendheid stijgt enorm

Wanneer jij jouw online uitingen ondersteund met offline marketingmateriaal van hoge kwaliteit stijgt de naamsbekendheid van je merk. Hoe vaker ontvangers jouw merknaam of uiting voorbij zien komen, hoe hoger jouw merk in de ‘top of mind’ awareness komt. Herhaling is goud waard en zorgt bij iedere uiting weer voor een stijgende naamsbekendheid.

3. Je weet je doelgroep te vinden

Waar je op het internet redelijk selectief kan zijn op het vinden van een bepaalde doelgroep, is dit met de offline marketing nog makkelijker. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld thuisblijvende moeders? Dan adverteer jij natuurlijk in de lokale supermarkten: niet alleen via Google Adwords. Is jouw doelgroep reizigers met het OV? Dan adverteer jij natuurlijk in de bussen, metro’s, de bushokjes en op de stations. Zo bereik jij de doelgroep niet alleen wanneer ze online zijn, maar ook wanneer ze hun ‘offline’ leven leiden.

Voordelen offline marketing

4. Je zorgt voor een beleving

Misschien wel een van de grootste voordelen van offline marketing is het feit dat je een beleving aan jouw marketing toe kunt voegen: een manier om de doelgroep echt kennis te laten maken met jouw bedrijf. Een kok kan jouw keukenproducten tentoonstellen in de supermarkt, of de ontwikkelaar kan je app direct aan de doelgroep uitleggen. Dit zijn contactmomenten die je online minder makkelijk te pakken krijgt.

Dat online marketing voor elke professional onontbeerlijk is, hoeven we jou vast niet meer te vertellen. Een goede website, geoptimaliseerd voor zoekmachines, is dan ook een handig instrument om extra klanten te verwerven. Toch lijken sommigen te menen dat een enkele maal de zoekmachine optimalisatie uitbesteden volstaat. Ze denken dat ze nadien op hun lauweren mogen rusten en gewoon hoeven te wachten tot de klanten binnenstromen. Niet eens zo onlogisch dat ze dan onderuit gaan. Om zo’n situatie te voorkomen moet je blijven investeren in SEO.

Aan SEO zijn dan misschien wel een aantal belangrijke voordelen verbonden, toch tonen diezelfde voordelen eenvoudig aan dat voortdurende investeringen zich al snel opdringen.

Hoger scoren in Google en extra omzet genereren

SEO zorgt ervoor dat je hoger scoort in Google. En wie een hogere positie claimt, krijgt veel meer bezoekers. Die bezoekers zorgen dan weer voor meer sales en een hogere omzet. Toch is het belangrijk om blijvend in SEO te investeren. Het algoritme van Google wijzigt immers voortdurend. Wat het vandaag goed doet, is volgend jaar misschien voorbijgestreefd. Door jouw website tijdig aan een analyse te onderwerpen en jouw SEO bij te schaven, zorg je ervoor dat je hoog blijft scoren in Google. Wil je je laten bijstaan in het gehele opvolgingsproces? Doe dan beroep op een SEO Consultant. Onder andere bij SmartRanking uit Groningen kan je terecht voor SEO Consultancy.

Jouw doelgroep smult ervan

SEO is een handige manier om jouw doelgroep te bereiken. Via mooie blogs en landingspagina’s speel je in op hun vragen. SEO staat dan ook gelijk aan meerwaarde creëren. En dat laat zich vertalen in een hogere merkbekendheid en betrouwbaarheid. Andermaal twee begrippen waar marketeers en verkopers van smullen. Toch is een eenmalige investering in SEO nog niet dé garantie op succes. Net zoals het algoritme van Google wijzigt, geldt dat ook voor jouw doelpubliek. Zij laten zich immers beïnvloeden door de veranderende wereld om hen heen. Wat vandaag hip is, is morgen nu eenmaal voorbijgestreefd. Jouw doelgroep smult misschien wel van jouw content, maar lekker is maar een vinger lang. En net daarom dien je jouw succesrecept voortdurend te wijzigen. Zo krijgen ze er nooit genoeg van.

Wees de concurrentie voor

Als professional moet je voortdurend de concurrentie monitoren. En omdat zij investeren in SEO, moet jij het ook doen. Enkel zo voorkom je dat ze een steeds groter marktaandeel inpikken. Toch is SEO ook meer dan dat: indien je het goed aanpakt, is het voor jou een groei-instrument. Een manier om de concurrentie voor te blijven!

Weet echter dat de concurrentie leeft. Ook zij voeren concurrentieanalyses uit en gaan na waar er groeipotentieel ligt. Zoekwoorden waarop ze eenvoudig terrein kunnen winnen, zullen ze al snel bespelen. Daarom moet je dan ook voortdurend evolueren en jouw SEO-strategie uitbreiden. Wie geen actie onderneemt, zal een online marketeer eenvoudig aan de degen rijgen.

Optimaliseer de ROI

Tenzij je bulkt van het geld, geef je maximaal om jouw return on investment (ROI). Investeren in een website en in zoekmachine optimalisatie is enkel een slim idee indien je jouw content voortdurend aanpast en inspeelt op de nieuwste trends en ontwikkelingen. Enkel zo kan je jouw ROI optimaliseren, wat uiteindelijk toch de bedoeling is van zoekmachineoptimalisatie. Niet?

Het versturen van originele zakelijke uitnodigingen is niet altijd even eenvoudig. Zo zal je ervoor moeten zorgen dat de uitnodigingen origineel zijn en dat de uitnodigingen aan bepaalde eisen voldoen. Mocht jij momenteel bezig zijn met het maken van zakelijke uitnodigingen? Dan is het goed dat je bij dit artikel bent uitgekomen. Je vindt hier namelijk drie handige tips om ervoor te zorgen dat jouw klanten op je uitnodiging in zullen gaan. Het maakt hierbij niet uit wat voor evenement het is.

1.   De uitnodiging moet uitdagend zijn

Mocht jij bezig zijn met het maken van een zakelijke uitnodiging, dan heb je waarschijnlijk als doel om ervoor te zorgen dat er zoveel mensen naar je evenement komen. Je zult er dan echter wel voor moeten zorgen dat de brief uitdagend is. Zorg er daarom voor dat je kleuren in de brief gebruikt. Denk hierbij aan de kleuren van je huisstijl. Het moet natuurlijk wel goed bij je bedrijf passen. Buiten dat zal je er ook voor moeten zorgen dat het niet te druk wordt. De juiste combinatie zal ervoor zorgen dat mensen uitgedaagd worden.

2.   Schrijf de uitnodiging op de juiste manier

Bij het schrijven van de uitnodiging zal je goed moeten bepalen op wat voor manier je de uitnodiging schrijft. Zo zal het niet te zakelijk moeten zijn, echter moet je er ook voor waken dat de brief niet te informeel wordt. Zoek hierin de juiste balans, mensen moeten echt het idee hebben dat jij ze graag uitnodigt. Echter moet het wel duidelijk zijn dat het gaat om een zakelijke activiteit. Mocht jij nog op zoek zijn naar voorbeelden, dan is de kans groot dat je deze op het internet vindt.

3.   Zakelijke enveloppen aanschaffen

Tegenwoordig gaan bijna alle uitnodigingen via de mail. Hoe origineel is het als je dit per post doet? Mocht jij dit willen doen, dan is het absoluut een aanrader om voor zakelijke enveloppen te kiezen. Deze enveloppen zien er leuk uit en mensen zullen dit zeker waarderen. Mocht jij nog op zoek zijn naar een goede aanbieder van zakelijke enveloppen? Neem dan eens een kijkje op de website van Drukwerkdeal.nl. Deze aanbieder biedt topkwaliteit en dit doen zij al voor mooie prijzen. Mocht jij vragen hebben over de producten, dan hebben zij een geweldige klantenservice die echt voor jou klaarstaat. Zo weet je zeker dat je de juiste enveloppen aanschaft.

We kunnen niet om het feit heen dat online marketing voor bedrijven belangrijker is dan ooit. Met de groei van het aantal MKB’s in Nederland komt daar direct het volgende punt om de spreekwoordelijke hoek kijken. Ook MKB’ers moeten immers op de juiste manier gebruik maken van online marketing, willen ze gezien en uiteindelijk benaderd worden door eventuele klanten. Maar hoe kies je als een MKB-bedrijf uit de wirwar van online kanalen? SEO, SEA, social media, e-mailmarketing, content marketing… er zijn verschillende manieren om een publiek te bereiken. In dit artikel lees je meer over waarom je moet kiezen voor online marketing voor een MKB en wat er van belang is op het gebied van digitale marketing.

Waarom online marketing voor MKB?

Het is geen geheim dat er vandaag de dag nog veel mis gaat wanneer we kijken naar de online strategieën van diverse MKB-bedrijven. Dat is zonde, omdat je hiermee veel potentiële klanten misloopt. Omdat meer dan 75% van de Nederlandse bevolking daadwerkelijk gebruik maakt van internet is er bijna geen betere manier om zo’n grote groep mensen te kunnen bereiken. Een van de grootste redenen waarom je als MKB’er gebruik zou moeten maken van internetmarketing is het feit dat je op een – in verhouding – goedkope manier veel mensen kunt bereiken. Daarnaast is deze manier van marketing vrijwel altijd meetbaar, zodat je precies weet op welke punten het beter kan en waar je op scoort. Ook kan een online marketingcampagne veel gerichter dan een offline variant, omdat je vaak handmatig je doelgroep kunt bepalen. Kortom: juist voor de kleinere MKB-bedrijven is een goede online marketingstrategie dé manier om op te vallen, mits je natuurlijk voor de juiste aanpak gaat.

Hoe begin je met online marketing?

Het is altijd handig om als hoofd van een MKB-bedrijf (in zowel B2B als B2C omgeving) te weten hoe en waar je moet beginnen. Ook wanneer je nog niet eens exact weet voor welke strategie je gaat. Een juiste basis wat betreft online marketing in de MKB-wereld kan goud waard zijn. Hiervoor kun je de volgende eenvoudige stappen tot je nemen en toepassen:

  • De grootste reden om online marketing toe te passen is dus omdat je klanten wilt trekken. Hierbij wil je bijna ín het brein van je klant zitten: wat wil hij/zij? En wat kan hij/zij nou juist bij jou krijgen wat hij/zij niet bij een ander kan krijgen? Je moet ervoor zorgen dat je zijn/haar interesse wekt en blijft wekken.
  • Naast boeien is binden een belangrijke factor. Zoek een strategie die het beste bij jou en je MKB past om je klanten aan je te binden. Er zijn verschillende manieren hoe je dit kunt doen. Extra handig hierbij is om marketing advies voor MKB-bedrijven op dit gebied te krijgen, zodat je precies weet welke strategie bij jouw bedrijf past.
  • Tot slot wil je met behulp van de strategie conversie creëren. Om een gezond bedrijf op te kunnen bouwen, is het binnenhalen van inkomsten cruciaal. Maak hierbij de juiste keuzes en vraag hulp waar nodig.

Voor welke online strategie ga jij?

Alleen een goede bedrijfsnaam verzinnen is tegenwoordig dus absoluut niet genoeg om op te kunnen vallen in het bedrijfsleven. Er komt veel en dan ook echt veel meer bij kijken, want hoe kies je de juiste strategie? Wanneer je zelf een goede marketeer in huis hebt die voor jou de online strategie op kan pakken, heb je al een goed begin. Hij of zij heeft waarschijnlijk de nodige voorkennis om aan de slag te gaan met de digitale marketing. Is dit niet het geval? Dan is het zeker aan te raden om online marketing uit te besteden aan een professional. Een expert weet immers, nadat ze het bedrijf een beetje hebben leren kennen, het beste welke online strategie het beste past. Misschien is een blog met SEO teksten een toegevoegde waarde voor je bedrijf om op die manier hoger te ranken in Google of wellicht kan de marketeer jouw doelen bereiken met een boost op de socials van je bedrijf. Of misschien past emailmarketing perfect bij je bedrijfsvoering. Een ervaren online marketeer wéét dat er meerdere manieren met elkaar moeten worden gecombineerd om op die manier de ultieme strategie voor je bedrijf te maken. Je kunt je misschien wel voorstellen dat zo’n strategie voor ieder bedrijf anders is. Schakel daarom een pro in en zorg ervoor dat je MKB binnen no time opvalt in het Nederlandse, of misschien wel buitenlandse, bedrijfsleven.

 

Presenteren zit natuurlijk niet bij iedereen in het bloed. Veel mensen vinden het moeilijk om voor grotere groepen te spreken; en dat kan het presenteren ontzettend lastig maken. Een presentatie kan van groot belang zijn om mensen te overtuigen, ideeën te presenteren of een bepaalde indruk achter te laten. Met deze handige tips zorg jij er dan ook voor dat je een perfecte presentatie opstelt, zonder te twijfelen aan je eigen kunnen.

  1. Presenteer je materialen

Hoe meer jij aan het spreken bent, hoe sneller je de aandacht kan verliezen. Wanneer je zelf naar een lange presentatie luistert zal ook jij regelmatig afgeleid worden. Het is dan ook belangrijk om verschillende materialen op creatieve manieren te presenteren. Zo kan de ontvanger van je presentatie de aandacht er makkelijker bijhouden, en bij afleiding terugvallen op jouw gepresenteerde documenten. Documenten presenteren kan op allerlei creatieve manieren; en dit hoeft echt niet alleen in de presentatie. Hang ze bijvoorbeeld aan de muur, deel ze uit in hand-outs of presenteer ze op een lange tafel.

  1. Kort en bondig

Je kent ze vast wel; de powerpoint presentaties die vol met lange teksten en lange zinnen staan. Een presentatie waarbij de ontvanger alleen maar hoeft te lezen; en niet eens hoeft te luisteren. Probeer niet je hele verhaal op je slides samen te vatten, maar gebruik enkel steekwoorden om de nieuwsgierigheid te prikkelen en jezelf wat leidraad te geven. Wanneer er weinig van de powerpoint presentatie af te lezen valt, kan de ontvanger alleen nog maar luisteren om de benodigde informatie binnen te krijgen.

  1. Maak het creatief

Hoewel een powerpoint presentatie doeltreffend is, zijn er meerdere creatieve manieren om jouw boodschap over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan online applicaties als Prezi, of het gebruik van een geanimeerde infographic. Met dit soort handige tools kun je de basis van je verhaal presenteren, en al het andere mondeling uitleggen. En laten we eerlijk zijn; je staart liever naar een geanimeerde infographic dan naar een saaie powerpoint.

  1. Denk goed na over de vormgeving

Een standaard bestandje met standaard lettertype zonder verdere opmaak is al snel saai; en het oog wilt ook wat! Een spannende opmaak met een variatie aan lettertypen, afbeeldingen en ga zo maar door is een stuk interessanter om naar te kijken dan een saaie, monotone presentatie.

  1. Denk aan jezelf

De ontvangers van je presentatie prikkelen is natuurlijk belangrijk; maar denk ook aan jezelf. Zorg voor de nodige voorbereidingen zoals kleine kaartjes waar je de spreek punten van je presentatie op herhaald, en eventuele inhakers in het geval je de verhaallijn even kwijt raakt. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen.

Online leads genereren is helemaal van nu. Hoewel ook de traditionele marketing niet achter blijft, wordt er steeds meer gebruik gemaakt van online marketing modellen om op deze manier meer leads te genereren. Maar dat is nog niet zo makkelijk om te doen. Het is niet voor niets dat veel ondernemingen een professioneel bureau inschakelen om hen hierbij te ondersteunen. Ieder zijn vak natuurlijk! Zo is er een online marketing bureau Nijmegen dat zichzelf bijvoorbeeld gespecialiseerd heeft in verschillende aspecten van online marketing. Maar wat kun je, buiten het inschakelen van een professioneel online marketing bureau, nu zelf doen om meer online leads te genereren? We hebben een aantal handige tips voor je verzameld die je vast op weg zullen helpen.

1. Werk met landing pages

Landing pages zijn helemaal hot; zeker wanneer deze aan handige acties gekoppeld zijn. Met een landingpage kun je jouw doelgroep (wanneer je het goed aanpakt) voldoende triggeren om vervolgens je website te bezoeken en tot aankoop over te gaan.

2. Varieer met verschillende acties

Welke betere manier om nieuwe klanten naar je website te trekken dan met een slimme actie. Of dit nu een kortingsactie is of een toffe giveaway. Zolang het bij jouw onderneming past en het de potentiële klanten ook daadwerkelijk voordeel oplevert kun je alle kanten mee uit en op deze manier wellicht nieuwe online leads genereren.

3. Vergeet ook Google AdWords niet

Google AdWords is de ultieme tool om inzicht te krijgen in je online bereik, doelgroep en andere zaken. Het geeft je alle mogelijkheden om gericht te adverteren en hierdoor nieuwe leads te genereren.

4. Onderzoek je online doelgroep

Naast Google AdWords zijn er natuurlijk meerdere manieren om inzicht te krijgen in je online doelgroep. Dit is dan ook ontzettend belangrijk: zonder duidelijk inzicht in je doelgroep is het onmogelijk om voldoende nieuwe leads te genereren. Weet wie je doelgroep is, hoe oud ze zijn, welke interesses ze hebben en vooral hoe hun surfgedrag eruit ziet. Op deze manier weet je precies waar en wanneer jij met je communicatieve uitingen aanwezig moet zijn.

5. Maak gebruik van e-mail marketing

Zowel de huidige klanten als nieuwe potentiële leads kunnen gekoppeld worden aan een slimme e-mail marketing campagne. Via e-mail marketing kun je op laagdrempelige wijze in contact blijven met je doelgroep, en op gerichte manier adverteren en nieuwe mogelijkheden creëren. Van meer inschrijvingen op je evenement tot meer aankopen: e-mail marketing helpt je erbij.

Met de ‘medic’ updates van 2018 en de publicatie van de ‘Quality Rating Guidelines werd het ons nog eens duidelijk gemaakt, je reputatie heeft invloed op je organische ranking. Het is daarom erg belangrijk dat je actief werkt aan SEO. Je wilt natuurlijk behoren tot de top, maar met een slechte reputatie ga je hiervoor niet zorgen. Hoe staat het met de bruikbaarheid en kwaliteit van de inhoud van je website? We zijn bekend met de kwaliteitsscores in Google Ads, maar het is zeer belangrijk om je ook bezig te houden met de kwaliteitsscore van je website voor je organische rankings.

Toepassen van de kwaliteitsscore

Het algoritme van Google bevat verschillende factoren. Deze factoren oftewel signalen kan je onderverdelen in de ranking van de pagina, de lay-out, een goede inhoud, goede CTR en gebruikersrecensies.  Dan kan Google een kwaliteitsscore toepassen aan de pagina, zonder dat iemand het handmatig heeft beoordeeld. We krijgen de indruk dat Google dergelijke algoritmes ontwikkeld heeft voor verschillende soorten pagina’s. Zodra de modellen worden toegepast, laat Google de zoekresultaten opnieuw beoordelen. Stel: mensen zoeken een bepaald zoekwoord en ze klikken 9 van de 10 keer op positie 2 en niet op positie 1, dan zal Google positie 2 op een gegeven moment wisselen naar positie 1. Waarom? Omdat de website op positie 2 als relevanter wordt ervaren.

Waar moet je allemaal op letten om de kwaliteitsscore van je website te verbeteren? We sommen hieronder enkele punten op.

Pagina’s

De pagina’s op je website moeten goede content bevatten. Vind je het moeilijk om content te schrijven voor je pagina’s die ook nog eens SEO proof zijn? Schakel dan de hulp in van Online Klik: online marketing bureau. Zij helpen je ook met de controle van 404 pagina’s en pagina’s zonder content. Deze pagina’s moeten beperkt worden tot een minimum. Onnodige pagina’s met weinig content kunnen indien nodig zelfs verwijderd of niet geïndexeerd worden. Zorg voor up-to-date content. Ben je onlangs verhuisd? Zorg er dan voor dat je contactgegevens overal worden aangepast

Wat staat er op je website?

Even een korte en snelle check. Heb jij een:

  • ‘Over ons’ en ‘contact’ pagina
  • Privacy- en cookiebeleid
  • Algemene voorwaarden pagina
  • Copyright pagina: auteursrechtelijke verklaring

Wie is het bedrijf? Plaats foto’s van je team en zoveel mogelijk contactinformatie inclusief adres, telefoonnummer en een contactformulier. Link per teamlid naar de LinkedIn pagina van dit teamlid en vice versa. Als mensen je website bezoeken, willen ze weten wie het gezicht achter het bedrijf is. Dit is ook een stukje ‘personal branding’. Je kunt een gelikte website hebben, maar mensen willen ook graag het ‘gezicht’ achter de website zien.

Gebruikservaring en gebruiksvriendelijkheid

Gebruikservaring wordt ook wel ‘user experience’ genoemd. Als een bezoeker op je website terecht komt, vindt diegene dan wat hij zocht en voldoet het aan zijn/haar verwachtingen? Hier vallen meerdere factoren onder, zoals de structuur, vormgeving en informatie die op de website staan. Wat wil je doelgroep zien? Laat de bezoekers niet verdwalen op je website. Hoe zorg je daarvoor? Door middel van een gebruiksvriendelijke website! Als je in de huid kruipt van je doelgroep, dan is het belangrijk om doelgericht te schrijven. Gebruik een logische navigatiestructuur en zorg voor een interne zoekfunctie.

Offline en online engagement

Zorg voor continue engagement met je bezoekers, zowel offline als online. Hoe engage je dan online? Door gebruik te maken van je social media kanalen. Laat daar je aanwezigheid zien en geef online goed advies. Dat is goed voor het opbouwen van je reputatie! Reageer niet enkel op klanten, maar maak ook deel uit van professionele groepen en reageer professioneel, laat je online niet provoceren. Het is ook belangrijk om te reageren op negatieve comments. Heeft iemand een negatieve review geplaatst op je Facebook pagina? Reageer hier dan vriendelijk en oplossingsgericht op. Zo zien andere bezoekers dat er ook op negatieve reacties wordt gereageerd en dat het bedrijf welwillend is en zoekt naar een oplossing.

Deze bovenstaande punten geven een signaal af aan Google dat je goed bezig bent en dit komt uiteindelijk ten goede voor een goede kwaliteitsscores. Uiteindelijk zal je hier de vruchten van kunt plukken!

Het maakt niet uit of je een lokale bakker bent met warme worstenbroodjes, of een internet webshop met gadgets uit China; zonder een goede online marketing strategie loop je kansen mis. Moet je alle pijlen richten op hoger in Google scoren, of zijn er ook andere methoden die net zo effectief zijn of zelfs meer impact hebben? Je kunt direct een conversie optimalisatie bureau inschakelen, om je alvast een eindje op weg te helpen noemen we 4 online marketing modellen die jouw zaak laten groeien.

Hoe bepaal je een online marketing strategie?

Als eerste moet je bij een effectieve online marketing strategie denken in termen van ‘en’, niet in ‘of’. Met andere woorden; wanneer je meer ingangen creëert is de kans ook een stuk groter dat je meer bezoekers en ook meer klanten trekt. Daarbij wordt vaak de term ‘vangen’ gebruikt, denk aan een blauwe oceaan vol vissen die je eruit kunt scheppen. Maar daarmee sla je de plank al mis. Een geslaagde online marketing strategie betekent dat jij een ‘offer they can’t refuse’ kunt aanbieden. Een klant is geen prooi om te vangen, maar een nieuw contact die je verleidt met een geschikt aanbod. En afhankelijk van de dienst of het product dat je levert ga je voor een langdurige relatie. De volgende vier marketing modellen kunnen je hierbij helpen.

Er is meer dan hoger in Google scoren

Laten we voorop stellen dat hoger in Google scoren helemaal top is, maar dat mag nooit het uitgangspunt zijn. Bovenaan staan in Google is namelijk iets heel anders dan de conversie verhogen, jouw merkbekendheid uitbreiden of een hogere winst behalen.

1. Social Media

Platformen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram hebben een grote invloed op zowel de consument als op bedrijven. Social media is een manier om jouw doelgroep te vinden, deze te benaderen en er contact mee te onderhouden. Daarbij kan extra inkomsten genereren zeker een ambitie zijn, toch moet je nooit het sociale aspect vergeten. De meest succesvolle bedrijven op social media richten zich vooral op interactie met hun klanten en hun achterban. Het is de directe wijze van communiceren die van grote invloed kan zijn op een merk of onderneming.

2. Rich Snippets

Je hebt het voor elkaar, jouw site staat hoger in Google dankzij uitstekende SEO die is uitgevoerd door een professioneel conversie optimalisatie bureau. Toch klikt de persoon die ergens naar zoekt op de link ONDER jouw zoekresultaat. Wat is er aan de hand? Hoewel jouw site hoger staat, wordt er bij de volgende link een review score weergegeven en de openingstijden staat ook al vermeld. Hoe komt deze informatie bij de link te staan, moet je hiervoor betalen zoals bij een zoekmachine advertentie? Nee hoor, door rich snippets op de juiste wijze toe te voegen aan de HTML code van de website zal deze informatie er automatisch bij komen te staan.

3. Google Shopping

De zoekmachine Google is allang niet meer het doorgeefluik met pagina’s gevuld met weblinks. Met al die kaarten, afbeeldingen en de laatste nieuwtjes hoeft iemand die zoekt vaak niet eens meer verder te klikken. Google Shopping is daarmee een belangrijk instrument geworden om de klant te verleiden om naar jouw webshop te gaan. Het werkt heel eenvoudig; op basis van een productnummer van een standaard product dat jij verkoopt kun je advertentietegoed inzetten. Wanneer iemand zoekt naar dit product kom je bij de Google Shopping resultaten te staan. Je betaalt vervolgens per klik zoals bij de meeste zoekmachine advertenties.

4. Influencer marketing

Het wordt vaak afgedaan als een fenomeen dat met de ‘Millennials’ is ontstaan, toch is het gebruiken van invloedrijke personen om te adverteren van alle tijden. George Clooney drinkt bijvoorbeeld koffie uit capsules, en Kim Kardashian heeft ‘toevallig’ een nieuwe lipstick in huis. De lijn tussen adverteren en misleiden is dun bij influencer marketing, toch mag de invloed van ‘internet famous’ influencers niet onderschat worden. Wanneer er een logische match te maken valt, kan influencer marketing zeer succesvol uitpakken.

Wat doet een conversie optimalisatie bureau?

Je kunt uiteraard zelf aan de slag gaan, net zoals je misschien in WordPress je eigen website in elkaar hebt geknutseld. Toch kan een conversie optimalisatie bureau uitkomst bieden. Het is net zoals zelf de boekhouding doen; als een belastingadviseur je meer geld bespaart dan deze factureert, is het geld goed besteed. Zo werkt het ook met een specialist in online marketing. Het kan wel lastiger zijn om de resultaten in kaart te brengen, en de effectiviteit te bepalen. Gelukkig is via internet alles meetbaar, het is vooral een kwestie van deze data goed interpreteren.