Category

Marketing / Sales

Category

Als bedrijf ben je uiteraard altijd op zoek naar mogelijkheden om je imago en naamsbekendheid te vergroten. In het marketingbeleid is er waarschijnlijk al een bepaald budget gereserveerd voor diverse promotionele activiteiten. Het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat deze activiteiten écht iets zeggen over waar jij en je bedrijf staan. Het heeft immers weinig zin om promotionele artikelen te verspreiden die je doelgroep niet aan je doet denken, op een positieve manier. Op dit moment is Europa in de greep van een enorme Covid-19 pandemie. Mondkapjes zie je hierdoor steeds meer in ons straatbeeld. Mondkapjes bedrukken is een opvallende en slimme manier om je naamsbekendheid te vergroten.

Mondkapjes laten bedrukken – wat straalt dit uit?

Het is waar dat de wetenschap nog niet voor 100% overtuigd is van het nut of de werking van niet-medische mondkapjes. Het is immers ook erg lastig om een gedegen onderzoek hiernaar uit te voeren. Er is wel consensus over een aantal details. Een mondmasker beschermt de drager ten dele, maar niet volledig. Het zorgt er zeker voor dat speeksel van een geïnfecteerde persoon een veel minder groot bereik heeft, waardoor de kans op besmetting afneemt. Bovendien hebben mondmaskers een belangrijke signaalwaarde. Ze maken duidelijk dat de drager de coronapandemie serieus neemt en zijn medemensen wil beschermen. Ze maken ook duidelijk dat de drager snapt dat hij, zelfs zonder symptomen, drager van het virus kan zijn en anderen kan besmetten. Kortom, ze stralen respect en zorg voor zijn medemens uit. Is dat een boodschap die in je bedrijfsfilosofie past? Dan is je overweging om mondkapjes te bedrukken een slimme zet.

Mondkapjes bedrukken – welke boodschap breng je over?

Je kunt je mondkapjes bedrukken in je bedrijfskleuren en voorzien van je bedrijfslogo. Ook is het mogelijk om tekst toe te voegen aan een mondkapje, als het tenminste to-the-point is. Het is de bedoeling dat anderen het van een afstandje kunnen lezen. Foto’s van aansprekende producten uit je leverprogramma, bedrukt op een mondkapje, verhogen de attentiewaarde van je assortiment. Wellicht is humor ook een goed idee. Laten we eerlijk zijn: niemand draagt mondmaskers voor zijn lol. Met een humoristische boodschap merken dragers dat de buitenwereld positiever reageert, waardoor de kans groot is dat ze je maskers vaker gaan dragen, vergeleken met andere mondmaskers. Je bedrijf wordt zo geassocieerd met humor en originaliteit en dat kan alleen maar positief uitpakken.

Mondkapjes bedrukken – bij wie laat ik dit doen?

Loopper is een online leverancier van promotionele materialen die we voor onze klanten graag zoveel mogelijk tailor-made maken. Bedrukte pennen en bedrukte USB-sticks zijn handig, maar je kunt ze werkelijk overal bestellen. Wij willen juist meerwaarde leveren. Daarom werken we met dedicated accountmanagers die een langdurige relatie met onze afnemers willen opbouwen. Wat je ook wil laten bedrukken, van bidons, sportartikelen of mondmaskers, onze mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Je mag onze accountmanager zien als sparringpartner met kennis van effectieve marktcommunicatie en met kennis van je bedrijf en de doelgroepen die je wil bereiken.

De afgelopen maanden hebben we massaal thuis gewerkt, maar daar begint langzaam verandering in te komen. Het advies luidt op dit moment al dat thuiswerkers weer één dag terug naar kantoor mogen, dus kunnen we ons gaan opmaken voor een (gedeeltelijke) terugkeer. Er zitten echter nogal wat haken en ogen aan door de geldende restricties. Met deze 5 tips leid je het terugkeren in goede banen.

1. De werkplek

Een van de belangrijkste zaken waar rekening mee dient te worden gehouden is de werkplekken. Er zijn verschillende opties om die coronaproof te maken. Allereerst kunnen de bureaus op 1,5 meter afstand van elkaar worden gezet, maar medewerkers zouden ook om en om kunnen zitten. Daarnaast is plexiglas een mogelijkheid, wat je in winkels momenteel al vaak terugziet. Flexplekken zijn waarschijnlijk voorlopig verleden tijd, want dit vergt veel inspanning om dit constant ontsmet te houden.

Omdat het kantoor door de maatregelen waarschijnlijk aan capaciteit door verliest, zal het in de nabije toekomst nog steeds het handigst zijn als medewerkers af en toe thuiswerken. Sommige bedrijven maken gebruik van apps waarbij werknemers een plek kunnen reserveren. Is er geen plek meer, dan werkt diegene thuis. Ook kun je er simpelweg voor kiezen om het personeel op te splitsen in groepen, die afwisselend op kantoor en afwisselend thuis werken. Waar de een het thuiswerken toejuicht wordt de ander weer gelukkig van werken op kantoor, dus het kan altijd goed zijn om hierover te praten en het schema daarop in te richten. 

2. Zet voldoende desinfectiemiddelen neer

Een belangrijk wapen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus is het desinfecteren. Een goede handgel doodt bijna alle bacteriën op de handen. Het is dan ook essentieel dat er voldoende desinfectiemiddelen op kantoor aanwezig zijn. Zet daarom het liefst op elke werkplek en op andere openbare plekken als de koffieautomaat handzeep, desinfectiegel en tissues neer.

3. Maak gebruik van audiovisuele middelen

Thuiswerken bracht nogal wat veranderingen met zich mee. Waar we voorheen met z’n allen in de vergaderzaal zaten, moesten we dit nu opeens via videobellen doen. Ook de terugkeer naar kantoor vergt weer aanpassingen. De vergaderzaal kan voorlopig nog niet volledig worden benut, dus moeten er nieuwe oplossingen worden gezocht. Het gebruik van audiovisuele middelen kan daarbij goed van pas komen. Door een livestream op te zetten kan een klein groepje fysiek bij de vergadering aanwezig zijn, terwijl de rest het live via hun laptop of computer bijwoont. Om het jezelf gemakkelijk te maken, kun je een specialist inschakelen die de nodige apparatuur voor het livestreamen kan opzetten. Met de hulp van een bedrijf als av specialist GISB krijg je het beste beeld en geluid. Op afstand vergaderen zullen we in de toekomst sowieso alleen nog maar meer gaan zien, dus de investering loont ook na coronatijden.

4. Nieuwe vorm van lunchpauzes

Hoewel de helft van werkend Nederland het thuiswerken als positief ervaarde, was er één ding wat vaak werd gemist: het persoonlijk contact. Een gezamenlijke koffiepauze via Zoom is toch niet helemaal hetzelfde. Voor veel mensen is het sociale gedeelte dan ook het grote voordeel van de terugkeer naar kantoor. Lunchpauzes zullen echter een andere invulling moeten krijgen omdat de 1,5 meter afstand moet worden gewaarborgd. Het is misschien verleidelijk om lunchpauzes voorlopig helemaal af te schaffen, maar dit is juist iets wat veel medewerkers waarderen. Probeer allereerst om de plek waar de lunchpauzes worden gehouden zo in te richten dat aan de regels kan worden voldaan. Lukt dat niet, dan is het een optie om lunchpauzes op verschillende tijden te organiseren. Kleine groepjes kunnen dan tegelijkertijd lunchpauze houden. 

5. Zorg voor goede voorlichting

Naast de aanpassingen die worden toegepast, is het ook van belang dat de medewerkers goed op de hoogte zijn. En dat kan worden bereikt door goede voorlichting. Het is allereerst handig om zelf op papier te zetten wat precies de maatregelen zijn en wat het geldende protocol is. Dit moet vervolgens duidelijk aan de medewerkers worden gecommuniceerd. Je kunt de belangrijkste regels uitprinten en op plekken die voor iedereen zichtbaar zijn ophangen, zodat mensen eraan blijven worden herinnerd. Het is bijvoorbeeld cruciaal dat mensen hun handen regelmatig wassen en dat iedereen die verkoudheidsverschijnselen vertoont thuisblijft.

Je hebt besloten om een webwinkel te starten. Geen gekke gedachte, want de omzet uit webwinkels blijft maar stijgen. De afgelopen tijd heb je veel onderzoek gedaan naar de producten die je wilt gaan verkopen. De vooruitzichten zien er goed uit. De eerste producten zijn ingekocht. Het eerste voorwerk is gedaan. Nu is het tijd om de webshop daadwerkelijk op te richten. Zoals je waarschijnlijk weet zijn er verschillende e-commerce platformen voor een webwinkel bouwen beschikbaar. Het grote aanbod kan daarom aardig wat keuzestress met zich meebrengen. In dit artikel geven we je enkele opties om je beslissing makkelijker te maken.

JouwWeb

JouwWeb.nl is een Nederlandse optie voor een website maken. Bij deze browser based tool kunnen gebruikers een website, blog of winkel opzetten. Je hoeft hier niet voor te leren programmeren of andere moeilijke handelingen uit te voeren. JouwWeb biedt in samenwerking met Mollie alle betalingsmogelijkheden als bijvoorbeeld iDEAL en Creditcard aan. Waardoor het een aantrekkelijk platform voor beginners is.

Jouwweb Webwereld

Magento

Magento is vooral ontwikkeld voor e-commerce bedrijven die op hoog niveau omzetten. Een open-source e-commerce platform als Magento vereist web developers, waardoor er een hogere toegangsdrempel ontstaat dan bij plug-and-play-platforms zoals JouwWeb. Dat gezegd hebbende, Magento biedt een grote hoeveelheid functies aan, waaronder de mogelijkheid om kortingen aan te bieden, terugkerende betalingen te ondersteunen, onbeperkte productvermeldingen en nog veel meer. De basisversie van Magento is gratis, maar de enterprise versie kan jaarlijks tienduizenden euro’s kosten. Voor grote online winkels kan Magento een goede keuze zijn, maar het is af te raden voor kleine of middelgrote bedrijven met slechts een beperkt aantal producten.

Oscommerce

Oscommerce software is een open source e-commerce oplossing voor online winkels die gratis beschikbaar is. Je hebt alleen wel eerst hosting en en een domeinnaam nodig. Het wordt geleverd met een uitgebreide set functies voor winkelwagentjes waarmee winkeleigenaren online winkels kunnen instellen, uitvoeren en onderhouden. OScommerce biedt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met het verkopen van producten en diensten via internet. Maar, let op de laatste update was alweer een tijdje geleden.

Big cartel

Big Cartel is een e-commerce platform dat gericht is op artiesten en kunstenaars die hun kunstwerken internationaal willen verkopen. Verkopers kunnen gratis de thema’s van Big Cartel gebruiken of hun eigen unieke ontwerpen coderen. Andere functies zijn de mogelijkheid om een aangepast domein te gebruiken, voorraadbeheer, real-time verkoopstatistieken en de optie om kortingen toe te voegen aan bepaalde producten.

Als u dit artikel leest, heeft u al een eerste verstandige stap genomen. Indien u online meer zakelijk succes wilt behalen, is het een must om te investeren in een goede website én de vindbaarheid daarvan. Zowel bestaande als potentiële klanten moeten uw website probleemloos kunnen vinden. Dus als u en uw medewerkers heerlijk ontspannen thuis zitten dan gaat uw website door met het generen van omzet genereren en het vergroten van uw naamsbekendheid. Dus als eerste stap moet u ervoor zorgen dat uw website er aantrekkelijk uitziet en de bezoeker er makkelijk kan zoeken en bestellen. Als de website eenmaal gebouwd is, gaat u over naar stap twee: de juiste SEO, zodat u ook daadwerkelijk gevonden wordt.

SEO is meer dan keywords

Waarschijnlijk heeft u al diverse verhalen gehoord en gelezen over het belang van een goede SEO voor een bedrijf. SEO, ofwel Search Engine Optimalization, is een samenspel aan technieken die ervoor zorgen dat uw website en dus uw dienst of producten, beter worden gevonden in de verschillende zoekmachines zoals Google en Bing. Daarbij moet u onder andere gebruikmaken van slimme keywords (zoekwoorden) in een bepaald percentage per tekst. Deze zoekwoorden kunt u bepalen aan de hand van zoekvolumes. Hoe nauwkeuriger hoe beter. Dus met een breed zoekwoord als ‘restaurant’ zult u minder bereiken en meer waste hebben dan met specifieke zoekwoorden zoals ‘biologisch restaurant Den Bosch’. Maar SEO is meer dan alleen maar de juiste zoekwoorden gebruiken. Het is een onderdeel van de onlinemarketingstrategie en behelst nog veel meer.

Kenmerken van goede SEO-strategie

Als u zich wilt onderscheiden ten opzichte van uw concurrentie en ook beter door uw doelgroepen gevonden wilt worden die u nog niet kennen dan is het van belang dat u belandt in de top van de zoekresultaten van Google. Wat moet u daarvoor doen? Belangrijk is dat u relevante teksten laat schrijven die de lezer en uw potentiële klanten ook daadwerkelijk zullen boeien. Besteed aandacht aan uw content. Gebruik in de tekst de juiste keywords waar ook op gezocht wordt en dus voorkomen in zoekopdrachten maar vertel ook interessante nieuwtjes en wetenswaardigheden. Zorg daarbij dat alle teksten uniek geschreven zijn en vul uw website regelmatig aan zodat de content up-to-date is. Verder is het van belang dat uw bedrijf genoemd wordt op relevante websites. Zorg dat interessante content terechtkomt op websites die autoriteit hebben en naar u verwijzen. En er zijn nog meer mogelijkheden op te zorgen voor een toppositie. Met het juiste advies kan SEO veel voor uw omzet betekenen.

SEO uitbesteden

Natuurlijk kunt u een heel eind komen als u begint met SEO, maar als u echt door wilt stoten naar de eerste of tweede pagina in uw vakgebied is het verstandig het SEO-traject uit te besteden aan een professional.
Laat u eerst een goed adviseren en vraag een gratis SEO-analyse van uw bedrijf aan. 

Van het ontwikkelen van een goede social media strategie tot het plaatsen van de juiste filmpjes op YouTube: er zijn online maar genoeg manieren om je doelgroep te bereiken. Dit bereik lijkt af en toe zo makkelijk te behalen te zijn, dat de offline marketing in veel gevallen vergeten wordt. Maar ondanks de groei van de online aandacht blijft het ongelooflijk om ook de offline marketing op de juiste manier in te blijven zetten. Dit is namelijk dé manier om specifieke doelgroepen te bereiken die je online mis zou kunnen lopen. Zet de traditionele media naast het internet in om het ultieme bereik te behalen.

Maar wat voor voordelen brengt de offline marketing eigenlijk met zich mee?

1. Het vertrouwen in je merk neemt toe

Je komt online tegenwoordig zoveel advertenties en berichten tegen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast kunnen ook onbetrouwbare afzenders zonder problemen een Facebook advertentie campagne opzetten. Hoe kan de ontvanger weten dat jouw campagne en/of website betrouwbaar is? Het is pas op het moment dat ze de naam van jouw merk ook op de radio, op tv of in de bushokjes voorbij zien komen dat het herkenbaarheid en hierdoor vertrouwen opwekt.

2. Je naamsbekendheid stijgt enorm

Wanneer jij jouw online uitingen ondersteund met offline marketingmateriaal van hoge kwaliteit stijgt de naamsbekendheid van je merk. Hoe vaker ontvangers jouw merknaam of uiting voorbij zien komen, hoe hoger jouw merk in de ‘top of mind’ awareness komt. Herhaling is goud waard en zorgt bij iedere uiting weer voor een stijgende naamsbekendheid.

3. Je weet je doelgroep te vinden

Waar je op het internet redelijk selectief kan zijn op het vinden van een bepaalde doelgroep, is dit met de offline marketing nog makkelijker. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld thuisblijvende moeders? Dan adverteer jij natuurlijk in de lokale supermarkten: niet alleen via Google Adwords. Is jouw doelgroep reizigers met het OV? Dan adverteer jij natuurlijk in de bussen, metro’s, de bushokjes en op de stations. Zo bereik jij de doelgroep niet alleen wanneer ze online zijn, maar ook wanneer ze hun ‘offline’ leven leiden.

Voordelen offline marketing

4. Je zorgt voor een beleving

Misschien wel een van de grootste voordelen van offline marketing is het feit dat je een beleving aan jouw marketing toe kunt voegen: een manier om de doelgroep echt kennis te laten maken met jouw bedrijf. Een kok kan jouw keukenproducten tentoonstellen in de supermarkt, of de ontwikkelaar kan je app direct aan de doelgroep uitleggen. Dit zijn contactmomenten die je online minder makkelijk te pakken krijgt.

Dat online marketing voor elke professional onontbeerlijk is, hoeven we jou vast niet meer te vertellen. Een goede website, geoptimaliseerd voor zoekmachines, is dan ook een handig instrument om extra klanten te verwerven. Toch lijken sommigen te menen dat een enkele maal de zoekmachine optimalisatie uitbesteden volstaat. Ze denken dat ze nadien op hun lauweren mogen rusten en gewoon hoeven te wachten tot de klanten binnenstromen. Niet eens zo onlogisch dat ze dan onderuit gaan. Om zo’n situatie te voorkomen moet je blijven investeren in SEO.

Aan SEO zijn dan misschien wel een aantal belangrijke voordelen verbonden, toch tonen diezelfde voordelen eenvoudig aan dat voortdurende investeringen zich al snel opdringen.

Hoger scoren in Google en extra omzet genereren

SEO zorgt ervoor dat je hoger scoort in Google. En wie een hogere positie claimt, krijgt veel meer bezoekers. Die bezoekers zorgen dan weer voor meer sales en een hogere omzet. Toch is het belangrijk om blijvend in SEO te investeren. Het algoritme van Google wijzigt immers voortdurend. Wat het vandaag goed doet, is volgend jaar misschien voorbijgestreefd. Door jouw website tijdig aan een analyse te onderwerpen en jouw SEO bij te schaven, zorg je ervoor dat je hoog blijft scoren in Google. Wil je je laten bijstaan in het gehele opvolgingsproces? Doe dan beroep op een SEO Consultant. Onder andere bij SmartRanking uit Groningen kan je terecht voor SEO Consultancy.

Jouw doelgroep smult ervan

SEO is een handige manier om jouw doelgroep te bereiken. Via mooie blogs en landingspagina’s speel je in op hun vragen. SEO staat dan ook gelijk aan meerwaarde creëren. En dat laat zich vertalen in een hogere merkbekendheid en betrouwbaarheid. Andermaal twee begrippen waar marketeers en verkopers van smullen. Toch is een eenmalige investering in SEO nog niet dé garantie op succes. Net zoals het algoritme van Google wijzigt, geldt dat ook voor jouw doelpubliek. Zij laten zich immers beïnvloeden door de veranderende wereld om hen heen. Wat vandaag hip is, is morgen nu eenmaal voorbijgestreefd. Jouw doelgroep smult misschien wel van jouw content, maar lekker is maar een vinger lang. En net daarom dien je jouw succesrecept voortdurend te wijzigen. Zo krijgen ze er nooit genoeg van.

Wees de concurrentie voor

Als professional moet je voortdurend de concurrentie monitoren. En omdat zij investeren in SEO, moet jij het ook doen. Enkel zo voorkom je dat ze een steeds groter marktaandeel inpikken. Toch is SEO ook meer dan dat: indien je het goed aanpakt, is het voor jou een groei-instrument. Een manier om de concurrentie voor te blijven!

Weet echter dat de concurrentie leeft. Ook zij voeren concurrentieanalyses uit en gaan na waar er groeipotentieel ligt. Zoekwoorden waarop ze eenvoudig terrein kunnen winnen, zullen ze al snel bespelen. Daarom moet je dan ook voortdurend evolueren en jouw SEO-strategie uitbreiden. Wie geen actie onderneemt, zal een online marketeer eenvoudig aan de degen rijgen.

Optimaliseer de ROI

Tenzij je bulkt van het geld, geef je maximaal om jouw return on investment (ROI). Investeren in een website en in zoekmachine optimalisatie is enkel een slim idee indien je jouw content voortdurend aanpast en inspeelt op de nieuwste trends en ontwikkelingen. Enkel zo kan je jouw ROI optimaliseren, wat uiteindelijk toch de bedoeling is van zoekmachineoptimalisatie. Niet?

We kunnen niet om het feit heen dat online marketing voor bedrijven belangrijker is dan ooit. Met de groei van het aantal MKB’s in Nederland komt daar direct het volgende punt om de spreekwoordelijke hoek kijken. Ook MKB’ers moeten immers op de juiste manier gebruik maken van online marketing, willen ze gezien en uiteindelijk benaderd worden door eventuele klanten. Maar hoe kies je als een MKB-bedrijf uit de wirwar van online kanalen? SEO, SEA, social media, e-mailmarketing, content marketing… er zijn verschillende manieren om een publiek te bereiken. In dit artikel lees je meer over waarom je moet kiezen voor online marketing voor een MKB en wat er van belang is op het gebied van digitale marketing.

Waarom online marketing voor MKB?

Het is geen geheim dat er vandaag de dag nog veel mis gaat wanneer we kijken naar de online strategieën van diverse MKB-bedrijven. Dat is zonde, omdat je hiermee veel potentiële klanten misloopt. Omdat meer dan 75% van de Nederlandse bevolking daadwerkelijk gebruik maakt van internet is er bijna geen betere manier om zo’n grote groep mensen te kunnen bereiken. Een van de grootste redenen waarom je als MKB’er gebruik zou moeten maken van internetmarketing is het feit dat je op een – in verhouding – goedkope manier veel mensen kunt bereiken. Daarnaast is deze manier van marketing vrijwel altijd meetbaar, zodat je precies weet op welke punten het beter kan en waar je op scoort. Ook kan een online marketingcampagne veel gerichter dan een offline variant, omdat je vaak handmatig je doelgroep kunt bepalen. Kortom: juist voor de kleinere MKB-bedrijven is een goede online marketingstrategie dé manier om op te vallen, mits je natuurlijk voor de juiste aanpak gaat.

Hoe begin je met online marketing?

Het is altijd handig om als hoofd van een MKB-bedrijf (in zowel B2B als B2C omgeving) te weten hoe en waar je moet beginnen. Ook wanneer je nog niet eens exact weet voor welke strategie je gaat. Een juiste basis wat betreft online marketing in de MKB-wereld kan goud waard zijn. Hiervoor kun je de volgende eenvoudige stappen tot je nemen en toepassen:

  • De grootste reden om online marketing toe te passen is dus omdat je klanten wilt trekken. Hierbij wil je bijna ín het brein van je klant zitten: wat wil hij/zij? En wat kan hij/zij nou juist bij jou krijgen wat hij/zij niet bij een ander kan krijgen? Je moet ervoor zorgen dat je zijn/haar interesse wekt en blijft wekken.
  • Naast boeien is binden een belangrijke factor. Zoek een strategie die het beste bij jou en je MKB past om je klanten aan je te binden. Er zijn verschillende manieren hoe je dit kunt doen. Extra handig hierbij is om marketing advies voor MKB-bedrijven op dit gebied te krijgen, zodat je precies weet welke strategie bij jouw bedrijf past.
  • Tot slot wil je met behulp van de strategie conversie creëren. Om een gezond bedrijf op te kunnen bouwen, is het binnenhalen van inkomsten cruciaal. Maak hierbij de juiste keuzes en vraag hulp waar nodig.

Voor welke online strategie ga jij?

Alleen een goede bedrijfsnaam verzinnen is tegenwoordig dus absoluut niet genoeg om op te kunnen vallen in het bedrijfsleven. Er komt veel en dan ook echt veel meer bij kijken, want hoe kies je de juiste strategie? Wanneer je zelf een goede marketeer in huis hebt die voor jou de online strategie op kan pakken, heb je al een goed begin. Hij of zij heeft waarschijnlijk de nodige voorkennis om aan de slag te gaan met de digitale marketing. Is dit niet het geval? Dan is het zeker aan te raden om online marketing uit te besteden aan een professional. Een expert weet immers, nadat ze het bedrijf een beetje hebben leren kennen, het beste welke online strategie het beste past. Misschien is een blog met SEO teksten een toegevoegde waarde voor je bedrijf om op die manier hoger te ranken in Google of wellicht kan de marketeer jouw doelen bereiken met een boost op de socials van je bedrijf. Of misschien past emailmarketing perfect bij je bedrijfsvoering. Een ervaren online marketeer wéét dat er meerdere manieren met elkaar moeten worden gecombineerd om op die manier de ultieme strategie voor je bedrijf te maken. Je kunt je misschien wel voorstellen dat zo’n strategie voor ieder bedrijf anders is. Schakel daarom een pro in en zorg ervoor dat je MKB binnen no time opvalt in het Nederlandse, of misschien wel buitenlandse, bedrijfsleven.

 

Presenteren zit natuurlijk niet bij iedereen in het bloed. Veel mensen vinden het moeilijk om voor grotere groepen te spreken; en dat kan het presenteren ontzettend lastig maken. Een presentatie kan van groot belang zijn om mensen te overtuigen, ideeën te presenteren of een bepaalde indruk achter te laten. Met deze handige tips zorg jij er dan ook voor dat je een perfecte presentatie opstelt, zonder te twijfelen aan je eigen kunnen.

  1. Presenteer je materialen

Hoe meer jij aan het spreken bent, hoe sneller je de aandacht kan verliezen. Wanneer je zelf naar een lange presentatie luistert zal ook jij regelmatig afgeleid worden. Het is dan ook belangrijk om verschillende materialen op creatieve manieren te presenteren. Zo kan de ontvanger van je presentatie de aandacht er makkelijker bijhouden, en bij afleiding terugvallen op jouw gepresenteerde documenten. Documenten presenteren kan op allerlei creatieve manieren; en dit hoeft echt niet alleen in de presentatie. Hang ze bijvoorbeeld aan de muur, deel ze uit in hand-outs of presenteer ze op een lange tafel.

  1. Kort en bondig

Je kent ze vast wel; de powerpoint presentaties die vol met lange teksten en lange zinnen staan. Een presentatie waarbij de ontvanger alleen maar hoeft te lezen; en niet eens hoeft te luisteren. Probeer niet je hele verhaal op je slides samen te vatten, maar gebruik enkel steekwoorden om de nieuwsgierigheid te prikkelen en jezelf wat leidraad te geven. Wanneer er weinig van de powerpoint presentatie af te lezen valt, kan de ontvanger alleen nog maar luisteren om de benodigde informatie binnen te krijgen.

  1. Maak het creatief

Hoewel een powerpoint presentatie doeltreffend is, zijn er meerdere creatieve manieren om jouw boodschap over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan online applicaties als Prezi, of het gebruik van een geanimeerde infographic. Met dit soort handige tools kun je de basis van je verhaal presenteren, en al het andere mondeling uitleggen. En laten we eerlijk zijn; je staart liever naar een geanimeerde infographic dan naar een saaie powerpoint.

  1. Denk goed na over de vormgeving

Een standaard bestandje met standaard lettertype zonder verdere opmaak is al snel saai; en het oog wilt ook wat! Een spannende opmaak met een variatie aan lettertypen, afbeeldingen en ga zo maar door is een stuk interessanter om naar te kijken dan een saaie, monotone presentatie.

  1. Denk aan jezelf

De ontvangers van je presentatie prikkelen is natuurlijk belangrijk; maar denk ook aan jezelf. Zorg voor de nodige voorbereidingen zoals kleine kaartjes waar je de spreek punten van je presentatie op herhaald, en eventuele inhakers in het geval je de verhaallijn even kwijt raakt. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen.

Online leads genereren is helemaal van nu. Hoewel ook de traditionele marketing niet achter blijft, wordt er steeds meer gebruik gemaakt van online marketing modellen om op deze manier meer leads te genereren. Maar dat is nog niet zo makkelijk om te doen. Het is niet voor niets dat veel ondernemingen een professioneel bureau inschakelen om hen hierbij te ondersteunen. Ieder zijn vak natuurlijk! Zo is er een online marketing bureau Nijmegen dat zichzelf bijvoorbeeld gespecialiseerd heeft in verschillende aspecten van online marketing. Maar wat kun je, buiten het inschakelen van een professioneel online marketing bureau, nu zelf doen om meer online leads te genereren? We hebben een aantal handige tips voor je verzameld die je vast op weg zullen helpen.

1. Werk met landing pages

Landing pages zijn helemaal hot; zeker wanneer deze aan handige acties gekoppeld zijn. Met een landingpage kun je jouw doelgroep (wanneer je het goed aanpakt) voldoende triggeren om vervolgens je website te bezoeken en tot aankoop over te gaan.

2. Varieer met verschillende acties

Welke betere manier om nieuwe klanten naar je website te trekken dan met een slimme actie. Of dit nu een kortingsactie is of een toffe giveaway. Zolang het bij jouw onderneming past en het de potentiële klanten ook daadwerkelijk voordeel oplevert kun je alle kanten mee uit en op deze manier wellicht nieuwe online leads genereren.

3. Vergeet ook Google AdWords niet

Google AdWords is de ultieme tool om inzicht te krijgen in je online bereik, doelgroep en andere zaken. Het geeft je alle mogelijkheden om gericht te adverteren en hierdoor nieuwe leads te genereren.

4. Onderzoek je online doelgroep

Naast Google AdWords zijn er natuurlijk meerdere manieren om inzicht te krijgen in je online doelgroep. Dit is dan ook ontzettend belangrijk: zonder duidelijk inzicht in je doelgroep is het onmogelijk om voldoende nieuwe leads te genereren. Weet wie je doelgroep is, hoe oud ze zijn, welke interesses ze hebben en vooral hoe hun surfgedrag eruit ziet. Op deze manier weet je precies waar en wanneer jij met je communicatieve uitingen aanwezig moet zijn.

5. Maak gebruik van e-mail marketing

Zowel de huidige klanten als nieuwe potentiële leads kunnen gekoppeld worden aan een slimme e-mail marketing campagne. Via e-mail marketing kun je op laagdrempelige wijze in contact blijven met je doelgroep, en op gerichte manier adverteren en nieuwe mogelijkheden creëren. Van meer inschrijvingen op je evenement tot meer aankopen: e-mail marketing helpt je erbij.