Menu
ICT / Marketing

Hoe verbeter je de kwaliteitsscore van je website?

Met de ‘medic’ updates van 2018 en de publicatie van de ‘Quality Rating Guidelines werd het ons nog eens duidelijk gemaakt, je reputatie heeft invloed op je organische ranking. Het is daarom erg belangrijk dat je actief werkt aan SEO. Je wilt natuurlijk behoren tot de top, maar met een slechte reputatie ga je hiervoor niet zorgen. Hoe staat het met de bruikbaarheid en kwaliteit van de inhoud van je website? We zijn bekend met de kwaliteitsscores in Google Ads, maar het is zeer belangrijk om je ook bezig te houden met de kwaliteitsscore van je website voor je organische rankings.

Toepassen van de kwaliteitsscore

Het algoritme van Google bevat verschillende factoren. Deze factoren oftewel signalen kan je onderverdelen in de ranking van de pagina, de lay-out, een goede inhoud, goede CTR en gebruikersrecensies.  Dan kan Google een kwaliteitsscore toepassen aan de pagina, zonder dat iemand het handmatig heeft beoordeeld. We krijgen de indruk dat Google dergelijke algoritmes ontwikkeld heeft voor verschillende soorten pagina’s. Zodra de modellen worden toegepast, laat Google de zoekresultaten opnieuw beoordelen. Stel: mensen zoeken een bepaald zoekwoord en ze klikken 9 van de 10 keer op positie 2 en niet op positie 1, dan zal Google positie 2 op een gegeven moment wisselen naar positie 1. Waarom? Omdat de website op positie 2 als relevanter wordt ervaren.

Waar moet je allemaal op letten om de kwaliteitsscore van je website te verbeteren? We sommen hieronder enkele punten op.

Pagina’s

De pagina’s op je website moeten goede content bevatten. Vind je het moeilijk om content te schrijven voor je pagina’s die ook nog eens SEO proof zijn? Schakel dan de hulp in van Online Klik: online marketing bureau. Zij helpen je ook met de controle van 404 pagina’s en pagina’s zonder content. Deze pagina’s moeten beperkt worden tot een minimum. Onnodige pagina’s met weinig content kunnen indien nodig zelfs verwijderd of niet geïndexeerd worden. Zorg voor up-to-date content. Ben je onlangs verhuisd? Zorg er dan voor dat je contactgegevens overal worden aangepast

Wat staat er op je website?

Even een korte en snelle check. Heb jij een:

  • ‘Over ons’ en ‘contact’ pagina
  • Privacy- en cookiebeleid
  • Algemene voorwaarden pagina
  • Copyright pagina: auteursrechtelijke verklaring

Wie is het bedrijf? Plaats foto’s van je team en zoveel mogelijk contactinformatie inclusief adres, telefoonnummer en een contactformulier. Link per teamlid naar de LinkedIn pagina van dit teamlid en vice versa. Als mensen je website bezoeken, willen ze weten wie het gezicht achter het bedrijf is. Dit is ook een stukje ‘personal branding’. Je kunt een gelikte website hebben, maar mensen willen ook graag het ‘gezicht’ achter de website zien.

Gebruikservaring en gebruiksvriendelijkheid

Gebruikservaring wordt ook wel ‘user experience’ genoemd. Als een bezoeker op je website terecht komt, vindt diegene dan wat hij zocht en voldoet het aan zijn/haar verwachtingen? Hier vallen meerdere factoren onder, zoals de structuur, vormgeving en informatie die op de website staan. Wat wil je doelgroep zien? Laat de bezoekers niet verdwalen op je website. Hoe zorg je daarvoor? Door middel van een gebruiksvriendelijke website! Als je in de huid kruipt van je doelgroep, dan is het belangrijk om doelgericht te schrijven. Gebruik een logische navigatiestructuur en zorg voor een interne zoekfunctie.

Offline en online engagement

Zorg voor continue engagement met je bezoekers, zowel offline als online. Hoe engage je dan online? Door gebruik te maken van je social media kanalen. Laat daar je aanwezigheid zien en geef online goed advies. Dat is goed voor het opbouwen van je reputatie! Reageer niet enkel op klanten, maar maak ook deel uit van professionele groepen en reageer professioneel, laat je online niet provoceren. Het is ook belangrijk om te reageren op negatieve comments. Heeft iemand een negatieve review geplaatst op je Facebook pagina? Reageer hier dan vriendelijk en oplossingsgericht op. Zo zien andere bezoekers dat er ook op negatieve reacties wordt gereageerd en dat het bedrijf welwillend is en zoekt naar een oplossing.

Deze bovenstaande punten geven een signaal af aan Google dat je goed bezig bent en dit komt uiteindelijk ten goede voor een goede kwaliteitsscores. Uiteindelijk zal je hier de vruchten van kunt plukken!