Menu
Marketing

Hoe kunt u uw klanten telefonisch goed te woord staan?

Als u een eigen bedrijf hebt, is het belangrijk ervoor te zorgen dat uw klanten ook telefonisch op de juiste manier te woord worden gestaan. Op die manier haalt u nieuwe klanten eenvoudiger over om een order te plaatsen en blijven bestaande klanten loyaal.

Kenmerken van een goed telefoongesprek
Wat zijn de kwaliteiten van iemand die op een goede manier klanten telefonisch te woord staat?
– Professionaliteit uitstralen
– Duidelijk, zakelijk communiceren en de juiste telefoonetiquette toepassen
– De klant het gevoel geven prettig en snel geholpen te worden
– Goed luisteren en samenvatten
– Goed omgaan met een klant die boos is of een klacht heeft
– De leiding houden in een gesprek, ook als dit een lastig gesprek is
– Accuraat aantekeningen maken van de gegevens van de klant

Tips om uw klanten beter telefonisch te woord te staan
Wat kunt u doen om een goede telefoonbeantwoording te bevorderen? Het is belangrijk veel aandacht te besteden aan de training van degene die de telefoon beantwoordt. De persoon moet wel van nature talent hebben voor klantgerichte communicatie en na instructie voldoende deskundig zijn op het vakgebied om telefoongesprekken af te kunnen handelen. Hij of zij moet weten naar wie door te verbinden, als dit nodig is. Als u de professionaliteit wilt verbeteren, zijn er cursussen in groepen of op maat mogelijk voor effectief telefonisch communiceren.

Telefoon uitbesteden
Als u de telefoongesprekken liever wilt uitbesteden aan een professioneel bedrijf, dan is een Stipt antwoordservice een goed alternatief. Dit is een telefoonservice op afstand waarbij professionele telefonisten uw gesprekken 12 of 24 uur per dag met uw bedrijfsnaam kunnen aannemen. Op die manier bent u toch bereikbaar als u zelf de telefoon niet kunt beantwoorden. Potentiële klanten kunnen rustig en professioneel te woord worden gestaan en de telefonist(e) noteert alvast hun vraag. Zo kunnen deze klanten een goede eerste indruk van uw bedrijf krijgen!

Bron afbeelding