Category

Personeelszaken

Category

Het is in Nederland toegestaan om je salaris- en personeelsadministratie manueel uit te voeren. Toch zetten steeds meer ondernemingen de stap naar softwareoplossingen, omdat dergelijke softwareoplossingen veel voordelen te bieden hebben. Ook voor jouw zaak kan salarisadministratiesoftware echt wel een meerwaarde zijn. Dat bewijzen onderstaande vijf redenen als geen ander.

Voortdurend onderhevig aan veranderingen

Het grote probleem van personeelsadministratie is dat er voortdurend wel wat wijzigt. Neem bijvoorbeeld de recente invoering van de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans) of de verruiming van de WKR (Werkkostenregeling). Daarnaast ondergaan ook de cao’s wijzigingen, wat het extra ingewikkeld maakt indien er op verschillende groepen medewerkers verschillende cao’s van toepassing zijn. Reken ten slotte dan nog op interne mutaties waarbij medewerkers volgens interne regelingen in andere salarisschalen terechtkomen. Dergelijke wijzigingen zijn eigen aan de personeelsadministratie, maar maken het ook allemaal heel ingewikkeld. Zonder gepaste software verlies je veel tijd om dergelijke wijzigingen uit te werken, terwijl het risico op fouten alleen maar toeneemt. Salarisadministratiesoftware is altijd aangepast aan de actuele wet- en regelgeving en maakt wijzigingen eenvoudig mogelijk.

Besparen op de personeelsadministratie

De salarissen vormen vaak een erg groot deel van het budget van een onderneming, terwijl de bijhorende administratie eveneens veel uren vergt. Via salarisadministratie software is het echter mogelijk om een groot aantal taken te automatiseren. Dat gaat bijvoorbeeld niet alleen om de automatische verwerking van de salarissen, maar kan zelfs zo ver gaan dat het softwarepakket automatisch communiceert met externe instanties zoals verzekeraars, pensioenuitvoerders of de Belastingdienst. Je rekent bovendien naast de tijdsbesparing ook op een foutloze verwerking en communicatie.

Overzicht en inzicht

Softwaretools kiezen steeds voor een eenvoudig en gebruiksvriendelijk portaal dat het overzicht bewaart voor medewerkers en managers. Ze zijn ook vaak van een dashboard voorzien waarop de belangrijkste deadlines, ontwikkelingen, trends en cijfers zijn weergegeven. Hierdoor is het eenvoudiger om voortdurend het overzicht te bewaren. Indien het ook mogelijk is om gedetailleerde rapporten te generen, kan je het zelfs als een beleidsinstrument gebruiken.

Aangepast aan nieuwe werkmethoden

Administratie software

Steeds meer softwareontwikkelaars kiezen ervoor om de personeelsadministratiesoftware in de cloud in te richten. Daardoor is het overal en altijd bereikbaar, ongeacht of je nu op de trein, op kantoor of thuis bent. Zo hoeven medewerkers en managers niet op kantoor aanwezig te zijn om de administratie te raadplegen of wijzigingen door te voeren. Dit maakt thuiswerken en zelfroosteren mogelijk, terwijl het de personeelsadministratie ook helpt om te decentraliseren. Denk bijvoorbeeld aan HR-medewerkers die vanop de werf de personeelsadministratie uitvoeren en hierdoor dichter staan bij het personeel.

Veilige oplossing voor persoonlijke informatie

De personeelsinformatie is automatisch doordrenkt van persoonlijke gegevens. Het is belangrijk dat je dergelijke persoonlijke gegevens voldoende afschermt, zoals ook de recent ingevoerde AVG het benadrukt. Bij een manuele personeelsadministratie dien je zelf te investeren in beveiligingsmiddelen die lang niet altijd volstaan. Wanneer je daarentegen kiest voor een softwarematige oplossing komt die verantwoordelijkheid te liggen bij een derde leverancier die niet alleen beschikt over grotere budgetten, maar ook over een ruimere expertise om een waterdicht veiligheidsbeleid op poten te zetten. Hierdoor voorkom je hoge boetes, kwalijke schadeclaims en reputatieschade.

De feestdagen komen er alweer aan en dit is traditioneel natuurlijk het perfecte moment om je personeel te bedanken en even te laten zien dat je ze waardeert. Maar op wat voor manieren kun je jouw personeel zo’n blijk van waardering geven? We geven je een aantal handige tips ter inspiratie.

1. Geef ze iets praktisch en nuttigs

Hoewel een mooie fles wijn natuurlijk hartstikke leuk en lekker is, kan hier maar een avondje van genoten worden. Je kunt je personeel ook bedanken door ze een praktisch en fijn cadeautje te geven waar ze ook daadwerkelijk wat mee kunnen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de handige (en leuke!) telefoon accessoires van Mobile Supplies; niet alleen zijn deze perfect geschikt als bedankje, maar ze zijn ook nog eens hartstikke praktisch en bruikbaar.

2. Geef een ervaring cadeau

Een praktisch cadeau is hartstikke fijn en handig, maar misschien wil je net iets meer doen. Geef je personeel dan een leuke ervaring cadeau. Laat ze een bijzondere dag beleven met alle collega’s, of juist met de eigen familie. Denk bijvoorbeeld aan mooie ervaringen zoals een dagje indoor skydiven, een avondje naar de musical of kaartjes voor een pretpark. Zo kan je personeel niet even, maar een hele dag genieten van het mooie bedankje.

3. Een opleidingsbudget

Wil je iets cadeau doen dat zowel voor medewerkers als ondernemer fijn is? Geef personeelsleden dan een opleidings- of ontwikkelingsbudget. Op deze manier geef je jouw medewerkers op een persoonlijke manier de mogelijkheid om verder te groeien en nieuwe dingen te leren. Niet alleen laat je ze zo zien dat je in ze gelooft, maar je kunt er in de toekomst ook als onderneming nog eens profijt van hebben!

4. Een kerstpakket

Kerstpakket cadeau personeel

En dan is er natuurlijk het bekende, traditionele kerstpakket. Een leuke manier om je medewerkers te bedanken met een cadeau; in in veel gevallen best goed te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een mooie themapakket dat bij jouw medewerkers en je onderneming past, of juist een lekker landenpakket waar ze met de hele familie van kunnen genieten. Je kunt er werkelijk waar alle kanten mee op!

5. Organiseer een feest

Wil je geen individuele cadeaus geven maar juist iets voor alle medewerkers doen? Geef ze dan een geweldig leuk bedrijfsfeest cadeau! De ultieme manier om een blijk van waardering te geven (je kunt dit zelfs in een mooie speech naar voren laten komen) en eventueel zelfs de familie van je medewerkers te bedanken. Zorg natuurlijk voor een geweldig goed feest waar je medewerkers nog een jaar lang van na kunnen genieten!

Zelf rooster maken wordt gezien als de oplossing om roosterproblemen te verkleinen en planningen gemakkelijk op te stellen. Het personeel geeft zelf aan welke diensten zij kunnen werken en door middel van slimme planningssoftware resulteert dit in een rooster voor het volledige team. Veel controle in handen van het personeel en meer tevreden werknemers. Op dit moment wordt het veelal in de zorgsector toegepast.

Tevredenheid van werknemers vergroten

Een vraag die het hoofd van een roostermaker vaak doet kraken is: ‘hoe krijg ik deze keer alle diensten weer ingepland?”. Nadat het rooster eindelijk af is, komen er weer verschillende verzoeken van werknemers met allerlei wensen en aanpassingen die gedaan moeten worden, die vaak niet realiseerbaar zijn. Vooral bij bedrijven met onregelmatige werktijden kan het een lastige puzzel zijn om op te lossen. Met software om zelf te roosteren voorkom je een groot deel van deze problemen. Voornamelijk in de zorg is de vraag groot naar zelfroostersoftware. In deze branche is de ontevredenheid het grootst als het gaat om personeelsplanning. Hier wordt namelijk overdag, ’s avonds en ’s nachts gewerkt en dat vergt een goed georganiseerde planning. De rol van de planner wordt dus ook anders hierdoor. Hij/zij gaat zich meer focussen op het coördineren van de grote lijnen rondom de planning. De verantwoordelijkheid voor het doorvoeren van kleine wijzigingen ligt nu namelijk bij het personeel.

Flexibele werktijden

Voordelen zelfroosteren

Vroeger kreeg het personeel een vast rooster opgedragen, waarin het lastig was om snel en efficiënt wijzigingen door te voeren. Met zelfroosteren is dit niet het geval. Hiermee heeft het personeel zelf meer invloed op hoe en wanneer er gewerkt moet worden. Zo sluit het rooster steeds beter aan bij de situatie en het ritme van iedere werknemer. Op deze manier kan de één een hele reeks dagen achter elkaar gaan werken en zo kan de ander juist aangeven dat hij/zij graag geen avonddiensten draait. Wel zorgt dit ervoor dat werknemers meer verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. Zij moeten nu namelijk wel actiever betrokken zijn bij de planning. Er moet namelijk zelf gekeken worden naar een oplossing wanneer er een gat in het rooster onstaat. Hierbij zijn flexibiliteit en collegialiteit ook belangrijke aspecten. Over het algemeen heeft het personeel geen moeite om zich bezig te houden met het rooster. Ook het ruilen van diensten blijkt in de praktijk vaak goed te verlopen. Het aantal verzoeken om te ruilen loopt ook terug naar mate er veel gewerkt is met een zelfroostersoftware.

Ben jij goed in het inspireren van mensen om je heen? Wil jij dit op een professioneel niveau doen? Dan ben je bij dit blog aan het juiste adres! Hier wordt namelijk uitgelegd wat je kunt verwachten van een Loopbaancoach opleiding. Wist je dat het mogelijk is om in negen maanden een vaardig coach te worden en mensen zelfstandig in hun loopbaantraject te begeleiden? Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder!

Facetten binnen de opleiding

Er komende verschillende elementen voor in het traject van een Loopbaancoach opleiding. Allereerst wordt er gefocust om het leren van de theorie. Het is namelijk van belang om eerst kennis op te doen, voordat er daadwerkelijk kan worden gecoacht. In deze fase worden er interessante filosofieën van bekende coachen aan het licht gebracht. Daarna komt het praktische gedeelte aan bod.

Praktijk: Wat kun je verwachten?

Het is geen gekke gedachte dat je binnen een Loopbaancoach opleiding emotioneel gaat worden uitgedaagd. Dit wordt gedaan om jou zo goed mogelijk voor te bereiden op de praktijk met échte cliënten. Zo kunnen er binnen de opleiding gesimuleerde situaties voorkomen waarin er fel gereageerd wordt door een cliënt. Hier is het als loopbaancoach van belang dat je een neutrale kijk op de situatie hebt en de eigen emoties goed onder controle houdt. Zo kunnen jouw cliënten namelijk het beste worden geholpen bij het bereiken van hun doelen en ambities. In negen maanden krijg je op een Loopbaancoach opleiding alle tools en handvatten aangeleerd om te groeien op dit gebied.

Het mentale aspect

Ook gaat een Loopbaancoach opleiding in op het mentale aspect. Het is cruciaal om cliënten het gevoel te geven dat ze worden gehoord en dat alles kan worden besproken. Daarom wordt er binnen de opleiding aangeleerd om een coachende houding aan te nemen. Dit houdt in dat cliënten met open armen, en vooral, met open oren worden ontvangen om jouw coaching te ontvangen. Termen als projectie en overdracht zijn hier belangrijk bij. Jij wilt leren hoe jij als coach jouw positieve ideeën projecteert en overdraagt aan de persoon die jouw coaching ontvangt.

Coaching loopbaan

Groeien op zakelijk niveau

Binnen een Loopbaancoach opleiding wordt je niet alleen voorzien van theorie en oefeningen over coaching: je wordt opgeleid als een complete professional. Dit houdt in dat jou wordt geleerd hoe je klanten kan binnenhalen. Ook wordt er aandacht besteed aan hoe offertes worden opgemaakt: niet iedereen heeft hier immers verstand van. Met deze kennis is het mogelijk om een eigen bedrijf op te zetten en anderen te coachen.

Wanneer er nieuwe medewerkers komen werken in je bedrijf dan is inwerken één van de belangrijkste dingen die je goed geregeld moet hebben. Zo gaat je nieuwe personeel zich sneller thuis voelen en kan snel zelf aan de slag. Hieronder geven we tips hoe je nieuw personeel het beste in kan werken.

Stel een inwerkprogramma op

Een nieuwe medewerker weet in principe nog niets over je organisatie en kent zijn of haar collega’s nog niet. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat hij of zij alles weet en alles direct goed oppakt. Het is goed om een inwerkprogramma op te stellen waarin staat hoelang de inwerkperiode duurt, welke taken er moeten worden gedaan en hoe, wie de nieuwe medewerker helpt met de taken en hoe de proeftijd wordt beoordeeld.

Zorg dat er een overdracht is

Voor het nieuwe personeel is het handig als de voorganger een overdrachtsdocument is. In een overdrachtsdocument moet een beschrijving staan van alle werkzaamheden, handleidingen, benodigde gebruikersnamen en wachtwoorden van systemen. Daarnaast is het fijn als er een lijst beschikbaar is met contactpersonen en contactgegevens.

Personeel inwerken

Onboarding toepassen

Onboarding betekent dat nieuwe medewerkers de kennis en vaardigheden krijgen om echt betrokken te kunnen worden in een organisatie. Het gaat verder dan alleen een simpele introductie. Bij onboarding word je helemaal geïntegreerd in een organisatie. Het gaat tenslotte ook over bedrijfscultuur, samenwerkingen met collega’s, missie en visie. Onboarding is er niet alleen voor nieuw personeel, het wordt ook toegepast wanneer medewerkers van functie veranderen binnen een bedrijf.

Gebruik de onboarding app

Voor een onboarding programma is er het TinQwise Newbies onboarding app. Dit is een app ontwikkeld voor newbies in een bedrijf en de psychologische uitdagingen die een nieuwe baan met zich meebrengt. Door het gebruik van deze app krijg je snel een goede start en verbinding met je collega’s. Het bevat een uitgedacht onboardingstraject met een onboarding journey die volledig op maat wordt gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor onboarding events en buddy support. Ook kun je specifieke content ontwikkelen voor het onboardingstraject en koppelingen maken met tools binnen jouw organisatie. De app wordt volledig op maat gemaakt en op jouw bedrijf afgestemd. Zo leert je nieuwe medewerker jouw bedrijf, klanten en collega’s goed kennen.

Spreek evaluatiemomenten af

Na een proefperiode is het belangrijk dat je gaat evalueren over hoe het inwerken is verlopen. Weet je nieuwe medewerker voldoende? Zijn er nog vragen of opmerkingen? Wellicht heeft hij of zij nog punten ter verbetering, wat altijd fijn is om te weten. Zo kan het in de toekomst beter gedaan worden.

Het belangrijkste is dat jouw nieuwe medewerker zich prettig voelt in de nieuwe organisatie en in zijn of haar nieuwe functie. Hier kun je voor zorgen met een goed inwerkprogramma zodat je nieuwe personeel zich alles geleidelijk aan eigen kan maken.

Veel ondernemers zijn begonnen als ZZP’er. Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk alles zelf gedaan: het produceren of leveren van producten of diensten, zoeken van nieuwe klanten en je boekhouding. Heb jij een hoop tevreden klanten die je steeds grotere of meer opdrachten geven of steeds meer producten afnemen? Of komen er in hoog tempo nieuwe klanten bij? Veel ondernemers stellen het aannemen van personeel zo lang mogelijk uit. Je moet er immers zeker van zijn dat er voldoende inkomsten zijn om nog een salaris van te betalen, en je administratie wordt er ook ingewikkelder door. Maar wist jij ook dat er nog andere dienstverbanden mogelijk zijn? Een ervan is payrolling. Hieronder lees je er meer over hoe payrolling interessant kan zijn wanneer je onderneming groeit.

Hulp inroepen om verder te kunnen groeien

Een succesvolle ondernemer zal zijn bedrijf snel zien groeien. Maar op een gegeven moment loop je toch tegen je eigen grenzen aan. Dan is het tijd om extra hulp in te roepen. Een medewerker die gedeeltelijk jouw werk kan overnemen of je kan ondersteunen, zodat je onderneming meer omzet kan draaien. Maar het werkgeverschap mag je niet licht opnemen. Er komen een hoop financiële risico’s en wettelijk vastgelegde verplichtingen bij kijken. Weet jij hoe een arbeidscontract en salarisstrook eruit moeten zien? Hoe het zit met pensioenafdracht? En wat er moet gebeuren als je medewerker ziek wordt? Waarschijnlijk heb je geen tijd en zin om je hierin te gaan verdiepen.

Gelukkig zijn er bedrijven die je hierin kunnen ontlasten. Een payrollorganisatie zoals Mettom.nl verzorgt niet alleen de loonadministratie van je medewerker(s), maar blijft ook goed op de hoogte van wijzigende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht, neemt de verplichtingen en risico’s van verzuim en ziekte over en regelt het pensioen.

Payroll

Niet je core business: besteed het dan uit

Veel ondernemers houden de touwtjes graag strak in handen. Maar als je onderneming snel groeit zul je op den duur vanzelf merken dat je niet meer alles zelf kunt regelen. Het vergt een nieuwe manier van denken en organiseren om je onderneming zo in te richten dat verdere groei toch mogelijk is. Zo voorkom je dat je takenlijst op een gegeven moment zo lang wordt dat je eigenlijk alleen maar constant achter de feiten aan rent. En dat terwijl je je toch vooral met je core business bezig zou moeten houden: het leveren van producten of diensten, en het onderhouden van contacten met je klanten. Door werk uit te besteden door middel van payroll heb je toch het gemak van extra hulp door medewerkers, maar niet de lasten van een ingewikkeldere boekhouding en HRM.

Door bijvoorbeeld werk door middel van payroll uit te besteden heb jij meer tijd voor je core business. Focus je op de groei van je onderneming en hoe je deze in goede banen kunt leiden, en maak je onderneming nog succesvoller!

Je medewerkers zijn natuurlijk ontzettend belangrijk; zonder hen zou het een stuk moeilijker zijn om je onderneming draaiende te houden. Dit vraagt om de nodige waardering, wat begrip en ook zeker niet onbelangrijk: voldoende bijscholing. Er zijn een aantal belangrijke pointers wanneer het gaat om het up-to-date houden van je personeel.

1. De basisvaardigheden up-to-date houden

Wanneer jouw medewerkers vol zelfvertrouwen kunnen werken, zullen ze meer genieten van hun werk en de werkzaamheden vaak beter verrichten. Dit betekent dat niet alleen specifieke vaardigheden, maar ook zeker de basisvaardigheden up-to-date moeten worden gehouden. Verandert er bijvoorbeeld iets in de werkwijze; zorg dan dat je medewerkers direct op de hoogte zijn. Ook basisvaardigheden voor specifieke beroepen (denk bijvoorbeeld aan een code 95 cursus) moeten regelmatig opgefrist worden.

2. De administratieve vaardigheden

Hoewel niet iedere medewerker met administratieve taken te maken heeft, wordt de administratie wel steeds belangrijker in de onderneming. Smartphones, computers en software systemen worden steeds vaker gebruikt om zaken vast te leggen en te analyseren. Maar niet iedereen kan zo makkelijk om gaan met al deze technologie. Zorg dus dat al je medewerkers voldoende skills hebben wat de administratieve vaardigheden betreft. Digitalisering zorgt ervoor dat dit soort skills steeds belangrijker worden!

Administratieve vaardigheden

3. De VGW

VGW is een afkorting voor veiligheid, gezondheid en welzijn; ontzettend belangrijk natuurlijk. Iedere medewerker moet zijn of haar werk op een gezonde en veilige manier kunnen doen. Zorg dus dat hier voldoende aandacht aan wordt besteed. Houdt veiligheid een open onderwerp en breng samen met je medewerkers mogelijke risico’s in kaart. Biedt vervolgens de nodige bijscholing aan zodat medewerkers hun werk op veilige en gezonde manier kunnen verzetten. Bewustzijn is hier ontzettend belangrijk.

4. De VCA cursus

Met een VCA cursus zorg je ervoor dat al je medewerkers weer op de hoogte zijn van alle regels op het gebied van de arbo en calamiteiten. En dit zorgt er op zijn beurt natuurlijk weer voor dat de VGW binnen je onderneming helemaal op orde is. Iedereen die in de onderneming werkzaam is heeft baat bij een VCA cursus. De cursus leert je namelijk om risico’s in te schatten en hoe deze beperkt kunnen worden. Daarnaast wordt iedereen ook weer even op de hoogte gebracht van de handelingen die uitgevoerd moeten worden in geval van noodsituaties. Een ontzettend handige en belangrijke cursus dus!

5. Specifieke scholing

Daarnaast zijn er de beroepsgroepen die om een specifieke scholing vragen. Denk hierbij aan beroepen waarmee er met nieuwe technologie, of gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, of aan personeelsleden die dagelijks een heftruck besturen. Stimuleer je medewerkers om zoveel mogelijk te leren en biedt ze alle mogelijkheden aan die ze hiervoor nodig hebben.

 

Wanneer je voor de eerste keer personeel moet werven, is dat het signaal dat het goed gaat met jouw onderneming. Toch gaat zo’n groeifase vaak gepaard met een aantal kopzorgen. Naast ondernemer word je immers ook een werkgever. En als werkgever rust er een grote verantwoordelijkheid op jouw schouders. Die verantwoordelijkheid begint eigenlijk al bij het vinden van personeel dat bij jouw onderneming past. Enkel zo kan je op lange termijn de tevredenheid garanderen. Maar hoe doe je dat, personeel vinden dat bij jouw onderneming past? Van zelf op zoek gaan tot het beroep doen op een executive search bureau: het kan allemaal.

Schets vooraf een profiel

Natuurlijk kan je lukraak aan het werven gaan en wachten tot de ‘klik’ er komt, maar efficiënt is dat zeker niet. Maak daarom vooraf reeds een schets van hoe een ideaal personeelslid er figuurlijk uit hoort te zien. Denk verder dan de opleidingsgraad of de aantoonbare ervaring, maar houd ook rekening met de kwaliteiten en eigenschappen. Moet het personeelslid stressbestendig zijn? Moet hij of zij een gemene opmerking van een klant kunnen slikken? Doe dat ook omgekeerd: maakt het überhaupt iets uit of het personeelslid al dan niet sociaal is of goed is met computers? Kortom: ken de vacature en je kent het gewenst profiel. 

Selecteer geschikte wervingskanalen

Hoewel alles start bij het kennen van de ideale kandidaat, zal die kandidaat zich daarom nog niet vanzelf aanbieden. Het vinden van een geschikt personeelslid kan soms een huzarenwerk lijken. En dat is ook logisch: de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren fors gewijzigd en sollicitanten gaan op een totaal andere manier op zoek naar werk.

Wanneer je het gewenste profiel kent, is het echter al een stuk eenvoudiger om de geschikte kandidaat op te sporen. Een jonge twintiger met interesse in softwareontwikkeling zal nu eenmaal andere vakbladen lezen dan een ervaren jurist, dat is de logica zelve. Ga vooraf na welke kanalen je dient te gebruiken om een geschikte kandidaat op te sporen, welke tone of voice je zal hanteren en met welke USP’s je de kandidaat zal overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Misschien toch maar hulp inschakelen?

Het vinden van een geschikte kandidaat is beslist geen eitje. Zeker indien je hoge eisen stelt of ook de kennis van de kandidaat op de proef wenst te stellen, is dat het geval. Hier is het dan ook aangewezen om beroep te doen op een uitzendbureau. Het risico bestaat echter dat het uitzendbureau minder zicht heeft op de onderneming en dus minder gericht op zoek gaat. Daarom geef je al jouw vooronderzoek maar beter concreet door. Voor het vinden van uitvoerend personeel is het beroep doen op zo’n uitzendbureau zelden een probleem. Bij leidinggevend personeel is het echter uitkijken geblazen.

De laatste jaren merken we dan ook dat executive search Nederland weet te veroveren, vooral omdat zij de link tussen de organisatie en de geschikte kandidaat des te beter leggen. Wil je het wervings- en selectieproces niet volledig zelf uitvoeren maar toch de zekerheid hebben dat het juiste talent jouw onderneming bereikt? Dan is een executive search bureau zeker een goed idee.

Het idee van leren en werken is door de tijd heen aardig veranderd. In het verleden verliep het werkzame leven van iemand zijn gehele leven vrij voorspelbaar. Of men kon aan de slag zonder opleiding en deed al werkend ervaring op. Of men kon wel een opleiding volgen, en ging daarna aan de slag om ervaring op de doen. Scholing kwam er eigenlijk tijdens de werkzame periode (vaak bij een enkele werkgever) nauwelijks meer aan te pas. Maar dat is veranderd. Wat is er zo belangrijk aan scholing van personeel?

Her- of omscholing om personeelstekort op te vangen

De economie is alweer een paar jaar aan het aantrekken. Dat wordt ook op de arbeidsmarkt gevoeld. Sectoren zoals IT, techniek en het onderwijs kampen intussen met een fors personeelstekort. Dit kan niet enkel met de instroom van studenten worden opgelost. Scholing kan daarom helpen het tekort aan mensen op te vangen. Bijvoorbeeld door personeel dat al in dienst is om te scholen zodat zij ook andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. Of door veelbelovende mensen die niet geheel aan de functie-eisen van een vacature voldoen, toch een baan aan te bieden en om te scholen. In de technische sector is dit bijvoorbeeld mogelijk door middel van Kenteq cursussen.

Scholing maakt je als werkgever interessant

Een tweede voordeel dat scholing heeft, is dat je als werkgever interessant blijft voor medewerkers. Vooral de jongere generatie zal nooit meer gedurende een heel leven hetzelfde werk blijven doen, bij dezelfde werkgever. Ze zijn op zoek naar afwisseling en uitdaging. En hoe kun jij als werkgever dan zorgen voor aan uitdaging? Door scholing aan te bieden en de mogelijkheid te geven van functie te wisselen. Fijn natuurlijk dat je iemand niet hoeft in te werken in het bedrijf. Medewerkers van nu zien scholing voornamelijk als een investering in zichzelf, maar blijven op deze manier toch meer gemotiveerd en langer aan het bedrijf verbonden.

Scholing nodig door strengere wet- en regelgeving

Nog een reden waarom scholing zo belangrijk is voor personeel, zijn de steeds strengere regels volgens welke gewerkt dient te worden. Een voorbeeld in de technische of transport- en logistieksector zijn de steeds strengere veiligheidseisen. Jaarlijks vinden er nog steeds veel bedrijfsongevallen plaats. De Nederlandse overheid wil graag dit aantal verlagen. Werkgevers ook, aangezien zij vaak te maken krijgen met ziekteverzuim na een ongeval. Medewerkers hebben recht op een veilige werkvloer, en scholing speelt een grote rol in het realiseren hiervan.