Category

Eigen Zaak

Category

Het gaat goed met de economie, er wordt overal weer volop geld verdiend. Zowel personen als bedrijven genereren steeds meer kapitaal. Om dit kapitaal te beleggen, kun je investeren in bedrijfsvastgoed. Er zijn namelijk overal bedrijfspanden genoeg die te koop zijn. Maar waarom zou je je kapitaal in bedrijfsvastgoed investeren?

Kapitaal beleggen

Als je kapitaal op je rekening hebt staan, gebeurt er niet veel mee. Je kunt er belasting voor betalen, daarom is beleggen een betere optie. Je kunt beleggen in valuta of grondstoffen, maar daarbij ben je afhankelijk van de beurskoersen. Je kunt ook beleggen in aandelen, maar dan ben je afhankelijk van de bedrijfsvoering van het betreffende bedrijf. Wat je ook kunt doen is een bedrijfspand kopen. Je kunt deze voor je eigen onderneming gebruiken, maar je kunt het pand ook verhuren of weer doorverkopen.

Hoger rendement dan sparen

Als je je kapitaal op een spaarrekening zet, levert het je nauwelijks rendement op. De spaarrente is vrijwel nihil en in veel gevallen betaal je belasting over je vermogen. Wanneer je investeert in vastgoed zit je kapitaal in gebouwen. Aangezien de vastgoedmarkt volop in de stijgende prijzen zit, geeft de verkoop van gebouwen een hoger rendement dan sparen. Je kunt op relatief korte termijn winst maken met de in- en verkoop van bedrijfspanden.

Bedrijfspand meer waard maken

De bedrijfspanden die te koop staan zijn vaak niet meer optimaal bijgehouden. Dit drukt de waarde. Je kunt daarom ook zorgen dat je pand meer waard wordt door het op te knappen. Je hoeft slechts de rekensom te maken van de onderhoudskosten t.o.v. de waardestijging. Het zijn vaak zaken zoals schoonmaken, schilderen en het vervangen van oude verlichting, die al veel doen aan de uitstraling van een pand. Vervolgens nog even een hovenier die het rondom het pand netjes maakt, en je kunt een volledige metamorfose aan een gebouw geven.

Verhuur van bedrijfsvastgoed

Nederland kent veel startende ondernemingen. Deze groep ondernemers heeft over het algemeen behoefte aan bedrijfsruimte, maar ook een tekort aan kapitaal. Dan is het huren van een bedrijfspand niet meer dan logisch. Verhuur daarom je bedrijfsvastgoed, zodat je niet alleen je kapitaal investeert, maar ook nog eens verdiend aan de huur. Wees je er wel van bewust dat je als verhuurder een aantal verplichtingen hebt. Ook zul je het onderhoud aan het pand goed moeten uitvoeren.

Aftrekpost

Investeren in bedrijfsvastgoed kost geld, maar het is wel een aftrekpost voor de belasting. Houd overigens wel rekening met de btw. Als een pand nieuw wordt opgeleverd, of in de afgelopen 2 jaar is opgeleverd, moet je btw afdragen. Bij oudere panden is er geen btw-verplichting. De gemaakte onderhoudskosten voor je bedrijfspand zijn vervolgens weer aftrekposten. In bepaalde gevallen kan de aankoop van een bedrijfspand worden opgegeven als investeringsaftrek. Informeer altijd je boekhouder of accountant wat voor jouw situatie geldt.

Het loont prima om je kapitaal in bedrijfsvastgoed te stoppen. De stijgende waarde van gebouwen is voor de lange termijn een prima kapitaalvergroting. Als je het pand verhuurt levert een gebouw direct geld op.

De zakelijke lasten kunnen af en toe hoog oplopen. Blijft er aan het einde van het kwartaal te weinig pure omzet over? Dit betekend niet altijd dat de prijzen direct omhoog moeten of dat de eerste medewerkers ontslagen moeten worden. Er zijn namelijk een aantal slimme manieren om fiks te besparen op de zakelijke lasten.

  1. Ben een slimme consument
    Zowel particulieren als ondernemers zijn nu eenmaal afhankelijk van externe aanbieders. Hier kun je vaak niets aan veranderen. Waar je wel wat aan kunt veranderen zijn de tarieven waartegen je afneemt. Neem dan ook jaarlijks even de tijd om je verzekeringen te vergelijken. Je kan in een paar minuten tijd online je arbeidsongeschiktheidsverzekering, je aansprakelijkheidsverzekering en ook je bedrijfsautoverzekeringen vergelijken. Door slim af te nemen kun je zomaar eens honderden euro’s per jaar besparen.
  2. Breng je kosten in kaart
    Een duidelijk overzicht van je kosten zorgt ervoor dat je goed inzicht hebt op waar je inkomsten nu eigenlijk naar toe gaan. Door dit overzicht kun je meteen zien waar de prioriteiten liggen en op welke zaken wellicht bezuinigd kan worden.
  3. Sluit alles af bij dezelfde aanbieder
    Door verschillende zaken bij dezelfde aanbieder af te sluiten kun je vaak hoge kortingen op het totaalpakket krijgen. Sluit bijvoorbeeld al je verzekeringen af bij Polis Centraal, gas- water en licht bij eenzelfde aanbieder en ook andere vaste lasten kunnen vaak gekoppeld worden.
  4. Benut de aftrekposten
    Er zijn veel fiscale overheidsregelingen waar je beroep op zou kunnen doen. Neem even de tijd om wat onderzoek te doen naar de aftrekposten die voor jou van toepassing zijn. De juiste aftrekposten kunnen je op jaarlijkse basis veel geld schelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zelfstandigen aftrek, de kleine ondernemingsregeling of de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

  5. Investeer in samenwerkingen en bedrijfsautomatisering
    Bepaalde samenwerkingen kunnen financieel veel voordelen hebben. Ruil bijvoorbeeld kosteloos diensten of producten met andere ondernemers. Ook bedrijfsautomatisering kan de maandelijkse kosten flink verlagen. Door langdurende processen te automatiseren hebben medewerkers de handen vrij voor andere werkzaamheden.
  6. Hanteer een goede, professionele administratie
    Laat je administratieve werkzaamheden door de juiste professional Het bijhouden van een administratie is namelijk niet alleen wettelijk verplicht, maar helpt ook om een duidelijk overzicht te krijgen in de inkomsten en uitgaven. De juiste professional heeft vaak goed zicht op mogelijke manieren om geld te besparen, zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde aftrekposten. Door de administratie uit te besteden weet je zeker dat je niets misloopt.

Als zzp’er heb je veel vrijheden, maar het kan soms ook wat nadelen of lastige punten met zich meebrengen. Zo ook het aanvragen van een hypotheek voor zzp’er. Toch is het zeker niet onmogelijk. Belangrijk hierbij is om in contact te komen met de juiste partijen die juist gespecialiseerd zijn in dit soort thema’s

Voor zelfstandig ondernemers is het bij NIBC Direct mogelijk om een hypotheek af te sluiten. Ook als je nog niet 3 jaar zelfstandig ondernemer bent, kun je prima bij NIBC Direct terecht. Er zijn al mogelijkheden als je 12 maanden ondernemer bent. En hoe langer je bezig bent, hoe meer we van je inkomen meenemen voor het berekenen van je maximale hypotheek.

Bij NIBC Direct weet je precies waar je aan toe bent. Bij NIBC Direct geloven wij namelijk dat iedere consument recht heeft op een gezonde en stabiele financiële toekomst.

Dus ben je op zoek naar een koopwoning als zzp’er laat je dan informeren over de mogelijkheden die NIBC Direct je kan bieden!

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), duurzaam ondernemen of maatschappelijk ondernemen is een vorm van ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet): de triple-P-benadering. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft aanbevelingen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen opgesteld, de zogenaamde OESO-richtlijnen.

Een onderneming onderneemt maatschappelijk verantwoord indien zij haar activiteiten bewust richt op het toevoegen van waarde aan zowel people, planet als profit, daarin steeds opnieuw een zorgvuldige balans zoekt, daarover op een actieve en transparante manier verantwoording aflegt en daarover met haar stakeholders een open dialoog voert.

Wilt u met uw bedrijf ook maatschappelijk ondernemen? Dan zijn er een aantal punten waar u rekening mee kunt houden.

Zorg voor duurzame stroom op uw kantoor, maar kijk ook naar andere milieuvriendelijke oplossingen. Zorg dat afval gescheiden wordt op kantoor, laat inktcartridges opnieuw vullen door bijvoorbeeld alleeninkt of zorg dat deze ook apart worden opgehaald. Maar het is sowieso goed om printen tot een minimum te beperken.

De slogan een beter milieu begint bij jezelf is nog steeds van toepassing!

 

Om medewerkers fit en enthousiast te houden is het belangrijk om werk voldoende af te wisselen met pauzemomenten. Dit hoeft niet te betekenen dat er steeds een pauze van een half uur ingelast hoeft te worden, maar ook bijvoorbeeld het af en toe halen van een kopje koffie, een printje uit de printer halen die op een andere locatie staat of bijvoorbeeld even kort een frisse neus halen buiten.

Het geeft de medewerker net weer even een extra boost om vervolgens weer vol energie aan het werk te gaan. Wat hierbij belangrijk is, is dat er ook plekken gecreëerd worden waar de medewerker even pauze kan houden.

Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een loungeplek met andere zit mogelijkheden, maar ook bijvoorbeeld een afwisseling in bureaus is mogelijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat mensen afwisselend staand en zittend kunnen werken.

Liever een plekje buiten creëren ook dat is eenvoudig door bijvoorbeeld een picknickbankje buiten te zetten of bijvoorbeeld een grastapijt neer te leggen. Het voordeel hiervan is dat het bijna geen onderhoud nodig heeft en toch het buiten gevoel geeft. Wilt u zelf ook kunstgras leggen of laten leggen? Kijk dan eens online voor de mogelijkheden.

In een wereld waar als steeds digitaler wordt, wordt ook steeds vaker de vraag gesteld is drukwerk nog wel nodig. De meningen zijn hierover verdeeld, maar voor een aantal branches kan het nog steeds een belangrijke marketingtool zijn.

Bezoekt u met uw bedrijf regelmatig klanten of bijvoorbeeld beurzen dan ik het fijn om ook iets achter te kunnen laten. Wellicht dat de relatie de informatie later toch online op zoekt, maar het kan wel als goede reminder werken. De folder of flyer blijft op het bureau liggen en deze komt zo nu en dan weer voorbij.

Door dit vernieuwde contact ben je weer even top op mind! En dit laatste is heel erg belangrijk. Zorg dat je op gezette tijden bij je klanten voorbijkomt, online, offline of tijdens een persoonlijke afspraak.

Het laten drukken van Folders en flyers wordt tegenwoordig wel veel makkelijker. Er zijn online diverse organisaties te vinden waar u gemakkelijk uw folders en bedrukte flyers kunt bestellen bij reclameland.

Nederland is het land in Europa waar veruit de meeste kopjes koffie worden gedronken. Gemiddeld drinkt de Nederland 2,4 koppen koffie per dag.

Waarom drinken we gemiddeld zo veel koffie?
‘Dat komt voor een deel door ons klimaat. Ook in andere koudere landen wordt veel koffie gedronken om op te warmen. Daarnaast heeft het te maken met verkrijgbaarheid: in Nederland hebben we nu eenmaal goede voorzieningen; gratis koffie op het werk is bijna een primaire arbeidsvoorwaarde. En de kwaliteit van de koffie houdt ons op kantoor enorm bezig.

Waren we vroeger tevreden met een lekker kopje filterkoffie. Nu willen we ook op de werkvloer meer keus hebben: zwarte koffie, espresso, cappuccino of een latte macchiato.

Niet alleen het soort kopje koffie is van belang, maar ook de bonen waar het mee gemaakt wordt. Deze kunnen namelijk in grote mate de smaak van de koffie bepalen.

Wilt u ook uw medewerkers belonen met een lekker kopje koffie? Bestel dan eens de koffie van Illy bij de koffiecentrale. Snel en gemakkelijk de lekkerste koffie online besteld!

Tegenwoordig wordt het steeds populairder om als werknemer een sabbatical in te plannen. Er even een paar maandjes tussenuit om nieuwe energie op te doen. Na deze periode is het uiteraard weer de bedoeling om met nieuwe ideeën en met frisse moet je baan op te pakken!

Maar wat betekent het voor een werkgever wanneer je werknemer een langere periode afwezig is om bijvoorbeeld te gaan rondreizen.

Bij een sabbatical gaat het om een langere verlofperiode die onbetaald is. Dit stelt de werkgever ook in staat om voor deze periode eventueel vervanging te regelen en op deze manier niet met dubbele salarissen te zitten.

Echter is een werkgever niet verplicht om een sabbatical goed te keuren. Dit moet in goed overleg gebeuren en de werkgever bepaald uiteindelijk of het is toegestaan en mogelijk is voor de gewenste periode.

Naast eventuele nadelen, die de werkgever zou kunnen ervaren, heeft het ook voordelen. De werknemer is vaak na deze periode van afwezigheid vaak weer energieker en vol enthousiasme om weer aan de slag te gaan.

Ieder jaar komen er in Nederland nieuwe bedrijven bij. Dit varieert van zzp’ers tot groot zakelijke bedrijven. Begin 2018 waren er meer dan 1,6 miljoen bedrijven in Nederland.

Deze bedrijven hebben ook energie nodig. Om te zorgen dat je een voordelig energiecontract afsluit is het ook voor bedrijven verstandig om energie te vergelijken voordat je een contract afsluit.

MKB’ers en ZZP’ers zijn namelijk niet verplicht om voor een zakelijke energiecontract te kiezen. Zij kunnen er ook voor kiezen om een particulier energiecontract af te sluiten. Door energie te vergelijken zie je of het voordeliger is om te kiezen voor een zakelijk energiecontract ten opzichte van een particulier contract.

Verschillen tussen zakelijke en particuliere energie

Of je kiest voor een zakelijke energiecontract of een particulier energiecontract maakt niet uit voor de energie die je ontvangt. De stroom uit je stopcontact blijft gewoon hetzelfde. Daarnaast werken energieleveranciers bij particuliere energiecontracten met een vast maandbedrag. Bij energiecontracten voor zakelijke kleinverbruikers doen energieleveranciers dit ook. Vaak verbruiken bedrijven wel meer energie dan huishoudens, dus ontvangen ze ook een hoger maandbedrag. Bedrijven hebben door het hogere verbruik vaak ook een grotere energiemeter. Door de grotere meter betaal je meer aan netbeheerkosten dan een gewoon huishouden. Daarnaast is het natuurlijk ook verstandig om energietarieven van zakelijke en particuliere contracten te vergelijken. Met een hoog verbruik is het namelijk interessant om te kiezen voor een contract met voordelige energietarieven. Anders betaal je namelijk te veel voor de energie die je verbruikt.

Kiezen tussen een particulier en zakelijk energiecontract

Als je een klein zakelijk energieverbruiker bent, dan is het verstandig om niet alleen zakelijke energiecontracten, maar ook particuliere contracten te vergelijken. Het is namelijk niet zo dat zakelijke energiecontracten altijd voordeliger zijn dan particuliere contracten. Ben je ZZP’er dan kan het ook goed zijn om te overleggen met je boekhouder wat je mogelijkheden zijn. In sommige gevallen kun je de BTW die je betaald weer af te trekken bij het doen van je belastingaangifte. Om dit te kunnen doen moet je wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Overleg dit met je boekhouder of zoek dit zelf even op.

Voordeel van energie vergelijken

Verbruik je als bedrijf veel energie, dan kan energie vergelijken je ook een financieel voordeel opleveren. De meeste bedrijven zoeken namelijk het liefst een energiecontract met lage tarieven. Zeker bij een hoog verbruik kan dit een flinke besparing opleveren. Wel is het goed om ook de voorwaarden te controleren voor je een energiecontract afsluit. De voorwaarden die gelden bij een particulier energiecontract gelden niet altijd ook bij een zakelijk contract. Door voor het energie vergelijken en afsluiten de voorwaarden door te nemen kom je op het eind van je contract niet voor verrassingen te staan.