Category

Eigen Zaak

Category

Mensen die in een leaseauto rijden, bouwen officieel geen schadevrije jaren op. Dat komt omdat de autoverzekering vaak op naam van de leasemaatschappij of werkgever staat. Maar wat gebeurt er als zij overstappen van leasen naar een eigen auto en er geen schade is geclaimd? Wordt er dan wel no-claimkorting op de autoverzekering gegeven? En hoe zit het andersom: van eigen auto naar leaseauto? Expert autoverzekering bij Independer Rianne Veerman legt het uit.

Van leaseauto naar eigen auto
Iemand die een leaseauto rijdt, heeft de autoverzekering meestal op naam van de leasemaatschappij of werkgever staan. Officieel worden er dan geen schadevrije jaren opgebouwd. Bij het overstappen van een leaseauto naar een eigen auto, wordt er wel een leaseverklaring door de maatschappij afgegeven. Daarin staat hoeveel schades er zijn geclaimd. Als er een eigen auto wordt verzekerd, kan de nieuwe autoverzekeraar bepalen hoeveel schadevrije jaren er worden gegeven. Rianne Veerman: “Uw nieuwe verzekeraar bepaalt dus óf en hoeveel no-claimkorting er wordt gegeven. Dit is per autoverzekeraar verschillend.”

Minder schadevrije jaren dan gedacht
Op de leaseverklaring staan alle schades, die er voor de leaseauto zijn geclaimd. Een leasemaatschappij claimt voor iedere kras een schade. Het kan dus zijn dat er meer schadeclaims op de leaseverklaring staan, dan wanneer iemand een eigen auto heeft en niet elke schade claimt. Hierdoor kan het zijn dat de nieuwe verzekeraar minder schadevrije jaren geeft dan verwacht.

Van eigen auto naar leaseauto
Bij het overstappen van een eigen auto naar het leasen van een auto, bieden sommige leasemaatschappijen een lagere leaseprijs bij veel schadevrije jaren. De leasemaatschappij checkt het aantal schadevrije jaren in het Roy-data systeem en bepalen aan de hand hiervan de leaseprijs.

De sfeer op kantoor zegt veel over je bedrijfsidentiteit. Reden temeer om in ontvangst- en vergaderruimtes van kantoren voor tapijt te kiezen. Dat gooit niet alleen hoge ogen bij (potentiële) klanten, maar creëert ook aanzienlijk meer werkplezier onder eigen medewerkers. Om de volgende redenen vormt kantoor tapijt de perfecte aanvulling op iedere kantoorruimte:

1.     Tapijt verhoogt productiviteit

Werknemers zijn productiever in een prettige werkomgeving. Toch leert de ervaring dat veel Nederlandse kantoren en andere werkruimten met geluidsoverlast kampen. De cijfers van marktonderzoekbureaus Plantronics en IPSOS liegen er niet om:

  • Kantoormedewerkers verliezen +/- 86 minuten per dag aan effectieve werktijd als gevolg van afleiding door hinderlijke geluidsprikkels;
  • 4 op de 10 vindt geluidsoverlast door collega’s de grootste ergernis op kantoor;
  • 61% van medewerkers op kantoor ervaart continu middelmatig tot veel geluid op de werkvloer.

In de praktijk zijn veel kantoorruimtes vooral voor het oog ontworpen en niet voor het oor. Met tapijt hoef je gelukkig geen concessies te doen. Tapijt absorbeert zelfs de kleinste geluiden. Zeker in grote open kantoorruimtes is dat prettig. Storende achtergrondgeluiden zijn met tapijt verleden tijd. Mede dankzij de geluiddempende werking kunnen werknemers in opperste concentratie ongestoord verder werken.

2.   Tapijt biedt meer warmtecomfort

Tapijt straalt niet alleen warmte uit, maar houdt deze warmte ook goed vast. Zijn sterk isolerende werking voorkomt dat kostbare warmte via de ondervloer verloren gaat. Zo staat kantoor tapijt garant voor een optimaal werkklimaat:

  • Geen grote temperatuurschommelingen meer
  • Forse besparing op de energiekosten
  • Optimale warmteregulering

3.   Tapijt is volledig personaliseerbaar

Een ander groot voordeel van tapijt is dat het volledig personaliseerbaar is. Met eigen prints kun je als organisatie heel subtiel op de belevingswereld van je gebruikers inspelen. Met gepersonaliseerde, fotorealistische patronen of dessins (zoals het print tapijt van Prints van Oranje) onderstreep je de kernwaarden en de identiteit van je bedrijf.

Het kantoor inrichten volgens Het Nieuwe Werken? Een luxe uitstraling of toch liever een vintage look? Op decoratief vlak kun je eindeloos variëren.

De enige grens is de grens van je voorstellingsvermogen.

Ga je binnenkort verhuizen naar een nieuw kantoor of is je huidige kantoor misschien toe aan een opknapbeurt? Bedenk dan van te voren hoe je het nieuwe kantoor wilt inrichten.

Een goed ingericht kantoor dat van de juiste zaken is voorzien kan namelijk een positief effect hebben op de productiviteit van je medewerkers.

Zorg er ten eerste voor dat de werkplekken goed zijn. Dus een verstelbaar bureau, zodat iedereen deze op de juiste werkhoogte kan instellen en ook een bureaustoel die de juiste ondersteuning biedt. Je medewerkers zitten hier immers vaak 8 uur per dag of langer en je zult ervaren dat ze energieker zijn wanneer ze een juiste zithouding hebben. Ook kan het klachten op langere termijn voorkomen, zoals bijvoorbeeld RSI of rugklachten.

Ook het klimaat in kantoor is belangrijk zeker nu er warmer weer op komst is. Zorg voor voldoende luchtcirculatie en ook voor frisse en koele lucht. Je kunt er voor kiezen om buisventilatoren aan te brengen in je kantoor. Een buisventilator wordt ingebouwd tussen twee ventilatiebuizen en is veel krachtiger dan bijvoorbeeld een badkamerventilator, daarvoor wordt een buisventilator vaak gebruikt in situaties waar wat meer luchtweerstand overbrugt moet worden. 

Mocht de ruimte in de zomer te warm worden kun je ook altijd nog kiezen voor een airco-systeem. Deze kun je gemakkelijk bedienen met een klik aan klik uit schakelaar, zodat je, wanneer het wat warmer wordt, je het systeem gemakkelijk kunt inschakelen.

Zorg er tevens voor dat er naast een goed klimaat en een goede werkplek voor voldoende groen op het kantoor is. Planten zorgen voor een gezelligere uitstraling maar ook weer voor een goed zuurstofniveau in de ruimte.

Deze zaken zijn vaak wel een flinke investering, maar op den duur betaalt het zich zeker terug!

Een bedrijfsverhuizing kan een flinke klus zijn. Waardevolle machines en materialen moeten zorgvuldig vervoerd worden. Behalve dat zijn er natuurlijk ook grote items die veilig van locatie A naar locatie B gebracht moeten worden. Met deze tips kun je een bedrijfsverhuizing optimaal laten verlopen.

1. Verpakkingsmaterialen

Een van de belangrijkste zaken bij iedere verhuizing is wel de aanschaf van de juiste verpakkingsmaterialen. Bubbelplastic, verhuisdekens en piepschuim zijn slechts een greep uit het assortiment verpakkingsmaterialen. Welke materialen je ook besluit aan te schaffen, je ze nodig, en in grote mate. Wanneer je bedrijfsitems goed verpakt zijn voorkom je extra gedoe en mogelijke schade achteraf.

2. Begin op tijd

Een tweede belangrijk punt is het aanhouden van een goede planning en structuur. Begin op tijd! Bestel verpakkingsmaterialen online en laat ze enkele dagen voor de verhuizing al naar locatie schepen. Online aanbieders als Profipack bieden een grote variatie aan materialen aan voor de verhuizing – en vaak tegen een zeer aantrekkelijk tarief. Probeer ook voor de verhuizing ongebruikte items vast in te pakken. Op deze manier is de uiteindelijke last op de dag zelf al een stuk minder.

3. Verhuis veilig

Ga voor de verhuizing bij je verzekeraar na of het bedrijfsassortiment ook gedurende de verhuizing verzekerd is. Is dit niet het geval, sluit dan een extra verzekering af. Probeer waar nodig ook vooraf afmetingen op te nemen. Zo weet je precies welke items wel, en welke items niet door de deur passen.

4. Rolverdeling

Mocht je geen verhuisbedrijf inschakelen, dan is een goede rolverdeling van groot belang. Verdeel taken en rollen onder de vrijwilligers die helpen met de verhuizing, en zorg dat ieder iets doet dat bij hem of haar past. Wanneer iedereen zich aan zijn of haar taken houdt kan de verhuizing soepel en gestructureerd verlopen.

5. Bescherm jezelf

Een bedrijfsverhuizing gaat vaak gepaard met het verhuizen van grote, zware materialen. Zorg dus dat zowel jijzelf als overige verhuizers beschermd zijn tegen eventueel vallen of stoten. Werkschoenen en eventuele andere beschermende werkkleding zijn zeker geen overbodige luxe.

6. Vergeet de administratie niet

Probeer vooraf alle administratieve zaken vast te regelen. Op de verhuisdag zelf, of na de verhuizing, zijn dit namelijk zaken die gemakkelijk vergeten kunnen worden. Geef de adreswijziging door bij eventuele abonnementen en verhuis ook energie en watercontracten naar de nieuwe locatie. Vergeet ook vooral de website, visitekaartjes en andere promotionele materialen niet. Het zou wel erg vervelend zijn als je klant je niet meer kan vinden.

Naamsbekendheid en Top of Mind zijn termen waar je als bedrijf blij van wordt. Je wilt natuurlijk dat wanneer mensen denken aan een type product dat ze dan direct aan jouw onderneming of product denken en niet aan die van de concurrent.

Een manier om dit te bewerkstelligen is bijvoorbeeld door het uitdelen van merchandise op plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Dit kunnen bijvoorbeeld festivals zijn, maar bijvoorbeeld een drukke winkelstraat op zaterdagmiddag.

Belangrijk is natuurlijk wel om uit te zoeken of de plek waar je van plan bent merchandise uit te gaan delen of je doelgroep hier komt en ook of het is toegestaan om zaken uit te delen. Op sommige plekken heb je namelijk wel een vergunning nodig voordat je kunt beginnen.

Merchandise die het altijd goed doet zijn bijvoorbeeld:

  • Pennen
  • Bedrukte katoenen tassen (nu zeker nu mensen voor plastic tasjes moeten betalen)
  • Glazen of mokken
  • Maar bijvoorbeeld ook proefverpakkingen van een nieuw drankje of etenswaar

Zorg dat er op hetgeen dat je uitdeelt altijd je logo en bedrijfsnaam staat en ook nog het liefst NAW-gegevens, zodat de ontvanger ook contact op kan nemen bij interesse in jouw product of dienst!

Je wilt natuurlijk dat je medewerkers gedurende de 8 of 9 uur dat ze aanwezig zijn per dag scherp en alert blijven. Hiervoor zijn een aantal tips en trucs.

Zorg bijvoorbeeld dat zaken zoals de printer en het koffiezetapparaat op een andere plek in het kantoor staan. Op deze manier zorg je er voor dat medewerkers af en toe even van hun werkplek afgaan en even een wandeling maken. Dit zorgt weer even voor frisse energie.

Ook is het belangrijk om niet te lang met 1 ding bezig te zijn. Zorg dat er afwisseling zit in de werkzaamheden, zodat wanneer je even “vast”zit je even met een andere taak aan de slag kunt. Vaak zorgt dit ook weer voor nieuwe inzichten voor andere opdrachten.

Ook is het belangrijk dat medewerkers pauzes houden. Het is door drukte vaak gemakkelijk om even snel een boterham achter de PC op de te eten, maar vaak ben je weer veel productiever wanneer je even een half uurtje een frisse neus hebt gehaald. Dit kun je stimuleren om bijvoorbeeld buiten een terras te creëren met bijvoorbeeld een paar mooie picknickbanken waar medewerkers tijdens de lunch even een broodje en een kopje koffie kunnen nemen.

Pauze lijkt misschien tijd waarin de medewerker niets doet, maar vaak komen ze daarna dubbel zo productief terug!

Ineens krijg je dan het slechte nieuws: je bent ontslagen. Misschien had je het al wel aan zien komen, of misschien komt het als donderslag bij heldere hemel. Hoe je het ook wend of keert, op staande voet ontslagen worden is geen fijne manier om de werkgever- werknemer relatie te beëindigen. Daarnaast komen er ook nog allerlei andere vragen boven. Hoe zit het met mijn betaling, krijg ik een WW uitkering en was het ontslag überhaupt wel terecht?

Geldige redenen voor ontslag op staande voet

Je mag in principe alleen op staande voet ontslagen worden wanneer er een ernstige overtreding plaatsgevonden heeft. Een ernstige overtreding is bijvoorbeeld diefstal, fraude of werkweigering. Wanneer je op staande voet ontslagen wordt betekend dit ook dat het dienstverband op dat moment, per direct wordt stopgezet. Je loon hoeft dus vanaf dat moment niet verder betaald te worden. Dit is natuurlijk wel alleen het geval wanneer de werkgever een wettelijk geldige reden heeft voor dit directe ontslag.

Ontslag op staande voet en de WW uitkering

Wanneer er je met geldige reden op staande voet ontslagen wordt heb je geen recht op een WW uitkering. De WW uitkering (werkloosheidswet) verzekerd je normaal tegen de financiële gevolgen van werkeloosheid. Omdat je met geldige reden direct ontslagen bent, verlies je de rechten op verdere steun. Er is wel een kans dat je aanspraak kunt maken op de bijstandsuitkering van je gemeente. Om hier meer informatie over in te winnen kun je het beste contact opnemen met de gemeente.

Vergoeding aan de werkgever

In sommige gevallen moet je de werkgever een bepaalde vergoeding betalen wanneer je op staande voet ontslagen wordt. Dit is het geval wanneer je de werkgever door opzet of schuld een uiterst dringende reden hebt gegeven om jou op staande voet te ontslaan.

Het aanvechten van het ontslag

Ben je het niet eens met het ontslag? Dan kun je dit binnen 2 maanden aanvechten en de rechter verzoeken het ontslag ongedaan te maken. In plaats van aanvechten kun je er ook voor kiezen om een verzoek tot financiële vergoeding in te dienen bij de kantonrechter. In het geval van een vast of tijdelijk contract dat tussentijds opgezegd kan worden, wordt de hoogte van de vergoeding door de kantonrechter bepaald. De vergoeding zou gelijk zijn aan het loon dat je normaal zou hebben ontvangen gedurende de geldende opzegtermijn. Maar dit is natuurlijk alleen wanneer de kantonrechter in jouw voordeel, en niet dat van de werkgever beslist.

Verzekeraars maken een duidelijk onderscheid tussen een bedrijfsautoverzekering en een privé verzekering. Zakelijk worden auto’s namelijk intensiever gebruikt en vaak rijden er ook  meerdere personen in. Hoe gaat u uw auto verzekeren? Op een bedrijfsautoverzekering of toch op een particuliere autoverzekering?

U gebruikt een auto meestal niet alleen zakelijk of alleen privé. Toch is het onderscheid voor het verzekeren belangrijk. Een privé auto gebruiken voor bijvoorbeeld het bezorgen van maaltijden zal de verzekeraar van de auto niet blij mee zijn. Bij een ongeval kunnen er problemen ontstaan. Ook als de privé auto maar één keer gebruikt werd voor het bezorgen. Bij de verzekeraar zal namelijk het vermoeden bestaan dat de auto toch vooral zakelijk wordt gebruikt. Een bedrijfsautoverzekering is namelijk gemiddeld duurder dan een particuliere autoverzekering.

Wanneer verzekert u uw auto privé?

Gebruikt u de auto hoofdzakelijk particulier en voor woon-werk verkeer? In dat geval is een particuliere autoverzekering de meest logische keuze. Niet altijd heeft u een keuze. Een bestelauto van de zaak verzekert u op een bedrijfsautoverzekering. Bij de term bedrijfsautoverzekering wordt vaak gedacht aan een bestelauto, maar het kan ook een personenauto betreffen. Het is een bedrijfsauto als het voertuig in de boekhouding van uw bedrijf terug te vinden is.

Waar is de premie van een bedrijfsautoverzekering van afhankelijk?

In vergelijking met een particuliere auto worden bedrijfsauto’s vaak intensiever gebruikt. Er worden meer kilometers mee gereden en vaak ook nog in drukke regio’s, bijvoorbeeld altijd in de binnenstad. De premie is afhankelijk van meerdere factoren. Belangrijk zijn bijvoorbeeld:

  • Het soort voertuig. Is het een personenauto, een bestelauto of een bestelbus?
  • Hoeveel personen wordt het voertuig maximaal door gebruikt?
  • De dagwaarde van de auto
  • Het risico van de branche waarin wordt gewerkt. Een taxi of een koeriersbedrijf betalen een hogere premie dan gemiddeld

Biedt de bedrijfsautoverzekering ook dekking bij particulier gebruik?

Met een zakelijke auto mag maar 500 kilometer privé worden gereden. Bij meer kilometers kan het fiscale consequenties hebben, maar voor de bedrijfsautoverzekering wordt dit onderscheid niet gemaakt. Ook bij het privé rijden in de auto biedt de verzekeraar dekking tegen schade. De eisen van de Belastingdienst moet u niet verwarren met eisen die verzekeraars stellen.

De premie voor een bedrijfsautoverzekering is aftrekbaar van de winst

De premie voor de verzekering valt onder zakelijke kosten. Deze kunt u dus van de winst aftrekken. In de premie zit geen BTW verwerkt, maar assurantiebelasting. Het percentage is ook 21%, maar het heeft niets met de BTW te maken. Bij het kopen van de bedrijfsauto kunt u wel fiscaal voordeel behalen door het verrekenen van de BTW en de in de koopprijs verwerkte BPM.

Elke ZZP’er heeft er (helaas) mee te maken; klanten die ook na talloze herinneringen en aanmaningen hun nota niet of veel te laat voldoen. Ook telefoontjes zorgen niet voor betaling. Frustrerend, want behalve het feit dat je je geld niet hebt, gaat er ook heel veel tijd in zitten. Tijd die je beter kunt besteden aan je corebusiness. Wie wil worden ontzorgd en op professionele wijze geld wil laten incasseren, die schakelt een deurwaarder in.

Zet afspraken op papier

ZZP’ers kunnen door wanbetalers behoorlijk in de problemen komen. ZZP’ers zijn afhankelijk van de uren die ze in rekening gebracht hebben. Blijft betaling uit, dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben en kan een ZZP’er – zeker een starter zonder financiële buffer- in ernstige problemen raken.

Zelfstandigen Zonder Personeel die dit willen voorkomen, zorgen in elk geval voor een duidelijk debiteurenbeleid. ZZP’ers vertrouwen te vaak op blauwe ogen van de klant en opdrachten worden nog veel te vaak niet op schrift gesteld en dus mondeling aangegaan. Mocht er een barst ontstaan in de band met de opdrachtgever en die besluit niet of te laat te betalen, dan is de ZZP’er vaak het haasje. Er staat namelijk niets op papier en is er door de ZZP’er dus niets hard te maken. Moeilijk hoeft het op papier zetten van afspraken niet te zijn, want er staan op internet talloze voorbeelddocumenten. Met een document op zak, sta je als ZZP’er sterker.

Lastig om contact te zoeken

ZZP’ers vinden het als een klant niet of te laat betaalt vaak lastig om contact te zoeken en om op betaling aan te dringen. Hoewel dat ook niet leuk is, is het wel bittere noodzaak en bovendien: zijn niet-betalende klanten eigenlijk wel klanten? Heb je herinneringen en aanmaningen gestuurd maar staat er nog steeds niets op je rekening? Dan wordt het de hoogste tijd voor het incassotraject, al dan niet met tussenkomst van een rechter.

Betalingstermijn

ZZP’ers krijgen vaak buikpijn van de vraag of ze wel of niet een deurwaarder in moeten schakelen. Ze denken aan de band die ze hebben met de niet-betalende klant en beseffen dat als de deurwaarder aan het werk gaat, er geen relatie meer is. Wacht je echter te lang, dan wordt de kans dat de nota alsnog voldaan wordt steeds kleiner. Hoewel er een wettelijke betalingstermijn bestaat van dertig dagen, betalen Nederlandse bedrijven vaak later: binnen 77 dagen. Is een factuur na negentig dagen nog niet voldaan, dan geldt dat als het ideale moment om een deurwaarder in te schakelen. Hoe sneller je laat incasseren, hoe sneller je kunt beschikken over je geld. Je verdiende geld.

En wat betreft die relatie met je klant met wie je zo goed op kon schieten; wat heb je als ZZP’er aan een klant die zijn rekening niet betaalt? De vraag die je jezelf moet stellen is of je überhaupt wel een relatie wilt met een klant die afspraken aan zijn laars lapt. Tenslotte: het inschakelen van een deurwaarder is zeker niet altijd een dure aangelegenheid. Er zijn talloze mogelijkheden om de kosten alleszins acceptabel te houden.