Category

Eigen Zaak

Category

Een werkomgeving is een plaats waar je veel tijd in doorbrengt. In Nederland is een werkdag van 8 uur gebruikelijk. Bij een fulltime baan ben je daarom ongeveer 1800 uur per jaar aanwezig in je werkomgeving. Het is daarom belangrijk dat je werkomgeving zo optimaal mogelijk is afgestemd op jou en je werk. In dit artikel lees je hoe je je werkomgeving kunt optimaliseren.

Werkomgeving optimaliseren

Je werkomgeving met optimaliseren begint met het weten wat er precies verwacht wordt. Wat is het werk dat je er moet verrichten en wat is daar voor nodig? Andere eisen zijn ergonomie, want je brengt er veel tijd door. Maar ook in geval van calamiteiten moet je makkelijk de ruimte kunnen verlaten. Maar het belangrijkste is dat je effectief kunt werken. Dus geen onnodig tijdverlies omdat je steeds om moet lopen of omdat benodigdheden ver van de werkplek liggen. Als je deze zaken weet kun je een plan maken om je werkplek beter in te richten.

Ordenen van gereedschappen

Op zich maakt het niet uit waar je mee begint, maar je gereedschap is belangrijk. Als je steeds moet zoeken naar gereedschap kost dit veel tijd. Dit geldt ook voor een werkplek achter een computer. Zorg ten eerste dat al het benodigde gereedschap geordend binnen handbereik ligt. Ten tweede is het zaak dat je het gereedschap na gebruik direct weer op zijn plaats terug legt. Heb je het weer nodig, dan kan dit blindelings in plaats van rondkijken waar het precies ligt.

Magazijn voor onderdelen

Verwerk je veel onderdelen in het productieproces, zorg dan dat deze beschikbaar zijn wanneer nodig. Het is goed om een magazijn te maken voor onderdelen. Dan is het eenvoudiger om de voorraad te beheren. Deze moet uiteraard niet te ver van je werkomgeving vandaan zijn. Anders verlies je weer veel tijd met heen en weer lopen. Kan dit niet anders, zorg dan dat je alles in een keer meeneemt. Want het steeds heen en weer lopen kost erg veel productietijd.

Gebruik meetapparatuur

Wat veel mensen vergeten is dat meetapparatuur ook een belangrijke rol speelt in het optimaliseren van je werkomgeving. Ten eerste is het goed om je tijdens het proces te controleren. Is maatvoering belangrijk? Leg dan meetgereedschap binnen handbereik. Is temperatuur of stroomwaarde belangrijk? Zorg dan voor de juiste meetapparatuur zodat je dit gedurende het proces steeds kunt controleren.

Regelmatig opruimen

Een geoptimaliseerde werkplek betekent dus vooral dat je geen tijd verliest in het arbeidsproces. Wat daar absoluut aan bijdraagt, is het steeds opruimen. Als je werkplek opgeruimd is hoef je niet steeds te zoeken naar gereedschap of onderdelen. Daarnaast voorkomt het dat je steeds om spullen heen moet lopen. Daarnaast is een opgeruimde werkplek een goede start om veilig te werken. Er is minder kans op struikelen en vluchtroutes zijn beter bereikbaar.

 

Een geoptimaliseerde werkplek is vooral opgeruimd en netjes. Vervolgens liggen benodigdheden binnen handbereik zodat je niet onnodig heen en weer hoeft te lopen. Door tussentijds te meten of controleren, voorkom je dubbel werk.

Een kantoorruimte inrichten. Dit kan best een opgave zijn. Wat moet je nou allemaal aanschaffen en wat heb je nou echt nodig bij het houden van kantoor? Om u te helpen heb ik 3 must haves voor op kantoor voor u op een rijtje gezet voor het inrichten van een aantrekkelijk kantoor.

1. Het Bureau

Een goed bureau is zeer belangrijk. Meet eerst op hoe groot de bureau’s moeten zijn en wat je kwijt kunt in het kantoor. Heb je een wat kleiner kantoor? Kies dan niet voor drukke kleuren maar houd de kleur van het bureau een beetje neutraal. Je kunt het dan altijd nog opfrissen met wat leuke en kleurrijke accessoires. Een bureau met een houten blad geeft een warm en gezellig effect, terwijl een hoogglans of glazen blad een meer exclusieve look uitstraalt. Bepaal dus welke look je wilt uitstralen.

2. De stoel

Een bureaustoel is misschien wel het belangrijkste. Als je de hele dag op je bureaustoel zit is het belangrijk om een stoel te kiezen die goed bij je houding past. Kijk goed naar het comfort van de stoel. Kies bijvoorbeeld voor een bureaustoel met ergonomische ondersteuning in je rug en zorg dat je de hoogte, zitting, rugleuning en arm ondersteuningen kunt aanpassen zodat deze goed op jouw lengte en lichaam kan worden afgesteld.

3. Kantoorartikelen

Een opbergkast voor het opbergen van de administratie, ordners etc. is onmisbaar in een kantoor. Je wilt immers alle rotzooi uit het zicht hebben en dat kan met een mooie opbergkast. Zorg er dan wel voor dat de opbergkast gesloten is, want met een open opbergkast ziet het er al snel rommelig uit.

Daarnaast is een printer ook niet weg te denken op een kantoor. Zorg ervoor dat je altijd inktcartridges op voorraad hebt. Tegenwoordig print men niet meer zoveel als vroeger, dus als je dan een keer wilt printen is het van belang dat er genoeg inkt in de printer zit.

Ruzie op het werk is zeer vervelend, zeker wanneer je een conflict hebt met jouw baas. Het is altijd een lastige situatie wanneer je onenigheid hebt met jouw werkgever. Je bent namelijk voor een groot deel afhankelijk van jouw werkgever. Toch is het verstandig om onenigheden en problematiek op professionele wijze op te lossen. In dit artikel lees je meer over ruzie met de baas en over hoe dit op een goede manier kunt oplossen.

Hoe ontstaan ruzies op het werk?

Spanningen op het werk kunnen van de een op andere dag uitmonden is slaande ruzies. Ruzies tussen collega’s is nog tot daaraan toe, maar ruzie met de baas is hele andere koek. Als werknemer kun je heel wat over je heen laten komen. Je bent afhankelijk van de baas voor werk, dus je kunt wel wat verduren. Echter, wanneer treiteringen, druk en spanningen te lang door blijven gaan, kan het schip opeens een andere koers gaan waaien. Vaak is het de druppel die de emmer doet overlopen en kan ruzie ineens van kwaad tot erger overgaan.

De meeste ruzies op het werk tussen werkgever en werknemer komen door stress, werkdruk, ontslag of financiële problematiek. Het is belangrijk om er samen uit te komen en een goede oplossing te vinden.

Hoe los je problemen met de baas op?

Hoe lastig het ook is, voor iedereen is het belangrijk dat het conflict goed wordt opgelost. Met deze zes tips los je een ruzie met de baas eenvoudig op:

1. Verbaal en non-verbale houding
Wanneer je in gesprek gaat over het conflict is het belangrijk om geen defensieve houding aan te nemen, zowel in taalgebruik als in lichaamshouding. Sta open voor wat er wordt gezegd en wees professioneel in het gesprek.

2. Wees voorbereid 
Wat wil je precies bereiken met het gesprek met de baas? Zorg dat het geen onnodig moeilijk gesprek wordt en ga goed voorbereid op pad. Wat wil je besproken hebben en wat wil je bereiken met het gesprek? Zorg voor de juiste uitgangspunten voordat je het gesprek aangaat.

3. Luister 
Je kunt soms zo boos of emotioneel zijn dat luisteren naar het verhaal of de argumentatie van de baas moeilijk is. Probeer het van twee kanten te zien en luister naar wat er gezegd wordt om confrontatie en onbegrip te voorkomen.

4. Een rustige plek 
Ga je in gesprek? Kies dan een rustige en veilige plek uit voor het gesprek. Een plek waar beide partijen vrij zijn om hun verhaal te doen.

5. Vragen per e-mail 
Soms kan direct persoonlijk contact leiden tot confrontaties. Beiden partijen zijn geagiteerd en hebben moeite om de argumentatie van de tegenpartij in te zien. Door allereerst e-mailcontact op te nemen kan veel onenigheid voorkomen worden.

6. Neem niet direct juridische stappen 
Het kan aanlokkelijk klinken om direct professionele juridische hulp in te schakelen. Dit kan tegen het zere been van jouw baas aankomen. Zo start je met een slechte verhouding en geeft niet de juiste intenties aan. Probeer er altijd eerst zelf uit te komen, voordat je juridische stappen onderneemt.

Een onafhankelijke partij

Liggen jij en jouw baas jullie elkaar echt niet? Kunnen jullie er samen niet uitkomen? Dan kan het inschakelen van een onafhankelijke partij, in de vorm van bijvoorbeeld mediation, een goede optie zijn. Zo werkt een mediator als een onafhankelijk tussenpersoon tussen beide partijen. Hij of zij hoort de oorzaak van de ruzie aan, luistert naar beide kanten van het verhaal en probeert de beste oplossing te vinden voor beide partijen. Een onafhankelijke partij kan het proces op een positieve manier beïnvloeden.

Als je een bedrijf gaat starten, dan wil je natuurlijk de sterkste naam voor je bedrijf. Een merk dat aangeeft wat je doet en wat het liefst ook nog zo origineel mogelijk is. Dat is lastig en dit artikel maakt dat niet per se makkelijker voor je, dat beloof ik vast.

Het bedenken van een sterke merknaam is namelijk niet alleen marketingtechnisch heel belangrijk, maar ook juridisch een uitdaging. Je steekt ontzettend veel tijd, geld en energie in het opbouwen van je bedrijf en daarom zou het super zonde zijn als je op een bepaald moment een brief krijgt van iemand die eist dat je stopt met het voeren van jouw naam.

Daarom krijg je vijf tips die je helpen bij het bedenken van een sterke merknaam.

No. 1 Kies een onderscheidende naam

Voor juristen gespecialiseerd in merkenrecht binnen een organisatie is de marketingafdeling altijd de lastigste partij om mee samen te werken. Marketing specialisten willen namelijk altijd mooie beschrijvende namen voor producten. Denk daarbij aan BioMild voor milde biologische yoghurt of DoubleMint voor een sterke munt kauwgom. Babydry voor luiers kon overigens weer wel, hoewel je op een dergelijke naam geen monopolie meer kunt krijgen volgens de huidige richtlijnen.

Het zijn beschrijvende namen. Dat betekent dat ze eigenlijk precies aangeven wat het merk inhoudt en daarom kun je het niet als merknaam registreren. De onderzoekers van de overheid zullen het merk namelijk weigeren. Zo kun je Diesel wel voor kleding registreren, maar niet voor brandstoffen.

No. 2  Zorg dat een merknaam herkenbaar is

Voordeel van beschrijvende namen is dat snel duidelijk is wat je doet. Nadeel is dat je niet herkenbaar bent bij de consument als merk. Stel dat je in de auto zit en hoort een geweldige reclame over het merk “De beste Hypotheker” waar je zo van onder de indruk bent dat je deze naam opzoekt zodra je op kantoor komt om vervolgens te ontdekken dat Google 44.800 resultaten geeft op deze zoekterm. Je hebt dan geen idee meer van welke partij de radioreclame was.

Om op te vallen en te zorgen dat het merk herkenbaar is, kun je beter kiezen voor een fictieve naam als ‘Hatseflats’ voor hypotheken. Het kan dan wat langer duren voordat bij de consument duidelijk is wat je doet, maar als ze het eenmaal weten dan sta je super sterk.

No. 3 Verkoop meer

Prachtig voorbeeld hiervan uit de realiteit is Haagen-Dazs. Veel mensen denken nog altijd dat dit super exclusief Duits of Zweeds ijs is en betalen er daarom graag voor. Niets is echter minder waar, de naam is verzonnen. Juist met dit doel.

Een onderzoek uit 2011 toont aan dat je met een merk sowieso meer omzet kunt genereren dan zonder. Een groep marketeers werd op pad gestuurd met een polo aan. De eerste keer kreeg de groep een shirt aan zonder merk en de tweede keer kregen zij een shirt aan met het logo van een bekend merk er op.

Opvallend genoeg haalden de marktonderzoekers bij de tweede poging tot 40 procent meer conversie.

No. 4 Zorg niet voor verwarring

Hoe aantrekkelijk het ook lijkt, is het niet verstandig om een naam te kiezen die dicht aan ligt tegen een bekend merk, waardoor je zou kunnen profiteren van hun naamsbekendheid. Zij kunnen dan namelijk eisen dat je stopt met het voeren van deze naam. Dat is natuurlijk niet zo erg als je net begint, maar als je al jaren bezig bent en eindelijk zelf ook naam begint te maken is het zonde van je tijd en geld geweest om hierin te investeren.

Daarnaast kun je een naam die verwarrend veel lijkt op die van een concurrent niet internationaal als merk registreren. Althans, het kan wel, maar dan loop je grote kans dat het oudere merk bezwaar maakt of op een later tijdstip een doorhalingsprocedure start.

No. 5 Maak het niet te moeilijk

Je kunt een naam natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, maar ook dan kan het lastig worden om herkend te worden door de consument. Daarom is een te ingewikkeld merk ook niet te registreren en dus niet verstandig om te kiezen als naam voor je bedrijf of producten.

Je kunt er dan immers geen monopolie op krijgen en anderen kunnen dus gewoon hetzelfde merk gebruiken.

Het intellectueel eigendomsrecht biedt dus veel mogelijkheden om logo’s en merknamen te registreren, maar kent ook zo zijn beperkingen. Voornamelijk om algemene en beschrijvende termen beschikbaar te houden voor iedereen. Marketeers vinden dat niet altijd fijn, maar zoals je hebt kunnen ontdekken bieden beschrijvende namen meer nadelen dan fictieve merken. Op meer fictieve merken kun je namelijk echt een alleenrecht of monopolie krijgen, zodat niemand anders het mag gebruiken.

Goed, het kost iets meer tijd om het publiek je naam te leren kennen, maar als je eenmaal op dat punt bent, is het niet te stoppen. Een paar jaar geleden moest je bij UBER toch ook niet meteen aan taxi’s denken?

In dit artikel nemen we je mee langs de basisprincipes van de inkomstenbelasting, want hoe vrij je als ZZP’er ook bent: aan de lange arm van de Belastingdienst ontkom je niet. Met de informatie die we hier met je delen kom je minder snel voor vervelende verrassingen te staan, dus lees het door en doe er je (fiscale) voordeel mee!

Een verstandige starter houdt rekening met de fiscus

Als je net aan de slag bent gegaan als zelfstandig ondernemer, of als je op het punt staat om er eentje te worden, dan komt er een heleboel op je af. Je moet natuurlijk een strak plan hebben, op papier of alleen in je hoofd, over de manier waarop je jouw talenten straks om gaat zetten in een bloeiend bedrijf. Je zult een werkplek nodig hebben. Dat kan misschien vanuit je eigen huis, in eerste instantie, of misschien werk je standaard op locatie bij je klanten. Je hebt een inventaris nodig met de bedrijfsmiddelen die je gaat gebruiken voor je product of je dienstverlening. Een bedrijfsnaam is ook wel zo handig, misschien al uitgevoerd in een logo, op een website, of in je eigen huisstijl. Zo zijn er nog een heleboel belangrijke details waar je over na moet denken voor een soepele start. Als je dat allemaal hebt geregeld en straks alles eenmaal een beetje lekker loopt, kun je helaas nog steeds niet tevreden achterover gaan leunen en toekijken hoe je imperium zich ontvouwt. Aan het einde van je succesvolle start staat er namelijk altijd iemand te wachten om te kijken wat je hebt gedaan en hoeveel winst je daaruit hebt weten te maken. Het is een bekende van elke ondernemer, van groot tot klein, en niet per se de beste vriend die je je kunt bedenken. Het is die abstracte figuur die blijft beweren het niet leuker te kunnen maken, alleen gemakkelijker… Precies: aan het eind van het jaar is het weer tijd voor de fiscus!

De Inkomstenbelasting in het kort

Inkomstenbelasting is een feit waar niet aan te ontkomen valt. ZZP’ers moeten ieder jaar Inkomstenbelasting afdragen. Het is te vergelijken met de Loonbelasting, waar je vast al eens mee te maken hebt gehad bij het werken voor een ‘baas’. Iedere Nederlander in loondienst draagt een deel van haar of zijn salaris af aan de staat; aan de Belastingdienst dus. Omdat je als ondernemer in principe geen loon als zodanig ontvangt, betaal je geen Loonbelasting, maar Inkomstenbelasting. Het is een deel van de inkomsten, of eigenlijk van de winst, die je uit je onderneming haalt. Zo draag je ook als zelfstandige bij aan de solidariteit van de Nederlandse verzorgingsstaat. Dat geeft je hopelijk een gevoel van voldoening, maar dat betekent nog niet dat je meer moet betalen dan nodig is…

Vergeet de voordelen niet!

Misschien denk je nu: dat is knap lastig, zo’n aparte manier van belasting betalen. In zekere zin is dat waar. Je zult een goede administratie moeten voeren om je Inkomstenbelasting goed te kunnen bijhouden; waarschijnlijk heb je ook een accountant of belastingadviseur nodig om straks je aangifte Inkomstenbelasting voor ondernemers te verzorgen. Gelukkig staan daar ook voordelen tegenover. In tegenstelling tot iemand die in loondienst werkt, heb je namelijk een flink aantal bijzondere belastingvoordelen wanneer je als zelfstandig ondernemer je boterham verdient. Hieronder noemen we een paar van de belangrijkste fiscale voordelen waar je op kunt rekenen, maar ga er maar gerust vanuit dat een goede boekhouder er nog meer weet te noemen!

Startersaftrek

Als ZZP’er werk je onder heel andere omstandigheden dan een werknemer, met hele andere uitdagingen. Zeker als je net bent gestart kun je wel een beetje wind in de rug gebruiken. De Belastingdienst houdt daar ook rekening mee, in de vorm van de startersaftrek. Dit is een vooraf vastgesteld bedrag. Voor 2018 is de startersaftrek bepaald op € 2.123. Het scheelt natuurlijk een slok op een borrel als je die tweeduizend-plus euro meteen af mag trekken van de Inkomstenbelasting die je moet betalen. Aan de startersaftrek zijn wel specifieke voorwaarden verbonden. Zo mag je deze regel alleen toepassen in de eerste drie jaar waarin je zelfstandig onderneemt. De gedachte is dat je na die opstartperiode een wat stabielere omzet hebt bereikt. Vraag aan je boekhouder hoe je deze aftrekpost zo goed mogelijk kunt benutten.

Zelfstandigenaftrek

Een ander vooraf vastgesteld bedrag dat iedere zelfstandig ondernemer van de Inkomstenbelasting af mag trekken is de zelfstandigenaftrek. In tegenstelling tot de startersaftrek geld dit niet alleen voor de eerste aanloopperiode van je ondernemersleven. Voor 2018 is de zelfstandigenaftrek door de Belastingdienst op € 7.280 bepaald. Dat is een bedrag dat je niet over het hoofd wilt zien, dus hou hier zeker rekening mee bij je belastingaangifte. Aan de zelfstandigenaftrek is wel de harde eis verbonden dat je in het betreffende jaar minstens 1225 uur aan je onderneming hebt gewerkt. Gemiddeld komt dit neer op zo’n 25 uur per week, dus registreer goed hoeveel uren je aan je bedrijf besteedt. Als je zaak eenmaal lekker op dreef komt, zul je merken dat je maar weinig weken overhoudt waarin je ‘maar’ 25 uur kwijt bent aan je bedrijf, dus schrijf op die uren en bespaar meteen fors op de Inkomstenbelasting die je moet gaan betalen!

Investeringsaftrek

Een bedrijf heeft bedrijfsmiddelen nodig, wat je ook precies doet. Een klusbedrijf heeft gereedschap en andere materialen nodig, een IT’er kan niet zonder een snelle laptop en een thuiskapper komt niet ver zonder een setje goede scharen, zo simpel als wat. Op het moment dat jij je bedrijfsmiddelen gaat aanschaffen, dan ben je aan het investeren: je geeft geld uit in de verwachting dat je daar in de toekomst geld mee gaat terugverdienen. Dat soort investeringen zijn voor een deel aan te voeren als aftrekpost op de Inkomstenbelasting. Je boekhouder kan je precies vertellen wat je wel fiscaal mag aftrekken en wat niet. Sommige kostenposten zijn pertinent niet aftrekbaar, zoals bijvoorbeeld verkeersboetes, hoe graag je dat ook anders zou zien. Andere zaken, zoals bijvoorbeeld gemaakte kosten voor eten en drinken, zijn voor een deel aftrekbaar, bijvoorbeeld voor 80%. Vraag dit goed na bij je adviseur of accountant, zodat je weet waar je aan toe bent. Belangrijker nog: bewaar al je bonnetjes en (digitale) aankoopbewijzen zorgvuldig. Hou de papieren exemplaren geordend bij elkaar en maak overal foto’s of scans van voor extra digitale opslag. Alle posten die je aandraagt bij je aangifte kunnen worden gecontroleerd door de fiscus. Je bent verplicht om een deugdelijke administratie te voeren die minstens vijf jaar terugvoert. Schaf dus meteen maar een paar ordners aan en bewaar ook daar het bonnetje van – die kun je dan mooi weer als investering in je aangifte meenemen!

Onder de streep: de MKB-winstvrijstelling

Uiteindelijk maak je straks, op basis van al die bonnetjes en die keurige administratie (die je zéker weten niet verfrommeld in oude schoenendoos bewaart…) de aangifte Inkomstenbelasting samen met je boekhouder in orde. Nadat de winst is gecorrigeerd met eventuele boetes en zogenaamde gemengde kosten, komen daar de grote aftrekposten overheen. De investeringsaftrek, eventueel je startersaftrek en dan de zelfstandigenaftrek worden in mindering gebracht op je totale inkomsten. Dat scheelt als het goed is al flink. Dan komt de laatste slag: de MKB-winstvrijstelling. Deze vrijstelling bedraagt op dit moment 14% van de resterende winst. Je hoeft geen ster in wiskunde te zijn om te begrijpen dat dit weer een flinke hap uit het bedrag is dat je aan Inkomstenbelasting moet gaan betalen. Afhankelijk van je persoonlijke situatie (en de slimheid van je boekhouder) worden hier nog de overige aftrekposten vanaf gehaald. Uiteindelijk blijft er dan onder de streep een nettobedrag over dat je zult moeten betalen. In sommige gevallen kan dit zelfs een teruggaaf worden, bijvoorbeeld als je net begonnen bent en wel veel hebt geïnvesteerd, maar nog niet veel winst hebt kunnen maken. Wat er uiteindelijk onder jouw streep komt te staan hangt helemaal af van je gedrag als ondernemer. Als je slim met onze tips omgaat, valt het misschien heel erg mee. Wat er ook precies voor bedrag uit komt rollen, we geven je voor je Inkomstenbelasting nog één belangrijke tip: ook al is het misschien niet leuk om belasting te moeten betalen, wees toch maar trots en tevreden over jezelf zodra je het bedrag over gaat maken. Al met al heb je er het afgelopen jaar hard genoeg voor gewerkt: namens de staat en al je landgenoten hartelijk bedankt voor je bijdrage!

De afgelopen jaren zit de economie weer in de lift en gaat het op sommige gebieden misschien wel beter dan ooit. Dit is te merken aan allerlei signalen die we uit de markt krijgen.

Zo is de huizenmarkt weer hot en happening. Moesten huizen in de crisisjaren ver onder de aanschafprijs verkocht worden, nu is het tegenovergestelde aan de orde. Kopers moeten nu vaak hoger bieden dan de vraagprijs om kans te maken op het huis van hun dromen.

Ook incassobureaus merken een teruggang in het aantal zaken waarin zij gevraagd worden te bemiddelen. Ook staan zaken minder lang open, omdat het financieel weer beter gaat en de wanbetalers weer sneller uit de schulden komen en ze dus vaak met een regeling ook weer kunnen voldoen aan hun betalingsverplichtingen.

Mocht u toch nog te maken hebben met slecht betalingsgedrag van uw debiteuren. Dan is het natuurlijk altijd mogelijk om alsnog een incassobureau in te schakelen om er zo voor te zorgen dat u uw geld alsnog ontvangt.

Het voordeel hiervan is dat het inschakelen van een incassobureau een soort schrikeffect kan veroorzaken bij de wantbetaler en deze daarom sneller tot betalen overgaat.

Bedenk wel dat het ook de relatie met de klant in gevaar kan brengen. Maak dus een goede afweging wanneer u wel of niet voor een incassobureau kiest.

Staat uw kantoorpand of bedrijfshal vol met waardevolle apparatuur? Dan zit u niet te wachten op ongenode gasten in uw pand. Goed om te kijken of de locatie waar uw bedrijf gevestigd is ook voldoende beveiligd is.

Hieronder een aantal tips om uwbedrijf optimaal te beveiligen:

  1. Zorg dat alle ramen en deuren die open kunnen goed beveiligd zijn met erkende sloten. Vaak vereisen verzekeringsmaatschappijen dit ook. U kunt zich hierin ook laten adviseren door een gerenommeerd bedrijf. Zij kunnen een advies uitbrengen over wat de zwakke punten zijn aan uw pand en welke sloten
    waar het beste passen. U kunt kijken op deur-cilindersloten.nl om een afspraak te maken om uw pand te laten checken.
  2. Zorg voor voldoende bewakingscamera’s in en rondom het pand. Dit zorgt er vaak al voor dat inbrekers worden afgeschrikt en uw pand maar overslaan. Een tweede voordeel is dat wanneer er toch iets gebeurd wat niet klopt u beelden heeft van de inbraak en dit vergroot uiteindelijk weer de pakkans van de inbrekers.
  3. Mocht een pand gedurende lange tijd onbemand zijn is het ook verstandig om bepaalde apparatuur in een kluis te leggen. Vaak hebben inbrekers ook informatie van binnen uit een organisatie. Wanneer ze weten dat het niet zo makkelijk is om de duurdere spullen zoals pc’s, schermen, of andere zaken mee te nemen dan bedenken ze zich wellicht ook weer en slaan ze uw bedrijf over.
  4. U kunt de beveiligingscamera’s ook uitbreiden met bijvoorbeeld een alarmsysteem en deze kun je ook weer koppelen aan een beveiligingsbedrijf of politie. Zij worden dan direct gealarmeerd wanneer er onraad is bij uw pand.

Er zijn tal van mogelijkheden om uw bedrijf te beveiligen. Goed om eens over na te denken want voorkomen is altijd beter dan genezen!

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een val van de trap of een klein vuur dat zomaar uitspreidt tot een grote brand. Calamiteiten kunnen in iedere onderneming en binnen iedere situatie voorkomen. Het is dan ook van groot belang om als onderneming voorbereid te zijn op mogelijke calamiteiten in je bedrijf.

Trainen van medewerkers

De Arbowet geeft duidelijk aan welke maatregelen er door werkgevers getroffen moeten worden om een veilige werkplek te bieden. Een van de belangrijkste maatregelen is misschien wel het voorbereiden van de medewerkers op een mogelijke noodsituatie. Goede training is hierbij van groot belang. Bedrijven als G4S veiligheid-trainingen specialiseren zich in het trainen van de medewerkers voor handelingen in geval van een noodsituatie. Denk hierbij aan Bhv’ers, maar ook een EHBO cursus is bijvoorbeeld een van de mogelijkheden. Door verschillende medewerkers te trainen is er altijd iemand aanwezig die de benodigde stappen kan nemen om noodsituaties onder controle te houden. Deze trainingen bereiden de medewerkers voor op mogelijke noodsituaties in de praktijk, wat ervoor zorgt dat zij precies weten wat hen te wachten staat in geval van calamiteiten.

Een goede voorbereiding

Naast training is ook een goede voorbereiding van essentieel belang. Het is dan ook wettelijk verplicht om een bedrijfsnoodplan aanwezig te hebben. In dit bedrijfsnoodplan worden verschillende zaken vastgelegd. Zo worden vluchtroutes bepaald en plattegronden getekend. Alle BHV gecertificeerde medewerkers dienen op de hoogte te zijn van dit bedrijfsnoodplan om op deze manier op tijd actie te kunnen ondernemen in geval van nood.

Periodieke controle

Om je ervan te verzekeren dat alles werkt in geval van nood is het belangrijk om periodiek de benodigde apparatuur te controleren. Zo is het bijvoorbeeld van belang dat je onderneming brandveilig is en dat alarmering maandelijks of ieder kwartaal getest wordt. Op deze manier weet je zeker dat alles soepel verloopt in geval van calamiteiten. Probeer ook alle BHV gecertificeerde medewerkers en coördinatoren zoveel mogelijk te betrekken in de controle van deze middelen.

Oefening baart kunst

Wanneer er brand uitbreekt is het belangrijk om te weten wat er moet gebeuren en wie welke taken op zich neemt. Het is dan ook ten zeerste aan te raden om periodiek een oefening op te zetten. Of je dit doet in de vorm van een training voor de medewerkers, of het in scene zetten van een mogelijke brandmelding. Zodra alle stappen uitgelegd, besproken en doorlopen zijn is iedereen goed voorbereid in geval van echte calamiteiten. Zo zorg je ervoor dat alles soepel verloopt.

 

We hebben er allemaal wel een of meerdere in huis of op de zaak: geurverspreiders. Of het nu gaat om een toiletspray, een geurkaars of een geurmachine. Alle geurverspreiders hebben één doel; het verspreiden van een aangename geur. Toch zijn er grote verschillen in gebruik. Een toiletspray verdrijft onaangename geuren, verspreidt frisse aroma’s en wordt uitsluitend in onze sanitaire ruimtes gebruikt. Andere geurverspreiders, zoals diffusers, worden gebruikt om een ontspannen sfeer in huis of op kantoor te creëren. Ondernemers maken steeds vaker gebruik van geurmachines om bepaalde emoties op te wekken. Door geurmarketing in te zetten blijven klanten langer in hun showroom of winkel en besteden ze meer geld. De kracht van geur is onmiskenbaar.

Geurbeleving in huis

In eerste instantie gebruiken wij geurverspreiders in huis om vervelende luchtjes te maskeren, zoals luchtverfrissers. Tegenwoordig zijn er tal van verspreiders die een ander doel hebben: ze geven aroma’s af waar we ons prettig bij voelen. Het alom bekende glazen flesje met geurstokjes zien we in menig huis terug. De etherische oliën in het flesje worden door de stokjes opgenomen en verdampen langzaam. Deze geurdiffusers verspreiden dus geleidelijk een aangename geur in uw woonkamer of kantoor. Ook geurverstuivers zijn populair. Deze verstuivers verspreiden met regelmatige tussenpozen een geparfumeerde mist. Voor een incidentele, aangename geur worden spuitbussen gebruikt die verschillende aroma’s bevatten. Ook wierrookstokjes of geurkaarsen worden vaak gebruikt voor het verspreiden van een aangename, ontspannen sfeer.

Geur beïnvloedt onze emoties. Zonder dat we er ons van bewust zijn, maken ook ondernemers gebruik van geur om een bepaalde sfeer te creëren. Dit noemen we geurmarketing.

Geurmarketing voor bedrijven

Onze neus is een enorm sterk zintuig. Onze ogen zorgen ervoor dat wij dingen begrijpen. Onze neus echter bepaalt voor maar liefst 75% onze emoties. Een simpel voorbeeld is de geur bij de warme bakker; de verleidelijke geur van warm, versgebakken brood zorgt er regelmatig dat men met meer producten de deur uitloopt dan de bedoeling was. Komt u echter in een zaak waar het onaangenaam ruikt, dan zal u geneigd zijn zo snel mogelijk het pand weer te verlaten. Voor de ondernemer betekent dit onder andere minder aandacht en minder omzet.
Ondernemers die geurmarketing inzetten, kiezen zorgvuldig een aroma dat bij hun product past en de stemming en het gedrag van de bezoekers positief beïnvloedt. Wilt u meer weten over geurmarketing, dan leest u er hier meer over: https://www.topp.nl/geurbeleving/.

Het gebruik van geurmachines

Geurmachines kunnen grote oppervlakten voorzien van een unieke geur. Ze worden aan de wand gemonteerd op plekken waar ze niet direct zichtbaar zijn en kunnen ook aangesloten worden op het luchtbehandelingssysteem. Er zijn ook geurmachines die zo’n mooi design hebben, dat ze juist in het zicht worden geplaatst. De duizenden beschikbare geuren zijn op basis van etherische oliën samengesteld en volkomen veilig voor mens, dier en milieu. Zo’n geurmachine is ook bijzonder geschikt om vervelende geuren te neutraliseren. In sportscholen of bijvoorbeeld rookruimtes wordt ook dankbaar gebruik gemaakt van een geurmachine.
Een geurmachine heeft een positieve invloed op uw bezoekers, mits u de juiste geur verspreidt. Bij het bepalen van het juiste aroma is het dan ook raadzaam om u te laten adviseren door een professioneel bedrijf dat ervaring heeft met geurmarketing, alle mogelijkheden kent en de nieuwste ontwikkelingen op de voet volgt. Zo’n bedrijf is TOPP, de landelijke hygiënespecialist. Op hun website leest u alles over de voordelen van geurmarketing: https://www.topp.nl. Dit bedrijf heeft een aantrekkelijk aanbod geurmachines waarvoor geen investeringen nodig zijn. Met een full-service contract verzorgen zij de plaatsing en een probleemloze werking van de machine op basis van een vast bedrag per week.