Category

Eigen Zaak

Category

Sinds januari 2015 is het energielabel zakelijk verplicht voor alle winkels, bedrijfspanden en ruimten. Boetes voor pandeigenaren kunnen oplopen tot €20.250,-. In 2017 zijn fikse boetes uitgedeeld met een maximum van €10.000,-. Het aanvragen van een energielabel zal normaliter tussen de €300,- en €1000,- liggen, afhankelijk van de grootte van het pand en de leverancier.

Waarde pand verhoogd door energielabel

Naast het feit dat een energielabel verplicht is en het je een boete op kan leveren is een goed energielabel (A,B of C) gunstig voor de verkoop. Een pand kan soms tot wel duizenden euro’s meer waard worden bij een goed energielabel. Een goed energielabel houdt namelijk in dat de energieprestaties goed zijn en hier maandelijks op wordt bespaard. Daarnaast hoeven er geen investeringen meer worden gedaan door de nieuwe huurder of koper met het oog op de nieuwe wetgeving.

Nieuwe wetgeving omtrent energielabels

Per januari 2023 zijn alle pandeigenaren verplicht een energielabel C te bevatten. Dit is momenteel in veel situaties van panden nog niet het geval. Hierdoor zullen veel panden een renovatie moeten realiseren, zoals isolatie van dak, vloer en wanden, verlichten, zonne-energie en warmtepompen om het energielabel te verbeteren. Dit is volgens de EU-regels een vereiste, dat dus ook voor Nederland zal gelden. Verder is het ook zo dat een energie neutrale samenleving moet worden gerealiseerd, wat inhoudt dat panden per 2050 energielabel A moeten bevatten.

Energielabel niet altijd verplicht

Voor sommige panden is geen energielabel nodig bij verkoop of verhuur. Hieronder vallen bijvoorbeeld monumenten, kerken of moskeeën, fabriekshallen en panden kleiner dan 50 vierkante meter.  Energielabels voor woningen is wat dat betreft een heel ander verhaal. Voor huizen zijn voorlopige energielabels geregistreerd, deze kun je definitief laten maken. Dit is op basis van bouwjaar en gekeken naar omliggende woningen. Je kunt ervoor kiezen, mocht je ontevreden zijn over het voorlopige energielabel, een inspecteur langs laten komen die de woning opnieuw zal opmeten en de energieprestaties in kaart brengt.

Voor zakelijke panden is altijd een gecertificeerde inspecteur nodig die het pand aan de hand van specifieke criteria beoordeeld. Deze persoon dient vervolgens de resultaten uit te werken en af te melden bij de Rijksoverheid. Vanaf dat moment heeft het pand een energielabel. Dit energielabel geef je af bij de notaris bij verhuur of verkoop van het pand. Het energielabel voor zakelijke panden is vervolgens 10 jaar geldig en kan na verbeteringen (zoals aanbrengen van LED-verlichting) opnieuw worden vastgesteld door de inspecteur.

goedkoop is. Wanneer je zelf aan de slag gaat met een boekhoudprogramma moet je er dan weer de nodige tijd in investeren. Gelukkig kan je een en ander doen om jouw boekhouding sneller en efficiënter te voeren. Onderstaande acht tips kunnen daar als geen ander tot bijdragen.

# 1. Vraag digitale verzamelfacturen

Tegenwoordig voert bijna iedereen een digitale boekhouding. Papieren facturen lijken dan ook niet in het rijtje te passen en moeten vooraf worden gescand. Digitale facturen zijn niet alleen goed voor het milieu maar ook nog eens eenvoudiger te verwerken in het inkoopboek. Het is bovendien des te handiger wanneer je kan vragen om verzamelfacturen.

Soms kan je ook zelf het nodige doen. Zo bestaan er nu al betaalkaarten voor alle vervoerskosten, gaande van tankkaarten tot parkeerbeurten. Op die manier krijg je een maandelijkse afrekening voor de kostenpost ‘vervoer’. Extra handig, toch?

# 2. Zet in op automatiseren

Steeds meer boekhoudprogramma’s bieden de mogelijkheid om periodieke facturen aan te maken. Hierbij kan je terugkomende uitgaande facturen meteen voorprogrammeren opdat je ze niet maandelijks opnieuw hoeft aan te maken. Ook automatische koppelingen met andere systemen zijn interessant. Denk maar aan een koppeling met jouw webwinkel of met de Belastingdienst. Omdat niet ieder boekhoudprogramma even eenvoudig te koppelen is, ga je best ten ore bij overkoepelende vergelijkdiensten zoals vergelijk boekhoudprogramma.

# 3. Optimaliseer het debiteurenbeheer

Voor de liquiditeit van jouw zaak is een goed debiteurenbeheer cruciaal. De meeste boekhoudprogramma’s bezitten hulpmiddelen voor een efficiënter liquiditeitsbeleid: openstaande facturen nauwlettend in het oog houden, het monitoren van herinneringen en informatie met betrekking tot aanmaningen zijn zeker geen uitzondering.

# 4. Betaal enkel met je zakelijke betaalpas

Op voorwaarde natuurlijk dat het gaat om zakelijke aankopen. Natuurlijk kan je ook in jouw boekhouding correcties uitvoeren, maar dat vergt extra werk en tijd. Het is veel eenvoudiger en efficiënter om reeds bij de aankopen de betalingen van elkaar te scheiden.

# 5. Maak gebruik van beeldherkenning

Er bestaan steeds meer applicaties die via beeldherkenning automatisch facturen in jouw boekhouding kunnen verwerken. Met jouw smartphone neem je dan snel even een foto van een inkomende factuur, waarna je meteen de boeking kan controleren. Natuurlijk biedt niet ieder programma de mogelijkheid tot zo’n koppeling, maar voor zij die nog steeds veel fysieke facturen ontvangen is het echt wel een meerwaarde.

# 6. Kies voor een online boekhouding

Met een online boekhouding kan je overal aan de slag en behoud je een voortdurend inzicht in jouw administratie. Ook op de trein kan je dus nog even jouw automatische boekingen controleren. Uiteraard resulteert dat in een fikse tijdsbesparing achteraf.

# 7. Uitstel is geen afstel

Wanneer deadlines naderen, is de boekhouding vaak het eerste wat wordt uitgesteld. Maar uiteindelijk zal het toch moeten gebeuren, terwijl het niet langer vers in het geheugen zit en je jezelf allerhande vragen stellen kan. Door meteen jouw inkomende en uitgaande facturen te boeken voorkom je verwarring, wat de efficiëntie ten goede komt.

# 8. Automatische herinneringen

Via sommige boekhoudprogramma’s kan je debiteuren automatisch een herinnering verzenden indien ze niet binnen de wettelijke termijn betaalden. Dat bespaart heel wat werk en moeite, terwijl ook dit het liquiditeitsbeheer een boost zal bezorgen. Handig, toch?

 

Jong talent laat zich niet langer overtuigen door een eerste voorstel. Ze weten als geen ander hoe gegeerd ze zijn en ze durven bij verschillende werkgevers aan te kloppen. Die zelfzekerheid zorgt ervoor dat ze op de werkvloer al eens als egocentrisch, zelfingenomen en ongeduldig omschreven worden. Soms horen we zelfs al eens onterecht het woord ‘lui’ opdoemen. In de praktijk blijkt het eerder om een clash der generaties te gaan, zoals we het eigenlijk altijd al op de werkvloer kenden. Anderzijds impliceert dat ook dat we het over een andere boeg moeten durven gooien als we die millennials voor ons willen winnen. Onderstaande drie tips neem je maar beter grondig door.

# 1. Stimuleer hun verfrissende blik

Millennials groeiden op met de nieuwste technologieën en hanteren dat bovendien vaak beter dan hun ouders en grootouders. Dat maakt hen niet alleen zelfzekerder, maar ook gewoon innovatiever. Ze hebben hun eigen verfrissende blik op de wereld en ook binnen de onderneming is dat het geval. Zo kijken ze op een andere manier naar vraagstukken, bedrijfsprocessen en strategieën. Soms worden ze al eens als onbevangen of kritisch omschreven, maar in de praktijk is hun insteek vaak van goudwaarde.

Omarm daarom niet alleen hun verfrissende blik maar stimuleer het ook en geef een en ander reeds tijdens het eerste gesprek aan. Zo komen ze terecht in een omgeving waar ze zich maximaal kunnen ontplooien, terwijl de onderneming ook optimaal van hun verfrissende blik kan genieten. 

# 2. Focus op levenslang leren

Een ander kenmerk aan deze generatie is het feit dat ze al op jonge leeftijd te horen kregen dat studies hun carrière zouden maken. Zij hebben echt ‘leren leren’ en willen daar de vruchten van plukken. Toch staan ze niet stil en zijn ze razend ambitieus, waardoor ze steeds op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen en ontdekkingen. Ze streven hierbij naar een job waar ze steeds kunnen blijven leren van zichzelf en van anderen.

E-learning oplossingen kunnen hier interessant zijn, maar weet dat millennials ook uit hun comfortzone moeten worden gehaald en de kans moeten krijgen om door te groeien. In de praktijk laat zich dat dan ook al snel vertalen in een opleidings- en scholingsplan dat vaak gepaard gaat met een weloverwogen carrièreplan.

Extra tip: introduceer een leerregisseur die hen helpt om persoonlijke ambities te realiseren en stem het opleidingsaanbod af op de individuele wensen en noden.

# 3. Zet ervaren medewerkers in om hen te begeleiden

Op de werkvloer treffen we tegenwoordig vier generaties aan. Vooral tussen zij die zich net in de overgangsperiode tussen generatie X en Y bevinden, durft het dan ook al eens mis te lopen. Anderzijds merken we dat millennials steeds vaker opkijken naar ervaren rotten die graag hun kennis en ervaring met jonge medewerkers delen. Dergelijke ervaren leiders zet je dan ook best in als leerrolmodellen voor deze millennials.

Dat kan je bijvoorbeeld doen door hen persoonlijk te laten begeleiden in het kader van onboarding, maar denk ook aan het vormen van overschrijdende teams. Overigens toont onderzoek aan dat dat ook voordelen heeft voor de oudere medewerkers: zij krijgen immers het gevoel dat ook zij opnieuw zichtbaar mogen leren en zich kwetsbaar mogen opstellen, waardoor de ontwikkelingsgerichte cultuur des te beter tot uiting komt.

Niet alleen de inrichting binnen, maar ook het terrein buiten het bedrijf is belangrijk. Een goede eerste indruk is essentieel voor bezoekers, klanten en medewerkers. Maar waar moet je allemaal aan denken? We zetten vijf onmisbare zaken op een rijtje: van fietsenrek tot gevelvlag.

Alles voor het parkeerterrein
Met alleen het markeren van parkeervakken door witte lijnen ben je er vaak nog niet. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over verkeersdrempels? Hiermee zorg je ervoor dat het parkeerterrein niet als racecircuit wordt gebruikt, wat dan weer resulteert in een hogere mate van veiligheid van de mensen die op het terrein lopen of fietsen. Naast drempels zie je op parkeerterreinen ook vaak parkeerpalen en beugels. Deze zijn ideaal om ongewenst parkeren te voorkomen en vaste parkeerzones af te bakenen.

Fietsenrek en complete overkappingen
Auto’s zijn met bovenstaande tip al helemaal voorzien op je bedrijventerrein. Tijd voor de volgende groep, de fietsers! Voorkom dat er overal tegen de gevel van het pand fietsen geparkeerd staan, zorg voor een fietsenrek en overkapping. Dit geeft een bedrijventerrein een opgeruimde en nette uitstraling en verkleint ook nog eens de kans op diefstal.

Rokers? Zo blijft alles netjes
Het laatste wat je wilt zijn sigarettenpeuken voor de ingang van je bedrijf. Een asbak voor buiten is daarom onmisbaar. Door te kiezen voor een staande asbak, een rookzuil of een wandasbak zorg je voor een opgeruimde en veilige omgeving.

Laat je bedrijf zien met gevelvlaggen
Je bedrijf extra laten opvallen? Kies dan voor gevelvlaggen. Het is niet alleen perfecte promotie, het is ook nog eens praktisch voor klanten die voor het eerst bij je bedrijf langskomen. Zo zie je gelijk dat je aan het goede adres bent. Bedrijfsvlaggen zijn daarnaast gemaakt van sterk materiaal, waardoor ze bestand zijn tegen alle weersinvloeden.

Buitenmeubilair: picknicktafels, bankjes en buitentafels
Tot slot, is buitenmeubilair een belangrijke toevoeging voor een bedrijventerrein. Denk hierbij aan comfortabele picknicktafels en bankjes, die stimuleren dat werknemers naar buiten gaan. Ook zorgt dit voor een gezellige eerste indruk.

Met deze vijf onderdelen zorg je voor een perfect ingericht bedrijfsterrein, waarmee je een goede indruk maakt bij zowel bezoekers, klanten en medewerkers. Wat wil je nog meer?

Een goed business continuity plan en disaster recovery plan zijn essentieel voor organisaties. Dat business continuity en disaster recovery niet hetzelfde zijn, wil niet zeggen dat ze niets met elkaar te maken hebben. Integendeel zelfs. Omdat het verschil voor veel mensen echter onduidelijk is, leggen we het je hieronder graag uit.

Het belangrijkste verschil tussen business continuity en disaster recovery is dat business continuity naar het gehele bedrijf kijkt, terwijl disaster recovery zich op de infrastructuur en data van een bedrijf richt. Daarnaast is business continuity meer proactief, terwijl disaster recovery meer reactief is, als het incident zich al heeft voorgedaan. De overeenkomst tussen beiden is dat ze allebei proberen het bedrijf zo goed mogelijk op incidenten voor te bereiden. Disaster recovery kan een onderdeel zijn van een business continuity plan. We gaan hieronder nog iets dieper op beiden in.

Business continuity

Bij problemen of incidenten moet business continuity ervoor zorgen dat een bedrijf zo goed mogelijk kan blijven functioneren, terwijl het verlies aan omzet en productiviteit tot een minimum beperkt worden. Er moet werkruimte beschikbaar zijn, je moet bij de benodigde gegevens kunnen en communicatiemiddelen, netwerken, servers, systemen en applicaties moeten tijdens de downtime gewoon kunnen blijven werken.

Disaster recovery

Bij problemen of incidenten moet disaster recovery ervoor zorgen dat systemen zo snel mogelijk weer online zijn en zo min mogelijk data verloren gaan om de continuïteit te waarborgen. Elementen als RTO (Recovery Time Objective, de maximale duur van downtime) en RPO (Recovery Point Objective, hoe vaak je voor een herstelpunt moet kiezen) zijn daarbij erg belangrijk. Wil je maximaal 3 uur aan informatie kwijt zijn, dan moet je om de 3 uur een veilige back-up maken.

Als bedrijf is het dus verstandig zowel een business continuity plan als een distaster recovery plan te hebben. Hiermee kun je zelf aan de slag gaan maar je kunt er ook een gespecialiseerde externe partij voor inschakelen, zoals BizzCon.nl. Bij disaster recovery van BizzCon weet je zeker dat, mocht het fout gaan, alles binnen enkele minuten weer volledig op de rit is. Hoeveel tijd heeft jouw bedrijf nodig om weer volledig operationeel te zijn?

Een eigen psychologenpraktijk starten is niet een keuze die je ‘even’ maakt. Bij het starten van een onderneming komt eenmaal veel kijken. Als het een grote droom van jou is, laat je dan niet tegenhouden door alle activiteiten die je op een rij moet hebben om te beginnen met jouw bedrijf. Maak van jouw dromen werkelijkheid, door ervoor te gaan! Het starten van een eigen bedrijf is een spannend proces waar je zowel op persoonlijk als zakelijk vlak ongelooflijk veel van gaat leren. Veel succes toegewenst en geniet van de vliegende start!

Een eigen psychologenpraktijk starten

Waar moet je beginnen wanneer je een eigen psychologenpraktijk wilt starten? Dat en meer leer je tijdens de opleiding van NHA, waarin je jouw vakkennis vergroot en je leert hoe je van jouw onderneming een succes maakt. Je leert onder andere hoe je een ondernemersplan schrijft, maar ook hoe je de marketing van jouw bedrijf kunt oppakken. De theorie wordt verbonden met de praktijk; je kunt de opgedane kennis meteen implementeren waardoor je sprongen voorwaarts kunt maken. Ook krijg je een docent toegewezen, zodat je al jouw ondernemersvraagstukken kunt voorleggen aan deze persoon. Bovendien ontvang je ondersteuning van een ondernemerscoach die met jouw bedrijf mee kan denken om groei te realiseren. Begint het nu echt te kriebelen? Aan de slag met het starten van een eigen bedrijf!

Van idee naar werkelijkheid

Het idee is geboren, een eigen psychologenpraktijk gaat er binnenkort komen. Maar wat is de volgende stap? Hoe ga je het idee uitvoeren en verwezenlijken? Officieel psycholoog worden vormt de basis van jouw onderneming. Ben je dat al? Dan kan je je volledig focussen op jouw praktijk. Een aanrader om naartoe te gaan is het event georganiseerd vanuit de KvK. Ben je al bekend met de Startersdag? Daarin ontvang je veel basisinformatie waardoor je geïnspireerd raakt om niet alleen te dromen, maar vooral te doen. Het inschrijven bij de KvK is bijvoorbeeld een must wanneer je een eigen psychologenpraktijk gaat starten. Ook kan je tijdens de Startersdag allemaal vragen stellen aan betrokken experts die veel ervaring hebben met starters. Zij weten dus goed in welke fase jij je bevindt en hoe ze jouw kunnen ondersteunen. Bovendien is het een ideaal moment om jouw visitekaartje mee te nemen en te netwerken met andere starters!

Het ondernemersplan schrijven

Bij het starten van jouw eigen bedrijf, is het belangrijk om het een en ander op te schrijven. Zo zitten de ideeën niet meer alleen in jouw hoofd, maar kan je het delen met andere deskundigen (bijvoorbeeld geldverstrekkers wanneer je financiële ondersteuning nodig hebt). Zwart op wit kan het idee nog meer groeien dan het nu al doet en creëer je overzicht. Een ondernemersplan kan je zo groot of compact maken als je zelf graag zou willen; jij staat aan het stuur van de onderneming en mag de koers bepalen. In de opleiding hoe je jouw eigen zaak kunt starten, leer je onder andere hoe je een ondernemersplan kunt schrijven en welke aspecten er niet in mogen ontbreken.

Veel succes met het starten van jouw eigen psychologenpraktijk!

Binnen een bedrijf is het erg lastig om helemaal energie neutraal te werken, maar er zijn wel een aantal zaken die u kunt doen om uw bedrijf duurzamer te maken.

Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet die gemakkelijk door te voeren zijn:

  1. Papierloos werken. We staan er vaak niet bij stil, maar het gemiddelde papierverbruik op kantoor ligt nog steeds erg hoog. Ons advies is dan ook om nog eens goed te kijken waar dit papier allemaal voor gebruikt wordt. Denk goed na voordat u iets uitprint of het wel echt noodzakelijk is en mocht dit inderdaad wel het geval zijn, maar het is voor eigen gebruik, print dan bijvoorbeeld op de achterkant van een reeds gebruikt vel papier. Alleen met deze tip is het al mogelijk om kilo’s papier per jaar te besparen. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar het scheelt ook nog eens geld.
  2. Zorg er voor dat de temperatuur juist staat ingesteld op kantoor. Zorg er voor dat het niet te warm maar ook niet te koud op kantoor is. Een juist klimaat zorgt er voor dat personeel energiek en alert blijft. Ook voorkomt u zo dat er onnodig gestookt wordt of dat airco’s onnodig aan staan. . Kies een geschikte, permanente temperatuur voor extra duurzaamheid zonder extra moeite. Eventueel kunt u overwegen om te investeren in zonnepanelen om op deze manier u bedrijfspand duurzaam te verwarmen of te koelen.

  3. Verlichting. Belangrijk is dat verlichting niet onnodig aan staat. Dus zorg er voor dat ruimtes die maar af en toe gebruikt worden niet continue verlicht worden. Wordt het regelmatig vergeten om in deze ruimtes het licht uit te schakelen overweeg dan lampen aan te schaffen met een bewegings- en lichtmelder. Op deze manier springt het licht alleen aan als het donker is en er beweging in de ruimte is. Is het noodzakelijk om op andere plekken in kantoor het licht wel voor langere tijd aan te hebben, zorg dan dan deze lampen voorzien zijn van ledverlichting. Beschikt u nog niet over ledverlichting dan is deze eenvoudig aan te schaffen via Ledwereld.nl

  4. Uitschakelen van niet gebruikte apparatuur. Zorg dat aan het einde van de dag de werkstations worden uitgeschakeld, zodat deze niet de hele nacht aan het draaien zijn, als ze toch niet gebruikt worden.

De zomervakantie is nog niet afgesloten of er moet al nagedacht worden over de kerstdecoratie. Want hoe ga je de boom dit jaar aankleden, en pak je dit helemaal zelf op, of besteed je dit liever uit? Welke decoratie mag er dit jaar in de boom, welke kleuren kun je het beste gebruiken, en hoe tover je die boom op tot een ware marketingtool? Vragen waar de meeste ondernemers niet altijd voldoende tijd voor hebben – er zijn natuurlijk belangrijkere zaken om je bezig mee te houden. Het is niet voor niets dat veel bedrijven jaarlijks een complete kerstboom huren. Op deze manier hoeven zij nergens over na te denken, geven zij hun wensen en behoeften door en hebben ze voor de kerst de perfecte boom in huis.

De kerstboom als marketing tool

Naast het huren van een compleet gedecoreerde kerstboom, kun je ook de bijpassende maatwerk kerstdecoratie huren. Maatwerk kerstdecoratie steekt net iets anders in elkaar dan de standaard decoratie. In overleg met de onderneming wordt er nagedacht over de mogelijkheden voor de decoratie en worden de wensen en behoeften doorgesproken. Wil je een kerstboom die er aangenaam uitziet voor je medewerkers, of wil je een kerstboom die een diepe indruk achterlaat op potentiële klanten bij binnenkomst? Maatwerk kerstdecoratie kan ervoor zorgen dat aan alle wensen voldaan wordt. Zo kunnen de kerstballen bedrukt worden met een logo, maar kunnen er ook complete slogans geprint worden en als kerstdecoratie in de boom gehangen worden. Zo is de kerstboom niet alleen een mooie blikvanger, maar straalt het ook direct alles uit waar jouw onderneming voor staat.

Perfect voor speciale evenementen

Heb je dit jaar een leuk kerst evenement gepland staan voor je onderneming? Dan komt maatwerk kerstdecoratie op een moment als dit als geroepen. Een bedrijfsfeest, een leuke kerstborrel of zelfs een kleine interne kerstmarkt: maatwerk kerstdecoratie brengt alles in de gewenste stijl. Er zijn niet voor niets verschillende organisaties die zich specialiseren in maatwerk kerstdecoratie voor bedrijven – de vraag is hoog. Door gebruik te maken van maatwerk kerstdecoratie kun je de bedrijfsruimte in een heel specifiek thema inrichten, en wederom promoten door uniek bedrukte kerstdecoratie. Zo is je speciale evenement helemaal in stijl ingericht, en kan ieder stukje decoratie terug gelinkt worden naar de onderneming. Dit is natuurlijk helemaal geweldig wanneer er een bedrijfsborrel georganiseerd wordt voor zowel medewerkers als (potentiële) klanten. Een kerstevenement of attribuut, slim inzetten als promotioneel marketing tool. Dat noemen ze nu slim ondernemen.

Banden zijn een belangrijk onderdeel van je auto. Het is belangrijk om te zorgen dat de banden in goede staat zijn, ze zorgen immers voor de grip op de weg. Door slechtere of door verkeerde banden kan je remweg enorm vergroot worden. We kunnen wel zeggen dat goede banden soms het verschil maken tussen wel of geen aanrijding in bijvoorbeeld een file.

Maar hoe kies je nu de juiste banden voor jouw auto. Vaak wanneer je een auto gaat leasen zitten hier standaard al banden bij vanuit de leasemaatschappij, maar uiteraard kun je hier nog wel aanpassingen in aanbrengen.

Gaat je voorkeur bijvoorbeeld uit naar zomer en winterbanden of kies je juist voor 4-seizoenenbanden. Het voordeel van deze laatste optie is dat je je banden niet tussendoor hoeft te wisselen. Je kunt gewoon het hele jaar rijden op dezelfde banden. Wel zul je ervaren dat je banden iets sneller slijten, omdat je anders een half jaar op zomerbanden rijdt en een half jaar op winterbanden.

Winterbanden hebben ten opzichte van zomerbanden een betere grip onder winterse omstandigheden. De voordelen van winterbanden zijn het grootst bij een temperatuur onder de 7 graden. Ook op natte wegen of besneeuwde wegen heb je meer grip en heb je een kortere remweg dan bij zomerbanden. Boven de 7 graden doen de banden ook nog goed hun werk, maar zijn deze voordelen minder merkbaar. Ook kunnen winterbanden bij hogere temperaturen sneller slijten. Het is dan ook niet aan te raden om het gehele jaar op winterbanden te rijden.

Andersom is het ook niet aan te raden om alleen maar op zomerbanden te rijden. Sterker nog in veel landen is het zelfs verplicht om bij bepaalde weersomstandigheden op winterbanden te rijden.

Kies je toch voor 4-seizoenenbanden dan is de Michelin Crossclimate een goede keuze. Deze zijn te bestellen op Bandenjager.nl.

De voordelen van deze banden zijn:

Beschermt je onder alle omstandigheden
Het revolutionaire profiel en de unieke rubbersamenstelling van de Michelin CrossClimate zorgen voor een stabiele wegligging, geweldige grip en een korte remweg op droge, natte en gladde wegen. De speciale groeven op deze 4-seizoensband voeren water op de weg snel af, wat de kans op slippen en aquaplaning enorm verkleint.

Officieel goedgekeurd als winterband
Het sneeuwvlokje op deze 4-seizoensband geeft aan dat hij officieel goedgekeurd is als winterband. Dat betekent dat je ook in bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk zonder problemen in de wintermaanden met de Michelin CrossClimate mag rijden.

Voor welke band je ook kiest. Zorg dat je veilig de weg op gaat!