Category

Eigen Zaak

Category

Mag je binnenkort een nieuwe leaseauto uitkiezen? Samen met ALD Automotive hebben we 6 slimme tips opgesteld waar je op kunt letten bij het uitzoeken van een leaseauto zodat deze past binnen de leasenorm en binnen jouw eigen budget.

1: Waardevaste opties

Metallic lak, climate control, een automatische versnellingsbak en lederen bekleding zijn waardevaste opties die invloed hebben op de leaseprijs van een auto. Maar ook een ingebouwd navigatiesysteem heeft een gunstige invloed op de leaseprijs omdat de restwaarde van een auto met deze opties vaak hoger uitvalt. De afschrijving is namelijk de grootste kostencomponent van een leaseauto, dus restwaarde verhogende opties en accessoires zijn interessant om te kiezen.

2: De eigen bijdrage

De leaseauto wordt vaak ook privé gebruikt. De werkgever kan daarom haar werknemers vragen een eigen bijdrage voor de leaseauto te betalen. Als de eigen bijdrage is benoemd als bijdrage wegens privégebruik, dan kan de bijtelling worden verlaagd met het bedrag van deze eigen bijdrage. Mag je je zakelijke leaseauto niet privé gebruiken? Lease privé om ook in je vrije tijd de voordelen van leasen te ervaren.

3: Looptijd

Autokosten (zoals afschrijving en rente) worden verdeeld over de looptijd van het leasecontract. Zo kan het zijn dat een duurdere leaseauto wel binnen de leasenorm valt als er een langere looptijd van het contract wordt afgesloten.

4: Occasion lease

Leaseauto’s komen vaak eerder terug, omdat een werknemer bijvoorbeeld uit dienst gaat. Deze (tweedehands) leaseauto’s kan je dan als occasion leasen. Vaak is het dan mogelijk een grotere auto te kiezen die binnen het leasebudget valt, doordat de auto tegen een scherp tarief aangeboden wordt. Daarnaast kan je deze leaseauto snel rijden omdat hij immers op voorraad is en behoort een kortere looptijd van het contract tot de mogelijkheden. Een bijkomend voordeel kan zijn dat de bijtelling lager uitvalt omdat de auto al eerder op kenteken is gezet.

5: De elektrische auto

Een volledig elektrische auto kan diverse voordelen hebben. Deze auto’s hebben een bijtelling van slechts 4 procent*. Er zijn momenteel al meerdere modellen met een flinke actieradius (+200km) zoals de Kia e-Niro, Nissan Leaf, Renault Zoe en de Opel Ampera-e. Goed om te weten is dat je jouw leasecontract kunt uitbreiden met een zgn. vakantieauto. Hiervoor reserveer je maandelijks een klein bedrag waarmee je enkele weken per jaar de elektrische leaseauto inwisselt voor een auto met een onbeperkte range en/of een klasse groter.

6: Houd de leaseaanbiedingen in de gaten

Een leaseauto met een upgrade pakket of in een lease-uitvoering, heeft net even wat extra opties en vaak tegen een scherp tarief. Lease zakelijk door deze aanbiedingen in de gaten te houden om zo te profiteren van extra opties en/of korting.

*(Let wel; volgende jaar verandert de fiscale bijtelling op elektrische leaseauto’s deels. Het verlaagde bijtellingspercentage van 4% geldt tot € 50.000,- van de catalogusprijs, daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%.)

In een steeds drukker wordende markt met nieuwe startups en gevestigde merken is het lastig om top of mind te blijven bij uw bestaande klanten en om meer naamsbekendheid te creëren bij potentiëlen nieuwe klanten. Een goed doordacht marketingplan is dan ook onmisbaar om er voor te zorgen dat een klant bij een bepaald type product gelijk aan uw onderneming denkt in plaats van aan die van de concurrent.

Kernwoorden bij een goed marketingplan zijn herhaling en herkenbaarheid. De potentiële of bestaande klant moet regelmatig in contact komen met uw producten en mogelijkheden. Graag ook op onverwachte momenten. Dit zorgt er voor dat de klant een bepaalde gebeurtenis koppelt aan uw product en dit zo beter kan onthouden.

Buiten de bekende reclame mogelijkheden, zoals het plaatsen van een online campagne of een advertentie in een blad kunt u er ook voor kiezen om merchandise te laten ontwikkelen dat u op verschillende moment kunt uitdelen op plekken waar u doelgroep komt. Denk bijvoorbeeld aan festivals of een drukke winkelstraat waar u leuke gadgets passend bij u product uitdeelt.

Let hierbij wel op of het op de plek die u voor ogen heeft wel is toegestaan om zaken uit te delen. Soms is het namelijk noodzakelijk een vergunning aan te vragen. Doe dit dan ook. U wilt natuurlijk niet dat een positieve actie een negatieve lading krijgt, omdat u de zaken niet op orde heeft.

Op welke plek u welke vergunning nodig heeft verschilt per gemeente. Informeer dus bij de gemeente waar u de actie wilt uitzetten wat er wel en niet is toegestaan.

Hieronder een aantal items die mensen graag ontvangen:

Laat de gadgets bedrukken met uw logo en NAW gegevens, zodat het altijd duidelijk voor de ontvanger van wie het afkomstig is en het op deze manier ook een reclamefunctie heeft.

Cadeautjes weggeven zal zeker bijdragen aan een grotere naamsbekendheid en een positief gevoel bij uw onderneming of product.

Wie op zoek is naar een bedrijfsfinanciering kan kiezen uit een zakelijke lening of een zakelijke krediet. Wat zijn de verschillen en welke kies je?

Wie de bank binnenstapt voor een bedrijfsfinanciering heeft 2 keuzemogelijkheden: een zakelijke lening of een zakelijk krediet. Afhankelijk van je financieringsvraag is 1 van beide geschikt.

Zakelijke lening

Een zakelijke lening kies je voor een investering in je bedrijf. De economische levensduur van de investering bepaalt daarbij de looptijd van de lening. Zakelijke leningen kunnen 1 jaar lopen, maar ook 25 jaar.

Gedurende de looptijd heb je een vaste rente. De maandelijkse kosten blijven dus gelijk. Een zakelijke lening los je lineair af. Je hebt dus ook geen restschuld aan het einde van de looptijd.

Een zakelijke lening is een langlopende lening en daarmee vergelijkbaar met een hypotheek. En net als de hypotheekrente, is de rente voor een zakelijke lening momenteel historisch laag. Een belangrijk verschil is dat je eenmalig een afsluitprovisie betaalt. Ook kunnen aan aflossen kosten verbonden zijn.

Zakelijk krediet

Met een zakelijk krediet kies je voor meer financiële flexibiliteit. Dit kun je gebruiken voor kortlopende financieringen zoals debiteuren en voorraden. Je sluit een zakelijk krediet tot 1 jaar tegen een variabele rente.

Binnen een kredietlimiet dat je met de bank hebt afgesproken, kun je flexibel geld opnemen en boetevrij aflossen. Een zakelijk krediet is te vergelijken met een doorlopend krediet. Ook deze vorm van geld lenen biedt extra bestedingsruimte.

Een zakelijk krediet is niet hetzelfde als factoring. In plaats van flexibel geld opnemen en aflossen, wordt bij factoring een voorschot betaald op door jou opgestelde factoren.

Voorwaarden afhankelijk van je onderneming

Hoeveel je kunt lenen en tegen welke voorwaarden, is afhankelijk van je onderneming. Banken vragen hoelang je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Startende ondernemers kan bijvoorbeeld worden gevraagd om een deel eigen geld in te brengen bij het startkapitaal. Ondernemingen die langer dan 1 jaar bestaan en een goed trackrecord hebben hebben ruimere leenmogelijkheden.

Voor zowel een zakelijke lening als een zakelijk krediet kan een borgstelling gevraagd worden. Deze kunt uzelf geven, maar ook uw partner of iemand anders.

Bent u op zoek naar een nieuwe bedrijfswasmachine? Dan wilt u natuurlijk wel een machine kopen die perfect aansluit op uw wensen. Als u dit wilt dan zijn er een aantal punten waar u op moet letten. In deze blog vertellen wij u hier meer over.

Een industriële of professionele wasmachine?

Als u op zoek gaat naar een wasmachine voor uw bedrijf dan komt u waarschijnlijk twee verschillende types tegen: een professionele en een industriële wasmachine. Een professionele wasmachine is, zoals de naam het eigenlijk al zegt, geschikt voor professioneel gebruik. U kunt hiermee circa vier wasjes per dag draaien. Heeft u een wasmachine nodig waarmee u de hele dag kunt wassen? Dan is het slim om te kiezen voor een industriële wasmachine. Deze is zeer geschikt voor bijvoorbeeld het wassen van bedrijfskleding. Let erop dat een professionele wasmachine ongeveer 10.000 tot 20.000 draaiuren meegaat, terwijl een industriële wasmachine ongeveer 35.000 tot 50.000 draaiuren.

Een bedrijfswasmachine VS een huishoudelijke wasmachine

Natuurlijk kunt u kiezen voor een huishoudelijke machine voor uw bedrijf, maar het is goed om te weten dat een professionele of industriële wasmachine veel meer kan opleveren voor uw onderneming. Zo zijn de wastijden een stuk korter, heeft u een ruimere capaciteit voor het wassen en is de bediening erg eenvoudig. Professionele en industriële wasmachines zijn uitgerust met lagers, schokdempers en een afvoerklep. Hierdoor gaan ze stukken langer mee dan een huishoudelijke wasmachine.

Branchegerichte oplossingen?

Laundry Expert is de expert in het aanbieden van industriële en professionele wasmachines. Bij dit bedrijf vindt u dan ook branchegerichte oplossingen. Zo heeft een zorginstelling een andere machine nodig dan de horeca. Om in te spelen op uw situatie, wordt er goed geluisterd naar uw wensen en eisen. Hierna worden de machines die het beste passen bij uw wensen uitgelicht. Zo kunt u een professionele wasmachine kopen die helemaal aansluit bij uw branche.

Meer weten?

Heeft u ook interesse in de aanschaf van een bedrijfswasmachine? Via de website van Laundry Expert ontdekt u de vele mogelijkheden. Heeft u nog vragen of wilt u advies? De experts van dit bedrijf voorzien u graag van advies op maat, dus neem contact op.

Wist u dat gietvloeren sneldrogend zijn? Door de snelle plaatsing is de werkonderbreking minimaal, zodat u gewoon in business kunt blijven. Zijn sterke en stootvaste eigenschappen maken dit type vloer buitengewoon geschikt voor bedrijfsruimtes.

Gietvloeren bijzonder veelzijdig

Gietvloeren worden in de regel samengesteld uit epoxy of polyurethaan. Beide vloertypes kenmerken zich door de volgende eigenschappen:

  • Een hoge mate van slijtvastheid;
  • Een snelle plaatsing. De verwerkingstijd bij 20 graden bedraagt maximaal 60 minuten. Na plaatsing zijn gietvloeren beloopbaar na 24 uur, berijdbaar na 48 uur en volledig doorgehard na 7 dagen;
  • Vloeistofdichtheid en bestendigheid tegen diverse chemicaliën;
  • Eenvoudig te reinigen oppervlaktes, dus onderhoudsvriendelijk.

Epoxy gietvloeren zijn bij uitstek geschikt voor industriële toepassingen. In publieke ruimtes daarentegen wordt vaker gekozen voor polyurethaanvloeren. Qua stevigheid en duurzaamheid doen beide gietvloeren niet voor elkaar onder.

Epoxy gietvloeren: uiterst robuust

Epoxy gietvloeren (zoals die van HIM Products) dragen de zwaarste lasten met groot gemak. Machines of voertuigen? Geen centje pijn dankzij de hoge stootvastheid. In de volgende branches worden epoxy gietvloeren doorgaans veel gebruikt:

  • Farmaceutische industrie
  • Technische ruimtes
  • Productiehallen
  • Showrooms

Stuk voor stuk branches waar sprake is van veel in- en uitloop. Geen van hen kan het zich eigenlijk permitteren om de deuren voor lange tijd te moeten sluiten of uit te wijken naar een andere locatie. Door de vloer op gunstige tijdstippen te plaatsen, zoals vlak voor het weekend, rust- of vakantiedagen, hoeft niemand daar hinder van te ondervinden.

Polyurethaan gietvloeren: de rust zelve

Daar waar ruimtes vragen om vloeren die meer loopgemak bieden, komen polyurethaan gietvloeren om de hoek kijken. De vloeren vormen na uitharding een gladde, hard-elastische ondergrond. Deze vloer kenmerkt zich door zijn contactgeluiddemping. Polyurethaan gietvloeren zijn onder meer geschikt als vloerafwerking in:

  • Ziekenhuizen
  • Laboratoria
  • Scholen
  • Musea

Vloer zit altijd als gegoten

HIM gietvloeren staan hoe dan ook garant voor een naadloos beschermde ondergrond, van muur tot muur. Welke vloer uw voorkeur ook heeft, beide vloeren combineren robuustheid met praktisch gemak en comfort. Het eindresultaat is altijd strak. De vloeren zijn namelijk niet alleen stijlvol, maar ook zelfnivellerend. Gietvloeren – what’s in a name? – zitten altijd als gegoten.

Gietvloer

Iedereen maakt wel eens een foutje; ook jouw medewerkers. Als werkgever is het dan ook ontzettend belangrijk om je middels een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te verzekeren voor eventuele schade. Maar waar gebruik je de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nou voor, en hoe sluit je de juiste verzekering af?

Werkgevers verzekeren werknemers

Zeker wanneer je werkzaam bent voor een eigen onderneming, ligt alle verantwoording bij jou: jij zorgt als werkgever dat jouw werknemers goed verzekerd zijn. Sluit je geen verzekering af, dan kan een foutje, vergissing of ongelukje hoog in de kosten lopen. Verkeerde handelingen, fouten in aangeleverd werk en nalatigheid geven de opdrachtgever de mogelijkheid om een schadevergoeding te eisen.

Stel dat…

Stel je werkt in de constructie, en levert met grote regelmaat belangrijke gemeente constructies aan. Het gaat jaren goed, totdat het een keer misloopt. Je hebt een aantal cruciale fouten gemaakt in je aangeleverde werk, en je opdrachtgever is hierdoor in de problemen gekomen. Door grote constructiefouten is de fundering is ingestort, en hierdoor loopt je opdrachtgever een grote hoeveelheid omzet mis. Daarnaast moeten er kosten gemaakt worden om de schade te herstellen. Het herstel en deze gemiste omzet worden door de opdrachtgever gezien als jouw verantwoordelijkheid. De kosten hiervan zal hij vervolgens mogelijk op jou willen verhalen: er wordt aanspraak gedaan op het bedrijf.

Wat valt er onder de ABV?

Dit is waar de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (ook wel de ABV genoemd), in het spel komt. Deze verzekering zorgt er namelijk voor dat alle kosten rondom dit soort schadeclaims vergoed worden. Zowel de schadevergoeding als eventuele juridische kosten worden gedekt. Ook in gevallen van een ongelukje waardoor er schade aan apparatuur is (een kop koffie over de laptop van je opdrachtgever), wordt vergoed met de ABV. De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zorgt er dus voor dat je onbezorgd kunt doen waar je goed in bent, en je in geval van ongelukjes, schade en schadeclaims terug kunt vallen op je verzekeraar.

Een WA verzekering telt niet

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is anders dan de standaard WA verzekering. De WA verzekering is namelijk gericht op je privé-leven en dat van je medewerkers; niet op het professionele bestaan en je onderneming. Schade uit beroep kan dan ook nooit verhaald worden op een privé verzekering. Zorg dus dat je werknemers, en hierdoor je onderneming, geen risico lopen en sluit een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af. Ook de beste kunnen een foutje maken.

Ondernemers weten als geen ander hoe belangrijk het is om altijd de beste deals te sluiten. Als er ergens voordeel te behalen is, sta jij als ondernemer dan waarschijnlijk ook vooraan. Zeer verstandig om te doen, want anders zou je ook maar een dief van je eigen portemonnee. Daarom weet je waarschijnlijk ook hoe je zakelijk de belasting zo laag mogelijk kan houden. Maar weet je ook hoe je het beste privé je belastingaangifte kan regelen? Samenwonen en een fiscaal partnerschap kan bijvoorbeeld honderden euro’s per jaar schelen.

De voordelen van een fiscale partner

Samenwonen en dit ook belastingtechnisch aangeven, kan je dus jaarlijks een hoop geld schelen. Je doet dit door een fiscaal partnerschap aan te gaan. Klinkt een beetje als een relatie wettelijk laten vastleggen door middel van een geregistreerd partnerschap of huwelijk. Het is echt veel minder ingewikkeld. Het enige dat je hoeft te doen is je belastingaangifte gezamenlijk in te vullen, in plaats van dat je dit ieder apart doet. Je kan ook eens kijken naar een samenlevingscontract, want hier zijn mogelijk ook flink wat voordelen te behalen.

Maar hoe kun je hier nu voordeel uit halen? Als je gezamenlijk belastingaangifte doet, mag je bepaalde zaken verdelen over jullie beiden. Denk hierbij aan vermogen, inkomsten en aftrekposten.

Omdat je als ondernemer vaak collectief geen aanvullend pensioen opbouwt, is het verstandig ieder jaar wat geld hiervoor te sparen. Dit kun je zakelijk doen door het bedrag dat je volgens de jaarruimte belastingvrij mag sparen, opzij te zetten als oudedagsreserve. Heb je echter maar weinig jaar- of reserveringsruimte, maar heb je toch winst die je graag wil sparen voor later? Dan kun je ook privé sparen. Dit spaargeld geef je op als vermogen in box 3. Voordeel van een fiscaal partnerschap is dat je samen onbelast veel meer vermogen kunt hebben. Doe je apart aangifte dan mag je namelijk 30 duizend euro belastingvrij aan vermogen hebben, maar gezamenlijk wordt dat verdubbeld naar 60 duizend euro belastingvrij vermogen.

Een tweede manier waarop een fiscaal partnerschap voordeel kan opleveren is door middel van herverdeling van de aftrekposten. Dit is vooral interessant als jij en je partner een erg verschillende inkomen hebben. Hebben jij en/of je partner aftrekposten zoals hypotheeklasten en studiekosten? Laat dan degene met het hoogste inkomen deze als aftrekpost opgeven. Vanwege de progressieve inkomstenbelasting levert dit meer voordeel op dan wanneer degene met het laagste inkomen dit doet.

Belastingtechnische nadelen van een fiscaal partnerschap

Het kan echter ook zijn dat een besluit zoals samenwonen belastingtechnisch juist niet zo interessant is. Vooral als je het niet alleen over samenwonen hebt, maar ook over een fiscaal partnerschap. Voor sommige uitkeringen en toeslagen geldt bijvoorbeeld dat ze alleen worden toegekend tot een bepaald inkomen. De partner met het lagere inkomen kan dus uitkeringen of toeslagen mislopen als je fiscaal partner wordt. Dit omdat het fiscaal partnerschap het inkomen wordt opgeteld en zo snel boven het maximale inkomen van de toeslag zicht. Maar zelfs samenwonen zonder fiscaal partnerschap kan al invloed hebben, bijvoorbeeld als je kijkt naar de zorgtoeslag. Je partner kan dan als toeslagpartner worden gezien, waardoor je minder toeslag ontvangt. Meer weten hierover? De Belastingdienst geeft meer info.

Fiscaal partnerschap is echter niet verplicht als je gaat samenwonen. Wel is het handig om erover na te denken voordat je bij elkaar intrekt. Dit en een aantal andere relevante onderwerpen waar je aan moet denken vind je in de bunq samenwonen checklist.

Wat is voordelig voor jou?

Ieders situatie is anders. Daarom is het ook lastig zo maar te zeggen of samenwonen en een fiscaal partnerschap voor jou interessant is. Je kunt hier zelf achter komen door op diverse manieren je belastingaangifte in te vullen. De meest voordelige stuur je vervolgens in als definitieve aangifte. Kon je er toch niet helemaal uit? Schakel dan een adviseur in.

Het juiste ERP-systeem vinden voor jouw bedrijf is niet eenvoudig. Wat is ERP en wat is het beste ERP-systeem? Dat het iets met productiviteit en planning te maken heeft, wist je waarschijnlijk al. De systemen zijn echter zo divers en steeds gericht op andere bedrijfsnoden en -processen, dat een pasklaar antwoord nu eenmaal onmogelijk is. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je geen geschikt ERP-systeem vinden kan, integendeel. Onderstaande vijf tips helpen jou ERP-systemen te vergelijken en het beste ERP-systeem voor jouw organisatie op te sporen.

Vertrek vanaf de eigen noden

Het zou bijna een uitspraak van John F. Kennedy kunnen zijn: vraag niet wat een ERP-systeem voor jou kan betekenen, maar ga na wat jij van een ERP-systeem verlangt. Het lijkt de logica zelve, maar toch zien we het maar al te vaak gebeuren. Een ERP-systeem kies je steeds in functie van de eigen noden, wensen en verlangens. De functionaliteiten van dat systeem dienen daar dan ook optimaal bij aan te sluiten. Zo zal een groothandelaar kiezen voor een ERP-systeem met een focus op voorraadbeheer, terwijl men in de bouw eerder zal gaan voor een ERP-systeem met een focus op materiaalplanning. Logisch, toch?

Ga na welke ondersteuning ieder ERP-systeem biedt

Ongeacht of je kiest voor een branchespecifiek of een algemeen ERP-systeem: de implementatie ervan is lang niet altijd eenvoudig. Het gaat telkens om een ander systeem dat op een andere manier met zich laat werken. Tenzij je over een ervaren partner beschikt die jou een handje kan helpen, zal de support desk van de ERP-leverancier vaker wel dan niet een reddende engel zijn. Ga daarom steeds na of support al dan niet in de prijs begrepen is en welke diensten zij verlenen. In geval van problemen wil je nu eenmaal op een hulplijn kunnen rekenen…

Kies in functie van de bedrijfsgrootte

Als zzp’er is de bedrijfsvoering meestal nog eenvoudig te overzien en heb je geen ERP-systeem nodig. Anderzijds is een ERP-systeem er ook niet alleen voor het grootbedrijf. Ook mkb’ers kunnen tegenwoordig beroep doen op gespecialiseerde ERP-systemen. Het gaat om een gelijkaardige opbouw maar met een focus op andere behoeften. Daarom is het belangrijk om het ERP-systeem te kiezen in functie van de bedrijfsgrootte.

Ga de geschiktheid van de eigen hardware na

Er zijn nog steeds veel bedrijven die voor on-premise ERP-software kiezen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat dat voor de eigen hardware geen belemmering vormt en de IT-afdeling ook het onderhoud kan uitvoeren. Mogelijks zal je de IT-afdeling onder handen moeten nemen om alles vlot te laten verlopen. Gaan daar te grote kosten mee gemoeid? Dan zal het meestal interessanter zijn om te kiezen voor een ERP-systeem in de cloud, zo ontlast je de eigen IT-afdeling. Houd ook hiermee rekening tijdens het keuzeproces.

Vergelijk leveranciers en prijzen

Op het internet zijn er talloze tools beschikbaar om ERP-systemen te zoeken en te vergelijken. Een voorbeeld daarvan is erpoverzicht.nl. Zo kan je zelf aanduiden welke functionaliteiten niet mogen ontbreken, hoeveel budget je per gebruiker wilt vrijmaken en wat het totale budget voor het ERP-systeem is. Vertrouw wel niet blindelings op dergelijke vergelijkingstools maar neem ook zelf even contact op met ERP-leveranciers om een en ander te bespreken. Soms moet die ‘klik’ er nu eenmaal gewoon zijn.

Het idee van leren en werken is door de tijd heen aardig veranderd. In het verleden verliep het werkzame leven van iemand zijn gehele leven vrij voorspelbaar. Of men kon aan de slag zonder opleiding en deed al werkend ervaring op. Of men kon wel een opleiding volgen, en ging daarna aan de slag om ervaring op de doen. Scholing kwam er eigenlijk tijdens de werkzame periode (vaak bij een enkele werkgever) nauwelijks meer aan te pas. Maar dat is veranderd. Wat is er zo belangrijk aan scholing van personeel?

Her- of omscholing om personeelstekort op te vangen

De economie is alweer een paar jaar aan het aantrekken. Dat wordt ook op de arbeidsmarkt gevoeld. Sectoren zoals IT, techniek en het onderwijs kampen intussen met een fors personeelstekort. Dit kan niet enkel met de instroom van studenten worden opgelost. Scholing kan daarom helpen het tekort aan mensen op te vangen. Bijvoorbeeld door personeel dat al in dienst is om te scholen zodat zij ook andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. Of door veelbelovende mensen die niet geheel aan de functie-eisen van een vacature voldoen, toch een baan aan te bieden en om te scholen. In de technische sector is dit bijvoorbeeld mogelijk door middel van Kenteq cursussen.

Scholing maakt je als werkgever interessant

Een tweede voordeel dat scholing heeft, is dat je als werkgever interessant blijft voor medewerkers. Vooral de jongere generatie zal nooit meer gedurende een heel leven hetzelfde werk blijven doen, bij dezelfde werkgever. Ze zijn op zoek naar afwisseling en uitdaging. En hoe kun jij als werkgever dan zorgen voor aan uitdaging? Door scholing aan te bieden en de mogelijkheid te geven van functie te wisselen. Fijn natuurlijk dat je iemand niet hoeft in te werken in het bedrijf. Medewerkers van nu zien scholing voornamelijk als een investering in zichzelf, maar blijven op deze manier toch meer gemotiveerd en langer aan het bedrijf verbonden.

Scholing nodig door strengere wet- en regelgeving

Nog een reden waarom scholing zo belangrijk is voor personeel, zijn de steeds strengere regels volgens welke gewerkt dient te worden. Een voorbeeld in de technische of transport- en logistieksector zijn de steeds strengere veiligheidseisen. Jaarlijks vinden er nog steeds veel bedrijfsongevallen plaats. De Nederlandse overheid wil graag dit aantal verlagen. Werkgevers ook, aangezien zij vaak te maken krijgen met ziekteverzuim na een ongeval. Medewerkers hebben recht op een veilige werkvloer, en scholing speelt een grote rol in het realiseren hiervan.