Category

Eigen Zaak

Category

Een zakelijk terras inrichten, hoe pak je dit aan? Of je nou op zoek bent naar een terras voor cliënten van een zorginstelling, tuinmeubelen voor een horecagelegenheid óf naar een bedrijfsterras voor medewerkers en collega’s, tuinmeubelen zijn altijd een goed idee!

Bij een bedrijfsterras kun je denken aan een terras voor medewerkers óf een terras voor cliënten of klanten. Dit is geheel afhankelijk van de branche waarin jouw bedrijf of het bedrijf waarvoor je werkzaam bent, zich begeeft.

Terras voor cliënten

Denk bij een zorginstelling bijvoorbeeld aan een fijn terras voor cliënten, passend bij de eventuele beperkingen van de doelgroep. Tuinmeubelen die stevig zijn en tegen een stootje kunnen, maar toch een ergonomisch zitcomfort bieden.

Terras voor clienten

Tuinmeubelen voor een horecagelegenheid

Bij een horecagelegenheid past weer een heel ander terras. Wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk zitplekken creëren of wil je een bepaalde sfeer uitstralen? Je kunt denken aan een functioneel terras met veel praktische zitplekken zodat ook de bediening gemakkelijk haar weg vindt. Of juist een kleurrijk terras dat past bij de huisstijl. Ook voor horecagelegenheden is het van belang dat het terras tegen een stootje en een vlekje kan.

Tuinmeubelen voor horeca
Tuinmeubelen voor horeca

Bedrijfsterras

Daarnaast is het natuurlijk ook goed mogelijk dat je een fijne plek wilt creëren voor medewerkers of collega’s. Na een ochtend hard werken wil je werknemers graag een welverdiende pauze aanbieden op een fijne plek. Uit onderzoek is gebleken dat pauze in de buitenlucht bijdraagt aan de gezondheid en productiviteit van werknemers. Zo is ‘lunchwandelen’ al jarenlang een populair begrip, maar soms wil je graag even genieten van een uitgebreide lunch zonder tegelijkertijd te moeten wandelen. Maar niet alleen voor de lunch is een bedrijfsterras ideaal, ook bijvoorbeeld een meeting kan prima in de buitenlucht worden gehouden!

Dat een fijn bedrijfsterras tal van voordelen biedt is bekend, maar hoe richt je dit terras het beste in? Allereerst is handig om te inventariseren hoeveel zitplekken je wilt bieden. Houden alle werknemers tegelijkertijd pauze, of gebeurt dit in shifts? Wil je verschillende hoekjes creëren of juist één gezellige lange tafel? Een erg populair item bij bedrijfsterrassen is een picknicktafel. Deze tafels bieden veel gezellige zitplekken en nemen weinig ruimte in beslag.

Bedrijfsterras

Benieuwd welke stijl bij jouw bedrijf past? Op Pinterest vind je tal van voorbeelden en inspiratie voor een zakelijk terras!

Een kantoor moet efficiënt zijn en het maximale uit jouw werk halen. Bovendien moet het ook getuigen van stijl, zodat je er zorgeloos klanten kunt ontvangen. Met een beperkt budget is dit natuurlijk niet eenvoudig. Gelukkig kan je ook met een klein budget een leuke kantoorinrichting ontwerpen. Aan de hand van vijf tips tonen wij aan hoe je dit moet doen.

# 1. Stel een budgetplan op

In de eerste plaats moet je voorkomen dat jouw budget te snel ontoereikend wordt. Stel daarom een budgetplan op. Noteer alle ingrepen en noodzakelijke aankopen en verbind ze vervolgens aan een maximaal budget. Overschrijf de opgelegde grens natuurlijk niet en stel ook een prioriteitenlijst op.

Blijkt er na het verven bijvoorbeeld nog budget over te zijn? Dan wordt het resterende budget eerst uitgegeven aan een nieuwe vergadertafel en vervolgens aan een gezellige eettafel voor buiten. Zo voorkom je enerzijds dat het budget foutief wordt uitgegeven, maar ook dat het budget al te snel is opgebruikt.

# 2. DIY: Do It Yourself

Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Op voorwaarde natuurlijk dat je ook zelf wat van klussen af weet. Is dat het geval? Overweeg dan om een aantal taken zelf uit te voeren. Zo kan je kosten besparen. Dit kan gaan van verven tot het zelf monteren van kantoormeubelen. Natuurlijk kan je ook bestaand kantoormeubilair recyclen. Een oude kast even in de verf zetten is nu eenmaal veel goedkoper dan een nieuwe kast kopen, maar dat hoeven we jou vast niet te vertellen.

# 3. Gebruik tweedehands meubilair

Dit laatste brengt ons bij een derde tip: waarom zou je überhaupt nieuw meubilair aankopen? Natuurlijk is de nieuwste computer met de beste specificaties misschien noodzakelijk voor jouw kantoor. Maar is dat ook het geval voor jouw bureau? En de prullenbak? En wat met de archiefkast voor in de kelder?

Vaak kan je kantoormeubilair spotgoedkoop vinden op de tweedehandsmarkt. Omdat ze volledig afgeboekt zijn of omdat ze het resultaat zijn van een faillissement. Soms moet je ze zelf nog even oplappen, maar tweedehands meubilair biedt wel de nodige ademruimte om de rest van jouw kantoor budgetvriendelijk in te richten. Alleen de bureaustoelen koop je beter niet tweedehands. Een bureaustoel moet immers ergonomisch perfect zitten. Anders heb je binnen de kortste keren rugklachten.

# 4. Vervang kunst door planten

Bij kantoorinrichting denken we al snel aan decoratie. Kaders, kunstwerken en sculpturen kosten echter handenvol geld. Het kan gelukkig ook goedkoper. Laat groen de kantoorinrichting sieren. Door in te zetten op planten haal je de buitenwereld naar binnen. Bovendien zijn planten ook veel goedkoper en zouden ze zelfs de productiviteit op het werk verhogen. Natuurlijk moeten kantoorplanten niet alleen goedkoop zijn maar mogen ze ook niet al te veel aandacht vergen. Denk daarom aan onderhoudsvriendelijke planten zoals de spinplant of de Philodendron.

Heb je niet zo’n groene vingers? Dan kan je natuurlijk ook gewoon voor nepplanten kiezen. Voor alle duidelijkheid: je hoeft ze geen water te geven. Cactussen zijn in dat opzicht overigens ook interessant.

# 5. Vraag het personeel om hulp

Misschien zijn de medewerkers die ouderwetse muren ook zo beu als koude pap. Of misschien staan ze wel te springen om de vergaderzaal een upgrade te bezorgen. Vraag hen daarom ook even om hulp. Vrijblijvend natuurlijk. Maak hen dat ook duidelijk.

Sommigen zullen misschien nog een oud bureau op zolder staan hebben terwijl anderen ’s weekends echt wel even de handen uit de mouwen willen steken. Extra leuk en goedkoop! Vergeet hen natuurlijk niet te belonen. Een afsluitende barbecue en enkele verfrissende drankjes mogen bijvoorbeeld niet ontbreken. Uiteraard is dat ook goed voor het groepsgevoel.

Gezonde medewerkers presteren beter, zijn minder vaak ziek en voelen zich prettiger. Belangrijk dus om medewerkers een handje te helpen in het maken van gezondere keuzes. Maar hoe zorg je er voor dat de broodjes kroket voortaan blijven staan? Simpel. Door de inrichting aan te passen. Klinkt dit te mooi om waar te zijn? Wij leggen het uit.

Inrichting en routing

Gezondere keuzes in het bedrijfsrestaurant zijn te sturen. Dat blijkt uit het onderzoek van VU-gezondheidswetenschapper Liesbeth Velema. De inrichting en routing spelen hierin een cruciale rol. In een proef met een aantal bedrijfsrestaurants kwam naar voren dat er telkens meer gezondere producten werden verkocht als hier meer van werd aangeboden en deze opvallender werden gepresenteerd. Werknemers konden nog steeds kiezen uit een broodje kroket of snacks maar kozen door deze kleine aanpassingen vaker voor een gezondere lunch. Praktische tips die hieruit te leiden zijn: plaats gezondere producten vooraan op de route en laat gezondere opties beter opvallen door deze op ooghoogte te plaatsen.

More is more

Onderzoek laat zien dat het aanbod de vraag bepaalt. Waar meer van is, wordt meer verkocht. Less is more gaat niet op voor gezond eten. En juist daar liggen kansen. Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen vaak blindelings iets mee grissen. Waar het meeste van ligt, pakken ze. Door een grote hoeveelheid gezonde producten in het zicht te leggen, worden deze eerder gekozen dan ongezondere opties. Verklein je aan de andere kan het aanbod van ongezonde opties, dan creëer je een win-win situatie. Dit soort kleine aanpassingen hebben een grote invloed op de eetkeuzes van werknemers. Op lange termijn kan dit zelfs het eetpatroon van medewerkers beïnvloeden.

Millennials willen gezond bedrijfsrestaurant

Millennials nemen een steeds grote plek in op de werkvloer. Over een paar jaar zal 1/3 van alle werknemers een millennial zijn. Een groep die werkgevers dus zeker niet links kunnen laten liggen. Millennials kijken kritischer naar werkgevers. Authenticiteit is hierbij het kernwoord. En ja, zelfs de lunchkaart is een reden om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Uit de resultaten van het Nationaal Catering Onderzoek blijkt dat deze groep wensen heeft op het gebied van vegetarisch en biologisch eten. Met die vette frituurhap kun je dus niet meer aankomen. Het aanbieden van gezonde opties in het bedrijfsrestaurant wordt dus nóg belangrijker. Bent u er al klaar voor?

www.gastrodeals.nl

Wanneer je voor de eerste keer personeel moet werven, is dat het signaal dat het goed gaat met jouw onderneming. Toch gaat zo’n groeifase vaak gepaard met een aantal kopzorgen. Naast ondernemer word je immers ook een werkgever. En als werkgever rust er een grote verantwoordelijkheid op jouw schouders. Die verantwoordelijkheid begint eigenlijk al bij het vinden van personeel dat bij jouw onderneming past. Enkel zo kan je op lange termijn de tevredenheid garanderen. Maar hoe doe je dat, personeel vinden dat bij jouw onderneming past? Van zelf op zoek gaan tot het beroep doen op een executive search bureau: het kan allemaal.

Schets vooraf een profiel

Natuurlijk kan je lukraak aan het werven gaan en wachten tot de ‘klik’ er komt, maar efficiënt is dat zeker niet. Maak daarom vooraf reeds een schets van hoe een ideaal personeelslid er figuurlijk uit hoort te zien. Denk verder dan de opleidingsgraad of de aantoonbare ervaring, maar houd ook rekening met de kwaliteiten en eigenschappen. Moet het personeelslid stressbestendig zijn? Moet hij of zij een gemene opmerking van een klant kunnen slikken? Doe dat ook omgekeerd: maakt het überhaupt iets uit of het personeelslid al dan niet sociaal is of goed is met computers? Kortom: ken de vacature en je kent het gewenst profiel. 

Selecteer geschikte wervingskanalen

Hoewel alles start bij het kennen van de ideale kandidaat, zal die kandidaat zich daarom nog niet vanzelf aanbieden. Het vinden van een geschikt personeelslid kan soms een huzarenwerk lijken. En dat is ook logisch: de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren fors gewijzigd en sollicitanten gaan op een totaal andere manier op zoek naar werk.

Wanneer je het gewenste profiel kent, is het echter al een stuk eenvoudiger om de geschikte kandidaat op te sporen. Een jonge twintiger met interesse in softwareontwikkeling zal nu eenmaal andere vakbladen lezen dan een ervaren jurist, dat is de logica zelve. Ga vooraf na welke kanalen je dient te gebruiken om een geschikte kandidaat op te sporen, welke tone of voice je zal hanteren en met welke USP’s je de kandidaat zal overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Misschien toch maar hulp inschakelen?

Het vinden van een geschikte kandidaat is beslist geen eitje. Zeker indien je hoge eisen stelt of ook de kennis van de kandidaat op de proef wenst te stellen, is dat het geval. Hier is het dan ook aangewezen om beroep te doen op een uitzendbureau. Het risico bestaat echter dat het uitzendbureau minder zicht heeft op de onderneming en dus minder gericht op zoek gaat. Daarom geef je al jouw vooronderzoek maar beter concreet door. Voor het vinden van uitvoerend personeel is het beroep doen op zo’n uitzendbureau zelden een probleem. Bij leidinggevend personeel is het echter uitkijken geblazen.

De laatste jaren merken we dan ook dat executive search Nederland weet te veroveren, vooral omdat zij de link tussen de organisatie en de geschikte kandidaat des te beter leggen. Wil je het wervings- en selectieproces niet volledig zelf uitvoeren maar toch de zekerheid hebben dat het juiste talent jouw onderneming bereikt? Dan is een executive search bureau zeker een goed idee.

Voordat je uitgenodigd wordt op een sollicitatiegesprek, dien je een CV op te stellen, die eruit springt. Het maken van een CV is niet moeilijk, maar om je te onderscheiden van de rest kan een lastige opgave zijn. Denk eraan dat er vaak meerdere kandidaten zijn, met dezelfde achtergrond, die solliciteren op een functie. Zorg ervoor dat je niet onderop de stapel terecht komt. Hoe doe je dat? Dat lees je in deze blog.

#1 Zorg dat alles erin staat

Allereerst is het belangrijk dat alle algemene punten in je CV staan. Zo dienen: je voor- en achternaam, geboortedatum, woonplaats en telefoonnummer erin te staan. Daarna stel je jezelf voor d.m.v. een persoonlijk stukje. Vervolgens dienen je werkervaring en opleidingen naar voren te komen. Vergeet ook vooral relevante cursussen niet die je hebt opgedaan bij je vorige baan of op jouw opleiding.

#2 Begin met een quote

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” – Thomas Edison. Zodra je je persoonlijke stukje begint met een quote, heb je de aandacht van de lezer. Kies een quote uit die jou typeert en het ijs is gebroken. Op die manier leert het bedrijf je beter kennen en het is eens iets anders dan een standaard stukje. De quote kan ook humor bevatten, zolang je maar dicht bij jezelf blijft.

#3 Creativiteit doet overwinnen

Zoals we inmiddels weten; zullen er hoogstwaarschijnlijk meerdere kandidaten zijn die solliciteren op de functie. Daardoor moet de lezer zien dat jij veel tijd hebt gestoken in het maken van je CV. Het oog wil ook wat, dus laat je creativiteit de vrije loop. Ga er eens een dag voor zitten en maak er wat moois van. Let er wel op dat alle basiselementen erin staan en dat het duidelijk leesbaar blijft. Zo kun je met CV-templates spelen en je CV laten opvallen.

#4 Speel in op de vacaturetekst

Zodra je goed inspeelt op de vacature, zul je sneller uitgenodigd worden op een sollicitatiegesprek. Solliciteer je voor een online marketing-functie? Dan is het relevanter om een bijbaan als blogger te benoemen dan een baantje in de bediening. Voor een sales-functie zal het baantje in de bediening relevanter zijn, je kunt namelijk goed werken onder druk. Hetzelfde geldt voor opleidingen en cursussen. Zet alleen relevante opleidingen op je CV. Heb je een relevante minor gevolgd die relevant is aan de vacature? Vergeet die er vooral niet op te zetten.

#5 Video-CV

Wil jij het anders aanpakken dan anderen? Maak dan een video-CV van maximaal twee minuten. Indien je een video-CV maakt, laat je zien dat geen dertien-in-een-dozijn bent. Je kunt ook direct laten zien wie je bent. Zodra het bedrijf je ziet, hebben ze een duidelijker beeld van jou dan wanneer je een tekst-CV maakt. Je kunt zelfs je sollicitatiebrief maken d.m.v. een video.

Dankzij de bovenstaande tips is de kans een stuk groter dat jouw CV niet onderaan de stapel terecht komt. Een creatief CV zal het namelijk beter doen dan een standaard CV.

Deze blog is aangeleverd door YoungCapital.

Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid worden ieder jaar weer belangrijker. We recyclen steeds vaker, het woon- en werkverkeer wordt steeds milieuvriendelijker, en we staan ook regelmatig stil bij het duurzame ondernemerschap. Onderdeel van het ondernemerschap is natuurlijk je kantoor; en dat kantoor wordt waarschijnlijk professioneel schoongemaakt door schoonmaak diensten in Amsterdam of andere steden. En ook op het gebied van schoonmaken zijn er steeds meer milieuvriendelijke initiatieven te vinden.

Bewuster schoonmaken

Er wordt bijvoorbeeld steeds minder warm water gebruikt om schoon te maken, en de producten met vluchtige organische stoffen (denk bijvoorbeeld aan spuitbussen) worden steeds vaker vermeden. Zo is chloor bijvoorbeeld lang niet altijd nodig om een toilet schoon te maken, en kan kalkaanslag ook gewoon verwijderd worden met schoonmaakazijn. Een professioneel schoonmaakbedrijf weet precies welke vervanging er mogelijk is voor milieu-onvriendelijke producten; en gebruikt deze ook overal waar mogelijk.

Belasting voor het milieu

Ook voor de productie van schoonmaakmiddelen zijn energie en dus grondstoffen nodig. Het grote verschil met onze energie in huis is het feit dat schoonmaakmiddelen na gebruik, het water en de omgeving kunnen vervuilen. De schadelijke stoffen in de schoonmaakmiddelen blijven vaak achter in de waterzuiveringsinstallaties, en dit beïnvloed de kwaliteit van het water dat vervolgens bij ons uit de kraan komt. Er worden dan ook steeds minder schoonmaakmiddelen met giftige stoffen gebruikt, en deze schoonmaakmiddelen worden niet zomaar weggespoeld.

Alternatieven voor milieuvriendelijke schoonmaak

Schoonmaakbedrijven vinden dan ook steeds meer alternatieven en kleine aanpassingen om de schoonmaak zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. Het gebruik van warm water wordt bijvoorbeeld verminderd, en dit is ontzettend goed. Voor warm water worden namelijk vaak fossiele brandstoffen verbrand (en dus is er sprake van CO2 uitstoot), en dit is schadelijk voor het milieu. Ook oplosmiddelen en gassen (vluchtige organische stoffen) worden steeds minder gebruikt; deze dragen namelijk bij aan het vormen van smog. Denk aan ruitenwisservloeistof, glasreinigers en andere spuitbussen.

Vluchtige oplosmiddelen

Daarnaast kunnen de vluchtige oplosmiddelen de luchtwegen irriteren; zowel bij de schoonmakers zelf als bij de medewerkers die de ruimte vervolgens betreden. In sommige gevallen kan dit zelfs tot allergische reacties leiden. Middelen zoals chloor of andere sterk dampende producten kunnen tot flinke irritaties volgen; en in sommige gevallen zelfs brandwonden veroorzaken. Door deze stoffen te mijden zorg je niet alleen voor een milieuvriendelijk, maar ook een gezond kantoorpand. In plaats van het gebruik van vluchtige oplosmiddelen of organische stoffen, wordt er dus steeds vaker naar een milieuvriendelijke vervanging gezocht.

Ondernemen staat gelijk aan investeren. Zonder een goede keuken kan je nou eenmaal geen toprestaurant uitbaten. Toch heeft lang niet elke ondernemer het benodigde kapitaal zomaar beschikbaar. Zij kunnen dan kiezen voor een bedrijfslening. Maar wat kun je nou eigenlijk met een bedrijfslening? Bestaan er ook andere vormen van krediet? En aan welke kosten mag je dan denken? Dat lees je in dit artikel.

Wat kun je met een bedrijfslening?

Met een bedrijfslening kun je investeringen financieren, ongeacht of het gaat om roerende of onroerende goederen. Dergelijke investeringen hebben een levensduur van minimaal één jaar. Het gaat bijvoorbeeld om machines, computers, een bedrijfsauto of een opslagruimte. Ook voor de herfinanciering van vastgoed kun je een bedrijfslening afsluiten.

Om in aanmerking te komen voor een bedrijfslening dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo moet je voldoende kredietwaardig zijn. De kredietverstrekker zal bijvoorbeeld een prognose vragen, maar ook de recente aangiftes en de winst- en verliesrekeningen.

Eventueel kan de kredietverstrekker ook informatie vragen met betrekking tot de investering zelf. Denk bijvoorbeeld aan een offerte of de specificaties van de aan te kopen machines. Geen onbelangrijke gegevens, want op basis hiervan zal men ook het rentepercentage bepalen.

Specifiek gebruik van een bedrijfslening

In principe wordt de bedrijfslening voor een specifiek gebruik afgesloten. Denk bijvoorbeeld aan de aankoop van een machine. Dat is niet onlogisch, want voor de kredietverstrekker vormt die machine dan ook een zekerheid.

De kredietverstrekker zal het gebruik van een bedrijfslening dan ook vaak beperken, net zoals we dat ook bij andere vormen van zakelijk krediet zien. Denk onder andere aan een PIN Voorschot dat uiteraard werkkapitaal aanbiedt en er niet is om de aankoop van een nieuwe keuken te financieren.

Wat kost een bedrijfslening?

Ook hier is er geen pasklaar antwoord mogelijk. De kosten van een bedrijfslening zijn immers afhankelijk van een aantal factoren.

De commerciële formule

De kredietverstrekker heeft altijd een bepaalde bewegingsruimte. Die bewegingsruimte laat zich onder andere afbakenen door de commerciële instructies van het hoofdkantoor. Wie bijvoorbeeld een lening afsluit voor het financieren van een auto, zal een lagere rente betalen dan bij het toekennen van risicokapitaal.

Dat de commerciële formule een rol speelt, bewijst ook de onderhandelingsmarge die je hebt. Zo kun je perfect verschillende offertes opvragen, ze vergelijken en vervolgens de kredietverstrekkers tegen elkaar uitspelen.

Garanties en zekerheden

De rente zal steeds het risico volgen. Hoe lager het risico van een bedrijfslening is, hoe aangenamer de rente zijn zal. Dat is meteen ook de reden waarom het verstrekken van zekerheden het totale kostenplaatje doet dalen. Zo kun je je persoonlijk borg stellen voor de zakelijke lening of kun je jouw effectenrekening in pand geven.

Het ontleende kapitaal en de duurtijd

Des te hoger het bedrag dat je ontleent, des te hoger de kosten zullen zijn. Dat is nu eenmaal hoe percentages werken. Uiteraard speelt ook de duurtijd van de bedrijfslening een rol. Hoe langer je leent, hoe langer de samengestelde rente wordt doorgerekend. En hoe hoger de kosten dus zullen zijn.

De internationale markten

Tot slot speelt ook de economische situatie een rol. Fluctuaties in de rente op lange en korte termijn zullen ook de tarieven die banken hanteren, beïnvloeden. Hierdoor spelen indirect ook de politieke situatie, het beleggersklimaat en de inflatie een rol. Te veel om over uit te weiden, maar samengevat zijn er nu eenmaal momenten waarop het een stuk interessanter is om een krediet aan te gaan.

De zakelijke sim only markt trekt sinds afgelopen jaar enorm aan. Sowieso is de sim only markt in zijn geheel keihard groeiende en focussen alle mobiele providers zich maximaal op sim only abonnementen. Vergelijkingswebsite Simonlycheck.nl verwacht een stijging van maar liefst 35% van de zakelijke contracten met alleen een simkaart, sim only. Hoe heeft simonlyhcheck.nl als relatief nieuwe speler hier strategisch gezien zo snel op kunnen inspelen? Het antwoord: Groeien in 1 Niche →  Uitbreiding van jouw netwerk →  connecties tot Primeurs!

De zakelijke markt was altijd een ondergeschoven kindje binnen de “sim only markt”, maar dit is nu veranderd. Providers als Vodafone, KPN en T-mobile zetten vol in op de uniek vormgegeven zakelijke sim only contracten.

Eigenaar van de website simonlycheck.nl, Wesley Kelder, is tevens eigenaar van de grootste prepaid telecomwebsite van Nederland www.prepaidsimkaart.net. Kelder en zijn bedrijf vertellen ons hoe je verschillende sales en marketing strategieën met elkaar kan combineren tot kleine en grote successen.

Kelder zit al 9 jaar in de telecombranche en krijgt regelmatig primeurs als informatie. Dit heeft niet te maken met het feit dat hun zo groot zijn binnen de sim only markt, maar er zijn erg sterke banden en connecties opgedaan binnen de niche “prepaid”. Door de grote aanvoer van prepaid sales is Kelder een bekende naam geworden in de wandelgangen van providers. Dit is de hoofdreden van succes: doe de juiste connecties op, zelfs binnen een niche om later omhoog te klimmen naar een bredere markt.

Voordat de zakelijke sim only markt losbarstte heeft Kelder van een tweetal mobiele providers op voorhand informatie gekregen over toekomstige ontwikkelingen. Hier heeft zijn bedrijf dus mooi op weten in te spelen met de redelijk nieuwe website simonlycheck.nl wat per direct zijn “tropische vruchten” afwerpt. Een half jaar voordat de zakelijke sim only markt aantrok konden bedrijven op voorhand al informatie inlezen over een zakelijke sim only op simonlycheck.nl.

Het grote voordeel die hiermee wordt opgedaan is vanuit het perspectief: Zoekmachine Optimalisatie. Binnen iets langer dan een half jaar tijd heeft de website Simonlycheck het voor elkaar weten te krijgen om als kleine speler hoog in Google te komen tussen de gevestigde orde.

De learning hierin is: Gebruik je netwerk voor informatie, maar wanneer deze informatie ontvangen, gebruik je platformen als Google om hier potentiële klanten mee op te vangen via zoekmachine optimalisatie.

Wat kunnen wij leren van dit verhaal? Kortom, “wordt goed in een specifieke niche binnen een grote markt, groei hierin en betrek vervolgens de grotere markt. De learnings en connecties die je opdoet in het proces van groei binnen de eerst gekozen niche, zijn de waardevolle wapens om de grote markt met de “big boys” concurrerend te betreden!” – Aldus Wesley Kelder

Wanneer je een zaak in de bouw hebt, kan je het vast beamen: er is massa’s werk te verrichten en iedereen schreeuwt om harde deadlines. Allemaal goed en wel, maar tijdsgebrek mag niet in onveilige situaties resulteren. In een sector waar arbeidsongevallen lang niet ongewoon zijn, is het des te belangrijker om de veiligheid te waarborgen. Meer nog: je moet net de veiligheid in jouw onderneming verhogen!

Hoe je dat doet? Onderstaande 4 veiligheidstips geven alvast een en ander aan. De wettelijke verplichtingen en het aanbieden van persoonlijke beschermingsmiddelen laten we achterwege: dat hoort de logica zelve te zijn.

# 1. Begin met informeren, maar volg nadien ook op

Natuurlijk neem je de nodige veiligheidsmaatregelen en voer je ook controles uit. Maar anderzijds moeten de werknemers dan wel op de hoogte zijn van de te treffen veiligheidsmaatregelen. Goede afspraken maken, luidt dan ook de boodschap.

Hang posters op, deel folders uit en geef aan waar medewerkers op moeten letten. Zorg dat veiligheidscoördinatoren een en ander grondig opvolgen en instrueer ook beginnende werknemers, bijvoorbeeld door van start te gaan met een veiligheidstraining.

Verstop je overigens niet achter een taalbarrière. Neem je een anderstalige werknemer in dienst? Dan moet je er ook voor zorgen dat deze werknemer veilig aan de slag kan gaan.

# 2. Voorkom lichamelijke (over)belasting

In de bouwsector ontstaat het merendeel van de medische euvels heus niet door pijnlijke valpartijen of op hol geslagen boormachines. Vaak is de oorzaak dan ook veel onschuldiger.

Een jarenlange belasting van het lichaam kan bijvoorbeeld nare gevolgen hebben. Tracht daarom lichamelijke belasting te voorkomen. In de toekomst zullen we dat misschien doen met exoskeletten, maar momenteel houden we het op trainingen waarmee we medewerkers de juiste hef- en tiltechnieken aanleren. Ook uiteenlopende hulpmiddelen zijn een welgekomen toevoeging. Zo kan je zijladers gebruiken, rolkarren voorzien of liftsystemen installeren. Na twintig jaar in de bouw hoeft de rug immers nog niet versleten te zijn.

# 3. Neem tijdig pauzes

In de praktijk ontstaan veel arbeidsongevallen niet meteen door het ontbreken van veiligheidsmiddelen. Vaak liggen menselijke fouten aan de basis. Een vergetelheidje kan echter verregaande gevolgen hebben. Door voldoende pauzes te voorzien voorkom je concentratieproblemen. En zo ook ongevallen.

Ook voldoende eten en drinken verkleint overigens het risico op arbeidsongevallen. Tijdens de zomermaanden deel je daarom voldoende fris water uit. En tijdens de Ramadan doe je er goed aan om de veiligheid van moslimmedewerkers nog beter op te volgen.

# 4. Voorzie EHBO-middelen

Ondanks alle inspanningen kan het soms alsnog mislopen. Dan is het belangrijk om tijdig in te grijpen. Op die manier kan je soms het risico op verregaande gevolgen terugdringen. Voorzie daarom steeds voldoende EHBO-middelen. Nee, niet alleen een koffertje die je in de bestelwagen legt maar wel verschillende koffertjes die zich steeds op diverse locaties op de werf bevinden.

Communiceer ook duidelijk waar de EHBO-middelen zich bevinden en zorg dat iedereen binnen de kortste tijd het koffertje gebruiken kan. Veilig werken in de bouw begint immers preventief, maar zal ooit curatieve ingrepen vergen. En daar ben je maar beter op voorbereid.