Category

Eigen Zaak

Category

Onderzoeken naar nek- en rugklachten op het werk worden bij de vleet uitgevoerd. Wanneer het over rugklachten gaat, zijn het vooral een combinatie van belastingsfactoren en fysiologische determinanten die een rol spelen. Wie een dagje ouder wordt en voortdurend moet tillen, buigen en draaien, loopt dan ook een hoger risico op rugklachten. In 2012 linkte de Gezondheidsraad echter ook beeldschermwerken aan een aantal klachten. Het gaat om nekklachten, klachten aan de schouders, armen, polsen en handen, maar ook om oogklachten. Eveneens legde men verbanden met psychische aandoeningen en slaapstoornissen.

Door de ergonomie op kantoor te verbeteren, zal je heus niet alle risico’s wegnemen. Toch is het niet onbelangrijk om aandacht te hebben voor nekklachten en klachten aan de bovenste extremiteiten (bv. armen, polsen, handen en schouders). Hoe je dat doet? Daarvoor dien je met vier basisprincipes rekening te houden. Enkel zo verkrijg je een goede en comfortabele werkplek.

Recht op een verstelbare werkplek

De tijd dat alle bureaus en computerschermen exact dezelfde afmetingen hadden, behoort echt wel tot het verleden. Dat zoiets niet goed is voor onze gewrichten, hoeft echt niet te verbazen. Niet voor niets hebben grotere mensen ook klachten bij een lange Ryanair-vlucht: de zitplaatsen zijn niet aangepast aan hun lichaam. Na enkele uren is dat nog niet dramatisch, maar na enkele jaren…

Daarom heeft elke medewerker recht op een verstelbare werkplek. Denk hierbij niet alleen aan verstelbare bureaustoelen, maar ook aan bureaus die in de hoogte verstelbaar zijn of aan beweegbare schermen.

Zittend en staand werken afwisselen

Net zoals medewerkers die voortdurend fysiek werk verrichten het recht hebben om even pauze te nemen om te gaan zitten, moeten medewerkers die voortdurend aan een bureau zitten het recht hebben om even te staan. Stawerkplekken horen dan ook steeds aanwezig te zijn. Je kan ze standaard voorzien of je kan kiezen voor verstelbare bureaus die de medewerker zelf tot stawerkplek kan omvormen.

Dynamics ratio 1:8

Tijdens de werkuren moeten medewerkers ook kunnen bewegen. Voor een volledige werkdag is dat minimaal 45 minuten. Laat er geen twijfel over bestaan: de kleine wandeling naar de koffiemachine volstaat heus niet om het te halen. Daarom heeft men de zogenoemde dynamics ratio geïntroduceerd: per acht werkplekken moet er één dynamische werkplek zijn. Denk aan een staande overlegplaats, een bureaufiets of een balance board. Zo wisselen medewerkers werk en beweging af zonder dat het als tijdsverlies kan worden bestempeld.

Een correcte zithouding stimuleren

In een kantooromgeving zullen we zelden iemand compleet achterover gezakt zien zitten. Gelukkig maar, want een professionele indruk laat dat natuurlijk niet na. Toch blijken velen er een verkeerde zithouding op na te houden. Negentig graden en voeten plat op de grond, luidt het devies. Het aannemen van een correcte zithouding dien je dan ook te stimuleren. Dit kan je op verschillende manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan pictogrammen in de kantoorruimte. Je kan uiteraard ook eens een ergonoom uitnodigen in functie van werkplekadvisering en bewustwording. In de praktijk lijken medewerkers daar veel van op te steken en dergelijk deskundig advies sneller na te leven.

Of we het nu willen horen of niet, we kunnen niet meer zonder internetverbinding. Dat geldt voor de nieuwsgierige consument, maar wellicht nog veel meer voor het zakenleven. Zonder werkende internetverbinding kunnen veel processen simpelweg geen doorgang vinden. Het is dan ook een drama te noemen wanneer je als bedrijf te maken krijgt met een internetverbinding die traag is of zelfs helemaal stopt met werken. Dat wil je natuurlijk het liefst koste wat kost voorkomen. Daarom geven we je nog eens vier redenen om te investeren in perfect zakelijk internet, waarbij snelheid en flexibiliteit de belangrijkste thema’s zijn.

Snellere service

Er kan altijd iets gebeuren waardoor je internetverbinding problemen gaat vertonen. Dat wil je zo snel mogelijk opgelost zien. Het voordeel van een zakelijke internetverbinding is het recht op snellere klantenservice. Er staat een professionele helpdesk voor je klaar om je zo snel mogelijk uit de brand te helpen. Dit kan, als je daarvoor kiest, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Maar je kunt er ook voor kiezen om te besparen op te kosten en enkel voor doordeweeks aanspraak te maken op extra snelle klantenservice.

Niet te veel gebonden zitten aan je abonnement

Je kent het wel van je privéabonnement voor je internetverbinding: zolang je eerste overeenkomst loopt zit je er aan vast. Zakelijke abonnementen voor internet zijn bij veel providers die ze aanbieden flexibeler dan dat. En dat is fijn, want in een bedrijf kan er van alles veranderen of fluctueren. Kom je erachter dat je voor meer capaciteit betaalt dan je in de praktijk nodig hebt, dan kun je dit bijstellen. Besluit je alsnog ook in het weekend snelle klantenservice te willen, dan kun je dit nog toevoegen aan je abonnement.

zakelijk internet

Zelf je website hosten

Jouw website is een belangrijk visitekaartje voor je bedrijf. Niet alleen moet deze de juiste content bevatten, overzichtelijk zijn en er aantrekkelijk uitzien; hij moet vooral ook te allen tijde toegankelijk zijn. Je kunt je website elders laten hosten, maar dan ben je afhankelijk van de grillen van de aanbieder en diens server. Bij een zakelijk abonnement kun je als extra optie kiezen voor een vast IP-adres. Hiermee kun je zelf een FTP-server hosten, en dus ook je eigen website in de lucht houden. Heb je een medewerker met gedegen IT-kennis, of heb je dit zelf, dan is dit wellicht een aantrekkelijke keuze om te maken.

Met glasvezel loopt je internet als een trein

Je kunt ervoor kiezen om te investeren in glasvezelinternet voor je bedrijf. Glasvezel is immers met afstand de snelste vorm van internetverbinding die er op het moment is: het is zo’n vijf keer sneller dan kabelinternet en maar liefst veertig keer sneller dan ADSL. Bij glasvezelinternet is het ook nog eens zo dat uploaden even snel kan als downloaden, wat de snelheid van processen binnen jouw bedrijf alleen maar meer vergroot. Ook wordt de capaciteit van de verbinding niet gedeeld met andere gebruikers, waardoor jij op ieder moment van de dag kunt rekenen op die supersnelle internetverbinding. Nu vraag je je misschien af of glasvezelinternet wel mogelijk is op jouw locatie. Dat is het zeker. Overal kan zakelijk glasvezel worden aangelegd, ook in het buitengebied. Wel is het zo dat hoe dichter je bij bestaande glasvezelinfrastructuur bent gevestigd, hoe lager de kosten uitvallen en hoe verder, hoe hoger.

Met een recordaantal en nog steeds stijgend aantal ondernemingen in Nederland wordt de concurrentie op diverse werkgebieden alsmaar groter. Wanneer je over een eigen bedrijf beschikt, kan dit twee dingen betekenen. Of je gaat gewoon lekker verder met het maken van winst op waar je goed in bent of je besluit om je bedrijf te verkopen. Bij een verkoop bedrijf kunnen er verschillende redenen zijn waarom je niet verder wilt. Hierbij kan het ook voorkomen dat je zelf het liefst wilt stoppen, maar het bedrijf wel voort wil laten bestaan. In dat geval is het verkopen van je onderneming een goede optie. In dit artikel lees je enkele tips om je bedrijf succesvol te verkopen.

Belangrijkste vraag: kan jij wel weg?

Voordat je überhaupt plannen maakt om het bedrijf in de verkoop te gooien moet je jezelf afvragen of de onderneming hetzelfde blijft wanneer jij weggaat. Kan het bedrijf wel voortbestaan zonder jouw hulp en kracht? Ben jij de dragende kracht achter de onderneming en weet je exact hoe en wat er speelt binnen je werkgebied dan moet je goed nadenken of het bedrijf er beter van wordt wanneer je weggaat. In de meeste gevallen moet het geen probleem zijn dat iemand anders de leiding overneemt, mits het stokje op de juiste manier wordt overgegeven. De voorbereiding van zo’n overname kan behoorlijk wat tijd kosten, dus vraag jezelf vooraf altijd deze vraag zodat een eventuele overname soepel kan verlopen.

Meerwaarde van je bedrijf

Om je bedrijf succesvol te kunnen verkopen, moet je duidelijk op papier hebben staan wat de meerwaarde en het doel van de onderneming is. Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zichzelf van anderen? Waarmee val je op in het grote aanbod? Zit het kantoor op een prachtige locatie, beschikt het bedrijf over tientallen professionele werknemers of is er een manier van werken waardoor jouw onderneming interessant is voor potentiële kopers? Maak voordat het bedrijf in de verkoop gaat een duidelijke profielschets met alle pluspunten (en zwakke punten) van de onderneming. Op die manier weet een geïnteresseerde direct exact wat er speelt en wat hij of zij kan krijgen.

Wat is de waarde?

Nog een zaak die je het beste vooraf kunt bepalen: wat is je bedrijf waard? Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan om de totale waarde van een onderneming in te schatten. Het verschilt namelijk per branche hoe zo’n prijs bepaald wordt. Externe punten zoals een volledig interieur van een kantoor, het personeel, het klantenbestand en zelfs een locatie wegen mee aan de totaalprijs. Weet je niet hoe je een prijs kunt bepalen? Online is er per branche veel informatie hierover te vinden. Doe daarom via het internet kennis op of vraag eens rond in je ondernemerskring. Kom je er nou echt helemaal niet uit dan is het aan te raden om een bedrijfsadviseur in te schakelen? Hij of zij heeft de nodige expertise en kennis van bedrijfsovernames en -verkopen.

Denk aan je personeel

Hoewel er in Nederland veel ondernemingen bestaan met slechts een klein clubje personeel of zelfs met één of twee personen moet je bij een bedrijfsovername er altijd voor zorgen dat het voor het personeel dat er is goed gezorgd wordt. Wat is namelijk het plan met je huidige personeel wanneer jij het bedrijf gaat verkopen? Gaan ze met jou mee naar een nieuwe onderneming of worden ze bij het bedrijf ‘gekocht’? In principe neemt een nieuwe eigenaar van het bedrijf het bestaande personeel over, tenzij dit anders wordt afgesproken. Hij of zij mag geen mensen ontslaan en mag ook de bestaande contracten niet wijzigen. Het personeel zelf heeft hierbij natuurlijk ook altijd een keuze; zij zijn namelijk niet verplicht om mee te gaan bij een overname.

Het vinden van een geschikte koper

Wanneer je alles, inclusief de administratie, op orde hebt en je 100% zeker weet dat je niet verder wilt als baas van het bedrijf is het tijd om een geschikte koper te vinden. Een aanrader is om in eerste instantie in je eigen kennissen- of klantenkring eens rond te vragen of er een geïnteresseerde is of dat iemand een ander kent die interesse zou kunnen hebben. Mond tot mond-reclame kan hierbij al ontzettend veel betekenen. Zit er niemand bij dan zijn er nog andere opties die je kunt proberen. Zo bestaan er online diverse ‘marktplaatsen’ waar je je bedrijf aan kunt bieden. Ook kan een bedrijfsadviseur je helpen bij het vinden van een geschikt iemand of bij het in contact brengen van potentiële kopers. Houd er altijd rekening mee dat een bedrijfsovername meer tijd kost dan je in eerste instantie denkt. Daarom is het des te prettiger dat zo’n verkoop snel en succesvol verloopt.

Vraag jij je wel eens af hoe je organisatie er over 10 jaar uitziet? Technologische ontwikkelingen hebben een enorme impact op je business. Simpele taken die vroeger handmatig werden uitgevoerd, worden nu automatisch gedaan door een computer, algoritme of robot. Digitale innovaties worden ontwikkeld om een probleem op te lossen of om bepaalde handelingen te automatiseren. Maak gebruik van de digitale innovaties en maak je organisatie future proof.

Dit kun je doen:

Digitaliseer je dossier. In een digitaal dossier verzamel je alle documenten die te maken hebben met je medewerkers, klanten, leveranciers en andere partijen. Iedereen krijgt zijn eigen digitale dossier waarin je contracten, verslagen, notulen, facturen en identiteitsbewijzen bewaart. Door je dossiers te digitaliseren, kun je administratieve processen ook digitaliseren. Dit vergroot je efficiency en verlaagt de kosten.

Iedereen die toegang heeft, kan er altijd en overal bij. Dat betekent ook dat elk dossier altijd up-to-date is, want elke verandering ligt vast. Daardoor zijn alle medewerkers die met een dossier moeten werken, constant op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Bied je medewerkers de mogelijkheid om uren te registreren met een app

Een urenregistratie app maakt het voor jouw collega’s heel makkelijk om uren te boeken. Wees wel kritisch of deze app het ook makkelijker maakt voor de administratie. Er zijn namelijk ontzettend veel apps om apps om gewerkte uren te registreren. De meeste apps zijn aan de voorkant heel gebruiksvriendelijk en gemakkelijk in gebruik.

Bij het aanschaffen van een urenregistratie app is vooral belangrijk dat de app gekoppeld kan worden met je ERP- of HR-systeem. Je wilt voorkomen dat de geregistreerde uren handmatig moeten worden overgenomen voor de facturatie.

Optimaliseer je marketing

Geloof het of niet, maar er zijn nog steeds organisaties die geen digitale marketingstrategie hebben. De website fungeert als een visitekaartje. Het jaarlijkse marketingbudget wordt besteed aan print (visitekaarten, brochures en flyers) en beurzen.

Waarschijnlijk zijn er nog steeds bedrijven die succesvol zijn met deze manier van marketing. Maar online liggen minstens zo veel kansen. Daarom is het belangrijk om je organisatie klaar te maken voor een digitale marketing strategie.

Je website zou geen visitekaartje moeten zijn, maar een verkoopkanaal. Investeer in een sterke basis: een goede website, kwaliteits-content en SEO.

 

Een zakelijk terras inrichten, hoe pak je dit aan? Of je nou op zoek bent naar een terras voor cliënten van een zorginstelling, tuinmeubelen voor een horecagelegenheid óf naar een bedrijfsterras voor medewerkers en collega’s, tuinmeubelen zijn altijd een goed idee!

Bij een bedrijfsterras kun je denken aan een terras voor medewerkers óf een terras voor cliënten of klanten. Dit is geheel afhankelijk van de branche waarin jouw bedrijf of het bedrijf waarvoor je werkzaam bent, zich begeeft.

Terras voor cliënten

Denk bij een zorginstelling bijvoorbeeld aan een fijn terras voor cliënten, passend bij de eventuele beperkingen van de doelgroep. Tuinmeubelen die stevig zijn en tegen een stootje kunnen, maar toch een ergonomisch zitcomfort bieden.

Terras voor clienten

Tuinmeubelen voor een horecagelegenheid

Bij een horecagelegenheid past weer een heel ander terras. Wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk zitplekken creëren of wil je een bepaalde sfeer uitstralen? Je kunt denken aan een functioneel terras met veel praktische zitplekken zodat ook de bediening gemakkelijk haar weg vindt. Of juist een kleurrijk terras dat past bij de huisstijl. Ook voor horecagelegenheden is het van belang dat het terras tegen een stootje en een vlekje kan.

Tuinmeubelen voor horeca
Tuinmeubelen voor horeca

Bedrijfsterras

Daarnaast is het natuurlijk ook goed mogelijk dat je een fijne plek wilt creëren voor medewerkers of collega’s. Na een ochtend hard werken wil je werknemers graag een welverdiende pauze aanbieden op een fijne plek. Uit onderzoek is gebleken dat pauze in de buitenlucht bijdraagt aan de gezondheid en productiviteit van werknemers. Zo is ‘lunchwandelen’ al jarenlang een populair begrip, maar soms wil je graag even genieten van een uitgebreide lunch zonder tegelijkertijd te moeten wandelen. Maar niet alleen voor de lunch is een bedrijfsterras ideaal, ook bijvoorbeeld een meeting kan prima in de buitenlucht worden gehouden!

Dat een fijn bedrijfsterras tal van voordelen biedt is bekend, maar hoe richt je dit terras het beste in? Allereerst is handig om te inventariseren hoeveel zitplekken je wilt bieden. Houden alle werknemers tegelijkertijd pauze, of gebeurt dit in shifts? Wil je verschillende hoekjes creëren of juist één gezellige lange tafel? Een erg populair item bij bedrijfsterrassen is een picknicktafel. Deze tafels bieden veel gezellige zitplekken en nemen weinig ruimte in beslag.

Bedrijfsterras

Benieuwd welke stijl bij jouw bedrijf past? Op Pinterest vind je tal van voorbeelden en inspiratie voor een zakelijk terras!

Een kantoor moet efficiënt zijn en het maximale uit jouw werk halen. Bovendien moet het ook getuigen van stijl, zodat je er zorgeloos klanten kunt ontvangen. Met een beperkt budget is dit natuurlijk niet eenvoudig. Gelukkig kan je ook met een klein budget een leuke kantoorinrichting ontwerpen. Aan de hand van vijf tips tonen wij aan hoe je dit moet doen.

# 1. Stel een budgetplan op

In de eerste plaats moet je voorkomen dat jouw budget te snel ontoereikend wordt. Stel daarom een budgetplan op. Noteer alle ingrepen en noodzakelijke aankopen en verbind ze vervolgens aan een maximaal budget. Overschrijf de opgelegde grens natuurlijk niet en stel ook een prioriteitenlijst op.

Blijkt er na het verven bijvoorbeeld nog budget over te zijn? Dan wordt het resterende budget eerst uitgegeven aan een nieuwe vergadertafel en vervolgens aan een gezellige eettafel voor buiten. Zo voorkom je enerzijds dat het budget foutief wordt uitgegeven, maar ook dat het budget al te snel is opgebruikt.

# 2. DIY: Do It Yourself

Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Op voorwaarde natuurlijk dat je ook zelf wat van klussen af weet. Is dat het geval? Overweeg dan om een aantal taken zelf uit te voeren. Zo kan je kosten besparen. Dit kan gaan van verven tot het zelf monteren van kantoormeubelen. Natuurlijk kan je ook bestaand kantoormeubilair recyclen. Een oude kast even in de verf zetten is nu eenmaal veel goedkoper dan een nieuwe kast kopen, maar dat hoeven we jou vast niet te vertellen.

# 3. Gebruik tweedehands meubilair

Dit laatste brengt ons bij een derde tip: waarom zou je überhaupt nieuw meubilair aankopen? Natuurlijk is de nieuwste computer met de beste specificaties misschien noodzakelijk voor jouw kantoor. Maar is dat ook het geval voor jouw bureau? En de prullenbak? En wat met de archiefkast voor in de kelder?

Vaak kan je kantoormeubilair spotgoedkoop vinden op de tweedehandsmarkt. Omdat ze volledig afgeboekt zijn of omdat ze het resultaat zijn van een faillissement. Soms moet je ze zelf nog even oplappen, maar tweedehands meubilair biedt wel de nodige ademruimte om de rest van jouw kantoor budgetvriendelijk in te richten. Alleen de bureaustoelen koop je beter niet tweedehands. Een bureaustoel moet immers ergonomisch perfect zitten. Anders heb je binnen de kortste keren rugklachten.

# 4. Vervang kunst door planten

Bij kantoorinrichting denken we al snel aan decoratie. Kaders, kunstwerken en sculpturen kosten echter handenvol geld. Het kan gelukkig ook goedkoper. Laat groen de kantoorinrichting sieren. Door in te zetten op planten haal je de buitenwereld naar binnen. Bovendien zijn planten ook veel goedkoper en zouden ze zelfs de productiviteit op het werk verhogen. Natuurlijk moeten kantoorplanten niet alleen goedkoop zijn maar mogen ze ook niet al te veel aandacht vergen. Denk daarom aan onderhoudsvriendelijke planten zoals de spinplant of de Philodendron.

Heb je niet zo’n groene vingers? Dan kan je natuurlijk ook gewoon voor nepplanten kiezen. Voor alle duidelijkheid: je hoeft ze geen water te geven. Cactussen zijn in dat opzicht overigens ook interessant.

# 5. Vraag het personeel om hulp

Misschien zijn de medewerkers die ouderwetse muren ook zo beu als koude pap. Of misschien staan ze wel te springen om de vergaderzaal een upgrade te bezorgen. Vraag hen daarom ook even om hulp. Vrijblijvend natuurlijk. Maak hen dat ook duidelijk.

Sommigen zullen misschien nog een oud bureau op zolder staan hebben terwijl anderen ’s weekends echt wel even de handen uit de mouwen willen steken. Extra leuk en goedkoop! Vergeet hen natuurlijk niet te belonen. Een afsluitende barbecue en enkele verfrissende drankjes mogen bijvoorbeeld niet ontbreken. Uiteraard is dat ook goed voor het groepsgevoel.

Gezonde medewerkers presteren beter, zijn minder vaak ziek en voelen zich prettiger. Belangrijk dus om medewerkers een handje te helpen in het maken van gezondere keuzes. Maar hoe zorg je er voor dat de broodjes kroket voortaan blijven staan? Simpel. Door de inrichting aan te passen. Klinkt dit te mooi om waar te zijn? Wij leggen het uit.

Inrichting en routing

Gezondere keuzes in het bedrijfsrestaurant zijn te sturen. Dat blijkt uit het onderzoek van VU-gezondheidswetenschapper Liesbeth Velema. De inrichting en routing spelen hierin een cruciale rol. In een proef met een aantal bedrijfsrestaurants kwam naar voren dat er telkens meer gezondere producten werden verkocht als hier meer van werd aangeboden en deze opvallender werden gepresenteerd. Werknemers konden nog steeds kiezen uit een broodje kroket of snacks maar kozen door deze kleine aanpassingen vaker voor een gezondere lunch. Praktische tips die hieruit te leiden zijn: plaats gezondere producten vooraan op de route en laat gezondere opties beter opvallen door deze op ooghoogte te plaatsen.

More is more

Onderzoek laat zien dat het aanbod de vraag bepaalt. Waar meer van is, wordt meer verkocht. Less is more gaat niet op voor gezond eten. En juist daar liggen kansen. Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen vaak blindelings iets mee grissen. Waar het meeste van ligt, pakken ze. Door een grote hoeveelheid gezonde producten in het zicht te leggen, worden deze eerder gekozen dan ongezondere opties. Verklein je aan de andere kan het aanbod van ongezonde opties, dan creëer je een win-win situatie. Dit soort kleine aanpassingen hebben een grote invloed op de eetkeuzes van werknemers. Op lange termijn kan dit zelfs het eetpatroon van medewerkers beïnvloeden.

Millennials willen gezond bedrijfsrestaurant

Millennials nemen een steeds grote plek in op de werkvloer. Over een paar jaar zal 1/3 van alle werknemers een millennial zijn. Een groep die werkgevers dus zeker niet links kunnen laten liggen. Millennials kijken kritischer naar werkgevers. Authenticiteit is hierbij het kernwoord. En ja, zelfs de lunchkaart is een reden om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Uit de resultaten van het Nationaal Catering Onderzoek blijkt dat deze groep wensen heeft op het gebied van vegetarisch en biologisch eten. Met die vette frituurhap kun je dus niet meer aankomen. Het aanbieden van gezonde opties in het bedrijfsrestaurant wordt dus nóg belangrijker. Bent u er al klaar voor?

www.gastrodeals.nl

Wanneer je voor de eerste keer personeel moet werven, is dat het signaal dat het goed gaat met jouw onderneming. Toch gaat zo’n groeifase vaak gepaard met een aantal kopzorgen. Naast ondernemer word je immers ook een werkgever. En als werkgever rust er een grote verantwoordelijkheid op jouw schouders. Die verantwoordelijkheid begint eigenlijk al bij het vinden van personeel dat bij jouw onderneming past. Enkel zo kan je op lange termijn de tevredenheid garanderen. Maar hoe doe je dat, personeel vinden dat bij jouw onderneming past? Van zelf op zoek gaan tot het beroep doen op een executive search bureau: het kan allemaal.

Schets vooraf een profiel

Natuurlijk kan je lukraak aan het werven gaan en wachten tot de ‘klik’ er komt, maar efficiënt is dat zeker niet. Maak daarom vooraf reeds een schets van hoe een ideaal personeelslid er figuurlijk uit hoort te zien. Denk verder dan de opleidingsgraad of de aantoonbare ervaring, maar houd ook rekening met de kwaliteiten en eigenschappen. Moet het personeelslid stressbestendig zijn? Moet hij of zij een gemene opmerking van een klant kunnen slikken? Doe dat ook omgekeerd: maakt het überhaupt iets uit of het personeelslid al dan niet sociaal is of goed is met computers? Kortom: ken de vacature en je kent het gewenst profiel. 

Selecteer geschikte wervingskanalen

Hoewel alles start bij het kennen van de ideale kandidaat, zal die kandidaat zich daarom nog niet vanzelf aanbieden. Het vinden van een geschikt personeelslid kan soms een huzarenwerk lijken. En dat is ook logisch: de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren fors gewijzigd en sollicitanten gaan op een totaal andere manier op zoek naar werk.

Wanneer je het gewenste profiel kent, is het echter al een stuk eenvoudiger om de geschikte kandidaat op te sporen. Een jonge twintiger met interesse in softwareontwikkeling zal nu eenmaal andere vakbladen lezen dan een ervaren jurist, dat is de logica zelve. Ga vooraf na welke kanalen je dient te gebruiken om een geschikte kandidaat op te sporen, welke tone of voice je zal hanteren en met welke USP’s je de kandidaat zal overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Misschien toch maar hulp inschakelen?

Het vinden van een geschikte kandidaat is beslist geen eitje. Zeker indien je hoge eisen stelt of ook de kennis van de kandidaat op de proef wenst te stellen, is dat het geval. Hier is het dan ook aangewezen om beroep te doen op een uitzendbureau. Het risico bestaat echter dat het uitzendbureau minder zicht heeft op de onderneming en dus minder gericht op zoek gaat. Daarom geef je al jouw vooronderzoek maar beter concreet door. Voor het vinden van uitvoerend personeel is het beroep doen op zo’n uitzendbureau zelden een probleem. Bij leidinggevend personeel is het echter uitkijken geblazen.

De laatste jaren merken we dan ook dat executive search Nederland weet te veroveren, vooral omdat zij de link tussen de organisatie en de geschikte kandidaat des te beter leggen. Wil je het wervings- en selectieproces niet volledig zelf uitvoeren maar toch de zekerheid hebben dat het juiste talent jouw onderneming bereikt? Dan is een executive search bureau zeker een goed idee.

Voordat je uitgenodigd wordt op een sollicitatiegesprek, dien je een CV op te stellen, die eruit springt. Het maken van een CV is niet moeilijk, maar om je te onderscheiden van de rest kan een lastige opgave zijn. Denk eraan dat er vaak meerdere kandidaten zijn, met dezelfde achtergrond, die solliciteren op een functie. Zorg ervoor dat je niet onderop de stapel terecht komt. Hoe doe je dat? Dat lees je in deze blog.

#1 Zorg dat alles erin staat

Allereerst is het belangrijk dat alle algemene punten in je CV staan. Zo dienen: je voor- en achternaam, geboortedatum, woonplaats en telefoonnummer erin te staan. Daarna stel je jezelf voor d.m.v. een persoonlijk stukje. Vervolgens dienen je werkervaring en opleidingen naar voren te komen. Vergeet ook vooral relevante cursussen niet die je hebt opgedaan bij je vorige baan of op jouw opleiding.

#2 Begin met een quote

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” – Thomas Edison. Zodra je je persoonlijke stukje begint met een quote, heb je de aandacht van de lezer. Kies een quote uit die jou typeert en het ijs is gebroken. Op die manier leert het bedrijf je beter kennen en het is eens iets anders dan een standaard stukje. De quote kan ook humor bevatten, zolang je maar dicht bij jezelf blijft.

#3 Creativiteit doet overwinnen

Zoals we inmiddels weten; zullen er hoogstwaarschijnlijk meerdere kandidaten zijn die solliciteren op de functie. Daardoor moet de lezer zien dat jij veel tijd hebt gestoken in het maken van je CV. Het oog wil ook wat, dus laat je creativiteit de vrije loop. Ga er eens een dag voor zitten en maak er wat moois van. Let er wel op dat alle basiselementen erin staan en dat het duidelijk leesbaar blijft. Zo kun je met CV-templates spelen en je CV laten opvallen.

#4 Speel in op de vacaturetekst

Zodra je goed inspeelt op de vacature, zul je sneller uitgenodigd worden op een sollicitatiegesprek. Solliciteer je voor een online marketing-functie? Dan is het relevanter om een bijbaan als blogger te benoemen dan een baantje in de bediening. Voor een sales-functie zal het baantje in de bediening relevanter zijn, je kunt namelijk goed werken onder druk. Hetzelfde geldt voor opleidingen en cursussen. Zet alleen relevante opleidingen op je CV. Heb je een relevante minor gevolgd die relevant is aan de vacature? Vergeet die er vooral niet op te zetten.

#5 Video-CV

Wil jij het anders aanpakken dan anderen? Maak dan een video-CV van maximaal twee minuten. Indien je een video-CV maakt, laat je zien dat geen dertien-in-een-dozijn bent. Je kunt ook direct laten zien wie je bent. Zodra het bedrijf je ziet, hebben ze een duidelijker beeld van jou dan wanneer je een tekst-CV maakt. Je kunt zelfs je sollicitatiebrief maken d.m.v. een video.

Dankzij de bovenstaande tips is de kans een stuk groter dat jouw CV niet onderaan de stapel terecht komt. Een creatief CV zal het namelijk beter doen dan een standaard CV.

Deze blog is aangeleverd door YoungCapital.