Category

Eigen Zaak

Category

De hele dag op kantoor zitten kan een negatieve impact hebben op de gezondheid. Daarnaast kan het donkere kantoorpand ook zorgen voor een verminderde productiviteit van de werknemers. De inrichting van het kantoor kan van grotere invloed zijn op de medewerkers dan er gedacht wordt. Vaak vestigen bedrijven hun kantoor op een industrieterrein waar weinig te doen is of te zien valt. Dit kan de medewerkers demotiveren om in de pauze een luchtje te gaan scheppen. Terwijl dit juist ontzettend goed is voor de gezondheid. Een bedrijfstuin kan dit probleem voorkomen en oplossen. In dit artikel worden een aantal zaken over de aanleg en het onderhoud van een bedrijfstuin toegelicht.

Een extensieve bedrijfstuin

Bij de aanleg van een bedrijfstuin zijn een aantal zaken waar er rekening gehouden moet worden. Het ontwerp van de tuin moet passen bij het bedrijf en moet het gehele jaar representatief eruit zien. Het onderhoud van een tuin kan veel werk kosten en bij bedrijven is er niet altijd tijd en ruimte hiervoor. Kies daarom altijd voor een extensieve tuin. Dit houdt in een tuin waar weinig onderhoud voor nodig is. Door een strak en eenduidig ontwerp te kiezen met planten en bloemen die het hele jaar mooi blijven, voegt de tuin waarde toe aan het bedrijf. En kan het ook als een visitekaartje gezien worden. Wanneer er voldoende ruimte is voor een grotere bedrijfstuin kan de tuin opgesplitst worden in twee gedeeltes. Eén gedeelte kan gevuld worden met planten en bloemen en het andere gedeelte kan gebruikt worden als eetruimte. In de zomer kan er gekozen worden om extra bloemen in de tuin neer te zetten voor een zomerse en levendige uitstraling. Met behulp van een hovenier kan een tuinontwerp gemaakt worden dat past bij het bedrijf.

De voordelen van een bedrijfstuin

Een goed onderhouden bedrijfstuin is niet alleen representatief naar klanten toe maar heeft ook nog een aantal andere voordelen. Een bedrijfstuin stimuleert medewerkers automatisch om vaker naar buiten te gaan. In de pauze kan de tuin gebruikt worden als eetruimte of als lounge plek. Verder kan de tuin gebruikt worden voor bedrijfsactiviteiten zoals een vrijdagmiddag borrel of andere teambuild activiteiten. Een ander voordeel van een bedrijfstuin is, dat het een ideale plek is om ideeën op te doen met het team. Voor een intensieve brainstorm sessie kan het soms goed zijn om in een nieuwe of andere omgeving te zijn. Door naar buiten te gaan en in het zonnetje te zitten kunnen soms de beste ideeën opgedaan worden. Zelf in de winter kan de tuin nog gebruikt worden door een terrasverwarmer neer te zetten. Ten slotte, kan een informele meeting met klanten ook verplaatst worden van de vergaderruimte naar de bedrijfstuin.

Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud?

Er kan soms onduidelijkheid zijn over wie verantwoordelijk is voor het onderhoud van een bedrijfstuin. Wanneer het kantoorpand gehuurd wordt, is de verhuurder vaak verantwoordelijk voor het onderhoud van het pand. Kies je als bedrijf er zelf voor om een tuin aan te leggen dan is het verstandig om te overleggen met de verhuurder wie verantwoordelijk is. Voor inspiratie tips en advies over een bedrijfstuin, bezoek deze website.

Wanneer je voor jezelf begint, dan denk je misschien niet als eerste aan goede verzekeringen. Toch is het juist dan belangrijk om dit soort zaken goed te regelen. Het geeft je ook een rustig gevoel. Zo weet je dat alles goed geregeld is. Als ondernemer loop je natuurlijk risico’s. Wat deze risico’s precies inhouden, hangt heel erg af van het soort werk dat je doet. Wanneer je als aannemer een constructiefout maakt in een huis, dan kan dit grote gevolgen hebben. In dit artikel zetten we de belangrijkste risico’s voor je op een rij inclusief wat handige tips. Zo kun je zelf bekijken wat je nodig hebt.

Bedrijfsaansprakelijkheid

Net zoals privé wil je graag als eerste je aansprakelijkheid goed gedekt hebben als ZZP-er. We maken daarbij onderscheid tussen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. Maak altijd algemene voorwaarden voor je bedrijf. Deze verminderen de kans op aansprakelijkstelling aanzienlijk. Vaak heeft je branchevereniging een voorbeelddocument. Dit kun je aanpassen volgens jouw situatie.

Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dek je je in tegen schade die jouw bedrijf, producten of medewerkers kunnen aanrichten bij derden. Als ZZP-er vergoedt je persoonlijke WA deze schade namelijk niet.

Overweeg ook een extra rechtsbijstandsverzekering. Zo heb je ook recht op zakelijke juridische hulp. Win eventueel persoonlijk advies in. Bij van der Horn financieel advies vertellen ze u alles over zakelijke risico’s. Zo kun je een een goede afweging maken tegen welke risico’s je je graag wilt indekken.

Beroepsaansprakelijkheid

Beroepsaansprakelijkheid is iets anders dan bedrijfsaansprakelijkheid. Dit moet je dus ook apart verzekeren. Deze verzekering is belangrijk wanneer je een adviserend beroep hebt zoals ingenieur, architect of marketingadviseur. Wanneer jij een fout maakt, dan kan dit soms flinke financiële consequenties hebben voor je opdrachtgever. De beroepsaansprakelijkheids-verzekering beschermt je hiervoor. 

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Wanneer je als ondernemer ziek wordt, dan heb je geen recht op WAO of WIA. Dit risico moet je zelf verzekeren. Dit kan via een AOV en de premie hangt af van leeftijd, beroep en eigen risico. De overheid overweegt dit jaar ook om de AOV verplicht te maken voor ZZP-ers.

In plaats van een AOV kun je ook kiezen voor een broodfonds. Dit is een initiatief gestart door ondernemers, waarbij je salaris de eerste twee jaar van je ziekteperiode wordt doorbetaald. De kosten hiervoor zijn relatief laag.

Bekijk ook even de pakketverzekeringen voor ZZP-ers. In zo’n pakket zitten de basisverzekeringen die je nodig hebt en krijg je een aantrekkelijke korting.

ZZP'er verzekeringen

Overige verzekeringen

Naast deze verzekeringen is er nog een aantal andere verzekeringen die afhankelijk zijn van je beroep en soort bedrijf:

  • Construction All Risk verzekering: deze is voor bouw- en klusbedrijven. Je verzekert je tegen schade aan bouwwerken, materialen, steigers, gereedschap en eigendommen van de opdrachtgever
  • Zakelijke autoverzekering: staat je auto op naam van de zaak, dan moet je een zakelijke autoverzekering afsluiten
  • Inventaris- en voorraadverzekering. Je zakelijke inventaris is niet altijd verzekerd via de inboedelverzekering. Check dit dus even. Heb je voorraad? Sluit dan ook een voorraadverzekering af.
  • Bedrijfsstagnatieverzekering: soms kun je niet werken door storm-, brand- of waterschade. Dan draai je ook geen omzet. Dit kun je verzekeren met een bedrijfsstagnatieverzekering.

Wanneer er nieuwe medewerkers komen werken in je bedrijf dan is inwerken één van de belangrijkste dingen die je goed geregeld moet hebben. Zo gaat je nieuwe personeel zich sneller thuis voelen en kan snel zelf aan de slag. Hieronder geven we tips hoe je nieuw personeel het beste in kan werken.

Stel een inwerkprogramma op

Een nieuwe medewerker weet in principe nog niets over je organisatie en kent zijn of haar collega’s nog niet. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat hij of zij alles weet en alles direct goed oppakt. Het is goed om een inwerkprogramma op te stellen waarin staat hoelang de inwerkperiode duurt, welke taken er moeten worden gedaan en hoe, wie de nieuwe medewerker helpt met de taken en hoe de proeftijd wordt beoordeeld.

Zorg dat er een overdracht is

Voor het nieuwe personeel is het handig als de voorganger een overdrachtsdocument is. In een overdrachtsdocument moet een beschrijving staan van alle werkzaamheden, handleidingen, benodigde gebruikersnamen en wachtwoorden van systemen. Daarnaast is het fijn als er een lijst beschikbaar is met contactpersonen en contactgegevens.

Personeel inwerken

Onboarding toepassen

Onboarding betekent dat nieuwe medewerkers de kennis en vaardigheden krijgen om echt betrokken te kunnen worden in een organisatie. Het gaat verder dan alleen een simpele introductie. Bij onboarding word je helemaal geïntegreerd in een organisatie. Het gaat tenslotte ook over bedrijfscultuur, samenwerkingen met collega’s, missie en visie. Onboarding is er niet alleen voor nieuw personeel, het wordt ook toegepast wanneer medewerkers van functie veranderen binnen een bedrijf.

Gebruik de onboarding app

Voor een onboarding programma is er het TinQwise Newbies onboarding app. Dit is een app ontwikkeld voor newbies in een bedrijf en de psychologische uitdagingen die een nieuwe baan met zich meebrengt. Door het gebruik van deze app krijg je snel een goede start en verbinding met je collega’s. Het bevat een uitgedacht onboardingstraject met een onboarding journey die volledig op maat wordt gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor onboarding events en buddy support. Ook kun je specifieke content ontwikkelen voor het onboardingstraject en koppelingen maken met tools binnen jouw organisatie. De app wordt volledig op maat gemaakt en op jouw bedrijf afgestemd. Zo leert je nieuwe medewerker jouw bedrijf, klanten en collega’s goed kennen.

Spreek evaluatiemomenten af

Na een proefperiode is het belangrijk dat je gaat evalueren over hoe het inwerken is verlopen. Weet je nieuwe medewerker voldoende? Zijn er nog vragen of opmerkingen? Wellicht heeft hij of zij nog punten ter verbetering, wat altijd fijn is om te weten. Zo kan het in de toekomst beter gedaan worden.

Het belangrijkste is dat jouw nieuwe medewerker zich prettig voelt in de nieuwe organisatie en in zijn of haar nieuwe functie. Hier kun je voor zorgen met een goed inwerkprogramma zodat je nieuwe personeel zich alles geleidelijk aan eigen kan maken.

Veel ondernemers zijn begonnen als ZZP’er. Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk alles zelf gedaan: het produceren of leveren van producten of diensten, zoeken van nieuwe klanten en je boekhouding. Heb jij een hoop tevreden klanten die je steeds grotere of meer opdrachten geven of steeds meer producten afnemen? Of komen er in hoog tempo nieuwe klanten bij? Veel ondernemers stellen het aannemen van personeel zo lang mogelijk uit. Je moet er immers zeker van zijn dat er voldoende inkomsten zijn om nog een salaris van te betalen, en je administratie wordt er ook ingewikkelder door. Maar wist jij ook dat er nog andere dienstverbanden mogelijk zijn? Een ervan is payrolling. Hieronder lees je er meer over hoe payrolling interessant kan zijn wanneer je onderneming groeit.

Hulp inroepen om verder te kunnen groeien

Een succesvolle ondernemer zal zijn bedrijf snel zien groeien. Maar op een gegeven moment loop je toch tegen je eigen grenzen aan. Dan is het tijd om extra hulp in te roepen. Een medewerker die gedeeltelijk jouw werk kan overnemen of je kan ondersteunen, zodat je onderneming meer omzet kan draaien. Maar het werkgeverschap mag je niet licht opnemen. Er komen een hoop financiële risico’s en wettelijk vastgelegde verplichtingen bij kijken. Weet jij hoe een arbeidscontract en salarisstrook eruit moeten zien? Hoe het zit met pensioenafdracht? En wat er moet gebeuren als je medewerker ziek wordt? Waarschijnlijk heb je geen tijd en zin om je hierin te gaan verdiepen.

Gelukkig zijn er bedrijven die je hierin kunnen ontlasten. Een payrollorganisatie zoals Mettom.nl verzorgt niet alleen de loonadministratie van je medewerker(s), maar blijft ook goed op de hoogte van wijzigende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht, neemt de verplichtingen en risico’s van verzuim en ziekte over en regelt het pensioen.

Payroll

Niet je core business: besteed het dan uit

Veel ondernemers houden de touwtjes graag strak in handen. Maar als je onderneming snel groeit zul je op den duur vanzelf merken dat je niet meer alles zelf kunt regelen. Het vergt een nieuwe manier van denken en organiseren om je onderneming zo in te richten dat verdere groei toch mogelijk is. Zo voorkom je dat je takenlijst op een gegeven moment zo lang wordt dat je eigenlijk alleen maar constant achter de feiten aan rent. En dat terwijl je je toch vooral met je core business bezig zou moeten houden: het leveren van producten of diensten, en het onderhouden van contacten met je klanten. Door werk uit te besteden door middel van payroll heb je toch het gemak van extra hulp door medewerkers, maar niet de lasten van een ingewikkeldere boekhouding en HRM.

Door bijvoorbeeld werk door middel van payroll uit te besteden heb jij meer tijd voor je core business. Focus je op de groei van je onderneming en hoe je deze in goede banen kunt leiden, en maak je onderneming nog succesvoller!

Een goede werkplek is van groot belang. Het maakt niet uit of je in een kantoor werkt, een keuken, industriegebied of op een andere plek. Als je de zaken niet goed op orde hebt op de werkplek dan kun je niet optimaal presteren. Vekavloeren is hier goed bekend mee. Ze zorgen al jaren voor de beste vloeren. Een goede werkplek zal een boost geven aan de inspiratie, creativiteit en ook aan de productiviteit. Het is dus duidelijk een investering om beter je werk te kunnen doen. We geven je graag een aantal tips om je werkplek goed in te richten.

Voldoende licht

Of je nu een productieplek hebt waar je aan het werk bent of een kantoorplek. Het is belangrijk om voldoende licht te hebben. Het is natuurlijk mooi om natuurlijk licht te hebben. Daglicht is belangrijk. Het zorgt voor de fotosynthese van planten en ook op ons mensen heeft het een goede uitwerking. Het geeft ons energie en kracht. Daarnaast geeft het ons ook meer binding met het verloop van de dag. Het is prettig om te weten of het nu daadwerkelijk licht of donker is buiten.

Een goede vloer

Tevens is een goede vloer van groot belang. Een kantoorvloer moet mooi glad en strak zijn. Het is gemakkelijker om het zo schoon te maken en te houden. Industrievloeren daarentegen moeten vooral veilig en duurzaam zijn. Wanneer een industriële vloer slijtvast is zal het langer meegaan. Het is belangrijk om niet uit te glijden over de vloeren, zelfs niet als het nat is. Door voor een goede vloer te kiezen kun je hier lang van genieten. Een vloer van het juiste materiaal zal zorgen voor een vloer waar je lang van kunt genieten. Een investering is hier dus op zijn plaats.

Alles ergonomisch

Het is een term welke we steeds vaker tegenkomen. Het betekent simpelweg dat alles meer op het menselijk lichaam afgestemd dient te worden. Het is belangrijk om de juiste zithouding te hebben op je bureaustoel en achter het bureau. Hetzelfde geldt ook wanneer je een machine bediend. Je werkplek moet helemaal af te stemmen zijn op jouw persoon. Doe dit ook om zo te voorkomen dat jij of je personeel lichamelijke klachten krijgt.

Zorg voor een goede werkplek!

Weet dat je zelf de verantwoordelijkheid hebt voor je eigen lichaam om een goede werkplek te creëren. Denk aan de veiligheid van je lichaam en geest. Daarnaast is het ook goed om aan het milieu te denken en te kiezen voor duurzame oplossingen. Soms is dat wat duurder. Maar op de lange termijn zal je er de vruchten van kunnen plukken.

Je medewerkers zijn natuurlijk ontzettend belangrijk; zonder hen zou het een stuk moeilijker zijn om je onderneming draaiende te houden. Dit vraagt om de nodige waardering, wat begrip en ook zeker niet onbelangrijk: voldoende bijscholing. Er zijn een aantal belangrijke pointers wanneer het gaat om het up-to-date houden van je personeel.

1. De basisvaardigheden up-to-date houden

Wanneer jouw medewerkers vol zelfvertrouwen kunnen werken, zullen ze meer genieten van hun werk en de werkzaamheden vaak beter verrichten. Dit betekent dat niet alleen specifieke vaardigheden, maar ook zeker de basisvaardigheden up-to-date moeten worden gehouden. Verandert er bijvoorbeeld iets in de werkwijze; zorg dan dat je medewerkers direct op de hoogte zijn. Ook basisvaardigheden voor specifieke beroepen (denk bijvoorbeeld aan een code 95 cursus) moeten regelmatig opgefrist worden.

2. De administratieve vaardigheden

Hoewel niet iedere medewerker met administratieve taken te maken heeft, wordt de administratie wel steeds belangrijker in de onderneming. Smartphones, computers en software systemen worden steeds vaker gebruikt om zaken vast te leggen en te analyseren. Maar niet iedereen kan zo makkelijk om gaan met al deze technologie. Zorg dus dat al je medewerkers voldoende skills hebben wat de administratieve vaardigheden betreft. Digitalisering zorgt ervoor dat dit soort skills steeds belangrijker worden!

Administratieve vaardigheden

3. De VGW

VGW is een afkorting voor veiligheid, gezondheid en welzijn; ontzettend belangrijk natuurlijk. Iedere medewerker moet zijn of haar werk op een gezonde en veilige manier kunnen doen. Zorg dus dat hier voldoende aandacht aan wordt besteed. Houdt veiligheid een open onderwerp en breng samen met je medewerkers mogelijke risico’s in kaart. Biedt vervolgens de nodige bijscholing aan zodat medewerkers hun werk op veilige en gezonde manier kunnen verzetten. Bewustzijn is hier ontzettend belangrijk.

4. De VCA cursus

Met een VCA cursus zorg je ervoor dat al je medewerkers weer op de hoogte zijn van alle regels op het gebied van de arbo en calamiteiten. En dit zorgt er op zijn beurt natuurlijk weer voor dat de VGW binnen je onderneming helemaal op orde is. Iedereen die in de onderneming werkzaam is heeft baat bij een VCA cursus. De cursus leert je namelijk om risico’s in te schatten en hoe deze beperkt kunnen worden. Daarnaast wordt iedereen ook weer even op de hoogte gebracht van de handelingen die uitgevoerd moeten worden in geval van noodsituaties. Een ontzettend handige en belangrijke cursus dus!

5. Specifieke scholing

Daarnaast zijn er de beroepsgroepen die om een specifieke scholing vragen. Denk hierbij aan beroepen waarmee er met nieuwe technologie, of gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, of aan personeelsleden die dagelijks een heftruck besturen. Stimuleer je medewerkers om zoveel mogelijk te leren en biedt ze alle mogelijkheden aan die ze hiervoor nodig hebben.

 

In Nederland kennen we bijzonder veel zzp’ers: ondernemers die met eigen kracht en ervaring dagelijks aan de slag gaan met – vaak-  het werk van hun dromen. In 2018 telde Nederland bijna 1,1 miljoen zzp’ers, waardoor je je wel kunt voorstellen dat het van groot belang is om als zelfstandig ondernemer op te vallen tussen de rest. Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten niet naar je concurrent gaan? Er zijn verschillende stappen die je zelf kunt ondernemen om als zzp’er meer op te vallen in het werkveld en uiteindelijk meer klanten te scoren. Om je een handje te helpen hebben we enkele tips voor je verzameld.

Wees vindbaar – met name online

Een van de meest belangrijke dingen die je als freelancer op orde moet hebben is je online vindbaarheid. Zorg dat je met een goede bedrijfsnaam of met gewoon je eigen naam staat ingeschreven en met exact die naam diverse sociale profielen aanmaakt. Ook is het belangrijk om een eigen website te hebben die hoog rankt in Google. Als freelance schrijver met gevoel voor SEO kun je hier zelf iets aan doen, anders is het aan te raden om een expert in te huren die ervoor kan zorgen dat je direct vindbaar bent in de zoekmachines. Zorg er ook voor dat alle informatie die online te vinden is up-to-date is. Waar ben je momenteel werkzaam en welke opdrachten heb je al eens mogen uitvoeren? Net als de vindbaarheid is het een goed idee om een grafisch designer in te schakelen die je website tot in de puntjes af kan maken. Ga voor een website die bij je past, maar die ook net anders is dan de rest. Benadruk hierop je pluspunten en zorg ervoor dat men je contactgegevens goed kan vinden.

Online én offline netwerken

Netwerken is onmisbaar wanneer je als zzp’er aan de slag bent. Het is een van de enige efficiënte manieren om écht klanten te scoren. Een echte ontmoeting maakt vaak de meeste indruk, hoewel je tegenwoordig ook online een goed netwerk op kunt bouwen. Het ligt er natuurlijk aan in welke branche je werkzaam bent: in sommige werkvelden kan het bijvoorbeeld interessant zijn om op beurzen, congressen en markten te staan. Verkoop je bijvoorbeeld een eigen product dan is dat dé manier om je product aan de man te brengen. Het is aan te raden om hiervoor het nodige promotiemateriaal te hebben, zoals eigen visitekaartjes, een banner of flyers met overige informatie en je contactgegevens. Via drukzo.nl kun je dergelijk zakelijk drukwerk snel en kwalitatief af laten drukken. Het fijne van het systeem van deze webshop is dat je online de tijd kunt nemen om je eigen huisstijl te ontwerpen. Die grafisch designer die je voor je website had ingehuurd, kan je wellicht hierbij ook goed helpen. Online netwerken gebeurt tegenwoordig voornamelijk via LinkedIn, maar kan ook goed via Facebook, Instagram en/of Twitter. Als fotograaf kun je bijvoorbeeld via Instagram connecties leggen en als schrijver wellicht via Twitter.

Inschakelen van bedrijfscoach

Iets waar veel freelancers niet aan denken is het inschakelen van een bedrijfscoach. Natuurlijk is het logisch dat wanneer je net bent begonnen als ondernemer je niet direct het kapitaal hebt om te besteden aan een professional die je kan helpen met alles op je werkvlak. Heb je winst gemaakt en kun je wat geld besteden? Dan is een investering in een bedrijfscoach een heel goed idee: het is namelijk bewezen dat mensen beter presteren wanneer zij zich regelmatig laten adviseren. Als zzp’er kan het soms namelijk best eenzaam zijn om alleen te werken, hoe fijn je thuis werken ook vindt. Je hebt geen collega’s aan wie je advies kan vragen en je kunt niet bij een baas terecht. Om je ondernemershart even flink te laten luchten en om de nodige adviezen gespecificeerd op jouw bedrijf te krijgen, zijn dergelijke coaches beschikbaar.

Blijf leren en jezelf ontwikkelen

Tot slot is het van groot belang om jezelf te blijven ontwikkelen: blijf leren, blijf studeren en blijf uit je comfort zone komen. Met het inschrijven bij de Kamer van Koophandel ben je waarschijnlijk al eens uit je comfort zone gekomen. Ben je eenmaal een tijdje bezig dan is de kans groot dat werk als routine aan kan voelen. Laat dat precies de reden niet zijn waarom je in eerste instantie bent begonnen met het ondernemerschap! Dat is overigens niet de enige reden waarom het een goed idee is om te blijven leren en ontdekken. Voor potentiële klanten is het ook interessant om te zien dat je interesse hebt in het blijven ontwikkelen van jezelf. Daarnaast staan cursussen en opleidingen natuurlijk ook erg goed op je CV én val je op omdat je net wat meer kan dan de concurrenten in je vakgebied. Win-winsituatie dus!

Zijn uw medewerkers voorzien van een bedrijfstelefoon en zijn deze telefoons inmiddels toe aan vervanging? Dan is het natuurlijk tijd om u te oriënteren op mogelijke toestellen, maar waar moet u beginnen met alle keuze die u tegenwoordig heeft?! Om u een eindje op weg te helpen wordt in dit artikel ingegaan om de voordelen van een refurbished Iphone 8 plus.

De 6 voordelen van de refurbished Iphone 8 plus

  1. Het toestel is gemakkelijk te bedienen. De instellingen en het gebruik van de telefoon zijn zeer eenvoudig. Zelfs dusdanig eenvoudig dat een handleiding lezen niet nodig is. Dit is gemakkelijk voor uw medewerkers, zodat zij niet te veel tijd kwijt zijn aan het begrijpen van het toestel.
  2. De telefoon heeft een groot scherm. Voor wie veel bezig is met social media zorgt dit ervoor dat u de advertentie en/of artikelen beter in beeld heeft. Op deze manier kun u mede de artikelen en/of advertenties beter analyseren en verbeteren waar nodig.
  3. De telefoon heeft een goede camera. De camera van deze telefoon telt maar liefst 12 megapixel. Ook heeft de telefoon een groothoeklens en een telelens. Voor de medewerkers van uw bedrijf die veel foto’s moeten maken, is dat natuurlijk erg van belang.
  4. Een onverwoestbare telefoon. De refurbished iphone 8 plus is voorzien van supersterk glas. Hoewel het glas erg sterk is, is het natuurlijk altijd verstandig om uw medewerkers een hoesje mee te geven ter bescherming van het toestel.
  5. Deze telefoon is bestendig tegen spatwater en stof. Deze bestendigheid is zeker handig voor wie nog wel eens onhandig kan zijn met haar of zijn toestel. Deze functie biedt u als werkgever ook wat meer zekerheid dat de telefoon wellicht langer mee kan gaan.
  6. De telefoon kan draadloos opgeladen worden. Zijn uw medewerkers veel met hun telefoon bezig zijn. Wanneer u de beschikking heeft over een QI-oplader dan kunt u de telefoon overal opladen en zonder bedrading, hoe handig is dat?

Tip: als u alle medewerkers dezelfde telefoon geeft, kan er nog wel eens verwarring ontstaan over van wie welke telefoon is. Wellicht is het daarom handig om onderscheidt te maken tussen de medewerkers met de telefoonhoesjes of de kleur van de telefoon.

Wanneer u als bedrijf steeds verder aan het groeien bent, heeft u wellicht de droom om zich ook uit te breiden naar andere landen. Bij het vestigen van uw bedrijf in een ander land, heeft u natuurlijk te maken met een verschillende cultuur, normen en waarden. In dit artikel ga ik samen met u verder in op de 6 belangrijkste dingen die u moet weten wanneer u gaat handelen of uw bedrijf gaat opstarten in het Midden-Oosten.

6 Tips voor het onderhandelen met het Midden-Oosten

  1. Verdiep u in het geloof en in de cultuur. De belangrijkste religies in het Midden-Oosten zijn het Jodendom, het Christendom en de Islam. Hoewel de religie erg belangrijk is in de regio, zijn onderwerpen als religie en politiek onderwerpen die u beter kunt vermijden. Dit heeft voornamelijk te maken met de politieke spanningen die er in deze regio heersen.
  2. Schud de hand met uw partner. Handen schudden is binnen de zakelijke Arabische samenleving zeer belangrijk. Het schudden van een hand kan wellicht langer duren dan uzelf gewend bent. Hierbij is het verstandig om op te letten dat de andere zijn hand eerst wegtrekt, moet u uw rechterhand gebruiken en is het van belang dat u elkaar in de ogen kijkt. Wanneer u naar een bepaalde plek geleid wordt, kan het voorkomen dat u vastgehouden wordt om u te begeleiden. In deze landen heeft het schudden van handen namelijk een andere betekenis dan in onze cultuur.
  3. De rolverdeling tussen mannen en vrouwen. In deze landen kan het voorkomen dat de rolverdelingen heel anders liggen dan bijvoorbeeld in Nederland. Er zijn gebieden waarbij het niet verstandig is om de zaken door een vrouw te laten doen. Wanneer u als man een vrouw tegenkomt gedurende het doen van zaken, dan is het verstandig om afstand te bewaren. Een goede tip is om vooraf te bekijken hoe de bedrijfscultuur is in het land waar u heengaat.
  4. Persoonlijke interactie. Waar in het westen werk en privé gescheiden wordt, is dat in het Midden-Oosten niet zo. Bij het doen van zaken moet er vertrouwen gekweekt worden, waarbij persoonlijke gesprekken, familie en loyaliteit erg van belang zijn. Om extra punten te scoren is het natuurlijk ook leuk als u een aantal woorden in het Arabisch kan of dat u uw plan in het Arabisch al klaar heeft staan. Een goed hulp middel hiervoor is een Arabisch vertaalbureau via Directvertalen.nl
  5. Het maken van overeenkomsten. In het Midden-Oosten is de zakenwereld voornamelijk gebaseerd op mondelinge overeenkomsten. Wanneer iemand een belofte maakt, dan zal hij/zij deze belofte nakomen. Indien men zich namelijk niet aan de belofte houdt, dan gaat dat ten koste van hun eer.
  6. Vergaderen en onderhandelen. Bij de eerste afspraak die u heeft moet u het vertrouwen van uw partner inwinnen. Het is dus belang om te investeren om elkaar beter te leren kennen. Wanneer u een vergadering op de planning heeft staan, is het wellicht handig om te weten dat het ‘normaal’ is om te laat te komen op een vergadering en dat deze bijeenkomsten ook minder gestructureerd zijn.