Menu
Marketing

De marketingacties rondom het EK 2012

Zoals tijdens ieder WK en EK zijn er dit jaar ook weer talloze bedrijven die met hun marketingactiviteiten inhaken op het EK 2012. In bijna iedere winkel ziet u wel oranje kleding of gadgets liggen. We zetten een aantal acties rondom het EK voor u op een rij.

Scoren met een EK-hit
De reclame die op dit moment zeer vaak voorbij komt op tv is die van de C1000. Het is het EK-lied ‘Geef Oranje vleugels’, gezongen door Wolter Kroes, Yes-R en Ernst Daniel Smit. René Froger heeft het nummer ‘Samen’ voor ING ingezongen en Wilfred en Genee en Johan Derksen zingen het nummer ‘Nederland is helemaal oranje’ voor Lidl.

Complete oranjeshops
In bijna iedere winkel zijn wel oranje gadgets en EK 2012 shirts verkrijgbaar. Er worden zelfs complete tijdelijke oranjeshops geopend bij onder andere Perry Sport, Wibra, Blokker en Bol.com.

Oranje apps
Een vrij nieuw fenomeen zijn de vele oranje apps die ontwikkeld zijn. Voor het EK 2012 zijn al meer dan 30 verschillende apps te downloaden voor Android of IOS. Voorbeelden zijn de I like Oranje app van Continental, de vertaalapp van Remia en de official EURO 2012 app van Carlsberg.

Link met social media
Wat dit jaar opvalt, is dat de meeste campagnes gebruik maken van social media om de campagnes te activeren. Hiervoor wordt voornamelijk gebruik gemaakt van Facebook. Bedrijven die dit doen zijn o.a. Nike, Croky, Heineken en Hyundai.

Bedrijven in herhaling
Wat minder origineel is, is dat veel bedrijven exact dezelfde marketingactie gebruiken welke ze twee jaar geleden ook ingezet hebben. Coop en Plus delen bijvoorbeeld exact dezelfde gadgets uit (oranje buddies en juichbandjes). Eigenlijk valt Bavaria met de V-dress ook een beetje in herhaling, aangezien ze twee jaar geleden ook een jurkje lieten ontwerpen.

Bovenstaande voorbeelden vormen slechts een kleine selectie van de vele marketingacties die er zijn voor het EK. Het zal u vast niet ontgaan op televisie en in de krant hoeveel acties er wel niet zijn, en dat zal voorlopig nog niet afgelopen zijn!