Menu
Bedrijfsvoering

De Lean filosofie

Bij het verbeteren van de bedrijfsvoering van een organisatie kun je uitgaan van twee principes: verandering of transformatie. Op het eerste oog lijken deze twee begrippen nauwelijks te verschillen in betekenis, maar bij het invoeren van Lean management is er een groot verschil tussen veranderen en transformeren. Bij een Lean-verandering moet je denken aan het tenietdoen van verspilling in een enkel klantproces, terwijl een Lean-transformatie een veel omvattende en langdurige reis is om klant en waardedenken in het doen en laten van iedere manager en medewerker van de organisatie te zien. Een Lean-transformatie raakt de kern van de organisatie, is een onomkeerbaar proces en plaveit de weg naar ambitieuze organisatiedoelen.

Verandering
Bij een Lean-verandering gaat men uit van de heersende mores in een beperkt deel van de organisatie: een aantal bestaande klantprocessen word verbeterd. De veranderingen kunnen klein en eenvoudig zijn of groot en complex, maar elke stap moet continu tegen het licht gehouden worden en onderhoud blijft nodig. Je voert immers geen verandering door om vervolgens blind te hopen dat het goed blijft gaan. Elk proces heeft een proceseigenaar en zijn eigen Key Performance Indicators (KPI’s) en is gericht op voortdurende verbetering. Men gebruikt hiervoor de PDCA-cyclus. Dit is een afkorting voor ‘plan-do-check-act’ en helpt bij het bewust focussen op het gewenste resultaat.

Transformatie
Bij een Lean-transformatie is een ambitieus toekomstplaatje het uitgangspunt. De principes van Lean management worden in de hele organisatie doorgevoerd. Het heeft tot doel een fundamentele, geïnternaliseerde verandering bij alle betrokkenen te verwezenlijken gericht op het realiseren van maximale klantwaarde met minimale verspilling in de richting van het ambitieuze toekomstbeeld. Dit veeleisende proces omvat te allen tijde de gehele organisatie, van CEO tot schoonmaker. Door de organisatie in de kern aan te passen, is de bedrijfsvoering als het ware zelfsturend gemaakt. Elke handeling, elke actie, elk klantcontact is doortrokken van dezelfde premisse, hetzelfde DNA. Elke verbetering is een stap in de richting van het ambitieuze toekomstperspectief.

UNC Plus Delta
Op uncplusdelta.nl lees je meer over wat UNC Plus Delta voor je kan betekenen voor succesvolle verandering danwel transformatie met behulp van Lean management. Het elimineren van verspilling en het algehele bewustzijn voortdurend waarde voor de klant te creëren is een beproefde filosofie om uw organisatie slank, flexibel en slagvaardig te maken.