Category

Zakelijke dienstverlening

Category

Bent u ondernemer en krijgt u vaak telefoon uit het buitenland? Pas dan op! U kunt namelijk als ondernemer lastig gevallen worden door dure fraude telefoontjes vanuit het buitenland. Maar hoe weet u als ondernemer dat het nummer waarmee is gebeld niet van één van uw buitenlandse klanten is?

Hoe gaat het in zijn werk met fraude telefoontjes

Hoe kunt u nu een fraude telefoontje herkennen? Wat kunt u doen om niet de dupe te worden van een fraude telefoontje? Hoe gaat het in zijn werk? U wordt gebeld door een vreemd nummer; nadat de telefoon één keer is overgegaan wordt er opgehangen. U ziet dan een gemiste oproep. De fraudeurs hopen erop dat u terug belt. Wanneer u dat doet hoort u een kiestoon of een zogeheten wacht toon. Bent u echt nieuwsgierig dan blijft u in de wacht. Maar hoe langer u wacht met ophangen hoe hoger de telefoonrekening zal uitvallen. U kunt dure rekeningen voorkomen met een prepaid abonnement van Simyo. Het door u vastgestelde beltegoed kan niet worden overschreden.

Fraude telefoontjes bezorgen u een zeer hoge telefoonrekening

De fraudeurs bellen dagelijks honderden telefoonnummers, die laten ze één keer overgaan en hangen dan op. U krijgt in principe nooit de kans om de telefoon aan te nemen. Wanneer u direct aanneemt zult u niets horen want er wordt door de fraudeurs niets verdient bij zo’n gesprek. Ze hopen dat u terugbelt naar het nummer. Wanneer u dat doet hoort u een bandje dat heel lang duurt of u krijgt direct een kiestoon. Deze is nagemaakt en wel zo dat u niet in de gaten heeft dat het gesprek al is gestart. De kosten van dit (nep) gesprek loopt heel snel op. De nummers die de fraudeurs gebruiken zijn namelijk de zogeheten ‘service’ nummers. Deze nummers zorgen in de meeste gevallen voor torenhoge telefoonrekeningen. U heeft in dit geval zelf gebeld en daarom dient de factuur betaald te worden. U kunt niet aantonen dat u niet heeft gebeld naar het buitenland en de provider kan u in zo’n geval dan ook niets kwijtschelden.

Wat moet u doen als u als ondernemer lastig gevallen wordt door dure fraude telefoontjes uit het buitenland.

Er zijn wel mogelijkheden om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van deze dure fraude telefoontjes. Met een prepaid abonnement en prepaid internet van Simyo bent u altijd bereikbaar maar kunnen de kosten niet hoger worden dan het vastgestelde maandbedrag. Maar zeer belangrijkste is:

  • neem nooit aan wanneer u een onbekend buitenlands telefoonnummer ziet
  • bel nooit terug naar een onbekend buitenlands telefoonnummer
  • blokkeer het nummer als u zeker weet dat het gaat om een fraude telefoontje blokkeer
  • Controleer het nummer op Google. De meeste nummers die gaan om fraude vindt u hierop terug. U hoeft op Google alleen maar het nummer in te typen en u ziet zo of er meldingen zijn.
  • breng uw provider op de hoogte dat u wordt lastig gevallen met fraude telefoontjes vanuit het buitenland. Geef het nummer door aan uw provider. Deze kan dit nummer dan blokkeren zodat anderen er ook geen last meer van hebben.

Ruim twee jaar geleden kondigde KPN aan per 1 september 2019 te stoppen met ISDN en PSTN. Onder deze dienstverlening vallen PSTN en ISDN1 en ISDN2 (zowel enkelvoudig als meervoudig). ISDN en PSTN maken plaats voor voice over IP (VoIP), een beter en goedkoper alternatief voor zakelijk bellen.

Na de bekendmaking van KPN, heeft de De Nederlandse Provider zich ingezet om de belangen van haar klanten zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Mede hierdoor hebben zij kunnen waarmaken dat de einddatum van ISDN verschoven is naar 1 april 2020. Klanten van De Nederlandse Provider hebben hierdoor meer ruimte om over te stappen naar VoIP bellen. Toch is het verstandig om niet al te lang te wachten met overstappen. Weten wat dit allemaal voor jouw bedrijf inhoudt? Lees dan hieronder verder. 

Wat betekent dit voor bedrijven met een ISDN-lijn?
Per 1 september 2019: end of service

De ISDN1 en 2 en PSTN-dienstverlening stopt op 1 september 2019. Actief onderhoud, monitoring, support en service zullen niet langer meer van toepassing zijn op deze verbindingen. De dienst blijft tot 1 april 2020 enkel actief op basis van best effort. 

Per 1 april 2020: end of life

Zoals eerder vermeld is de definitieve einddatum van ISDN verplaatst naar 1 april 2020. Dan worden de diensten in zijn geheel opgegeven. Je bent dan niet langer bereikbaar via ISDN.

Voor 31 maart 2020: nummers uitporteren

Voor 31 maart moeten alle nummers uitgeporteerd zijn. Doet je dit niet, dan worden de nummers gekoppeld aan de opgeheven lijnen. De nummers worden per 1 april 2020 door KPN in quarantaine gehouden, voor een periode van zes maanden. Je kunt er in die maanden niet meer bij. Voorkom dit door op tijd de overstap te maken naar VoIP telefonie. 

Per 1 oktober 2021: uitfasering ISDN 10/20/30

Er is niets veranderd aan de datum van uitfasering van ISND 10/20/30. Dit zal gewoon gebeuren op 1 oktober 2021. Toch is het verstandig om niet lang te wachten met het overzetten van deze diensten naar een toekomstvast alternatief. Je kunt bijvoorbeeld Hosted VoIP of SIP Trunk kiezen. 

Al met al, wacht niet te lang met het overstappen van de ISDN-lijn naar een toekomstvast alternatief. Je kunt met gemak overstappen naar een VoIP om zakelijk te bellen. Dit is een beter én goedkoper alternatief.