Rubriek

Transport

Rubriek

In juni (2015) zal Transavia starten met het aanbieden van rechtstreekse vluchten tussen Amsterdam en Parijs.

Dat betekent dat de Thalys binnenkort een concurrent erbij heeft. De snelle en goede treinverbinding met de Thalys tussen de beide hoofdsteden is ideaal voor zakenreizigers.

Transavia hoopt op deze manier dat er meer reizigers de vliegtuig nemen naar Parijs, in plaats van de trein. Vanaf juni zal er allereerst vijf keer per week worden gevlogen naar de Franse hoofdstad. In de zomerperiode zal dit uiteraard meer worden, u kunt dan zo’n acht tot twaalf keer per week vliegen naar de luchthaven Parijs-Charles De Gaulle.

Heeft u hem al, de Schiphol app? Schiphol biedt reizigers een app aan die allerlei informatie geeft. Van actuele vluchtinformatie tot aan actuele aanbiedingen van See Buy Fly. Maakt u regelmatig gebruik van Schiphol, dan is deze app ideaal voor u.

Bekijk hieronder wat deze app u biedt (Schiphol.nl):

  • Persoonlijke reisinformatie en actuele vluchtinformatie (via (push)notificaties) volg ook uw vlucht vanaf uw bestemming naar Schiphol
  • Een persoonlijke reisplanner
  • Automatisch uw contacten op de hoogte houden via SMS en/of e-mail over uw vlucht
  • Parkeerplaats reserveren
  • Schiphol Travel Taxi reserveren
  • Handige tips en relevante APP’s
  • Inloggen via Social Media (Facebook, Twitter en Linkedin)
  • Vlucht publiceren op social media kanalen
  • Alle relevante en praktische (reis)informatie over de faciliteiten op de luchthaven
  • Schiphol en parkeer plattegronden
  • Altijd actuele aanbiedingen van See Buy Fly
  • Ontvang vouchers (korting) aan de hand van uw vlucht
  • Schiphol nieuws en activiteiten op de luchthaven
  • Zowel Nederlands als Engels beschikbaar

Download hier deze app voor iPhone of Andoid

Nieuwe technologie geeft meer inzicht en betere toegang tot informatie

Amsterdam Airport Schiphol is onlangs gestart met proeven met Google Glass in de terminal en buiten in het landingsterrein. Met de inzet van deze innovatieve technologie wil Schiphol meer inzicht krijgen in de reizigersbeleving en werkzaamheden vergemakkelijken.

App voor medewerkers
Schiphol heeft een app voor Google Glass ontwikkeld die luchthavenmedewerkers moet helpen hun werk buiten, in het luchthaventerrein te vergemakkelijken en te vereenvoudigen. De app voor Google Glass biedt op een efficiënte manier toegang tot informatie en kan helpen bij het verzamelen van informatie via locatie-bepaling en door het maken van foto’s. Google Glass wordt handsfree en met spraak bestuurd. In het scherm rechtsboven het oog wordt de opgeroepen informatie weergegeven. Zo kunnen bijvoorbeeld meetgegevens worden opgeroepen bij het plaatsen van tijdelijke afzettingen en zijn rolmaten niet meer nodig.

Google Glass voor reizigers
Om meer inzicht te krijgen in de behoefte van reizigers om hun weg te vinden in de terminal test Schiphol ook in de terminal met Google Glass. Respondenten krijgen een Google Glass op, die vervolgens vast legt hoe zij de informatievoorziening in de terminal ervaren en hun weg vinden.

Schiphol is Europe’s Preferred Airport en om deze positie te behouden, blijft Schiphol voortdurend innoveren om luchthavenprocessen efficiënter in te richten en verder te verbeteren. Experimenteren met nieuwe technologie vormen hierbij een belangrijk onderdeel. In dit kader is Schiphol gestart met het opdoen van ervaring met Google Glass. Op basis van tussentijdse evaluaties en ervaringen zal Schiphol de app voor medewerkers doorontwikkelen. Volgend jaar wordt het besluit verwacht of Google Glass structureel gebruikt zal worden

Hartverwarmende reacties in het vliegtuig

Dinsdag 18 november 2014 lanceerden Amsterdam Airport Schiphol en KLM via Facebook, Youtube en Twitter Cover Greetings, een film van een gezamenlijke actie waarin reizigers van KLM op een hartverwarmende en unieke wijze worden verrast.

In Cover Greetings hebben thuisblijvers de mogelijkheid gekregen om een persoonlijke boodschap achter te laten op de hoofdsteun van de vliegtuigstoel van hun vriend, vriendin of familielid aan boord bij KLM. Schiphol en KLM hebben er samen voor gezorgd dat hun persoonlijke boodschap op de juiste stoel in het vliegtuig is gehangen. Resultaat: een onverwacht en hartverwarmend moment voor de reiziger bij het boarden van het vliegtuig en het zien van de speciaal voor hem/haar gemaakte hoofdsteun cover.

Schiphol en KLM hebben met Cover Greetings het moment van vertrek, voor zowel reizigers als thuisblijvers op een verassende manier extra bijzonder willen maken. Cover Greetings betrof een eenmalige actie.

Deze campagne is tot stand gekomen in een samenwerking tussen DDB & Tribal Amsterdam en FHV BBDO. Het creatief idee is ontwikkeld en uitgewerkt door DDB & Tribal Amsterdam.

In Dienstregeling 2015
•Ook laatste vier NS-lijnen krijgen overdag minimaal elk half uur een trein
•Treinen rijden in het weekend later door
•Meer treinen van en naar het oosten
•Nachtelijke bereikbaarheid Schiphol verbetert

Op zondag 14 december 2014 gaat de nieuwe NS-dienstregeling voor 2015 in. Dit nieuwe ‘spoorboekje’ heeft voor de reiziger een aantal verbeteringen in petto. Zo gaat NS meer treinen rijden, wat blijkt uit de nieuwe minimumstandaard. Hierdoor krijgt elk station (in elke richting) overdag minstens één keer per half uur een trein. Verder rijden de treinen in het weekend later door en gaan de nachttreinen naar Schiphol weer elke nacht rijden.

Door het invoeren van de minimumstandaard gaan op vier NS-trajecten meer Sprinters rijden: Arnhem-Ede/Wageningen, Breda–Dordrecht, Roosendaal–Dordrecht en Heerlen-Sittard. Alléén nog op deze vier trajecten kan het momenteel nog voorkomen dat een reiziger in de daluren maar één keer per uur de trein kan pakken. ,,Wij vinden dat onze reizigers er op moeten kunnen rekenen dat zij overdag binnen een half uur een trein hebben”, schetst Timo Huges, president-directeur NS. ,,Daarmee weten reizigers beter waar ze aan toe zijn en geef je ze als het ware steeds meer het stuur van hun eigen treinreis in handen. Vandaar deze minimumstandaard. Overigens rijden wij op de meeste trajecten al veel meer treinen per uur.”

Latere treinen in het weekend
Een andere verandering in dienstregeling 2015 is dat treinen in het weekend later doorrijden. Voortaan rijdt NS op vrijdag en zaterdag treinen tot omstreeks 01.00 uur ‘s nachts vanuit een aantal drukke knooppunten in de Randstad naar omliggende steden, zoals Zwolle, Deventer en Arnhem. Reizigers kunnen hierdoor later naar die bestemmingen reizen, soms wel een uur (van Utrecht naar Zwolle of Deventer) of twee uur (van Nijmegen/Arnhem naar Utrecht) later. NS verwacht hierdoor extra reizigers, zoals uitgaanspubliek, te bedienen.

Meer treinen van en naar het oosten
Verder gaan er tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer meer Intercity’s rijden omdat NS daar meer reizigers verwacht. De extra treinen (drie in plaats van twee keer per uur) rijden overdag tussen de ochtend- en avondspits. De frequentie in de spits blijft met vier keer per uur gelijk. NS zet met deze verbetering een volgende stap in de frequentieverhoging tussen de Randstad en Apeldoorn/Deventer. Naast vaker een trein levert dit ook reistijdwinsten op (10 tot 30 minuten), omdat aansluitingen verbeteren.

Nachtelijke bereikbaarheid Schiphol verbetert
Vanaf dienstregeling 2015 rijden er weer iedere nacht treinen van en naar Schiphol. In de huidige dienstregeling (2014) rijden als gevolg van werkzaamheden van ProRail enkele nachten per week geen treinen, maar bussen tussen Schiphol en Amsterdam. In het nieuwe spoorboekje kan de reiziger weer elke nacht per trein naar de luchthaven Schiphol.

Nieuw station: Nijmegen Goffert
Tussen Nijmegen en Wijchen wordt met ingang van de nieuwe dienstregeling het nieuwe station Nijmegen Goffert geopend. Op dat traject gaan in de spits meer Sprinters rijden (vier keer per uur in plaats van twee keer per uur). Hiermee speelt NS in op de groeiende vervoersbehoefte. De frequentieverhoging is mogelijk door nieuwe infrastructuur.

Internationale verbeteringen
Ook zet NS in de nieuwe dienstregeling in op 16 treinen per dag tussen Amsterdam en Brussel. Deze Intercity doet weer beide hoofdsteden aan en gaat dus als vanouds rijden vanaf Amsterdam Centraal via Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam en Dordrecht en Roosendaal. In België rijdt deze trein onder meer via Antwerpen en luchthaven Brussel naar zijn eindbestemming Brussel Zuid.
NS en Deutsche Bahn (DB) rijden voortaan een extra vroege Intercity vanuit Amsterdam Centraal (vertrek 05.00 uur) naar Berlijn op maandag tot en met zaterdag. Dit komt tegemoet aan de vraag van veel reizigers. Zij kunnen namelijk twee uur eerder dan nu, nog in de ochtend, in Berlijn aankomen. Een prettige bijkomstigheid is dat deze trein in Nederland (tot Hengelo) als een binnenlandse Intercity rijdt, waardoor ook binnenlandse reizigers een vroege (extra) verbinding tussen west en oost krijgen.

Werkzaamheden aan het spoor
ProRail vernieuwt ook in 2015 het spoor en stations. Spoorknooppunten worden slimmer ingericht en stations gemoderniseerd om beter en meer treinverkeer mogelijk te maken. De werkzaamheden van ProRail kunnen hinder veroorzaken voor reizigers. De grootste werkzaamheden zijn rondom Utrecht, Schiphol, Delft en Eindhoven.

Online op NS.nl
De nieuwe dienstregeling is te raadplegen via de reisplanner op ns.nl

Reizigers op Schiphol kunnen vanaf vandaag kiezen voor een elektrische taxi van BBF Schipholtaxi of BIOS-groep. Deze bedrijven gaan gezamenlijk met 167 Tesla’s Model S personenvervoer op de luchthaven aanbieden. Schiphol is hiermee uniek in de wereld: op geen enkele luchthaven rijden zoveel duurzame taxi’s. Ook dragen de elektrische taxi’s bij aan de verduurzaming van de mobiliteit op de luchthaven.

‘Met de 100 procent elektrische Tesla’s kunnen passagiers hun reis zeer comfortabel vanaf Schiphol vervolgen. Hoogwaardig vervoer en milieuvriendelijkheid gaan op Schiphol hand in hand. Een belangrijke stap bij het verminderen van CO2 , we willen tenslotte tot de top 3 van duurzaamste luchthavens ter wereld behoren’, aldus Jos Nijhuis, President-directeur van Schiphol Group. De emissieloze taxi’s gaan voor zeker vier jaar op Schiphol rijden, met een mogelijke verlenging tot maximaal acht jaar.

Check-in to sustainability
Schiphol Group anticipeert en investeert in een duurzame toekomst van de luchthaven. Schiphol Group maakt verbindingen mogelijk. Verbindingen tussen Nederland en rest van de wereld en verbindingen tussen mensen. Schiphol Group onderneemt met respect voor mens, milieu en omgeving. Dat doet zij niet alleen, maar in nauwe samenwerking met de reizigers, luchtvaartmaatschappijen en overige business partners op de luchthaven.

Schiphol, 13 oktober 2014 – Op Amsterdam Airport Schiphol is afgelopen week de eerste van vijf nieuwe centrale beveiligingsdoorgangen in gebruik genomen. De nieuwe controlepunten bieden de reiziger meer comfort en privacy. Reizigers naar Schengenlanden kunnen nu als eerste kennismaken met deze beveiligingscontroles: “Schiphol Security Service”.

Bij het ontwerp van het controlepunt stond de reiziger centraal. De ruimte heeft door gebruik van lichte kleuren, veel hout en ronde vormen een comfortabele, rustige uitstraling. Dit wordt ondersteund door gebruik van geluiddempende materialen. Het aanbieden van de (grotere) bakjes voor de scanner is geautomatiseerd en de poortjes gaan open als je je boardingpass aanbiedt. Ook biedt de inrichting nu de mogelijkheid reizigers, die meer tijd nodig hebben, te passeren. De oppervlakte van het controlepunt is hiervoor bijna verdubbeld.

‘De verplichte beveiligingscontrole komt per definitie in de comfortzone van mensen. Hier kunnen we niets aan doen, wel proberen we het proces zo prettig en efficiënt mogelijk te laten verlopen’, aldus Jos Nijhuis, CEO & president-directeur van Schiphol Group. ‘Met dit nieuwe beveiligingsconcept wil Schiphol de controles voor reizigers zo aangenaam mogelijk laten verlopen, nu en in de toekomst.’

Centrale beveiligingsdoorgangen
In 2015 gaat Schiphol volledig over op het centrale beveiligingsconcept. Er komen nieuwe centrale controlepunten in de plaats van de beveiligingscontroles aan de gates. Reizigers hoeven op Schiphol straks nog maar één keer een beveiligingscontrole te ondergaan. De luchthaven beschikt dan in totaal over drie controlepunten voor vertrekkende en twee voor transfererende passagiers. Naast het bieden van meer comfort anticipeert Schiphol hiermee tevens op de groei van de luchtvaart, toekomstige wet- en regelgeving en nieuwe technologische ontwikkelingen.

Schiphol verbouwt, vernieuwt, verbindt
Om de concurrentiepositie te versterken en de reizigers en luchtvaartmaatschappijen een topproduct te kunnen blijven bieden, investeert Schiphol fors in de infrastructuur. In 2014, 2015 én 2016 investeert Schiphol gemiddeld 1,5 miljoen euro per dag. Met deze ingrijpende vernieuwing neemt de capaciteit toe en kan Schiphol reizigers meer comfort bieden met ruimere terminals en pieren en soepelere passagiersprocessen.

KLM is niet de eerste, maar wel de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Vandaag viert KLM zijn 95e verjaardag op Schiphol en in Amsterdam.

Tien jaar geleden werd KLM overgenomen door Air France, die vandaag de dag 81 jaar oud is. Echter staat deze overname het feestelijk feit dat KLM 95 jaar bestaat niet in de weg.

KLM heeft speciale actietickets om dit feest te vieren. Een ticket naar New York, Curaçao en Jakarta kosten alleen vandaag 395 euro inclusief toeslagen en belastingen. De komende dagen volgen er nog meer voordelen.

“Dankzij de inzet, trots, expertise en energie van onze 33.000 medewerkers is KLM de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die onder haar oorspronkelijke naam opereert. Ik vind het belangrijk om deze mijlpaal te vieren. KLM is geworteld in de Nederlandse samenleving en het KLM-blauw zit in de genen van alle medewerkers. We gaan de komende jaren vol vertrouwen tegemoet.”
Camiel Eurlings, President- Directeur KLM.

Bron: KLM

Maakt u tussen 15 september 2014 en mei 2015 gebruik van Vertrekhal 2 op Schiphol, houd dan rekening met langere wachttijden.

De komende maanden start Schiphol aan een verbouwingsfase, waar zij gaan werken aan een centraal controlepunt voor Non-Schengen bestemmingen. Schiphol is momenteel druk bezig om passagiers die via Vertrekhal 2 moeten zoveel mogelijk te ontlasten.

De meeste hinder wordt ondervonden door passagiers die vliegen naar het Verenigd Koninkrijk of intercontinetnale bestemmingen. Om hinder te voor komen kunnen passagiers die vanaf de F of G-pier vertrekken het beste gebruik maken van de paspoortcontrole in Vertrekhal 3.