Category

Kantoorinrichting

Category

Het aantal coronabesmettingen en het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten wordt alsmaar lager. De cijfers blijven stabiel laag en dit is natuurlijk goed nieuws. Steeds meer bedrijven en organisaties vragen het personeel om weer terug te komen naar kantoor of hebben hier plannen voor. We moeten ondanks alles 1,5 meter afstand houden en de hygiënemaatregelen moeten zorgvuldig nageleefd worden. Op de werkvloer kunnen nieuwe bestemmingen en verspreiding van het virus voorkomen worden door contactmomenten zoveel mogelijk te verminderen, groepsvorming tegen te gaan en de druk op openbare ruimtes te beperken.

’Terug-naar-kantoor-programma’

Wie had er begin dit jaar gedacht dat Nederland op dit moment bezig is met het opstellen van een ‘terug-naar-kantoor-programma’? Dat kon niemand zich een half jaar geleden voorstellen. Veel thuiswerkers missen het contact met collega’s, voelen zich eenzaam en missen de scheiding tussen werk en privé. Velen willen het liefst zo snel mogelijk weer terug naar hun ‘echte’ werkplek. Met het juiste ‘terug-naar-kantoor-programma’ wordt een terugkeer mogelijk en verantwoord, zo lang afstand, hygiëne en veiligheid vooropstaan.

Een veilige werkplek

Om de terugkeer naar de werkplek zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn er een aantal goede adviezen opgesteld. Het is een verstandige keuze om de medewerkers, wanneer mogelijk, een vaste werkplek toe te wijzen. Zorg dat bureaus op 1,5 meter afstand van elkaar staan. Ook kan er plexiglas geplaatst worden tussen de werkplekken. Zo creëer je een veilige en hygiënische werkplek. Hierdoor is niet alleen veilig contact tussen medewerkers mogelijk, maar ook tussen medewerkers en klanten of bezoekers. Zorg voor een coronaproof kantoor met looproutes, zodat niet iedereen kriskras door kantoor kan lopen. Eén van de belangrijkste adviezen is het schoonmaken en houden van werkplekken. Zorg ervoor dat schoonmakers voor of na werktijd beginnen met schoonmaken, zodat er zo min mogelijk contact wordt gemaakt met elkaar.

Essentiële benodigdheden

Om straks weer veilig te mogen werken op kantoor, kunnen er een aantal benodigdheden aangeschaft worden om alles soepel te laten verlopen. Staat jouw laptop vol met belangrijke documenten en bestanden? Is het de bedoeling dat deze informatie overgezet wordt naar jouw computer op kantoor? Zorg er dan voor dat je beschikt over een USB stick. Zo kan je op een veilige manier bestanden overzetten. Zet USB sticks in als relatiegeschenk, zodat niet alleen de medewerker maar ook jij als werkgever er profijt van hebt. Laat USB sticks bedrukken met naam, logo of tekst.

Op je werkplek aangekomen, zijn er nog een aantal andere coronaproof benodigdheden die je helpen om veilig te kunnen werken. Het is verstandig om bij de hoofdingang een desinfectiezuil te plaatsen. De paal is voorzien van een automatische dispenser zodat medewerkers en bezoekers met gedesinfecteerde handen het bedrijf betreden. Zorg dat er op elk bureau een antibacteriële handreinigingsgel staat en er een antibacteriële pen klaar ligt. De pen kan door meerdere mensen gebruikt worden doordat het materiaal een speciale toevoeging bevat dat bacteriën weert van de oppervlakte. Hygiënesleutels zorgen ervoor dat deuren en drukknoppen niet met de hand aangeraakt hoeven te worden.

Met de juiste voorbereiding en benodigdheden kunnen we (straks) op een veilige en hygiënische manier weer op kantoor gaan werken.

Een goede vergaderzaal creëren staat of valt bij de juiste verlichting. Slechte verlichting zorgt ervoor dat vergaderingen stroef verlopen en dat de concentratie laag blijft, terwijl goede verlichting juist kan zorgen dat het allerbeste uit alle medewerkers gehaald wordt. Het beste is om voor led TL verlichting of led panelen te gaan in dit soort ruimtes. Waarom dit zo goed is, leggen wij uit in deze blog.

Motivatie en concentratie

Led TL buizen en andere led lampen zijn perfect voor het verhogen van de motivatie, concentratie en focus van medewerkers. Zeer belangrijk in vergaderruimtes dus. Hoe komt dit? Led verlichting heeft een hoge lichtopbrengst. Met bijvoorbeeld led TL buizen wordt dus een grote hoeveelheid aan krachtige verlichting verspreid. Ouderwetse lampen hebben juist een lage lichtopbrengst. Uit onderzoek blijkt dat lampen met een lage lichtopbrengst zorgen voor de aanmaak van melatonine. Dit slaaphormoon zorgt ervoor dat er een seintje aan de hersenen gestuurd wordt dat het tijd is om te gaan slapen. Met andere woorden, hier worden medewerkers moe van. Bij lampen met een hoge lichtopbrengst is dit niet het geval. Dankzij dit soort lampen worden medewerkers juist gefocust, geconcentreerd en dus meer gemotiveerd. Zo blijft iedereen erbij tijdens een vergadering.

In kantoorruimtes en vergaderzalen is het verder wel belangrijk om te gaan voor koud-witte verlichting. Hoe kouder de verlichting namelijk is, hoe meer dit lijkt op daglicht. Koude verlichting is beter voor de concentratie dan warme verlichting. Ook door warme verlichting (dat meer een gele gloed heeft en lijkt op bijvoorbeeld kaarslicht) wordt de aanmaak van melatonine namelijk gestimuleerd.

Goede zichtbaarheid

Goede zichtbaarheid

Nu kunnen medewerkers zeer gefocust zijn, maar als al het papierwerk op de tafels en de andere onderdelen niet goed zichtbaar zijn wordt het alsnog geen productieve werkdag. Door die hoge lichtopbrengst zijn led TL buizen en led panelen hiervoor ook de beste oplossing. Er wordt een grote hoeveelheid krachtige verlichting mee verspreid, waardoor u hiermee verzekerd bent dat iedereen zijn of haar werk gewoon goed kunt blijven zien.

Weinig schaduwen

De hoge lichtopbrengst van led TL buizen en led panelen is nog ergens goed voor, namelijk dat er hierdoor geen schaduwen ontstaan op het werkblad, maar ook niet op de computerschermen waarmee tijdens vergaderingen eventueel gewerkt wordt. Dit komt ook door gelijkmatige lichtspreiding van dit soort lampen. Ook hiermee wordt gezorgd dat u altijd alles goed kunt blijven zien tijdens vergaderingen.

De beste verlichting voor vergaderzalen vindt u dus in led panelen en led TL verlichting, waarmee gezorgd wordt voor goede zichtbaarheid, weinig hinderlijke schaduwen en gemotiveerde medewerkers. De perfecte keuze voor de beste werkresultaten.

Het coronavirus heeft een grote impact op uw dagelijkse leven. Voorheen ging u naar uw werk om daar aan het werk te gaan maar helaas is dat op dit moment even niet mogelijk en moet u thuis toch een goede werkplek creëren. Misschien heeft u dat nog niet helemaal op de rit en bent u nog een beetje zoekende. Waar moet een goede thuiswerkplek eigenlijk aan voldoen?

Eisen aan een thuiswerkplek

  1. Goede bureaustoel: het inrichten van een thuiswerkplek start met het kiezen van een goede bureaustoel. Een goede bureaustoel is een stoel waarbij aan de zitpositie en het comfort niks ontbreekt. U moet de stoel in zithoogte in ieder geval kunnen verstellen. Het liefst ook in de hoek van de zitting en de hoogte en hoek van de rugleuning. De armen dienen te rusten op armleuningen.
  2. Bureau: de tweede stap is het kiezen van een bureau. De afmetingen van het bureaublad dienen minimaal 120 centimeter breed en 80 centimeter diep te zijn. De diepte is van belang om voldoende afstand te bewaren tot het beeldscherm van een computer of laptop.
  3. Computer of laptop met internet: het gebruik van een computer of laptop met internet is niet meer weg te denken tijdens het werken. Een device dient u bijna de gehele dag te gebruiken. Dus hoe beter het apparaat des te effectiever u kunt werken.
  4. Veilig internet: u moet veilig online kunnen werken. Dit kan door de internetverbinding te laten verlopen via VPN (Virtual Private Network). Log thuis in op het bedrijfsnetwerk en u zult worden gezien als een onderdeel van dit netwerk.
  5. Verlichting: als u de mogelijkheid heeft, kies dan voor een ruimte met voldoende daglicht. Hierdoor hoeft u geen gebruik te maken van kunstlicht. Mocht u gebruik moeten maken van kunstlicht, kies dan voor indirecte verlichting. Deze verlichting wordt naar boven uitgestraald en via het plafond gereflecteerd.
  6. Communicatietools: u ziet uw collega’s in deze periode minder dan voorheen, maar dit betekent echter niet dat er geen communicatie kan plaatsvinden. Maak gebruik van de diverse communicatietools, zoals: Google Drive, Microsoft Teams of Skype. Via deze tools kunt u met collega’s bestanden uitwisselen, chatten en videobellen.
  7. Duidelijke communicatie: juist in deze periode is het belangrijk om goed te blijven communiceren, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan. U kunt daar zelf u steentje aan bijdragen door uw agenda goed up to date te houden.
  8. Opgeruimde werkplek: misschien heeft u nooit eerder thuisgewerkt en bent u nu aangewezen op een thuiswerkplek. Zorg ervoor dat de ruimte waar u gaat werken is opgeruimd. Een opgeruimde ruimte zorgt er immers voor dat u niet wordt afgeleid. Daarnaast kunt u met uw gezinsleden afspraken maken over thuiswerken. Bijvoorbeeld als de deur dicht is, mag ik niet storen.

We moeten nog wel even verder in deze situatie dus probeer er het beste van te maken.

Nieuw kantoor dat nog helemaal ingericht moet worden of is je huidige kantoorinrichting aan vervanging toe? Misschien kan je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van je kantoor, daarom schrijven wij dit artikel met 3 goede tips voor een goede kantoorinrichting.

Een sfeervol en representatief kantoor is natuurlijk altijd gewenst, maar ook goede werkplekken voor je werknemers is van groot belang. Voor dee in onze ogen belangrijkste punten geven we handige tips. Lees dus snel verder.

Tip 1: Ergonomie op kantoor

Ergonomisch werken is vast en zeker een term bij jou bekend in de oren klinkt. Er wordt steeds meer rekening gehouden met ergonomische werkplekken. Dit zijn “gezonde” werkplekken die helemaal op het lichaam van de werknemer worden afgesteld. Bij kantoorbanen ontkom je er niet aan dat je het grootste deel van de dag zittend aan het werk bent. Een zithouding voor het grootste deel van de dag is erg ongezond en zorgt voor lichamelijke klachten aan bijvoorbeeld je schouders, rug of nek. Gelukkig investeren veel kantoren tegenwoordig in ergonomisch werken.

Ergonomische kantoormeubelen

Een van de beste investeringen die je als werkgever kan doen is het kopen van ergonomisch kantoormeubilair. Bijvoorbeeld deze van OfficeCity. Deze kantoormeubelen zorgen ervoor dat werknemers in een gezonde houding kunnen werken en minder lichamelijke klachten ervaren.

Een ergonomische bureaustoel is een van de belangrijkste meubelen voor een gezonde werkplek. Zo’n bureaustoel is op vele verschillende manieren verstelbaar, waardoor je deze op de juiste hoogte kunt afstellen voor een gezonde zithouding. Aanrader dus. Tegenwoordig is ook een zit-sta bureau enorm populair. Dit is een bureau waaraan je zowel zittend als staand kan werken. Het afwisselen van zitten en staan zorgt ervoor dat je gezond kunt werken.

Tip 2: Groen in kantoor

Groen in kantoor

Een “groen” ingericht kantoor wordt steeds populairder. Er wordt niet alleen gekozen voor kantoorplanten voor een groene uitstraling, maar ook zelfs voor complete groene wanden. Planten op kantoor zorgt voor meer zuurstof, waardoor medewerkers zich beter kunnen concentreren. Ook geeft het je kantoor een duurzame uitstraling.

Tip 3: Kantoor inspiratie

Voordat je gaat shoppen voor kantoorinrichting is het verstandig om eerst duidelijk te weten wat je wilt. Ga dus opzoek naar kantoor inspiratie en bepaal welke stijl je wilt hanteren. Welke kleuren en materialen vind je mooi? Zoek op internet naar mooi ingerichte kantoren en laat je inspireren. Let er ook op dat je moet bepalen hoe je de werkplekken wilt inrichten.

De hele dag op kantoor zitten kan een negatieve impact hebben op de gezondheid. Daarnaast kan het donkere kantoorpand ook zorgen voor een verminderde productiviteit van de werknemers. De inrichting van het kantoor kan van grotere invloed zijn op de medewerkers dan er gedacht wordt. Vaak vestigen bedrijven hun kantoor op een industrieterrein waar weinig te doen is of te zien valt. Dit kan de medewerkers demotiveren om in de pauze een luchtje te gaan scheppen. Terwijl dit juist ontzettend goed is voor de gezondheid. Een bedrijfstuin kan dit probleem voorkomen en oplossen. In dit artikel worden een aantal zaken over de aanleg en het onderhoud van een bedrijfstuin toegelicht.

Een extensieve bedrijfstuin

Bij de aanleg van een bedrijfstuin zijn een aantal zaken waar er rekening gehouden moet worden. Het ontwerp van de tuin moet passen bij het bedrijf en moet het gehele jaar representatief eruit zien. Het onderhoud van een tuin kan veel werk kosten en bij bedrijven is er niet altijd tijd en ruimte hiervoor. Kies daarom altijd voor een extensieve tuin. Dit houdt in een tuin waar weinig onderhoud voor nodig is. Door een strak en eenduidig ontwerp te kiezen met planten en bloemen die het hele jaar mooi blijven, voegt de tuin waarde toe aan het bedrijf. En kan het ook als een visitekaartje gezien worden. Wanneer er voldoende ruimte is voor een grotere bedrijfstuin kan de tuin opgesplitst worden in twee gedeeltes. Eén gedeelte kan gevuld worden met planten en bloemen en het andere gedeelte kan gebruikt worden als eetruimte. In de zomer kan er gekozen worden om extra bloemen in de tuin neer te zetten voor een zomerse en levendige uitstraling. Met behulp van een hovenier kan een tuinontwerp gemaakt worden dat past bij het bedrijf.

De voordelen van een bedrijfstuin

Een goed onderhouden bedrijfstuin is niet alleen representatief naar klanten toe maar heeft ook nog een aantal andere voordelen. Een bedrijfstuin stimuleert medewerkers automatisch om vaker naar buiten te gaan. In de pauze kan de tuin gebruikt worden als eetruimte of als lounge plek. Verder kan de tuin gebruikt worden voor bedrijfsactiviteiten zoals een vrijdagmiddag borrel of andere teambuild activiteiten. Een ander voordeel van een bedrijfstuin is, dat het een ideale plek is om ideeën op te doen met het team. Voor een intensieve brainstorm sessie kan het soms goed zijn om in een nieuwe of andere omgeving te zijn. Door naar buiten te gaan en in het zonnetje te zitten kunnen soms de beste ideeën opgedaan worden. Zelf in de winter kan de tuin nog gebruikt worden door een terrasverwarmer neer te zetten. Ten slotte, kan een informele meeting met klanten ook verplaatst worden van de vergaderruimte naar de bedrijfstuin.

Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud?

Er kan soms onduidelijkheid zijn over wie verantwoordelijk is voor het onderhoud van een bedrijfstuin. Wanneer het kantoorpand gehuurd wordt, is de verhuurder vaak verantwoordelijk voor het onderhoud van het pand. Kies je als bedrijf er zelf voor om een tuin aan te leggen dan is het verstandig om te overleggen met de verhuurder wie verantwoordelijk is. Voor inspiratie tips en advies over een bedrijfstuin, bezoek deze website.

Een goede werkplek is van groot belang. Het maakt niet uit of je in een kantoor werkt, een keuken, industriegebied of op een andere plek. Als je de zaken niet goed op orde hebt op de werkplek dan kun je niet optimaal presteren. Vekavloeren is hier goed bekend mee. Ze zorgen al jaren voor de beste vloeren. Een goede werkplek zal een boost geven aan de inspiratie, creativiteit en ook aan de productiviteit. Het is dus duidelijk een investering om beter je werk te kunnen doen. We geven je graag een aantal tips om je werkplek goed in te richten.

Voldoende licht

Of je nu een productieplek hebt waar je aan het werk bent of een kantoorplek. Het is belangrijk om voldoende licht te hebben. Het is natuurlijk mooi om natuurlijk licht te hebben. Daglicht is belangrijk. Het zorgt voor de fotosynthese van planten en ook op ons mensen heeft het een goede uitwerking. Het geeft ons energie en kracht. Daarnaast geeft het ons ook meer binding met het verloop van de dag. Het is prettig om te weten of het nu daadwerkelijk licht of donker is buiten.

Een goede vloer

Tevens is een goede vloer van groot belang. Een kantoorvloer moet mooi glad en strak zijn. Het is gemakkelijker om het zo schoon te maken en te houden. Industrievloeren daarentegen moeten vooral veilig en duurzaam zijn. Wanneer een industriële vloer slijtvast is zal het langer meegaan. Het is belangrijk om niet uit te glijden over de vloeren, zelfs niet als het nat is. Door voor een goede vloer te kiezen kun je hier lang van genieten. Een vloer van het juiste materiaal zal zorgen voor een vloer waar je lang van kunt genieten. Een investering is hier dus op zijn plaats.

Alles ergonomisch

Het is een term welke we steeds vaker tegenkomen. Het betekent simpelweg dat alles meer op het menselijk lichaam afgestemd dient te worden. Het is belangrijk om de juiste zithouding te hebben op je bureaustoel en achter het bureau. Hetzelfde geldt ook wanneer je een machine bediend. Je werkplek moet helemaal af te stemmen zijn op jouw persoon. Doe dit ook om zo te voorkomen dat jij of je personeel lichamelijke klachten krijgt.

Zorg voor een goede werkplek!

Weet dat je zelf de verantwoordelijkheid hebt voor je eigen lichaam om een goede werkplek te creëren. Denk aan de veiligheid van je lichaam en geest. Daarnaast is het ook goed om aan het milieu te denken en te kiezen voor duurzame oplossingen. Soms is dat wat duurder. Maar op de lange termijn zal je er de vruchten van kunnen plukken.

Onderzoeken naar nek- en rugklachten op het werk worden bij de vleet uitgevoerd. Wanneer het over rugklachten gaat, zijn het vooral een combinatie van belastingsfactoren en fysiologische determinanten die een rol spelen. Wie een dagje ouder wordt en voortdurend moet tillen, buigen en draaien, loopt dan ook een hoger risico op rugklachten. In 2012 linkte de Gezondheidsraad echter ook beeldschermwerken aan een aantal klachten. Het gaat om nekklachten, klachten aan de schouders, armen, polsen en handen, maar ook om oogklachten. Eveneens legde men verbanden met psychische aandoeningen en slaapstoornissen.

Door de ergonomie op kantoor te verbeteren, zal je heus niet alle risico’s wegnemen. Toch is het niet onbelangrijk om aandacht te hebben voor nekklachten en klachten aan de bovenste extremiteiten (bv. armen, polsen, handen en schouders). Hoe je dat doet? Daarvoor dien je met vier basisprincipes rekening te houden. Enkel zo verkrijg je een goede en comfortabele werkplek.

Recht op een verstelbare werkplek

De tijd dat alle bureaus en computerschermen exact dezelfde afmetingen hadden, behoort echt wel tot het verleden. Dat zoiets niet goed is voor onze gewrichten, hoeft echt niet te verbazen. Niet voor niets hebben grotere mensen ook klachten bij een lange Ryanair-vlucht: de zitplaatsen zijn niet aangepast aan hun lichaam. Na enkele uren is dat nog niet dramatisch, maar na enkele jaren…

Daarom heeft elke medewerker recht op een verstelbare werkplek. Denk hierbij niet alleen aan verstelbare bureaustoelen, maar ook aan bureaus die in de hoogte verstelbaar zijn of aan beweegbare schermen.

Zittend en staand werken afwisselen

Net zoals medewerkers die voortdurend fysiek werk verrichten het recht hebben om even pauze te nemen om te gaan zitten, moeten medewerkers die voortdurend aan een bureau zitten het recht hebben om even te staan. Stawerkplekken horen dan ook steeds aanwezig te zijn. Je kan ze standaard voorzien of je kan kiezen voor verstelbare bureaus die de medewerker zelf tot stawerkplek kan omvormen.

Dynamics ratio 1:8

Tijdens de werkuren moeten medewerkers ook kunnen bewegen. Voor een volledige werkdag is dat minimaal 45 minuten. Laat er geen twijfel over bestaan: de kleine wandeling naar de koffiemachine volstaat heus niet om het te halen. Daarom heeft men de zogenoemde dynamics ratio geïntroduceerd: per acht werkplekken moet er één dynamische werkplek zijn. Denk aan een staande overlegplaats, een bureaufiets of een balance board. Zo wisselen medewerkers werk en beweging af zonder dat het als tijdsverlies kan worden bestempeld.

Een correcte zithouding stimuleren

In een kantooromgeving zullen we zelden iemand compleet achterover gezakt zien zitten. Gelukkig maar, want een professionele indruk laat dat natuurlijk niet na. Toch blijken velen er een verkeerde zithouding op na te houden. Negentig graden en voeten plat op de grond, luidt het devies. Het aannemen van een correcte zithouding dien je dan ook te stimuleren. Dit kan je op verschillende manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan pictogrammen in de kantoorruimte. Je kan uiteraard ook eens een ergonoom uitnodigen in functie van werkplekadvisering en bewustwording. In de praktijk lijken medewerkers daar veel van op te steken en dergelijk deskundig advies sneller na te leven.

Een kantoor moet efficiënt zijn en het maximale uit jouw werk halen. Bovendien moet het ook getuigen van stijl, zodat je er zorgeloos klanten kunt ontvangen. Met een beperkt budget is dit natuurlijk niet eenvoudig. Gelukkig kan je ook met een klein budget een leuke kantoorinrichting ontwerpen. Aan de hand van vijf tips tonen wij aan hoe je dit moet doen.

# 1. Stel een budgetplan op

In de eerste plaats moet je voorkomen dat jouw budget te snel ontoereikend wordt. Stel daarom een budgetplan op. Noteer alle ingrepen en noodzakelijke aankopen en verbind ze vervolgens aan een maximaal budget. Overschrijf de opgelegde grens natuurlijk niet en stel ook een prioriteitenlijst op.

Blijkt er na het verven bijvoorbeeld nog budget over te zijn? Dan wordt het resterende budget eerst uitgegeven aan een nieuwe vergadertafel en vervolgens aan een gezellige eettafel voor buiten. Zo voorkom je enerzijds dat het budget foutief wordt uitgegeven, maar ook dat het budget al te snel is opgebruikt.

# 2. DIY: Do It Yourself

Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Op voorwaarde natuurlijk dat je ook zelf wat van klussen af weet. Is dat het geval? Overweeg dan om een aantal taken zelf uit te voeren. Zo kan je kosten besparen. Dit kan gaan van verven tot het zelf monteren van kantoormeubelen. Natuurlijk kan je ook bestaand kantoormeubilair recyclen. Een oude kast even in de verf zetten is nu eenmaal veel goedkoper dan een nieuwe kast kopen, maar dat hoeven we jou vast niet te vertellen.

# 3. Gebruik tweedehands meubilair

Dit laatste brengt ons bij een derde tip: waarom zou je überhaupt nieuw meubilair aankopen? Natuurlijk is de nieuwste computer met de beste specificaties misschien noodzakelijk voor jouw kantoor. Maar is dat ook het geval voor jouw bureau? En de prullenbak? En wat met de archiefkast voor in de kelder?

Vaak kan je kantoormeubilair spotgoedkoop vinden op de tweedehandsmarkt. Omdat ze volledig afgeboekt zijn of omdat ze het resultaat zijn van een faillissement. Soms moet je ze zelf nog even oplappen, maar tweedehands meubilair biedt wel de nodige ademruimte om de rest van jouw kantoor budgetvriendelijk in te richten. Alleen de bureaustoelen koop je beter niet tweedehands. Een bureaustoel moet immers ergonomisch perfect zitten. Anders heb je binnen de kortste keren rugklachten.

# 4. Vervang kunst door planten

Bij kantoorinrichting denken we al snel aan decoratie. Kaders, kunstwerken en sculpturen kosten echter handenvol geld. Het kan gelukkig ook goedkoper. Laat groen de kantoorinrichting sieren. Door in te zetten op planten haal je de buitenwereld naar binnen. Bovendien zijn planten ook veel goedkoper en zouden ze zelfs de productiviteit op het werk verhogen. Natuurlijk moeten kantoorplanten niet alleen goedkoop zijn maar mogen ze ook niet al te veel aandacht vergen. Denk daarom aan onderhoudsvriendelijke planten zoals de spinplant of de Philodendron.

Heb je niet zo’n groene vingers? Dan kan je natuurlijk ook gewoon voor nepplanten kiezen. Voor alle duidelijkheid: je hoeft ze geen water te geven. Cactussen zijn in dat opzicht overigens ook interessant.

# 5. Vraag het personeel om hulp

Misschien zijn de medewerkers die ouderwetse muren ook zo beu als koude pap. Of misschien staan ze wel te springen om de vergaderzaal een upgrade te bezorgen. Vraag hen daarom ook even om hulp. Vrijblijvend natuurlijk. Maak hen dat ook duidelijk.

Sommigen zullen misschien nog een oud bureau op zolder staan hebben terwijl anderen ’s weekends echt wel even de handen uit de mouwen willen steken. Extra leuk en goedkoop! Vergeet hen natuurlijk niet te belonen. Een afsluitende barbecue en enkele verfrissende drankjes mogen bijvoorbeeld niet ontbreken. Uiteraard is dat ook goed voor het groepsgevoel.

Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid worden ieder jaar weer belangrijker. We recyclen steeds vaker, het woon- en werkverkeer wordt steeds milieuvriendelijker, en we staan ook regelmatig stil bij het duurzame ondernemerschap. Onderdeel van het ondernemerschap is natuurlijk je kantoor; en dat kantoor wordt waarschijnlijk professioneel schoongemaakt door schoonmaak diensten in Amsterdam of andere steden. En ook op het gebied van schoonmaken zijn er steeds meer milieuvriendelijke initiatieven te vinden.

Bewuster schoonmaken

Er wordt bijvoorbeeld steeds minder warm water gebruikt om schoon te maken, en de producten met vluchtige organische stoffen (denk bijvoorbeeld aan spuitbussen) worden steeds vaker vermeden. Zo is chloor bijvoorbeeld lang niet altijd nodig om een toilet schoon te maken, en kan kalkaanslag ook gewoon verwijderd worden met schoonmaakazijn. Een professioneel schoonmaakbedrijf weet precies welke vervanging er mogelijk is voor milieu-onvriendelijke producten; en gebruikt deze ook overal waar mogelijk.

Belasting voor het milieu

Ook voor de productie van schoonmaakmiddelen zijn energie en dus grondstoffen nodig. Het grote verschil met onze energie in huis is het feit dat schoonmaakmiddelen na gebruik, het water en de omgeving kunnen vervuilen. De schadelijke stoffen in de schoonmaakmiddelen blijven vaak achter in de waterzuiveringsinstallaties, en dit beïnvloed de kwaliteit van het water dat vervolgens bij ons uit de kraan komt. Er worden dan ook steeds minder schoonmaakmiddelen met giftige stoffen gebruikt, en deze schoonmaakmiddelen worden niet zomaar weggespoeld.

Alternatieven voor milieuvriendelijke schoonmaak

Schoonmaakbedrijven vinden dan ook steeds meer alternatieven en kleine aanpassingen om de schoonmaak zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. Het gebruik van warm water wordt bijvoorbeeld verminderd, en dit is ontzettend goed. Voor warm water worden namelijk vaak fossiele brandstoffen verbrand (en dus is er sprake van CO2 uitstoot), en dit is schadelijk voor het milieu. Ook oplosmiddelen en gassen (vluchtige organische stoffen) worden steeds minder gebruikt; deze dragen namelijk bij aan het vormen van smog. Denk aan ruitenwisservloeistof, glasreinigers en andere spuitbussen.

Vluchtige oplosmiddelen

Daarnaast kunnen de vluchtige oplosmiddelen de luchtwegen irriteren; zowel bij de schoonmakers zelf als bij de medewerkers die de ruimte vervolgens betreden. In sommige gevallen kan dit zelfs tot allergische reacties leiden. Middelen zoals chloor of andere sterk dampende producten kunnen tot flinke irritaties volgen; en in sommige gevallen zelfs brandwonden veroorzaken. Door deze stoffen te mijden zorg je niet alleen voor een milieuvriendelijk, maar ook een gezond kantoorpand. In plaats van het gebruik van vluchtige oplosmiddelen of organische stoffen, wordt er dus steeds vaker naar een milieuvriendelijke vervanging gezocht.