Category

Kantoorinrichting

Category

Komen alle werknemers weer langzaam op kantoor werken en is de periode van veel thuiswerken eigenlijk voorbij? Dan is het fijn om je kantoor weer helemaal up-to-date te hebben. Zo zorg je ervoor dat je werknemers zich weer helemaal thuis kunnen voelen en lekker in hun vel zitten. Maar hoe geef je het kantoor een upgrade?

1. Wij geven je drie leuke tips. Laat spullen bedrukken

Hoe fijn is het als je op kantoor komt en er zijn nieuwe kopjes, notebooks en pennen. Een klein gebaar welke je als bedrijf kunt doen, dat een grote impact heeft. Laat mokken bedrukken met het logo van jullie bedrijf en zet op iedere bureau een mok, pen en notitieblok neer. Zo zal iedereen zich super welkom voelen. Wil jij helemaal uitpakken? Laat dan ook paraplu’s bedrukken, usb-sticks bedrukken en agenda’s bedrukken. 

2. Ga voor groen

Leuke planten en bloemen, wie wordt er nu niet vrolijk van. Door nieuwe planten aan te schaffen, zal de look en feel van jouw kantoor meteen anders zijn. Maar planten op je werkplek zien er niet alleen super leuk uit, ze zijn ook nog eens multifunctioneel. Een plant zorgt er namelijk voor dat de lucht wordt gezuiverd en je meer zuurstof in de ruimte hebt. Dit heeft weer een positieve invloed op het concentratievermogen van je werknemer, wat er voor zorgt dat hij of zij effectiever te werk gaat. 

3. Kies iets leuks aan de muur 

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de muren in je kantoor van een likje verf te voorzien, maar dit kost vaak veel tijd en moeite. Toch kun je, door iets leuks aan de muur te hangen, de uitstraling van je kantoor een andere twist geven. Wat dacht je van grote posters, leuke schilderijen of echte kunst? Let er hierbij wel op dat de dingen aan de muur passen bij de uitstraling van je bedrijf. Zo is het bij een marketingbureau leuk om gewaagde dingen aan de muur te hangen, maar past dit minder goed bij een serieus verzekeringskantoor. 

Wat fijn dat jouw werknemers weer meer naar kantoor kunnen en minder thuis hoeven te werken. Met deze 3 tips geef jij het kantoor een boost, waardoor jouw werknemers zich weer helemaal welkom voelen. Welke ga jij als eerste doorvoeren? 

De ene bureaustoel is de andere niet. Is het tijd voor een nieuwe kantoorinrichting, of wil je je werknemers ook graag op hun thuiswerkplek van de juiste professionele meubelen voorzien, dan is dit het moment om te gaan voor een écht ergonomisch verantwoorde en zelfs dynamische kantooropstelling. Zeker wanneer het werk vooral bestaat uit urenlang achter een scherm zitten. 

Maar waarom is het zo belangrijk dat kantoormeubelen de juiste ondersteuning bieden? En hoe kun je met de inrichting een gezondere werkcultuur scheppen? 

Het zitten zelf

We ontkomen er niet aan om op kantoor periodes te zitten. Ga je bureaustoelen kopen, dan is dit het moment om voor echt ergonomisch te gaan. Ergonomisch betekent vooral dat de stoel aan alle kanten verstelbaar is. Zo kan het lichaam toch zoveel mogelijk tegemoet worden gekomen tijdens de uren op het zitvlak, er rekening mee houdend dat elke lichaam anders is. One size fits zeker niet iedereen!

Om een bureaustoel aan te passen, ga je als volgt te werk: 

  • Pas de hoogte aan, zodat de onderkant van je ellebogen op hetzelfde niveau als het bureau zijn. 
  • Zorg dat als je rug tegen de leuning zit, je voeten op de vloer kunnen rusten.
  • Zet de rugleuning zo ver naar voren, dat je met een rechte rug tegen de leuning kan rusten.
  • Zorg dat de rugleuning op precies de juiste hoogte staat, waarmee het gedeelte dat uitsteekt precies je onderrug ondersteunt
  • Stel de armleuningen zo in, dat ze onder het bureau passen, zodat je zo dicht en comfortabel mogelijk aan het bureau kan zitten. 

De hele dag zitten

Onderzoek heeft keer na keer uitgewezen dat te lang zitten echter op verschillende manieren slecht is voor je lichaam en je fysieke gezondheid. Ten eerste gebruik je uiteraard minder energie wanneer je zit dan wanneer je staat. Veel zitten, zonder dit af te zetten tegen periodes van bewegen, kan daarom overgewicht in de hand werken. 

Ook werkt het averechts voor een gezonde bloeddruk, bloedsomloop en bloedsuikerniveau in het lichaam, en verhoogt het je kans om kanker en hartziektes te ontwikkelen. Door de zithouding verkorten je spieren bovendien op bepaalde punten, en verlies je mobiliteit en flexibiliteit. Hierdoor zou zitten net zo slecht zijn als roken, als het op de levensverwachting en het effect op je lichaam aankomt!

Meer beweging stimuleren op kantoor

Een goede kantoorinrichting kan de schadelijke effecten van zitten tegengaan door meer beweging te stimuleren. Een paar keer per week sporten is goed voor je, maar beter is nog om ook tijdens de werkdag zelf momenten van dynamiek in te lassen. Dit is aan te moedigen met de juiste inrichting en werkcultuur. 

Overweeg bijvoorbeeld om het koffieapparaat en de pauzeruimte, indien mogelijk, op een andere verdieping te zetten. Zo zit er al een aantal keren per dag een eindje (trap)lopen in de routine. Ook kun je vergaderingen staand of lopend plannen, en op de kantoorvloer ruimte bieden om heen en weer te lopen voor telefoontjes. 

Zet ook items neer die uitnodigen tot beweging. Een paar oefenballen, een pull up bar, een springtouw en een vrije muur voor een handstand. Klanten zullen misschien even te staan kijken wanneer ze op bezoek komen, maar het al snel snappen en wellicht zelfs even mee willen doen!

Af en toe staand werken – op zelfs op de grond

Omdat vooral variatie goed is tijdens werkhoudingen, is het ideaal als er ook staand kan worden gewerkt. Een bureau dat verstelbaar is, zodat er makkelijk zowel zittend als staand aan gewerkt kan worden is handig, maar zorg er dan wel voor dat het verzetten makkelijk gaat. Zo kan iedereen tijdens de werkdag meerdere keren zonder moeite van positie wisselen. 

Naast het hogerop zoek, kun je ook ruimte scheppen om juist dichter bij de grond te werken. Het zal misschien even wennen zijn, en je wilt de schoonmaker wellicht iets vaker laten komen om de vloeren te doen, maar zittend op de grond werken of vergaderen kan een compleet nieuw perspectief bieden. 

Ga voor modulair

Het is fijn als de kantoorinrichting zo flexibel mogelijk is. Zo kun je de opstelling aanpassen aan de behoeftes van het moment. Met bureaustoelen, tafels en archiefkasten op wielen, kun je snel en makkelijk meubelen verplaatsen. 

Dit helpt medewerkers om makkelijker samen te werken, doordat stoelen bijvoorbeeld even snel bij elkaar geschoven kunnen worden. Ook werkt het creativiteit in de hand, doordat de werkomgeving mee kan bewegen met de werkbehoefte. Probeer ook zoveel mogelijk multifunctioneel te denken, om een teveel aan meubelen in het kantoor te vermijden. Kan de lunchtafel ook dienst doen als grote vergadertafel, waar iedereen even snel zijn eigen bureaustoel bij aan kan schuiven? 

Mens sane in corpere sano – een gezonde geest in een gezond lichaam. Geef je medewerkers, en jezelf, de best mogelijk werkomgeving voor gezonder, productiever en gelukkiger werken. 

De afgelopen maanden hebben veel bedrijven er noodgedwongen voor moeten kiezen om de medewerkers thuis te laten werken. Dit om het COVID-19 virus tegen te gaan en zoveel mogelijk in te perken. Een bijkomend verschijnsel is dat veel medewerkers het juist als heel prettig hebben ervaren om de werktijd te verdelen over deels op kantoor en deels thuis te werken.

Een ontwikkeling die ook werkgevers veelal toejuichen, maar de faciliteiten moeten dit ook mogelijk maken. Niet iedereen beschikt over een goede werkplek thuis en dit is natuurlijk wel heel belangrijk. Hieronder hebben wij een paar punten op een rijtje gezet die belangrijk zijn voor een goede en functionele thuiswerkplek interieurontwerp assen .

Comfortabel bureau en bureaustoel:
De zitplek is net als op kantoor zeer belangrijk. Om de dag fit en productief door te brengen is het belangrijk dat je de juiste zit- of stahouding hebt. Wanneer dit niet het geval is dan zul je merken dat het energie level en de concentratie afneemt en je ’s middags veel minder productief bent. Soms merk je niet gelijk dat je werkplek niet voldoet, maar er kunnen dan wel klachten op de lange termijn ontstaan. Dus zorg dat je vanaf dag 1 goed zit.

Goede pc of laptop:
Wanneer je thuis gaat werken is het fijn dat je over precies dezelfde bestanden en programma’s beschikt als op kantoor en dat bestanden ook gesynchroniseerd worden, zodat je op iedere plek verder kunt werken. Een laptop is hier ideaal voor, omdat deze ook nog een makkelijk mee te nemen is. Wanneer er niet voldoende budget is om een nieuwe laptop te kopen is het huren van een laptop wellicht de oplossing. Op deze manier beschikt u altijd over up-to-date materiaal tegen een betaalbare prijs.Via Flexitrent.com wordt een groot aanbod aan verschillende laptops aangeboden. Zo kun je gemakkelijk uitzoeken wat bij jou en jouw werkzaamheden past. Ben je een echte Apple fanboy en liever een Macbook huren? Ook dat is mogelijk.

Rustige werkomgeving:
De zitplek is belangrijk, het materiaal is belangrijk, maar het is ook heel belangrijk dat je je kunt afsluiten van andere die ook thuis zijn. Tijdens de Coronatijd hadden veel mensen te maken met partner en kinderen die ook thuis waren. Een moeilijk gegeven als je je moet concentreren op een moeilijk vraagstuk of een belangrijk telefoongesprek. Indien mogelijk is het dan ook fijn om een thuiskantoor in een aparte ruimte die af te sluiten is te creëren. Dit is niet alleen tijdens de werkdag fijn, maar ook wanneer de werkdag erop zit. Je kunt je dan makkelijker afsluiten voor de werkzaamheden en weer genieten van de vrije avond.

Kortom thuiswerken kan voor vele een mooie aanvulling zijn op de kantooruren, maar zorg wel dat uw plek in orde is en dat u het contact met collega’s niet verliest. Het sociale aspect van collega’s kan thuis nog wel eens gemist worden!

Wanneer u een kantoor baan heeft zult u al snel 8 uur per dag zittend door brengen. Niet alleen op het werk maar ook thuis zult u dan ook nog lekker aan tafel eten en gaat u bank hangen om uw favoriete serie te kijken. Dat betekend al gouw dat u per dag meer dan 8 uur zitten doorbrengt. Door te lang en te veel te zitten kunnen er klachten ontstaan en daarvoor is er een zit-sta bureau.

Werkhouding afwisselen

Het is goed om geregeld van houding te wisselen om zo minder rug, nek en schouder klachten te krijgen. Zo wordt aangeraden om maximaal 1 uur achtereen te staan en dit kan afgewisseld worden met zittend werken. Met dit bureau zet u heel makkelijk uw bureau omhoog op elk moment van de dag. U hoeft dus niet uw spullen te verplaatsen maar kunt gewoon op uw eigen plek blijven zitten.

Voordelen van een zit-sta bureau op een rij

  • Hogere productiviteit
  • Minder rug, nek en schouderklachten
  • Betere doorbloeding
  • Meer calorieën verbranden
  • Reduceert ziekteverzuim

Geen dipje

Wanneer u net met lunch pauze geweest bent of net koffiepauze heeft gehad is er vaak een dipje. Door te zitten zult u dit moment sneller hebben dan wanneer u staat. Als u na de lunch even staand gaat werken zorgt dit voor een betere doorbloeding en zult u minder snel een dipje krijgen. Zo kunt u dus effectief blijven werken.

Goede balans

Het is belangrijk om een goede balans te vinden wanneer u een zit-sta bureau heeft. Het is ook niet goed om de hele dag staand te gaan werken maar hier moet u een goede balans in vinden. Er wordt aangeraden om 75% zittend te werken en 25% staand. Zo kunt u afwisselen en kunt u af en toe even een uurtje staand werken. Staand werken kan beter niet langer dan 1 uur gedaan worden. Anders zult u wellicht wat meer hangen op de tafel en zult u in een verkeerde houding staan. Het zal in het begin dus wat testen zijn met wat voor u prettig werkt en wanneer u staand of zittend gaat werken.

Bewegen op het werk

Heeft u nog geen zit-sta bureau dan kunt u ook op een andere manier meer bewegen op uw werk. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaatst van de lift. Wanneer iemand aanbied om koffie te halen zal dit altijd wel verleidelijk zijn maar haal zelf uw koffie om zo af en toe in beweging te blijven. Normaal gesproken zouden we ook een parkeerplekje op zoeken zo dicht mogelijk bij de ingang maar het is ook goed om de auto toch iets verder weg te parkeren. Deze kleine dingen zijn gemakkelijk aan te passen en dit kan al voor een groot verschil zorgen.

Het aantal coronabesmettingen en het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten wordt alsmaar lager. De cijfers blijven stabiel laag en dit is natuurlijk goed nieuws. Steeds meer bedrijven en organisaties vragen het personeel om weer terug te komen naar kantoor of hebben hier plannen voor. We moeten ondanks alles 1,5 meter afstand houden en de hygiënemaatregelen moeten zorgvuldig nageleefd worden. Op de werkvloer kunnen nieuwe bestemmingen en verspreiding van het virus voorkomen worden door contactmomenten zoveel mogelijk te verminderen, groepsvorming tegen te gaan en de druk op openbare ruimtes te beperken.

’Terug-naar-kantoor-programma’

Wie had er begin dit jaar gedacht dat Nederland op dit moment bezig is met het opstellen van een ‘terug-naar-kantoor-programma’? Dat kon niemand zich een half jaar geleden voorstellen. Veel thuiswerkers missen het contact met collega’s, voelen zich eenzaam en missen de scheiding tussen werk en privé. Velen willen het liefst zo snel mogelijk weer terug naar hun ‘echte’ werkplek. Met het juiste ‘terug-naar-kantoor-programma’ wordt een terugkeer mogelijk en verantwoord, zo lang afstand, hygiëne en veiligheid vooropstaan.

Een veilige werkplek

Om de terugkeer naar de werkplek zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn er een aantal goede adviezen opgesteld. Het is een verstandige keuze om de medewerkers, wanneer mogelijk, een vaste werkplek toe te wijzen. Zorg dat bureaus op 1,5 meter afstand van elkaar staan. Ook kan er plexiglas geplaatst worden tussen de werkplekken. Zo creëer je een veilige en hygiënische werkplek. Hierdoor is niet alleen veilig contact tussen medewerkers mogelijk, maar ook tussen medewerkers en klanten of bezoekers. Zorg voor een coronaproof kantoor met looproutes, zodat niet iedereen kriskras door kantoor kan lopen. Eén van de belangrijkste adviezen is het schoonmaken en houden van werkplekken. Zorg ervoor dat schoonmakers voor of na werktijd beginnen met schoonmaken, zodat er zo min mogelijk contact wordt gemaakt met elkaar.

Essentiële benodigdheden

Om straks weer veilig te mogen werken op kantoor, kunnen er een aantal benodigdheden aangeschaft worden om alles soepel te laten verlopen. Staat jouw laptop vol met belangrijke documenten en bestanden? Is het de bedoeling dat deze informatie overgezet wordt naar jouw computer op kantoor? Zorg er dan voor dat je beschikt over een USB stick. Zo kan je op een veilige manier bestanden overzetten. Zet USB sticks in als relatiegeschenk, zodat niet alleen de medewerker maar ook jij als werkgever er profijt van hebt. Laat USB sticks bedrukken met naam, logo of tekst.

Op je werkplek aangekomen, zijn er nog een aantal andere coronaproof benodigdheden die je helpen om veilig te kunnen werken. Het is verstandig om bij de hoofdingang een desinfectiezuil te plaatsen. De paal is voorzien van een automatische dispenser zodat medewerkers en bezoekers met gedesinfecteerde handen het bedrijf betreden. Zorg dat er op elk bureau een antibacteriële handreinigingsgel staat en er een antibacteriële pen klaar ligt. De pen kan door meerdere mensen gebruikt worden doordat het materiaal een speciale toevoeging bevat dat bacteriën weert van de oppervlakte. Hygiënesleutels zorgen ervoor dat deuren en drukknoppen niet met de hand aangeraakt hoeven te worden.

Met de juiste voorbereiding en benodigdheden kunnen we (straks) op een veilige en hygiënische manier weer op kantoor gaan werken.

Een goede vergaderzaal creëren staat of valt bij de juiste verlichting. Slechte verlichting zorgt ervoor dat vergaderingen stroef verlopen en dat de concentratie laag blijft, terwijl goede verlichting juist kan zorgen dat het allerbeste uit alle medewerkers gehaald wordt. Het beste is om voor led TL verlichting of led panelen te gaan in dit soort ruimtes. Waarom dit zo goed is, leggen wij uit in deze blog.

Motivatie en concentratie

Led TL buizen en andere led lampen zijn perfect voor het verhogen van de motivatie, concentratie en focus van medewerkers. Zeer belangrijk in vergaderruimtes dus. Hoe komt dit? Led verlichting heeft een hoge lichtopbrengst. Met bijvoorbeeld led TL buizen wordt dus een grote hoeveelheid aan krachtige verlichting verspreid. Ouderwetse lampen hebben juist een lage lichtopbrengst. Uit onderzoek blijkt dat lampen met een lage lichtopbrengst zorgen voor de aanmaak van melatonine. Dit slaaphormoon zorgt ervoor dat er een seintje aan de hersenen gestuurd wordt dat het tijd is om te gaan slapen. Met andere woorden, hier worden medewerkers moe van. Bij lampen met een hoge lichtopbrengst is dit niet het geval. Dankzij dit soort lampen worden medewerkers juist gefocust, geconcentreerd en dus meer gemotiveerd. Zo blijft iedereen erbij tijdens een vergadering.

In kantoorruimtes en vergaderzalen is het verder wel belangrijk om te gaan voor koud-witte verlichting. Hoe kouder de verlichting namelijk is, hoe meer dit lijkt op daglicht. Koude verlichting is beter voor de concentratie dan warme verlichting. Ook door warme verlichting (dat meer een gele gloed heeft en lijkt op bijvoorbeeld kaarslicht) wordt de aanmaak van melatonine namelijk gestimuleerd.

Goede zichtbaarheid

Goede zichtbaarheid

Nu kunnen medewerkers zeer gefocust zijn, maar als al het papierwerk op de tafels en de andere onderdelen niet goed zichtbaar zijn wordt het alsnog geen productieve werkdag. Door die hoge lichtopbrengst zijn led TL buizen en led panelen hiervoor ook de beste oplossing. Er wordt een grote hoeveelheid krachtige verlichting mee verspreid, waardoor u hiermee verzekerd bent dat iedereen zijn of haar werk gewoon goed kunt blijven zien.

Weinig schaduwen

De hoge lichtopbrengst van led TL buizen en led panelen is nog ergens goed voor, namelijk dat er hierdoor geen schaduwen ontstaan op het werkblad, maar ook niet op de computerschermen waarmee tijdens vergaderingen eventueel gewerkt wordt. Dit komt ook door gelijkmatige lichtspreiding van dit soort lampen. Ook hiermee wordt gezorgd dat u altijd alles goed kunt blijven zien tijdens vergaderingen.

De beste verlichting voor vergaderzalen vindt u dus in led panelen en led TL verlichting, waarmee gezorgd wordt voor goede zichtbaarheid, weinig hinderlijke schaduwen en gemotiveerde medewerkers. De perfecte keuze voor de beste werkresultaten.

Het coronavirus heeft een grote impact op uw dagelijkse leven. Voorheen ging u naar uw werk om daar aan het werk te gaan maar helaas is dat op dit moment even niet mogelijk en moet u thuis toch een goede werkplek creëren. Misschien heeft u dat nog niet helemaal op de rit en bent u nog een beetje zoekende. Waar moet een goede thuiswerkplek eigenlijk aan voldoen?

Eisen aan een thuiswerkplek

  1. Goede bureaustoel: het inrichten van een thuiswerkplek start met het kiezen van een goede bureaustoel. Een goede bureaustoel is een stoel waarbij aan de zitpositie en het comfort niks ontbreekt. U moet de stoel in zithoogte in ieder geval kunnen verstellen. Het liefst ook in de hoek van de zitting en de hoogte en hoek van de rugleuning. De armen dienen te rusten op armleuningen.
  2. Bureau: de tweede stap is het kiezen van een bureau. De afmetingen van het bureaublad dienen minimaal 120 centimeter breed en 80 centimeter diep te zijn. De diepte is van belang om voldoende afstand te bewaren tot het beeldscherm van een computer of laptop.
  3. Computer of laptop met internet: het gebruik van een computer of laptop met internet is niet meer weg te denken tijdens het werken. Een device dient u bijna de gehele dag te gebruiken. Dus hoe beter het apparaat des te effectiever u kunt werken.
  4. Veilig internet: u moet veilig online kunnen werken. Dit kan door de internetverbinding te laten verlopen via VPN (Virtual Private Network). Log thuis in op het bedrijfsnetwerk en u zult worden gezien als een onderdeel van dit netwerk.
  5. Verlichting: als u de mogelijkheid heeft, kies dan voor een ruimte met voldoende daglicht. Hierdoor hoeft u geen gebruik te maken van kunstlicht. Mocht u gebruik moeten maken van kunstlicht, kies dan voor indirecte verlichting. Deze verlichting wordt naar boven uitgestraald en via het plafond gereflecteerd.
  6. Communicatietools: u ziet uw collega’s in deze periode minder dan voorheen, maar dit betekent echter niet dat er geen communicatie kan plaatsvinden. Maak gebruik van de diverse communicatietools, zoals: Google Drive, Microsoft Teams of Skype. Via deze tools kunt u met collega’s bestanden uitwisselen, chatten en videobellen.
  7. Duidelijke communicatie: juist in deze periode is het belangrijk om goed te blijven communiceren, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan. U kunt daar zelf u steentje aan bijdragen door uw agenda goed up to date te houden.
  8. Opgeruimde werkplek: misschien heeft u nooit eerder thuisgewerkt en bent u nu aangewezen op een thuiswerkplek. Zorg ervoor dat de ruimte waar u gaat werken is opgeruimd. Een opgeruimde ruimte zorgt er immers voor dat u niet wordt afgeleid. Daarnaast kunt u met uw gezinsleden afspraken maken over thuiswerken. Bijvoorbeeld als de deur dicht is, mag ik niet storen.

We moeten nog wel even verder in deze situatie dus probeer er het beste van te maken.

Nieuw kantoor dat nog helemaal ingericht moet worden of is je huidige kantoorinrichting aan vervanging toe? Misschien kan je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van je kantoor, daarom schrijven wij dit artikel met 3 goede tips voor een goede kantoorinrichting.

Een sfeervol en representatief kantoor is natuurlijk altijd gewenst, maar ook goede werkplekken voor je werknemers is van groot belang. Voor dee in onze ogen belangrijkste punten geven we handige tips. Lees dus snel verder.

Tip 1: Ergonomie op kantoor

Ergonomisch werken is vast en zeker een term bij jou bekend in de oren klinkt. Er wordt steeds meer rekening gehouden met ergonomische werkplekken. Dit zijn “gezonde” werkplekken die helemaal op het lichaam van de werknemer worden afgesteld. Bij kantoorbanen ontkom je er niet aan dat je het grootste deel van de dag zittend aan het werk bent. Een zithouding voor het grootste deel van de dag is erg ongezond en zorgt voor lichamelijke klachten aan bijvoorbeeld je schouders, rug of nek. Gelukkig investeren veel kantoren tegenwoordig in ergonomisch werken.

Ergonomische kantoormeubelen

Een van de beste investeringen die je als werkgever kan doen is het kopen van ergonomisch kantoormeubilair. Bijvoorbeeld deze van OfficeCity. Deze kantoormeubelen zorgen ervoor dat werknemers in een gezonde houding kunnen werken en minder lichamelijke klachten ervaren.

Een ergonomische bureaustoel is een van de belangrijkste meubelen voor een gezonde werkplek. Zo’n bureaustoel is op vele verschillende manieren verstelbaar, waardoor je deze op de juiste hoogte kunt afstellen voor een gezonde zithouding. Aanrader dus. Tegenwoordig is ook een zit-sta bureau enorm populair. Dit is een bureau waaraan je zowel zittend als staand kan werken. Het afwisselen van zitten en staan zorgt ervoor dat je gezond kunt werken.

Tip 2: Groen in kantoor

Groen in kantoor

Een “groen” ingericht kantoor wordt steeds populairder. Er wordt niet alleen gekozen voor kantoorplanten voor een groene uitstraling, maar ook zelfs voor complete groene wanden. Planten op kantoor zorgt voor meer zuurstof, waardoor medewerkers zich beter kunnen concentreren. Ook geeft het je kantoor een duurzame uitstraling.

Tip 3: Kantoor inspiratie

Voordat je gaat shoppen voor kantoorinrichting is het verstandig om eerst duidelijk te weten wat je wilt. Ga dus opzoek naar kantoor inspiratie en bepaal welke stijl je wilt hanteren. Welke kleuren en materialen vind je mooi? Zoek op internet naar mooi ingerichte kantoren en laat je inspireren. Let er ook op dat je moet bepalen hoe je de werkplekken wilt inrichten.

De hele dag op kantoor zitten kan een negatieve impact hebben op de gezondheid. Daarnaast kan het donkere kantoorpand ook zorgen voor een verminderde productiviteit van de werknemers. De inrichting van het kantoor kan van grotere invloed zijn op de medewerkers dan er gedacht wordt. Vaak vestigen bedrijven hun kantoor op een industrieterrein waar weinig te doen is of te zien valt. Dit kan de medewerkers demotiveren om in de pauze een luchtje te gaan scheppen. Terwijl dit juist ontzettend goed is voor de gezondheid. Een bedrijfstuin kan dit probleem voorkomen en oplossen. In dit artikel worden een aantal zaken over de aanleg en het onderhoud van een bedrijfstuin toegelicht.

Een extensieve bedrijfstuin

Bij de aanleg van een bedrijfstuin zijn een aantal zaken waar er rekening gehouden moet worden. Het ontwerp van de tuin moet passen bij het bedrijf en moet het gehele jaar representatief eruit zien. Het onderhoud van een tuin kan veel werk kosten en bij bedrijven is er niet altijd tijd en ruimte hiervoor. Kies daarom altijd voor een extensieve tuin. Dit houdt in een tuin waar weinig onderhoud voor nodig is. Door een strak en eenduidig ontwerp te kiezen met planten en bloemen die het hele jaar mooi blijven, voegt de tuin waarde toe aan het bedrijf. En kan het ook als een visitekaartje gezien worden. Wanneer er voldoende ruimte is voor een grotere bedrijfstuin kan de tuin opgesplitst worden in twee gedeeltes. Eén gedeelte kan gevuld worden met planten en bloemen en het andere gedeelte kan gebruikt worden als eetruimte. In de zomer kan er gekozen worden om extra bloemen in de tuin neer te zetten voor een zomerse en levendige uitstraling. Met behulp van een hovenier kan een tuinontwerp gemaakt worden dat past bij het bedrijf.

De voordelen van een bedrijfstuin

Een goed onderhouden bedrijfstuin is niet alleen representatief naar klanten toe maar heeft ook nog een aantal andere voordelen. Een bedrijfstuin stimuleert medewerkers automatisch om vaker naar buiten te gaan. In de pauze kan de tuin gebruikt worden als eetruimte of als lounge plek. Verder kan de tuin gebruikt worden voor bedrijfsactiviteiten zoals een vrijdagmiddag borrel of andere teambuild activiteiten. Een ander voordeel van een bedrijfstuin is, dat het een ideale plek is om ideeën op te doen met het team. Voor een intensieve brainstorm sessie kan het soms goed zijn om in een nieuwe of andere omgeving te zijn. Door naar buiten te gaan en in het zonnetje te zitten kunnen soms de beste ideeën opgedaan worden. Zelf in de winter kan de tuin nog gebruikt worden door een terrasverwarmer neer te zetten. Ten slotte, kan een informele meeting met klanten ook verplaatst worden van de vergaderruimte naar de bedrijfstuin.

Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud?

Er kan soms onduidelijkheid zijn over wie verantwoordelijk is voor het onderhoud van een bedrijfstuin. Wanneer het kantoorpand gehuurd wordt, is de verhuurder vaak verantwoordelijk voor het onderhoud van het pand. Kies je als bedrijf er zelf voor om een tuin aan te leggen dan is het verstandig om te overleggen met de verhuurder wie verantwoordelijk is. Voor inspiratie tips en advies over een bedrijfstuin, bezoek deze website.