Menu
Marketing

Het belang van de juiste bedrijfsnaam

Steeds meer mensen starten een eigen bedrijf. Het is dan ook relatief makkelijk om een eigen zaak te beginnen. In Nederland zijn er al meer dan 1 miljoen ZZP’ers te vinden die hun bedrijf(je) hebben ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Wil je een bedrijf starten? Denk dan goed na over mogelijke bedrijfsnamen en maak je keuze bewust. Het is namelijk heel belangrijk om de juiste bedrijfsnaam te kiezen. Waarom? Hieronder vind je 4 belangrijke redenen.

  1. De ‘link’ naar wat je doet

Een sterke bedrijfsnaam is een bedrijfsnaam die eigenlijk al een idee geeft van wat je doet. Er moet in je bedrijfsnaam een ‘link’ naar je branche te vinden zijn. Deze kan heel eenvoudig zijn, zoals ‘XX Schilders’ bijvoorbeeld. Als je alleen je voor- of achternaam als bedrijfsnaam zou gebruiken, zonder toevoegingen, dan is het aan je bedrijfsnaam niet te zien wat je eigenlijk doet. Je zou een bloemist kunnen zijn, maar ook een autogarage. Je bedrijfsnaam moet duidelijk zijn, zodat duidelijk is wat je doet en je niet geassocieerd kan worden met de verkeerde diensten of producten. Wanneer je zelf niet creatief genoeg bent kun je bijvoorbeeld bij Brandio bedrijfsnamen vinden die goed aansluiten bij jouw bedrijf.

  1. De professionaliteit van je bedrijfsnaam

Je bedrijfsnaam vertelt alles over je professionaliteit. Het kan heel verleidelijk zijn om er een beetje humor in te gooien, zeker als je zelf lekker jong bent en een vlotte babbel hebt. Je zou je schildersbedrijf ‘De Vrolijke Kwast’ kunnen noemen. Veel mensen zullen hierom kunnen lachen, maar er zijn er ook bij die dit onprofessioneel vinden en weinig kwaliteit verwachten van een bedrijf met een dergelijke bedrijfsnaam. Denk dus goed na over hoe professioneel je bedrijfsnaam overkomt. Jouw gevoel voor humor is niet gelijk aan die van anderen.

  1. Je bedrijfsnaam in de toekomst

Je begint nu misschien als ZZP’er. Dan kun je best je voornaam gebruiken, gevolgd door wat je doet. Denk aan ‘Peter Vakschilder’, om een voorbeeld te noemen. Mensen weten direct dat zij met jou, Peter, te maken krijgen als zij contact opnemen. Maar wat als je erg succesvol wordt en je uiteindelijk een BV wordt? Dan is de bedrijfsnaam ineens niet passend meer. Je bedrijfsnaam moet klaar zijn voor de toekomst, ongeacht wat de toekomst je zal brengen. Dit geldt natuurlijk ook voor het toevoegen van een plaatsnaam. Wat doe je als je bedrijf zo groot wordt dat je landelijk gaat werken?

  1. Originaliteit is belangrijk

Het is op de eerste plaats natuurlijk zo dat je geen bedrijfsnaam mag gebruiken die een ander ook al in gebruik heeft. Daarnaast moet je er erg op letten dat je bedrijfsnaam niet te veel op een bestaande bedrijfsnaam lijkt. Controleer dus altijd of er al bedrijfsnamen zijn die erg lijken op de naam die jij in gedachten hebt. Als jij eigenlijk ‘Noordwijk Schilders’ wilt gaan gebruiken en er is al een bedrijf met de naam ‘Noordwijk Vakschilders’, dan is dit geen verstandige keuze. Het risico is groot dat klanten die eigenlijk naar jou zoeken uiteindelijk per ongeluk bij de concurrent terecht komen. Daarnaast zou het eerste bedrijf een rechtszaak aan kunnen spannen. Check de bedrijfsnaam bij de KvK om zeker te zijn dat je naam origineel is.