Category

Bedrijfswagen

Category

Met een mooie auto voorrijden bij uw klanten

Als ondernemer wil je goed voor de dag komen bij je klanten. Daar hoort een mooie auto bij. Ben je nog net begonnen dan wil je in je nieuwe pak niet in een oud dafje komen voorrijden. De bankrekening is nog niet al te hoog wartniet wil zeggen dat je geen mooie auto kunt rijden.,

Financial lease is een goede optie voor elke startende ondernemer.

Lage maandlasten en wel in een mooie auto rijden..

Een aanbieder voor financial is Neerlandlease.nl

 9 voordelen bij het financieren van je auto

  • U kunt 100% financiering van de auto verkrijgen (excl. de BTW)
  • De enige te verstrekken zekerheid is de gefinancierde auto. Uw andere activa blijven onbezwaard
  • Uw leenvermogen wordt zo min mogelijk aangetast en uw liquiditeiten blijven beschikbaar
  • Transparant: u weet exact wat gedurende de looptijd de maandlasten zijn
  • U bent economisch eigenaar, heeft de auto op de balans en maakt gebruik van fiscale afschrijving
  • De rente is volledig aftrekbaar
  • Verlaag uw maandbedrag door een slottermijn op te nemen en/of een aanbetaling te doen
  • U kunt -indien voor uw onderneming van toepassing- gebruik maken van diverse fiscale toepassingen, zoals de investeringsaftrek.
  • Het beslissingstraject is beduidend korter (slechts 1-3 werkdagen) dan bij gewone bankkredieten.

Onze eigen ervaring met financial lease is alleen maar positief. Al een jaar of 20 zijn we aan het ondernemen en vinden deze lease optie perfect.

Redactie Zakelijk.nl

U bent ondernemer en wilt een auto leasen. U heeft goed nagedacht of u een auto gaat kopen of wilt leasen en heeft voor leasen gekozen. Het voordeel van leasen is dat u een vast bedrag per maand betaalt, altijd in nieuwe representatieve auto’s rijdt en kosten bespaart, zeker als u maar een paar maanden per jaar een auto nodig heeft.

Welke leasevormen zijn er? Wat is het verschil tussen de leasevormen? En welke leasevorm past het beste bij uw type onderneming? In dit blogartikel wordt antwoord op deze vragen gegeven.

Leasevormen
In Nederland zijn 4 leasevormen te onderscheiden, namelijk Financial lease, Operational lease, Private lease en Shortlease.

Financial lease
Financial lease is een fiscaal aantrekkelijke manier van leasen. U kunt gebruikmaken van de investeringsaftrek voor de aanschaf van de auto. Ook bent u zelf eigenaar en staat de auto op uw balans. U betaalt een vast bedrag per maand aan rente en afschrijving en kunt tussentijds extra aflossen. Het nadeel van Financial lease is het economisch risico van de restwaarde. Uw auto kan na de leaseperiode minder waard zijn dan verwacht.

Operational lease
De tegenhanger van Financial lease is Operational lease. Bij Operational lease betaalt u een vast bedrag per maand en geeft u alle zorgen uit handen. De leasemaatschappij regelt alle service voor u, van verzekering tot onderhoud. En van reparaties tot banden. Ook een eventuele vervangende auto bij schade wordt geregeld. U bent geen eigenaar van de auto en heeft de auto niet op de balans staan. Vaak kunt u aan het eind  van de leaseperiode de auto kopen. Met Operational lease kiest u voor zekerheid, gemak en garantie!

Binnen Operational lease zijn twee vormen te onderscheiden:

  • Full operational lease: Alle service gerelateerde zaken worden uit handen genomen en u betaalt een hoger bedrag per maand.
  • Netto operational lease: U regelt zelf verschillende servicecomponenten en betaalt daardoor een lager bedrag per maand.

Private lease
Bij Private lease huurt u de auto voor een langere periode. U betaalt een vast bedrag per maand en rijdt een nieuwe auto. Het voordeel is dat u een nieuwe auto rijdt, zonder in één keer een flink bedrag te investeren. Tegenwoordig kunt u vaak kiezen om het hele jaar een energiezuinige auto te rijden die u eventueel voor de vakanties upgrade naar een grote gezinsauto. Na de leaseperiode ruilt u de auto in voor een nieuwe auto. U kunt er ook voor kiezen om een gebruikte auto te leasen. Op die manier kunt u meer auto voor minder geld leasen. Bij Private lease betaalt u een vast bedrag per maand.

Shortlease
Shortlease wordt vaak gebruikt als het om een korte leaseperiode gaat. Meestal gaat het om een leaseperiode van 2 tot 24 maanden. U betaalt een vast bedrag per maand voor alle kosten. Na de leaseperiode kunt u het contract per dag opzeggen. Shortlease is ideaal als u slechts een paar maanden per jaar een auto nodig heeft, bijvoorbeeld doordat u een opdracht van een paar maanden heeft en daarna een opdracht dichter bij huis.

Welke type ondernemer
Alle leasevormen die hierboven zijn benoemd, zijn geschikt voor elk type ondernemer. Financial lease wordt veelal gebruikt door ondernemers die flink kunnen investeren. Dit kunnen mkb’s of grote bedrijven zijn. Private lease en shortlease wordt veelal door zelfstandig ondernemers gebuikt. Welke vorm het beste bij uw bedrijf past, is afhankelijk van uw eigen wensen en behoeften. Hierover kan uw leasemaatschappij u altijd adviseren.

Een bestelauto verzeker je als een zakelijk voertuig, maar wat als de verzekering bijvoorbeeld door een werknemer buiten de werktijden wordt gebruikt? Biedt de bestelautoverzekering dekking? De experts bij Diks verzekeringen geven je inzicht.

Het verzekeren van een bestelauto is duurder dan het verzekeren van een particulier gebruikte auto. Eén van de redenen hiervoor is dat deze auto’s vaak verschillende bestuurders hebben. Gemiddeld zullen werknemers ook minder zorgvuldig met een auto van de baas om gaan. Hier is bij de premiestelling rekening mee gehouden.

Wie is verantwoordelijk voor schade aan de bestelauto?
Een onderneming is over het algemeen de eigenaar van de auto en ook verantwoordelijk voor de gedragingen van de bestuurder. Schades aangericht met de bestelauto komen ook op het conto van de eigenaar van de auto. Op de eigenaar rust ook de verplichting om de bestelauto te verzekeren. Als de bestelauto uitsluitend WA wordt verzekerd, is schade aan de eigen auto niet te claimen op de verzekering. Bij schade wordt de tegenpartij schadeloos gesteld en de eigen schade moet vanuit de onderneming zelf gedragen worden.

Wat als de auto wordt gebruikt buiten werktijden?
De bestelautoverzekering biedt ook gewoon dekking buiten de werktijden om. Stel, een werknemer gebruikt de bestelauto privé in de avonduren zonder de werkgever hiervan op de hoogte te stellen. Bij schade maakt de vraag of de werkgever of de werknemer verantwoordelijk is voor de bestelautoverzekering niet uit. De verzekeraar wikkelt de schade op dezelfde manier af. Voor de afwikkeling maakt het dus geen verschil of het binnen of buiten de werktijd om was. Tenzij de werknemer de bestelauto gestolen heeft, dan is de schade door de verzekeraar te verhalen op de werknemer.

Schade verhalen op de werknemer
Natuurlijk kan de werkgever de werknemer wel aansprakelijk stellen voor de veroorzaakte financiële schade. Zonder toestemming de bestelauto gebruiken is verwijtbaar. In de praktijk zal dit niet meevallen en hoge kosten met zich meebrengen. De verzekeraar van de bestelauto is uitsluitend in uitzonderingsgevallen een partij in dit soort geschillen.

Zijn gestolen bezittingen uit de bestelauto verzekerd?
De WA beperkt casco en de WA casco (all risk) biedt dekking tegen inbraakschade aan de auto. De bestelautoverzekering biedt geen dekking voor gereedschappen en andere bezittingen in de bestelauto die geen onderdeel zijn van de bestelauto. Bij inbraak volgt er een vergoeding voor de schade aan de auto, maar wat er uit de auto is gestolen krijg je geen vergoeding voor. Je kunt je hiertegen verzekeren met de eigen vervoerverzekering. Vaak wordt een alarminstallatie wel verplicht gesteld voor deze verzekering.

Autolease, een regeling voor medewerkers met een gemiddeld hoge opleiding en een goed inkomen, is dat nu iets om je druk over te maken? Geluiden die ik van klanten hoor als dit onderwerp aan bod komt. Voor velen eigenlijk een “non discussie” en in één geval wisten OR-leden me te vertellen dat dit het toppunt van verwennerij was. En, buiten dat, een regeling voor autolease komt niet eens in de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) voor. Dus: waar hebben we het over?

De werkelijkheid is echter weerbarstiger. Ja, het is waar: een regeling omtrent autolease komt als zodanig niet in de WOR voor. Maar het wordt al een ander verhaal als de regeling onderdeel is van een regeling met betrekking tot beloning en functiewaardering. Dan heeft de OR ook over autolease regelingen instemmingrecht.  Zaak is dus om goed te kijken hoe de regeling met betrekking tot autolease in huishoudelijke reglementen of handboeken personeel is vastgelegd. Daar wijs ik OR-en ook op en de resultaten kunnen soms verbluffend zijn.

Nu had ik onlangs een OR in de zakelijke dienstverlening als klant die met een vervolg te maken kreeg als onderdeel van een omvangrijk reorganisatieplan dat de buitenlandse moeder het Nederlandse bedrijf had opgelegd. In dat plan zou de autolease regeling drastisch worden gewijzigd, voor sommigen zelfs sneuvelen met alle gevolgen van dien voor het inkomen. Kan dat alles dan zomaar? Drie opmerkingen:

  • Een onderwerp kan het zogenaamde “down sizing” zijn. Kort gezegd: van een Audi naar een Opel Astra. Mag dat? Zolang als de regeling als zodanig niet wordt aangetast, mag een werkgever dit doen. Wel is het zo dat een dergelijk besluit goed gemotiveerd moet worden .
  • Lease en personele regelingen kennen een zogenaamd eenzijdig beding: een werkgever (of leasemaatschappij) kan eenzijdig een besluit tot wijziging in de voorwaarden bepalen. Als dit door de medewerker is geaccepteerd, dan mag een werkgever tot wijziging over gaan.
  • Bedrijfseconomische overwegingen en belangen zijn zwaarwegende overwegingen om  tot een afwijking te komen. Hier rust echter wel een zware verantwoordelijkheid bij de werkgever, zo blijkt uit wisselende jurisprudentie in zaken waarbij veranderingen van de leaseregelingen aanhangig zijn gemaakt. De reden hiervoor is duidelijk: het gaat om een onderdeel van een beloningsregeling. Zo bekeken is er toch wel iets meer aan de hand dan enkel en alleen verwennerij.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent Medezeggenschap of een training voor de ondernemingsraad volgen? Neem dan contact op met MerlijnGroep.nl.

Her Grimbergen

Zakenpartner Merlijn Groep

’s-Hertogenbosch/Amsterdam, 22 december 2016

 

Voor het zakelijk rijden heeft u waarschijnlijk een lease-auto. Maar dit is niet de enige zakelijke vervoersoptie en zéker niet de voordeligste. Een auto leasen is kostbaar en slecht voor het milieu, en files zorgen voor stress en irritatie. De oplossing? koop een elektrische fiets! Fietsen is gezond, stukken beter voor het milieu en verminderd stress. Wij geven u 5 redenen om uw lease-auto in te ruilen voor een e-bike.

Fiets uzelf gezond

Vooral kortere ritten tot 15 kilometer zijn met de e-bike goed te doen. Is de afstand naar uw werk niet lang en heeft u geregeld een zakelijke afspraak in de buurt dan is de e-bike een ideaal vervoermiddel. Fietsen is gezond, ook al fietst u op een elektrische fiets. Met fietsen gebruik je vrijwel iedere spier in uw lichaam en verbrand u direct vet. Zelfs door een korte afstand te fietsen werkt u aan uw gezondheid. Fietsen helpt tegen ziekten zoals hart- en vaatziekten en het verminderd stress.

Stress vrij op de werkvloer

Fietsen is een uitstekende manier om de stressvolle dag achter u te laten. Regelmatig actief bewegen stimuleert uw lichaam en geest om te ontspannen. Door deze ontspanning laat u de stress van de dag los en zorgt u ervoor dat u geen chronische stress ontwikkeld. Chronische stress kan leiden tot ontstekingsreacties zoals de welbekende muisarm. Vermijd deze ziekten en zorg voor een stressvrije werkvloer.

Financieel voordeel

De meest interessante reden om uw lease-auto in te ruilen voor een e-bike is waarschijnlijk de financiële reden. Het rijden van een lease-auto kost al snel honderden euro’s per maand, en dan hebben we het nog niet gehad over de torenhoge benzineprijzen en bizar hoge parkeerkosten. Het aanschaffen van een e-bike vergt weinig stappen. Koop hem online of in een speciaalzaak en u heeft hem in enkele dagen in huis.

Milieuvriendelijk

Een auto stoot per kilometer gemiddeld 120 gram co2 uit. De elektrische fiets veroorzaakt nog geen 2% van deze 120 gram per kilometer. De ritten die we met de auto afleggen zijn vijftig keer meer belastend voor het milieu dan die met de elektrische fiets. Duidelijke cijfers die vragen om verandering. We kennen allemaal de leus; ‘een beter milieu begint bij uzelf’. Met de elektrische fiets maakt u een groot verschil.

U bent een voorbeeld

Door op de elektrische fiets op de zaak te arriveren bent u een goed voorbeeld voor anderen. U stimuleert en motiveert collega’s doordat de gevolgen van regelmatig fietsen direct zichtbaar zijn. Als ze zien hoe fit u op de werkvloer bent, geen problemen heeft met het vinden van een parkeerplek en horen dat u van het geld dat u overhoudt een weekendje naar Parijs gaat, zijn ze allemaal om!

Leaserijders kiezen vaker dan voorheen voor contractverlenging in plaats van een nieuwe auto. De afgelopen vijf jaar lag de gemiddelde duur van een leasecontract op bijna vier jaar. LeasePlan, marktleider op het gebied van autoleasing, voorspelt nu dat leaserijders deze termijn vaak zullen oprekken naar de maximale termijn van 5 jaar. Door recente wijzigingen in het fiscale beleid is het voor leaserijders financieel aantrekkelijker om hun huidige leaseauto te behouden, dan een nieuwe leaseauto te bestellen.

In 2016 loopt een groot aantal leasecontracten met een gunstig bijtellingstarief af. Het gaat in Nederland naar schatting om ruim 20.000 contracten met een lage bijtelling van 14% of lager.
Omdat het afsluiten van een nieuw leasecontract de afgelopen jaren vaak voordeliger was, koos voorheen slechts een op de zes leaserijders voor verlenging. Uit een peiling van LeasePlan blijkt dat inmiddels ruim 20% van de leaserijders kiest voor verlenging van het contract. De gemiddelde verlengingsduur loopt bovendien op van ruim een halfjaar naar een jaar.

Zakelijke automobilisten hebben altijd al de mogelijkheid om de leasetermijn naar maximaal zestig maanden te verlengen. Dat kan nu financieel heel gunstig uitpakken. Martijn Versteegen, woordvoerder van LeasePlan, Nederland licht toe: “Leaserijders zijn gewend om na drie of vier jaar gewoon weer een nieuwe auto uit te kiezen, maar dat is natuurlijk helemaal geen noodzaak. Sterker nog, in veel gevallen is verlengen nu gunstiger. Denk aan leaserijders met een Renault Mégane of een Ford Focus in de 14%-bijtellingscategorie. Wagenparkbeheerders profiteren bovendien met terugwerkende kracht van een lager leasetarief, wat ook voor hen al gauw een paar honderd euro kan opleveren. Een win-win-situatie dus.”

Zzp’er: groeiende behoefte aan kortlopende contracten
Waar leaserijders hun contract steeds vaker verlengen, hebben zzp’ers juist behoefte aan kortere contracten. Uit de ZZP Barometer* bleek onlangs dat acht op de tien zelfstandigen juist niet langere tijd aan een leasecontract vast wil zitten. Versteegen: “Wij herkennen ons in deze uitkomsten. Zzp’ers hebben vaak meer behoefte aan flexibiliteit. We zien dan ook een groeiende interesse in onze leaseoplossingen met een korte looptijd. Denk aan rental (vanaf 1 dag), shortlease (vanaf zes maanden) of occasionlease (vanaf 12 maanden). Wij verwachten dat deze trend verder zal doorzetten.”

Enkele voordelen van Financial lease op een rijtje
Je kunt een nieuwe auto aanschaffen door deze wagen met je eigen vermogen te kopen, maar je kunt er ook voor kiezen om een financial leasecontract af te sluiten. Kies je voor de leasevorm financial lease, dan wordt de bedrijfsauto als onderpand genomen door de leasemaatschappij. Je betaalt iedere maand een vast bedrag voor de auto en dit betekent dat je juridisch gezien eigenaar bent van het voertuig in kwestie.

Het afsluiten van een financial leasecontract brengt enkele interessante voordelen met zich mee. Welke voordelen dit zijn, lees je in dit artikel.

Je hoeft geen grote investering te doen
Wil je een bedrijfsauto aanschaffen, maar heb je niet voldoende vermogen om de auto in één keer te kopen of vind je dit simpelweg geen prettig idee? Dan kun je een auto leasen door middel van een financial leasecontract. Je hoeft geen grote investering te doen, maar betaalt de auto per maand. En omdat het maandelijkse bedrag van jouw leasewagen altijd gelijk blijft, weet je precies waar je aan toe bent als je een auto gaat leasen.

De leasekosten zijn fiscaal aftrekbaar
Een pluspunt van financial lease dat veel ondernemers uiteindelijk over de streep trekt een leasecontract af te sluiten, is het feit dat de kosten van de auto lease fiscaal aftrekbaar zijn. Dit betekent dat de investeringen voor de auto lease niet op de balans van je onderneming drukken, maar gewoon aftrekbaar zijn.

Je loopt zelf geen risico en hebt meer zekerheid
Een ander voordeel van auto leasen bij Neerlandlease.nl, is het feit dat de leasemaatschappij van de wagen alle risico’s voor je opvangt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over onderhoudskosten, verzekeringskosten en de afschrijving van de wagen, want dit komt allemaal voor de rekening van de leasemaatschappij. En gaat jouw auto kapot? Dan heb je zelfs recht op vervangend vervoer, zonder dat je hier zelf geld voor hoeft te investeren. Dat je zelf geen risico loopt, is voor ondernemers ook een goede reden om een leasecontract af te sluiten.

Niemand wil teveel geld betalen. Toch zorgt een niet-sluitende kilometerregistratie vaak voor hoge boetes van de fiscus. Ter illustratie: een bestelbus van €30.000 kan zonder sluitende ritregistratie een boete opleveren van circa €26.370. Hoe voorkomt u problemen met de Belastingdienst? Door op een eenvoudige manier uw gereden kilometers bij te houden in een sluitende kilometerregistratie.

Bijtelling
U heeft als ondernemer of leidinggevende een auto van de zaak en omdat u zakelijk rijdt, mag u privé tot maximaal vijfhonderd kilometer per jaar rijden. Rijdt u meer kilometers, dan krijgt u bijtelling. Bijtelling betekent dat er een bedrag bij uw loon wordt opgeteld.

Hoe hoog dit bedrag is, hangt af van de catalogusprijs en de CO2-uitstoot van de auto. Hierbij geldt: hoe zuiniger de auto rijdt, hoe lager het bijtellingspercentage is. Overigens gelden er aparte regels voor auto’s met een kenteken van voor 1 juli 2012 en zogenaamde Youngtimers (auto’s van vijftien jaar en ouder).

Afbeelding 1. Bijtelling voor privégebruik valt af te raden, omdat dit veel geld kost.
Afbeelding 1. Bijtelling voor privégebruik valt af te raden, omdat dit veel geld kost.

Voorkom bijtelling en boetes van de Belastingdienst, door het bijhouden van een sluitende en controleerbare kilometerregistratie. Dit is geen gemakkelijke opgave, omdat u nogal wat gegevens inzichtelijk moet maken:

  • Het merk van de auto
  • Het type auto
  • Het kenteken van de auto
  • De periode waarin u de auto tot uw beschikking heeft
  • De ritgegevens.

Ritgegevens registreren
Wanneer u een autorit maakt, dient u voor de Belastingdienst verschillende gegevens per rit te
registreren:

  • De datum waarop de autorit plaatsvindt
  • De begin- en eindstand van de kilometerteller
  • Het vertrek- en het aankomstadres van zowel de heen- als de terugreis
  • De route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
  • Of het een privérit betreft of een zakelijke rit
  • Rijdt u tijdens dezelfde rit zowel zakelijke kilometers en privékilometers, dan moeten de privé-omrijkilometers ook geregistreerd worden.

Kilometerregistratie bijhouden
Kortom, het bijhouden van een kilometerregistratie is geen leuke of gemakkelijke klus. Maar, zoals de Belastingdienst zelf ook zegt: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.”

Het bijhouden kan op de makkelijke of de moeilijke manier. De moeilijke manier is het handmatig bijhouden van de gegevens over de gereden ritten per dag. Hierdoor kunt u enorm veel tijd kwijt zijn aan de administratie en vaak is het lastig de exacte informatie nauwkeurig te registreren, waardoor u grotere kans loopt op een boete van de Belastingdienst.

De makkelijkste en betrouwbaarste manier is het automatisch bijhouden van de kilometerregistratie middels een zogenaamde black box. De black box registreert de kilometers dan op basis van GPS gegevens en de gereden kilometers worden automatisch online inzichtelijk gemaakt. Dit scheelt veel tijd, waardoor u zich weer kunt op uw dienst of bedrijf. Bovendien bent u met automatische registratie altijd verzekerd van een nauwkeurige, sluitende rittenregistratie.

Wilt u meer weten over kilometerregistratie? Bekijk dan de informatie op RouteVision.

Elektrisch rijden wordt goedkoper. Deze manier van ‘tanken’ is al bijna het voordeligst. Alleen lpg is goedkoper. Tussen 2017 en 2021 zal dit opladen ook nog eens half zo goedkoop worden. De bijtelling en wegenbelasting van elektrisch rijden zijn ook al heel gunstig. Zo wordt het steeds aantrekkelijker om de tank vol te gooien met stroom.

Wat scheelt het?
De energiebelasting op elektrisch rijden wordt gehalveerd zodat de kosten minder een knelpunt vormen in de overgang naar elektrisch. Per kilometer die je nu rijdt met een elektrische auto, betaal je 3,2 cent, hiervan is 1,8 belasting. Benzine is het duurst, namelijk bijna 9 cent, waarvan 4,9 belasting. Van lpg is de belasting met 1,5 het laagst en die van diesel is 2,7 cent. Elektrisch rijden is dus voordelig – als je de aanschafprijs even achterwegen laat.

Zakelijk elektrisch: voordelig
Zakelijk een hybride of elektrische auto rijden is gunstig qua gebruikskosten. Vooral volledig elektrische auto’s schelen in de kosten. Duurzame auto’s hebben een lage(re) bijtelling. Deze hangt af van de autoprijs en CO2-uitstoot die de auto veroorzaakt. Is de uitstoot 0 gram CO2 per kilometer, dan wordt er 4% bijtelling gerekend. Ligt de uitstoot tussen meer dan 0 en 50 gram, dan stijgt het percentage naar 15.

Wegenbelasting
Tot vorig jaar werd een auto die minder dan 50 gram CO2 uitstoot per kilometer, vrijgesteld van wegenbelasting. Dat waren dus alleen elektrische en semi-elektrische wagens. Sinds 2016 is deze vrijstelling vervallen en moet elke auto die zich schuldig maakt aan uitstoot van CO2 wegenbelasting betalen. Alléén volledig elektrische auto’s die 0 gram CO2 per kilometer uitstoten, zijn vrijgesteld. Semi-elektrisch met een uitstoot van 1 tot 50 gaat voor het halftarief. Oldtimers die ouder zijn dan 40 jaar, ontspringen de dans.

Verkoop elektrisch stijgt
Elektrisch wordt steeds populairder. In 2014 al was er een recordaantal elektrische auto’s op Schiphol. De voorzitter van de Chinese autofabrikant BYD, voorspelt dat de verkoop van elektrische auto’s dit jaar behoorlijk toeneemt bij zijn bedrijf. Van bijna 60.000 naar 150.000, meer dan een verdubbeling dus. Op RVO, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, kun je zien dat er maandelijks zo’n 200 geregistreerde elektrische auto’s bijkomen in Nederland. Een interessante ontwikkeling, die ervoor kan zorgen dat het wagenpark van Nederland (en de rest van de wereld) steeds minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Zie jijzelf die mogelijkheid om elektrisch te rijden nog niet? Dan kun je ook een goedkopere, passende autoverzekering kiezen om wat te besparen. Kun je sparen én later wél elektrisch rijden.