De voortgang in social media is natuurlijk haast niet bij te houden. Ook het online marketing bureau merkt dat er steeds meer handige technieken en specialisaties nodig zijn om de populariteit van social media bij te kunnen houden. In het continu veranderende online landschap is het belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe trends en ontwikkelingen. Wat er voor 2019 aan trends op het programma staat, lees je hier.

  1. Stijgende aankopen

We doen steeds vaker aankopen via social media. Sommige experts vragen zich af of je überhaupt nog wel een webshop nodig hebt. De social media marketing wordt hierdoor nog belangrijker. Want als jij jezelf goed in de markt zet en je producten op de juiste manier op social media promoot, vindt de lezer het geen probleem om direct tot aankoop over te gaan.

  1. Het belang van strategie

Een goed marketing- en promotiebeleid staat of valt bij het kiezen van de juiste strategie. Zo ook wanneer het om social media gaat. Welke doelgroep spreek je aan, waar spreek je ze aan en met welke tone of voice? Herkenbaarheid, professionaliteit en creativiteit staan hoog in het vaandel en hangen allemaal samen met het kiezen van de juiste strategie.

  1. Ephemeral content

Ephemeral content is een benaming voor tijdelijke content zoals de Instagram Stories die komen en gaan. Ook in 2019 blijft deze trend zichtbaar en zal deze manier van social marketing steeds regelmatiger toegepast worden.

  1. Generatie Z

De focus in de social media marketing wordt ook steeds meer gelegd op Gen Z: de doelgroep geboren tussen 1995 en 2010. Deze zijn namelijk opgegroeid met social media, en zullen hierdoor sneller tot aankopen overgaan dan andere generaties. Daarnaast is dit natuurlijk ook de meest kritische doelgroep: heb je de goedkeuring van Gen Z, dan zit je gebakken.

  1. Grenzen vervangen

Je hebt het misschien al gemerkt: de grenzen tussen verschillende social media platform vervagen. Waar Snapchat ooit de eerste was met de ephemeral stories, hebben nu ook Instagram en Facebook zich deze vorm van content toegeëigend. LinkedIn begint steeds meer op Facebook te lijken, en Facebook begint zich steeds actiever te richten op de zakelijke markt van LinkedIn.

  1. Persoonlijke aanpak

Marketeers realiseren zich steeds vaker dat de tone of voice vanuit het perspectief van een merk, minder aanspreekt. Het zijn juist de persoonlijke eigenschappen die een specifiek social media account populair maken. Denk bijvoorbeeld aan het social media team van KPN, dat iedere keer weer persoonlijk (onder naam en toenaam) reageert op de reacties die zij krijgen op hun social media accounts.

Redacteur

Comments are closed.