Een sterk merk heeft een aantal eigenschappen. Eén daarvan is merkbekendheid. Dit creëer je vooral met een sterke merknaam, maar ook met een eventuele aanvullende slogan of onderschrift. Het kiezen van de juiste naam kan dus erg belangrijk voor je succes. De perfecte naam kiezen is lastiger dan dat het in eerste instantie misschien lijkt. Waar moet een sterke merknaam nou aan voldoen om succesvol te kunnen worden? We geven vier tips voor het kiezen van een sterke merknaam voor jouw bedrijf of product.

Zorg dat de merknaam een onderscheidend vermogen heeft

Bij het kiezen van jouw sterke merknaam, moet je op een aantal onderdelen letten. De naam van je merk zorgt voor herkenning bij de consument. Zorg er daarom voor dat de naam uniek is en je kan onderscheiden van eventuele concurrenten en andere bedrijven of producten op de markt. Je kunt immers niet goed opvallen tussen alle klusbedrijven die iets met Timmerman of Janssen in de naam hebben. Daarnaast wil je natuurlijk ook niet dat jouw potentiële klanten via Google per ongeluk bij de concurrent terecht komen.

Voorkom verwarring

Bij het kiezen van een merknaam is het ook belangrijk dat de naam die je kiest goed past bij het bedrijf of het product. Zo voorkom je verwarring bij klanten en weten ook toekomstige klanten precies waar ze aan toe zijn bij jouw bedrijf of product. Veel ondernemers geven hun eigen achternaam mee aan het bedrijf dat ze opstarten. Dat kan ook tegen je werken. Heet je bijvoorbeeld Timmerman van de achternaam, en wil je een loodgietersbedrijf beginnen? Dan is de naam Timmerman Loodgietersbedrijf misschien niet de meest handige keuze om te maken. Voor potentiële klanten is het niet duidelijk genoeg of je nou Timmerman heet, of ook een timmerman bent. Een ander voorbeeld is het kiezen van een simpel fictief woord als naam, zonder een toevoeging te gebruiken. Wanneer een potentiële klant bijvoorbeeld enkel de naam ‘Gibaro’ ziet staan zal niemand weten welk product of dienst het om gaat. Voorkom verwarring door een product- of dienstomschrijving toe te voegen, zoals bijvoorbeeld ‘Gibaro IT-diensten’. Als je je gevestigd hebt, kun je dat laatste deel nog altijd laten vallen als je wilt.

Tips om een sterke merknaam te kiezen

Maak de merknaam niet aanprijzend

Hoe aantrekkelijk het misschien ook lijkt om van je slogan je merknaam te maken, is dit geen goede keuze. Als je in de makelaardij zit, zie je een merknaam als ‘De Beste Makelaar’ natuurlijk wel zitten, maar dit soort namen is niet te registreren als merknaam. Je doet er immers een belofte mee die de instantie die namen registreert niet kan verifiëren en bovendien geef je daarmee ook een oordeel over de andere spelers op de markt. Als slogan ben je natuurlijk wél vrij een dergelijke kwalificatie in te zetten.

Kies een fictieve naam die lijkt op een bestaand woord of een bestaand woord is

Hierboven heb je kunnen lezen dat een fictieve naam voor verwarring kan zorgen bij potentiële klanten als de naam, het onderschrift of de slogan niet duidelijk aangeeft wat je bedrijf doet of het product is. Echter kan het kiezen van een fictief woord voor jouw merknaam zeker wel een goede keuze zijn. Door te kiezen voor een niet-bestaand woord, is de kans dat er andere merken bestaan met dezelfde naam immers een stuk kleiner. Zo zorg je ervoor dat de consument jouw merknaam gemakkelijker kan onderscheiden van anderen. Let er bij de keuze voor een niet-bestaand woord er wel op dat het gemakkelijk te onthouden is. Een naam met twee of drie lettergrepen kunnen mensen makkelijker onthouden dan een naam met vier of meer lettergrepen. Daarbij werkt het vaak goed om het af te leiden van een bestaand woord. Honda noemde een van haar automodellen ‘Integra’, natuurlijk afgeleid van ‘integrity’. Daarmee creëren ze ook nog eens een gevoel van betrouwbaarheid, vanwege de associatie met integriteit.

Heb je een fantastisch idee voor jouw merk waarvan je denkt dat het uniek is? Ga dan zo snel mogelijk intellectueel eigendomsrecht aanvragen, zodat jij er de rechten over krijgt.

Redacteur

Comments are closed.