Het maakt niet uit of je een lokale bakker bent met warme worstenbroodjes, of een internet webshop met gadgets uit China; zonder een goede online marketing strategie loop je kansen mis. Moet je alle pijlen richten op hoger in Google scoren, of zijn er ook andere methoden die net zo effectief zijn of zelfs meer impact hebben? Je kunt direct een conversie optimalisatie bureau inschakelen, om je alvast een eindje op weg te helpen noemen we 4 online marketing modellen die jouw zaak laten groeien.

Hoe bepaal je een online marketing strategie?

Als eerste moet je bij een effectieve online marketing strategie denken in termen van ‘en’, niet in ‘of’. Met andere woorden; wanneer je meer ingangen creëert is de kans ook een stuk groter dat je meer bezoekers en ook meer klanten trekt. Daarbij wordt vaak de term ‘vangen’ gebruikt, denk aan een blauwe oceaan vol vissen die je eruit kunt scheppen. Maar daarmee sla je de plank al mis. Een geslaagde online marketing strategie betekent dat jij een ‘offer they can’t refuse’ kunt aanbieden. Een klant is geen prooi om te vangen, maar een nieuw contact die je verleidt met een geschikt aanbod. En afhankelijk van de dienst of het product dat je levert ga je voor een langdurige relatie. De volgende vier marketing modellen kunnen je hierbij helpen.

Er is meer dan hoger in Google scoren

Laten we voorop stellen dat hoger in Google scoren helemaal top is, maar dat mag nooit het uitgangspunt zijn. Bovenaan staan in Google is namelijk iets heel anders dan de conversie verhogen, jouw merkbekendheid uitbreiden of een hogere winst behalen.

1. Social Media

Platformen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram hebben een grote invloed op zowel de consument als op bedrijven. Social media is een manier om jouw doelgroep te vinden, deze te benaderen en er contact mee te onderhouden. Daarbij kan extra inkomsten genereren zeker een ambitie zijn, toch moet je nooit het sociale aspect vergeten. De meest succesvolle bedrijven op social media richten zich vooral op interactie met hun klanten en hun achterban. Het is de directe wijze van communiceren die van grote invloed kan zijn op een merk of onderneming.

2. Rich Snippets

Je hebt het voor elkaar, jouw site staat hoger in Google dankzij uitstekende SEO die is uitgevoerd door een professioneel conversie optimalisatie bureau. Toch klikt de persoon die ergens naar zoekt op de link ONDER jouw zoekresultaat. Wat is er aan de hand? Hoewel jouw site hoger staat, wordt er bij de volgende link een review score weergegeven en de openingstijden staat ook al vermeld. Hoe komt deze informatie bij de link te staan, moet je hiervoor betalen zoals bij een zoekmachine advertentie? Nee hoor, door rich snippets op de juiste wijze toe te voegen aan de HTML code van de website zal deze informatie er automatisch bij komen te staan.

3. Google Shopping

De zoekmachine Google is allang niet meer het doorgeefluik met pagina’s gevuld met weblinks. Met al die kaarten, afbeeldingen en de laatste nieuwtjes hoeft iemand die zoekt vaak niet eens meer verder te klikken. Google Shopping is daarmee een belangrijk instrument geworden om de klant te verleiden om naar jouw webshop te gaan. Het werkt heel eenvoudig; op basis van een productnummer van een standaard product dat jij verkoopt kun je advertentietegoed inzetten. Wanneer iemand zoekt naar dit product kom je bij de Google Shopping resultaten te staan. Je betaalt vervolgens per klik zoals bij de meeste zoekmachine advertenties.

4. Influencer marketing

Het wordt vaak afgedaan als een fenomeen dat met de ‘Millennials’ is ontstaan, toch is het gebruiken van invloedrijke personen om te adverteren van alle tijden. George Clooney drinkt bijvoorbeeld koffie uit capsules, en Kim Kardashian heeft ‘toevallig’ een nieuwe lipstick in huis. De lijn tussen adverteren en misleiden is dun bij influencer marketing, toch mag de invloed van ‘internet famous’ influencers niet onderschat worden. Wanneer er een logische match te maken valt, kan influencer marketing zeer succesvol uitpakken.

Wat doet een conversie optimalisatie bureau?

Je kunt uiteraard zelf aan de slag gaan, net zoals je misschien in WordPress je eigen website in elkaar hebt geknutseld. Toch kan een conversie optimalisatie bureau uitkomst bieden. Het is net zoals zelf de boekhouding doen; als een belastingadviseur je meer geld bespaart dan deze factureert, is het geld goed besteed. Zo werkt het ook met een specialist in online marketing. Het kan wel lastiger zijn om de resultaten in kaart te brengen, en de effectiviteit te bepalen. Gelukkig is via internet alles meetbaar, het is vooral een kwestie van deze data goed interpreteren.

 

Redacteur

Comments are closed.