Hoewel veel marketing online plaatsvindt, is adverteren op straat nog steeds een veelgebruikte en effectieve methode voor bedrijven. Posters drukken en op strategische plekken laten plaatsen kan een zeer effectieve methode zijn om mensen te bereiken, maar flyeren heeft bijvoorbeeld ook zijn voordelen. We bespreken een viertal verschillen tussen die twee methodes.

Flyers kunnen kortingscoupon zijn

Het handige van een flyer, is dat je er potentiële klanten extra mee kunt prikkelen om iets af te nemen bij jouw bedrijf door er een kortingscode op te zetten. Tegen inlevering van de flyer kan men dan korting claimen op een product of dienst. Zo heb je ook redelijk goed onder controle dat men er maar eenmalige gebruik van kan maken. Iedereen krijgt immers maar één flyer aangeboden, en tenzij je die van een ander uit de prullenbak vist, blijft het bij die ene. Op posters werkt dit niet, omdat men hier geen fysiek exemplaar van kan meenemen. Een kortingscode die alleen gereproduceerd hoeft te worden kan simpel vaker door dezelfde persoon gebruikt worden.

Hoeveelheid informatie

Wil je je bedrijf of je product op een snelle, pakkende manier onder de aandacht brengen? Dan kan dat uitstekend met een treffende poster. Omdat dit een vorm van marketing is die enkel in het voorbijgaan opgemerkt wordt, moet je er bij een poster altijd voor zorgen dat voorbijgangers in een oogopslag de boodschap kunnen waarnemen. Dat betekent een sterk beeld met een korte passende tekst. Ruimte voor gedetailleerde informatie is, dat wil zeggen: wel op de poster maar niet in de waarneming van de voorbijganger. Wil je juist wel informatie kunnen overbrengen over bijvoorbeeld je assortiment of de verhuizing van je winkel of restaurant, dan kun je beter kiezen voor een flyer. Omdat mensen deze in de hand gedrukt krijgen, kunnen ze ook de tijd nemen om deze aandachtig door te lezen.

Andere kosten

Het adverteren met behulp van posters is een vorm die weinig productiekosten oplevert, tenzij je echt op grote schaal door het hele land wilt gaan adverteren op die manier. De kosten zitten hem vooral in de advertentieruimte die je moet huren en in het ontwerp van de poster. In het geval van flyers heb je geen kosten voor advertentieruimte. Je produceert waarschijnlijk aanzienlijk meer flyers dan je zou doen met posters, maar daarbij kun je dan wel weer profiteren van bulkkorting. De kosten zitten verder in het team dat je inhuurt om de flyers uit te delen. Omdat dit vaak door jongeren gedaan wordt die relatief weinig betaald krijgen, kunnen ook deze kosten redelijk meevallen, afhankelijk van op hoeveel locaties en hoe lang en hoe vaak je wilt flyeren.

Doelgroep

Doelgroep

De manier waarop je doelgroepen bereikt, verschilt ook tussen marketing met behulp van posters of flyers. Zet je posters is, dan bereik je een algemene doelgroep die de plekken passeren waar jouw posters te zien zijn. Het is dus zaak om op verschillende plekken die posters te plaatsen, om het bereik zo groot mogelijk te maken. Iedereen die daar passeert en de goede kant op kijkt, valt onder het bereik. Ga je flyeren, dan concentreer je je op een groep die op een bepaalde locatie aanwezig is en de flyer wil aannemen. Passanten die dat niet doen, bereik je niet. Wel kun je je promotieteam met de opdracht op pad sturen om zich op een bepaalde doelgroep te richten, zoals jongeren of juist volwassenen.

Je zou dus kunnen zeggen dat beide methodes ook prima aanvullend op elkaar gebruikt kunnen worden. Beide bieden immers zo hun voordelen die afwijken van die van de ander!

Redacteur

Comments are closed.