Menu
Detailhandel

Winkelpresentatie, wat u beter wel en niet kunt doen

Een trouwe klant zal hoe dan ook zijn weg vinden in uw winkel. Maar om een trouwe klant te krijgen dient u eerst bezoekers te overtuigen. Een sterke in store communicatie draagt daaraan bij. Het zorgt ervoor dat bezoekers snel en overzichtelijk uw winkel kunnen scannen. Hierdoor vinden zij snel wat zij nodig hebben en dat levert weer tevreden klanten op. Twijfelt u over uw eigen inrichting? Geen nood, samen met Global Creations hebben wij enkele do’s en don’ts op een rijtje gezet. 

Winkelpresentatie Do’s

Ons is geleerd om altijd met iets positiefs te beginnen. Vandaar dat we eerst enkele must-haves behandelen. Hiermee kunt u eenvoudig bekijken of u al op de juiste weg bent.

  1. Bij productpresentatie draait alles om het product. Het toevoegen van accessoires is mooi maar bedenk of het daadwerkelijke van toegevoegde waarde is voor het product. In de meeste gevallen is less echt more.
  2. Maak gebruik van de beschikbare ruimte en benut ook de hoogtes optimaal.
  3. Werk met kleur en besef dat elke kleur een eigen emotie oproept. Zo staat de kleur rood voor de liefde maar ook voor gevaar. Bedenk dus welke boodschap en emotie overgebracht moet worden.
  4. Stem de verlichting goed af op het totaalplaatje. Een simpele spot kan de aandacht vestigen maar juist sfeerverlichting kan een gevoel beter overbrengen.

Winkelpresentatie Don’ts

Zoals bekend kan er van alles misgaan bij een winkelpresentatie. Om u voor de grootste valkuilen te behoeden sommen wij er hier enkele op.

  1. Maak er geen museum van. Afhankelijk van het product en de installatie is ‘te mooi’ niet altijd goed. Het kan betekenen dat bezoekers bepaalde producten niet durven te pakken omdat klanten denken dat ze niet aangeraakt mogen worden;
  2. Te hoog of te laag. Bij supermarkten is algemeen bekend dat producten van B-merken onder of bovenaan in de schappen liggen. Zorg dus bij productpresentatie dat producten op ooghoogte staan en opvallen.
  3. Ontbreken van concept. Door producten lukraak te stallen zullen veel bezoekers niet doorhebben dat ze in de spotlights staan. Daarom is het goed om er een concept omheen te verzinnen. Houd de do’s in gedachten en werk bijvoorbeeld met kleur of versterk de presentatie met enkele accessoires.

Met de bovenstaande tips bent u in staat om uw winkelinrichting krachtiger te presenteren naar uw bezoekers. Hierdoor zult u merken dat de verkoop van focusproducten zal toenemen. Durf te spelen met de regels en bekijk wat het beste werkt voor u en uw toekomstige klanten.