Menu
Marketing

Webtekst schrijven? De broodnodige tips

Goede webteksten zijn vanzelfsprekend van groot belang voor het succes van een website. Het schrijven van een webtekst hoeft niet al te ingewikkeld te zijn, maar je hebt er wel tijd en kennis voor nodig. Hier volgen een aantal belangrijke tips die schrijvers kunnen helpen bij het maken van een webtekst.

Wie en wat?

Voordat je aan de slags gaat met het schrijven, is het altijd belangrijk om je af te vragen wie je doelgroep is en wat het doel is van de webtekst. Bedenk zo’n 5 zoekwoorden waarvan je verwacht dat deze gebruikt zullen worden om jouw website te vinden. Als je een webtekst wilt schrijven is het ook aan te raden om je in te lezen als het gaat om SEO. Goede SEO teksten kunnen namelijk helpen bij het beter vindbaar maken van je website.

Originaliteit

Door unieke teksten te schrijven, wordt je beter gevonden door zoekmachines, zoals Google. Een goede webtekst is een originele tekst, die de lezer weet te overtuigen van jouw producten of diensten. Kopieer geen teksten van andere webshops. Dit heeft een negatieve invloed op jouw vindbaarheid in zoekmachines.

Opmaak

Door regelmatig (elke drie tot vier zinnen) een witregel in te voegen, bevorder je de leesbaarheid van je tekst. Voorzie elke alinea ook van een tussenkopje en houdt daarbij ook rekening met je zoekwoorden. Deze kun je het best ook verwerken in je tussenkopjes. Internetgebruikers zijn eerder geneigd om een tekst te scannen, dan deze te lezen. Maak het voor je bezoekers dus gemakkelijk om de juiste informatie te vinden. Dit doe je door de belangrijkste informatie bovenaan de tekst te plaatsen en tussenkopjes en witregels te gebruiken.

Zorg ook voor wat afwisseling in je tekst. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door afbeeldingen en video’s te plaatsen. Je kunt ook, zo nu en dan, “bulletpoints” gebruiken en namen of merken van producten in dikkere letters weer geven. Probeer je tot één of twee lettertypes en –groottes te beperken. Je bezoekers vinden het fijn als je tekst een mooie opmaak heeft en zijn dan eerder geneigd om wat langer op je website te blijven hangen of weer eens terug te keren.

De puntjes op de i

Als je eerste opzet klaar is, is het tijd voor een grondige controle. Zorg ervoor dat je geen spel- of interpunctiefouten hebt gemaakt. Controleer ook of er eenheid is in de aanspreekvorm. Als de bezoeker van je website eerst wordt aangesproken met “u” en vervolgens met “je”, dan schept dat verwarring. Verder is het goed als je spreektaal probeert te voorkomen. Pas eenvoudige grammatica toe, zodat je minder geneigd bent om fouten te maken. Dit leest ook prettiger voor je bezoekers.

Tot slot wil je jouw bezoekers aansporen tot actie, namelijk het doen van een aankoop op je webshop. Gebruik daarvoor actieve zinnen. Zeg liever “Bestel twee paar schoenen voor de prijs van één” in plaats van “U kunt twee paar schoenen bestellen voor de prijs van één”.