Menu
Marketing

Een bedrijfsblog is goed voor SEO?

Bloggen anno 2012 is ontzettend populair. Een blog wordt al jarenlang gebruikt om jouw mening als individu te uiten, te ventileren of gewoon om nieuws te delen. Ook bedrijven zien steeds vaker het nut in van een blog om kennis te delen of om de dialoog met de doelgroep op te zoeken. Of wordt een bedrijfsblog vooral gebruikt omdat het goed is voor SEO?

Wat is SEO
SEO, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie, is het proces om de zichtbaarheid van een website te vergroten in de natuurlijke resultaten van zoekmachines. SEO heeft interne en externe factoren. Bij het opzetten van een bedrijfsblog heb je de interne factoren zelf in de hand. Daarom onderstaand enkele tips waar je nu precies op moet letten.

Gebruik je eigen domein
Online vind je veel websites waarop je jouw eigen blog aan kunt maken. Dit kan bijvoorbeeld op websites als WordPress of Blogger. Het gebruik van deze diensten heeft als voordeel dat je zelf niets hoeft op te zetten. Het aanmaken van een blog gebeurt automatisch, technische kennis is niet vereist. Een groot nadeel is dat het blog op deze manier geen onderdeel is van je website. Ook de waarde die je opbouwt door middel van je blog, zal nooit volledig doorgegeven worden aan je bedrijfswebsite. Daarom is het verstandig een blog in je bedrijfswebsite te integreren.

Schrijf unieke tekst en titels
Zoekmachines houden van tekst, maar dan wel unieke tekst. Wanneer je een bedrijfsblog wilt beginnen, ga dan vooral geen content kopiëren. Hiermee ondermijn je de autoriteit en geloofwaardigheid van je bedrijf en werkt het averechts voor de vindbaarheid van je website. Zoekmachines zijn namelijk ontzettend goed in het herkennen van gekopieerde content en zullen de originele bron alle waarde toekennen.

Link naar je producten en/of diensten
Wanneer je interessante content schrijft  en je bedrijfsblog regelmatig gelezen wordt, dan begint het blog al aardig wat waarde op te bouwen. Uiteraard wil je die waarde ook doorgeven aan je bedrijfswebsite. Stel een van je diensten is conversie optimalisatie. Dan wil je natuurlijk ook goed gevonden worden met die pagina waarop je uitlegt hoe jouw bedrijf kan helpen met het optimaliseren van conversies. Als je in een artikel op het blog de term conversie optimalisatie gebruikt, maak er dan een link van die verwijst naar je dienstenpagina.

Deel je content via Social Media
Facebook, Twitter en Google+ zijn belangrijke mediums bij het delen van je content. Leg je op je blog bijvoorbeeld uit hoe internet marketing werkt, dan wil je die kennis delen met je klanten. Dit soort berichten worden gemakkelijk gedeeld, waarmee je waarschijnlijk ook nog eens je hoeveelheid fans kunt vergroten.