Menu
Marketing

Het belang van een goed visitekaartje

Visitekaartjes worden vooral op netwerkbijeenkomsten en beurzen gebruikt en hebben tot doel klanten te werven en waardevolle contacten aan je netwerk toe te voegen. Maar hoe zorg je ervoor dat de ontvanger je visitekaartje bewaart en contact met je opneemt en het kaartje niet in de prullenbak verdwijnt?

Een goed visitekaartje

Een goed visitekaartje ziet er professioneel uit en maakt nieuwsgierig. Het nodigt de ontvanger uit tot het ondernemen van actie zoals een bezoek aan je website. Je bereikt dit met de onderstaande vier tips.

1. Zorg voor een professionele en overzichtelijke opmaak

Een goed visitekaartje heeft een professionele en overzichtelijke opmaak met veel witruimte. Je contactgegevens zijn het beste leesbaar door een lettertype met een grootte van 9-10 punten en een contrast tussen voor- en achtergrond. Het bedrijfslogo moet ook van afstand in het oog springen. Houd er rekening mee dat het logo en een eventuele foto minimaal 300 dpi moeten zijn om mooi afgedrukt op het kaartje te komen staan. Als je zelf geen ontwerptalent hebt, maak dan gebruik van de diensten van een grafisch ontwerper.

2. Nodig uit tot contact

Een goed visitekaartje nodigt uit tot actie. Onmisbare gegevens op het visitekaartje zijn uiteraard je naam en de naam van je bedrijf, je e-mailadres, telefoonnummer en website. Het vermelden van social media profielen is eveneens een goed idee. Je nodigt potentiële klanten en opdrachtgevers daarmee uit om je te volgen. Ook een foto spoort aan tot contact. Zeker als je zzp-er bent of een klein bedrijf hebt.

3. Gebruik de achterkant van het kaartje

Het is zonde om de achterkant van je visitekaartje niet te benutten. Als de ontvanger van een visitekaartje op een beurs of bijeenkomst veel mensen ontmoet, is hij of zij eenmaal terug op kantoor vaak weer vergeten wat deze mensen allemaal precies doen. Geef daarom op de achterkant van het kaartje een korte beschrijving van je producten en diensten. Ook een slogan of motto is zeer effectief.

4.Wees opvallend

Een afwijkend formaat valt op, maar ook binnen het standaardformaat visitekaartjes zijn vele creatieve mogelijkheden. Laat bijvoorbeeld je visitekaartjes drukken op een bijzondere papiersoort, reliëf of een magneetkaartje. Of kies voor een staand visitekaartje (portret), een gekarteld randje, of een dubbele kaart met extra informatie binnenin. Oriënteer je op de vele mogelijkheden die er zijn voor visitekaartjes.